Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Początek gimnazjum…. Kim właściwie jestem????. I klasa gimnazjum- mam 13-14 lat… Czas gwałtownego zwrotu w stronę własnego wnętrza Zamknięcie się we własnym.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Początek gimnazjum…. Kim właściwie jestem????. I klasa gimnazjum- mam 13-14 lat… Czas gwałtownego zwrotu w stronę własnego wnętrza Zamknięcie się we własnym."— Zapis prezentacji:

1 Początek gimnazjum…. Kim właściwie jestem????

2 I klasa gimnazjum- mam lat… Czas gwałtownego zwrotu w stronę własnego wnętrza Zamknięcie się we własnym świecie Skrytość, spięcie, drażliwość, chimery Refleksyjność, oddawanie się marzeniom Wszystko jest wielką tajemnicą

3 I klasa gimnazjum- 13 lat… Niewiele mówią o szkole, prawie nic o kolegach i koleżankach Nie zwierzają się ze swoich planów i kłopotów, nawet o sukcesach mówią niechętnie Zamknięci w sobie i tajemniczy Rodzice schodzą na dalszy plan, wszędzie są rówieśnicy Cenią sobie izolację od rodziców, których czasami traktują ze zniecierpliwieniem Zamykają się na cale godziny w swoim pokoju

4 I klasa gimnazjum- 13 lat… Bardzo rozszerza się sfera prywatności- protestują przeciw wtrącaniu się matek i ojców w ich sprawy szkolne, w przyjaźnie i dobór kolegów, w upodobania w zakresie wyglądu, rozrywek, czasu wolnego- niemal we wszystko Najbardziej odpowiada im sytuacja gdy one same inicjują kontakt z rodzicami- wybrany przez nich moment, na określony przez nich temat, i wyznaczony przez nich stopień ogólności W zaciszu domu mogą członka rodziny dażyć czułością lub jej się domagać

5 I klasa gimnazjum- 13 lat… W obecności znajomych wszelkie czułości i troskliwość ze strony rodziców są obciachem obciachowe i zakazane są wszelkie pytania ze strony rodziców, zadawane przy kolegach i koleżankach typu: pytania o lekcje, stopnie, samopoczucie, jedzenie w szkole itp..

6 I klasa gimnazjum- 13 lat… Niechętnie przyjmują wszelkie polecenia i wymagania- reagują z ociąganiem, mówiąc zaraz Wieczna walka z rodzicami, liczne konflikty Niechęć do nauki szkolnej, zanik dotychczasowych zainteresowań

7 13 lat- emocje….. Silne doznawanie napięcia, stresu i złości- znacznie bardziej niż w wieku 12 lat Skrupulatne ukrywanie strachu i lęku ( większość z nich nadal boi się burzy, pożaru, choroby, kalectwa itp..) Najczęściej reagują napięciem i złością na naśmiewanie się z nich, wykpiwanie, żartowanie (szczególnie na temat swojego wyglądu), wypowiadanie krytycznych uwag, na pozbawianie przywilejów, na używanie bez ich zgody osobistych przedmiotów (szczególnie przez rodzeństwo), na krzyżowanie ich planów i zmienianie decyzji oraz robienie im obciachu.

8 Sposoby rozładowania napięcia… Głośny krzyk Płacz Przekleństwa Tupanie i kopanie nogami Rzucanie przedmiotami Wrzaskliwe wypowiedzi Przezywanie, wyśmiewanie, lekceważenie, pogarda Obrażanie się i wychodzenie- trzaskanie drzwiami Robienie na złość mamie- nowy sposób odreagowania napięcia Brak możliwość bezpośredniego rozładowania napięcia= obgryzanie paznokci, kręcenie włosami, mruganie oczami, gryzienie ołówków, zacinanie się i jąkanie, objadanie się, mdłości, wymiotowanie

9 Rodzice…dla trzynastolatka… Przestają być autorytetami, stają się wapniakami Dzieci odkrywają swoją przewagę nad rodzicami i sprawdzają na co mogą sobie pozwolić Dobra relacja dziecka z rodzicami może być wynikiem TYLKO wzajemnych, pełnych dobrej woli uzgodnień- a nie przewagi czy dominacji jednej ze stron

10 Lęk…. Niepowodzenia szkolne Sprawdziany, klasówki – mimo, że sprawy związane z nauką tracą na znaczeniu Boją się innych ludzi i niektórych sytuacji społecznych, szczególnie wystąpień publicznych, recytacji, śpiewania w klasie, udziału w uroczystościach i imprezach Tendencja do zamartwiania się i trapienia, która może prowadzić do apatii, utraty apetytu, płaczu, rozdrażnienia- młodzież stosuje wtedy różnorodne sposoby radzenia sobie ale tylko rozmowa może pomóc!!!!!!

11 Szkoła….. Zanik zainteresowania lekcjami, niechęć do szkoły, nauka odbierana jako głupia i nieżyciowa Niechęć do systematycznej pracy szkolnej spowodowane nudnym materiałem szkolnym dalekim od ich zainteresowań Nawet dobrzy uczniowie opuszczają się w nauce

12 Konflikt z nauczycielami…. Tendencja do stawiania się przeciwko nauczycielom Wybuch złości dziecka Obraza nauczyciela Dzieci potrzebują wsparcia i zrozumienia ze strony rodziców

13 Konflikt z nauczycielami… Rodzice zbyt często przyznają rację i opowiadają się po stronie nauczyciela z tzw. względów wychowawczych lub bojąc się szykanowania dziecka - nawet wtedy gdy są po stronie syna lub córki Rodzice nie uczą swoich dzieci samodzielności, odpowiedzialności min. wyręczając ich z odrabiania lekcji w klasach młodszych

14 Alkohol, papierosy, środki odurzające…. Kiedy?- silne napięcie emocjonalne, stres, zaniedbanie uczuciowe i wychowawcze, pozostawienie ich samym sobie, zaspokajanie tylko materialnych potrzeb, nadopiekuńczość ze strony rodziców, zbyt duże oczekiwania

15 Postawa rodzica…. Zrozumienie, że dziecko dąży do samodzielności i samostanowienia Pogodzenie się ze stopniową utratą kontroli nad postępowaniem dziecka, wprowadzając w miejsce zakazów i nakazów negocjowanie umów regulujących wzajemne stosunki i zabezpieczających interesy obu stron Rodzice muszą być mądrzejsi, pierwsi zaproponować, aby zasiąść do układów- na inicjatywę dzieci w tym wieku nie ma co liczyć Konsekwencja- stawianie granic

16 Dlaczego tak wiele problemów dotyczy okresu gimnazjalnego? - problemy z adaptacją, z przystosowaniem się do nowej sytuacji, z nawiązywaniem relacji z nowymi osobami w klasie, szkole czy też nowymi nauczycielami. -może to być związane z odmiennymi postawami, stylem bycia, a także z różnymi wcześniejszymi doświadczeniami społecznymi. - nie bez znaczenia jest także pochodzenie. Szczególnie gdy w kilku oddziałach klasowych stykają się uczniowie pochodzący z różnych środowisk. Sytuacje takie sprzyjają wyobcowaniu, etykietowaniu co z kolei powoduje osłabienie samooceny i zaniża poczucie własnej wartości.

17 Na co rodzic powinien zwrócić uwagę? - Lęki przed rozpoczęciem nauki w nowej szkole i adaptacją do nowych warunków najczęściej przejawiają się dolegliwościami somatycznymi. U dzieci mogą pojawić się bule brzucha, złe samopoczucie a także zaburzenia snu. Mimo iż w wieku dorastania dzieci popadają konfliktują się z rodzicami, i nie zawsze przyznają się głośno do tego - to jednak oczekują od Państwa wsparcia i zrozumienia w tym trudnym dla nich okresie.

18 Dziękuję za uwagę Psycholog: Anna-Maria Grek


Pobierz ppt "Początek gimnazjum…. Kim właściwie jestem????. I klasa gimnazjum- mam 13-14 lat… Czas gwałtownego zwrotu w stronę własnego wnętrza Zamknięcie się we własnym."

Podobne prezentacje


Reklamy Google