Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Recepta na karierę. Czym jest kariera?* * z francuskiego: carriere – tor wyścigowy; bieg * z łacińskiego: cirrus – wóz.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Recepta na karierę. Czym jest kariera?* * z francuskiego: carriere – tor wyścigowy; bieg * z łacińskiego: cirrus – wóz."— Zapis prezentacji:

1 Recepta na karierę

2 Czym jest kariera?* * z francuskiego: carriere – tor wyścigowy; bieg * z łacińskiego: cirrus – wóz

3 przebieg pracy zawodowej zdobywanie coraz wyższej pozycji, osiąganie sukcesu przebieg życiowej działalności, szybki awans, sukcesy, powodzenie szybkie zdobywanie coraz wyższych stanowisk w działalności społecznej, naukowej i zawodowej, powodzenie w życiu; dobra pozycja życiowa

4 Kariera (arch.) zawód, fach, stanowisko Karierowicz osoba, która bez skrupułów dąży do zrobienia kariery i za wszelką cenę chce osiągnąć sukces życiowy

5 Czy to już wyścig szczurów?

6 szczyt kariery Tu jest

7 K a r i e r a to droga profesjonalnego rozwoju, którą człowiek zamierza przejść w swoim życiu zawodowym

8 „Człowiek żyje nie tylko w teraźniejszości, która obejmuje to, co teraz i tutaj, lecz również w teraźniejszości, której każdy moment może być odniesiony do każdego momentu w przeszłości i do każdego momentu w przyszłości” (Nawrat; 1981). Czy kariera – to pojęcie z przyszłości?

9 „Future is now” -Twoja przyszłość już trwa („Hudsucker Proxy”, reż. J. Coen )

10 Kluczowe pytania - drogowskaz 1. KIM JESTEM? 2. KIM CHCĘ BYĆ? 3. DOKĄD i jak ZMIERZAM?

11 KIM JESTEM? zainteresowania preferencje zdolności, uzdolnienia kompetencje, wiedza, umiejętności potrzeby i system wartości cechy charakteru i osobowości stan zdrowia

12 Źródła wiedzy o sobie samoocena samoocena opinie innych osób wizerunek siebie na tle innych

13 KIM CHCĘ BYĆ? aspiracje wartości pożądane /oczekiwane wizja a realia rola rodziny oczekiwania rynku pracy obiektywne i subiektywne uwarunkowania (samoocena)

14 realistyczny R badawczyB artystycznyA konwencjonalny K P przedsiębiorczyS społeczny Osobowość i środowisko a wybór zawodu (teoria Hollanda)

15 Teoria Hollanda – odkrycia: wybór zawodu jest wyrazem osobowości wykaz zainteresowań osoby jest wykazem jej cech osobowych pracownicy takiego samego zawodu mają podobne osobowości satysfakcja, stabilność zawodowa i osiągnięcia zależą od zgodności między osobowością pracownika i środowiskiem, tworzonym głównie przez innych ludzi

16 Teoria Hollanda (c.d) większość ludzi może być zaklasyfikowana do jednego z 6-ciu typów: R, B, A, S, P, K każdy typ osobowości szuka odpowiedniego dla siebie typu środowiska (np. badawczy – naukowego, artystyczny – kreatywnego itd.) wzajemne dopasowanie osoby i środowiska jest procesem długofalowym i nie zawsze w pełni świadomym; o stopniu dopasowania świadczą: zadowolenie z pracy, stabilność zawodowa i poziom osiągnięć zawodowych (T. Nowacki)

17 Cechy idealnego kandydata (absolwenta) do pracy: Wykształcenie kierunkowe (często liczy się renoma uczelni) Wiedza specjalistyczna (zwłaszcza w odniesieniu do stanowisk inżynierskich) Znajomość języków obcych (co najmniej jednego w stopniu bardzo dobrym) Znajomość programów komputerowych Doświadczenie zawodowe zdobywane jeszcze w trakcie studiów Umiejętności interpersonalne i predyspozycje osobowościowe

18 –systematyczność –kreatywność –komunikatywność –samodzielność –zdolności analityczne –chęć uczenia się –dyspozycyjność –motywacja –entuzjazm –zaradność –uczciwość –otwartość na doświadczenia –umiejętność pracy w grupie –stabilność emocjonalna –odporność na stres –optymizm

19 Umiejętności interpersonalne i predyspozycje osobowościowe to, zdaniem specjalistów od planowania kariery, kompetencje miękkie o kluczowym znaczeniu dla kariery

20 Idealny pracodawca to taki, który zapewnia pracownikowi: profesjonalne szkolenia i rozwój perspektywę wysokich zarobków w przyszłości przyjazne środowisko pracy możliwość znalezienia równowagi pomiędzy życiem zawodowym i osobistym jasne ścieżki awansu

21 kreatywne i dynamiczne środowisko pracy stabilne zatrudnienie finansowanie dalszej edukacji możliwość samodzielnego zarządzania swoim czasem pracy konkurencyjne wynagrodzenie

22 Nie musisz być ideałem ale im bliżej będziesz ideału - tym więcej możesz oczekiwać dla siebie OD PRACODAWCY, czyli to TY będziesz WYBIERAĆ!

23 DOKĄD i jak ZMIERZAM? cele (hierarchia, czas) plan („ścieżki kariery”) style decyzyjne kotwice kariery strategie planowania i rozwoju kariery

24 Umiejętność stawiania celów - ważne pytania - dd laczego ten cel jest dla mnie ważny? kk iedy zacząłem/ęłam o nim myśleć? cc o zmieni się w moim życiu, kiedy osiągnę ten cel (na + / -)? kk to, oprócz mnie, na tym celu skorzysta? kk to lub co może mi przeszkodzić? kk to lub co może mi pomóc? dd laczego jeszcze tego celu nie osiągnąłem /ęłam?

25 „Kotwice” kariery (E.H.Schein) 1.Profesjonalizm 2.Przywództwo 3.Autonomia i niezależność 4.Bezpieczeństwo i stabilizacja 5.Kreatywność i przedsiębiorczość 6.Usługi i poświęcenie dla innych 7.Wyzwania 8.Styl życia

26 Strategie rozwoju kariery 1.„Iść naprzód” 2.„Bezpieczeństwo” 3.„Wolność” 4.„Równowaga” 5.„Sukces”

27 Zatem… jak iść, by dojść dokądś???

28 Zamiast motta „- Czy nie mógłby mnie pan poinformować, którędy powinnam pójść? - To zależy w dużej mierze od tego, dokąd pragnęłabyś dojść - odparł Kot-Dziwak. - Właściwie wszystko mi jedno. - W takim razie również wszystko jedno, którędy pójdziesz. - Chciałabym tylko dostać się dokądś - dodała Alicja w formie wyjaśnienia. - Ach, skoro tak - na pewno tam się dostaniesz, jeśli tylko będziesz szła dostatecznie długo....” Lewis Carroll - „Alicja w Krainie Czarów”

29 Twoja droga do kariery  wybór zależy od Ciebie („to zależy w dużej mierze …dokąd PRAGNĘŁABYŚ dojść”)  masz wiele ścieżek, którymi można iść („wszystko jedno, KTÓRĘDY pójdziesz”)  sukces oznacza cel: „dojść dokądś” („na pewno TAM dojdziesz”))  dochodzenie do sukcesu – trwa w czasie i wymaga wytrwałości („jeśli tylko będziesz szedł/szła DOSTATECZNIE DŁUGO”)  sukces jest gwarantowany („NA PEWNO tam dojdziesz”)

30

31

32

33 Ciebie …a więc – IDŹ, a na pewno TAM dojdziesz! TRZYMAM KCIUKI za

34 Pamiętaj: każdy, bez wyjątku, JEST THE ONE – JEDYNY, NIEPOWTARZALNY, bo jest SOBĄ !!!

35 Sukces… „... nie jest ani celem podróży, ani też samą podróżą, lecz sposobem, w jaki ją odbywamy. /…/sukces jest procesem, a nie piedestałem, na którym można się wygodnie usadowić”...

36 „Recepta na karierę” 1. Świadomość własnego potencjału 2. Dobra orientacja w świecie pracy 3. Umiejętność korzystania z różnych źródeł informacji 4. Otwartość i elastyczne dostosowanie się do zmian 5. Samodzielność, aktywność, inicjatywa w działaniu 6. Gotowość uczenia się przez całe życie……

37 „Recepta na karierę” - c.d. 7………………………. 8………………………. ………………………… Podpis, data………………..

38 GRATULACJE!!! właśnie zaczynasz tworzyć własną RECEPTĘ na KARIERĘ!!!

39 Pisz dalej, już nie przeszkadzam... Powodzenia!!!

40


Pobierz ppt "Recepta na karierę. Czym jest kariera?* * z francuskiego: carriere – tor wyścigowy; bieg * z łacińskiego: cirrus – wóz."

Podobne prezentacje


Reklamy Google