Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Czy gry komputerowe szkodzą naszym dzieciom? Anna Borkowska Wydział Wychowania i Profilaktyki Ośrodek Rozwoju Edukacji Konferencja „Uczeń bezpieczny w.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Czy gry komputerowe szkodzą naszym dzieciom? Anna Borkowska Wydział Wychowania i Profilaktyki Ośrodek Rozwoju Edukacji Konferencja „Uczeń bezpieczny w."— Zapis prezentacji:

1 Czy gry komputerowe szkodzą naszym dzieciom? Anna Borkowska Wydział Wychowania i Profilaktyki Ośrodek Rozwoju Edukacji Konferencja „Uczeń bezpieczny w sieci” Warszawa, 2 października 2015 r.

2 Z gier komputerowych i gier wideo korzystają obecnie miliony graczy na świecie. Ogromna grupa użytkowników to dzieci i młodzież, dla których gry stanowią coraz bardziej powszechną formę spędzania wolnego czasu. Grać zaczynają dzieci coraz młodsze, nierzadko już w wieku przedszkolnym.

3 Co wiemy na temat gier? Brutalne gry komputerowe robią nam sieczkę z mózgu Gry komputerowe rozwijają mózg GRY KOMPUTEROWE DLA DZIECI uczą i rozwijają! Naukowcy ustalili. Brutalne gry nie szkodzą dzieciom Naukowcy: gry komputerowe bardziej szkodzą dziewczynkom Kiedy gry komputerowe szkodzą dzieciom a kiedy pomagają? Gry komputerowe: a może jednak nie tylko szkodzą?

4

5 Korzyści z grania Gry usprawniają funkcje poznawcze: wyobraźnię przestrzenną pamięć przestrzenną podzielność uwagi szybkość przetwarzania informacji myślenie, planowanie, analizowanie i interpretowanie zdarzeń rozwiązywanie problemów Poprawiają refleks, zręczność manualną, zdolność do wykonywania kilku zadań równocześnie. Wzbogacają wiedzę dziecka o otaczającym je świecie. Mogą także kształtować prospołeczne postawy dzieci, uczyć je współpracy i zachęcać do pomagania innym. Uczą podejmowania decyzji.

6 Negatywny wpływ gier Wskazuje się na ujemną korelację pomiędzy czasem spędzanym na graniu u dzieci w wieku szkolnym a osiągnięciami szkolnymi. Obniżenie umiejętności dłuższej koncentracji uwagi na powoli zmieniających się bodźcach/informacjach - problemy z koncentracją uwagi i myśleniem na lekcji /gry akcji/. Czas spędzany na graniu może prowadzić do zaniedbywania nauki, aktywności fizycznej, kontaktów z rodziną i kolegami, rezygnacji z innych zainteresowań, a nawet do zaniedbywania takich czynności, jak jedzenie czy sen. Zmiany w sferze fizycznej. Uzależnienie.

7 Od lat trwa wśród specjalistów dyskusja, czy granie w brutalne gry komputerowe przyczynia się do wzrostu agresji, czy wręcz przeciwnie — pozwala „odreagować” agresję w bezpieczny sposób. Gry nasycone przemocą mogą nasilać zachowania agresywne w przypadku dzieci obciążonych wieloma czynnikami ryzyka. Skutki grania w brutalne gry

8 Skutki grania w brutalne gry c.d. Modelowanie agresywnych zachowań, redukcja empatii, redukcja stresu towarzyszącego obserwacji/inicjowaniu agresywnych zachowań. Zwiększenie prawdopodobieństwa wystąpienia zachowań konfliktowych, konfrontacyjnych w realnym życiu. Kształtowanie tendencji do przypisywania innym ludziom wrogich intencji („hostile attribution bias”). Im bardziej realistyczne gry, tym większy wpływ na graczy.

9 Źródło: Indiana University School of Medicine Paturel, Amy M.S., M.P.H. Game Theory: How do video games affect the developing brains of children and teens? Neurology Now June/July 2014 Volume 10(3) p 32–36

10 Przemysł gier wideo a dzieci i młodzież Gry wideo stały się idealnym rynkiem do lokowania produktów, zdobywania nowych klientów oraz budowania wizerunku dla przyszłych dorosłych. Dzisiejszy gimnazjalista to jutrzejszy dorosły o pewnych nawykach, co może tłumaczyć duże pieniądze, jakie przeznaczane są na reklamy i gry adresowane do młodzieży. Dzieci i młodzież są grupą najbardziej narażoną - nie posiadają jeszcze dostatecznie ukształtowanej dojrzałości emocjonalnej i odporności na próby manipulacji.

11 Uzależniające mechanizmy gier wideo Definicją dobrej gry jest współczynnik uzależnienia. Sposób, w jaki skonstruowane są gry, odwołuje się do uniwersalnych mechanizmów psychologicznych człowieka: –Pozytywne wzmocnienia, natychmiastowe gratyfikacje. –Angażowanie zmysłów – wzroku, słuchu, „odcięcie” od świata zewnętrznego. –Potrzeba samodoskonalenia się - osiągnięcia, ciągłe nagrody, zdobywanie poziomów. –Eksploracja nieznanego, atrakcyjna fabuła, spełnianie fantazji gracza. –Ciągła ewolucja, brak efektu znudzenia. –Potrzeba przebywania z innymi ludźmi, bycia częścią grupy, zyskania akceptacji i poczucia przynależności w grach online.

12 Gry free-to-play Coraz większą popularnością cieszą się obecnie gry free-to-play oferujące graczom darmową rozrywkę. Są to gry, które użytkownicy mogą ściągnąć za darmo na telefon lub komputer. Free-to-play nie oznacza jednak, że wszystkie elementy gry są darmowe. Nieodpłatnie udostępniana jest tylko podstawowa wersja gry. Poprzez tzw. mikrotransakcje kupuje się dodatki do gier – przedmioty (np. wyposażenie swojej postaci w lepszą broń, zbroję czy inne gadżety) lub umiejętności – pomagające w grze lub ją usprawniające. Aby więc osiągnąć dobry wynik gracz musi zainwestować prawdziwe pieniądze. Wbrew temu, co mogłoby się wydawać pozycje tego typu generują całkiem pokaźne przychody dla producentów. Część gier jest tak zaprojektowana, aby gracze wydali w nich jak najwięcej pieniędzy (np. pojawiający się co chwilę komunikat zachęcający do kupienia dodatkowych elementów) i tym samym całkiem pokaźnie zwiększyli przychody ich twórców.

13 A więc dobre czy złe? To zależy…

14 DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ


Pobierz ppt "Czy gry komputerowe szkodzą naszym dzieciom? Anna Borkowska Wydział Wychowania i Profilaktyki Ośrodek Rozwoju Edukacji Konferencja „Uczeń bezpieczny w."

Podobne prezentacje


Reklamy Google