Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał"— Zapis prezentacji:

1 Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie

2 Zespół Szkół Samorządowych Gimnazjum im. Armii Krajowej w Dąbrowie Białostockiej ID: 96/92_MP_G1 Kompetencja: matematyka, fizyka, chemia, biologia, geografia Temat projektowy: Budowa cząsteczkowa materii Semestr I / 2009/2010

3 Rozpoczęcie projektu Nasze pierwsze spotkanie miało miejsce w szkolnej bibliotece. Dowiedzieliśmy się, co będziemy robić na zajęciach. Na początku delikatnie trzęsły nam się nogi, ale ciekawość wzięła górę.

4 Materia wokół nas. Materia jest substancją, która tworzy wszechświat. Składa się ona z ponad 100 odrębnych składników, zwanych pierwiastkami. Wszystkie substancje, zarówno żyjące, jak i nieożywione złożone są z pierwiastków, w różnych proporcjach i kombinacjach.

5 Historia atomu W IV wieku p.n.e. filozof Demokryt z Abdery wprowadził pojęcie atomu. Atom po grecku atomas znaczy niepodzielny. Pogląd o niepodzielności atomu utrzymywał się aż do wieku XIX, gdy dzięki znamienitym odkryciom naukowym Johna Daltona stwierdzono ze atom jest zbudowany z kilku mniejszych cząstek. Nazywa się go nawet ojcem atomistyczno- cząsteczkowej teorii budowy materii.

6 Modele cząsteczek To są wyniki naszego pierwszego spotkania. Każdy z nas wykonał model cząsteczki wody, ponieważ woda jest podstawowym źródłem życia na Ziemi. Staraliśmy się wykonywać prace różnymi technikami, żeby było ciekawie.

7 Modele cząsteczek c.d. Cząsteczka benzenu- C 6 H 6 Jest to jeden z najprostszych węglowodorów aromatycznych. Służy do produkcji barwników, leków i tworzyw sztucznych. DNA jest dwuniciową spiralnie skręconą cząsteczką, w której nici wzajemnie się dopełniają. W podwójnej spirali zawsze naprzeciwko adeniny leży tymina, a naprzeciwko guaniny cytozyna.

8 Modele cząsteczek c.d. To nie jest zwykła piłka. To cząsteczka fullerenu złożona z 60 atomów węgla.

9 Doświadczenia Materia ma budowę ziarnistą i składa się z maleńkich cząsteczek. Okazało się, że objętość dwóch różnych ciał stałych wcale nie jest równa sumie ich objętości. Do tego doświadczenia użyliśmy grochu i maku.

10 Doświadczenia Nauczyliśmy się w jaki sposób oblicza się objętość walca. Po raz pierwszy spotkaliśmy się z ludolfiną, czyli liczbą π.

11 Rozwiązywanie zadań Oprócz doświadczeń rozwiązywaliśmy zadania, odczytywaliśmy zapisy chemiczne, obliczaliśmy masę cząsteczkową związków chemicznych, dobieraliśmy współczynniki w równaniach reakcji oraz rozwiązywaliśmy chemografy.

12 Budowa mikroskopu Oprócz budowy i zastosowania mikroskopu poznaliśmy w jaki sposób należy obliczać powiększenie obrazu. Teraz też wiemy, że rewolwer to też część mikroskopu.

13 Geologia Ziemi Polska leży na trzech platformach tektonicznych: Platforma wschodnioeuropejska Platforma paleozoiczna z częścią górotworów kaledońskich i hercyńskich Obszar fałdowań alpejskich

14 Geologia Ziemi c.d. Nasza planeta składa się z żelaza(32%), tlenu(30%), krzemu(15%), manganu(14%), niklu(2%), wapnia(1,5%) oraz glinu(1,4%) pozostałe pierwiastki występują w śladowych ilościach

15 Geologia Ziemi c.d. Na podstawie przekroju Ziemi można odtworzyć kolejność wydarzeń geologicznych. Jeden z takich przekrojów wykonaliśmy na zajęciach.

16 Wulkany Magma, przeciskając się ku powierzchni, przebija otwór w leżącej nad nią płycie, tworząc w ten sposób wulkan. Później oziębia się i opada z powrotem, niekiedy wznosząc się ponownie. Wykonaliśmy na zajęciach model wulkanu oraz jego przekrój.

17 Podsumowanie: Dowiedzieliśmy się, jak pracować w grupie. Rozwinęliśmy swoje zainteresowania matematyczno-przyrodnicze. Nauczyliśmy się, jak stosować naszą wiedzę w praktyce. Nasze zdolności analitycznego, logicznego i twórczego myślenia znacznie się poprawiły.

18 Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie


Pobierz ppt "Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał"

Podobne prezentacje


Reklamy Google