Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał"— Zapis prezentacji:

1 Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie

2 DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Publiczne Gimnazjum im. Władysława Jagiełły w Stębarku ID grupy: 96/25_mp_g1 Kompetencja: matematyczno - przyrodnicza Temat projektowy: Cząsteczkowa budowa materii. Semestr/rok szkolny: I semestr 2009/10

3

4 Ziemia zbudowana jest z gliny!!! Nieprawda, bo z kamienia!

5 Demokryt z Abdery Niels BohrJohn Dalton

6 Był największym spośród filozofów greckich zajmujących się budową świata. Żył między 460 a 370 p.n.e. Naturę widział jako ciągły ruch małych, materialnych, niepodzielnych i wiecznych cząstek, które nazwał atomami (od 'atomos'-'niepodzielny'). Według Demokryta atom posiada kształt, konkretną orientację i punkt położenia w przestrzeni. Ma również masę. Atomy nie są identyczne, ale mają różne kształty i wielkości, które wpływają na cechy przedmiotów. Demokryt stwierdził, że cząstki umieszczone w pustej przestrzeni obdarzone rozmiarem i masą mogą się nieustannie poruszać. Podobne atomy przyciągają się, a różne odpychają. Mogą się one czasami zderzać, zlepiać ze sobą i grupować za pomocą zameczków i haczyków Według niego wszechświat był ciągłym grupowaniem się i rozpraszaniem atomów pozostających w nieustannym ruchu.

7 Chciał wyjaśnić znane prawa w sposób doświadczalny. W 1804r. opracował tezę atomistyczno - cząsteczkową budowy materii, która jest aktualna do dziś. Niektóre z jego twierdzeń to: 1.Pierwiastek chemiczny złożony jest z bardzo małych cząstek, które nazwano atomami. 2.Atomy należące do różnych pierwiastków cechują się odrębnymi własnościami fizycznymi oraz chemicznymi. W przyrodzie jest tyle atomów ile pierwiastków. 3.Związek chemiczny składa się z cząsteczek.

8 Jednym z największych osiągnięć Bohra było opracowanie w 1913 roku teorii budowy atomu wodoru. W 1928 roku ogłosił zasadę komplementarności, która mówiła, że materia ma dwoistą naturę - wykazuje w pewnych zjawiskach charakter fali, a w innych cząstek. Przedstawił kroplę ciężkiej i nieściśliwej cieczy jako jądro atomowe. W 1922 roku Bohr otrzymał nagrodę Nobla.

9 ATOM JĄDROPOWŁOKI PROTONY NEUTRONY ELEKTRONY NUKLEONY

10 Definicje wyżej wymienionych pojęć: Atom – układ złożony z jądra atomowego i poruszających się wokół niego elektronów, tworzących powłoki elektronowe. Jądro atomowe – najbardziej wewnętrzna, dodatni naładowana część atomu, zawierająca protony i neutrony, zwane nukleonami. Protony - cząstka podstawowa – składnik jadra o masie 1u i elementarnym ładunku dodatnim. Neutron – cząstka podstawowa – składnik jądra, bez ładunku elektrycznego. Elektron – cząstka podstawowa o elementarnym ładunku ujemnym. Powłoki elektronowe – tworzą cząstki naładowane ujemnie(elektron). Elektrony najbardziej oddalone od jądra, tworzące ostatnią powłokę elektronową (powłokę walencyjną), to elektrony walencyjne.

11

12 Nazywana również molekułą i drobiną to elektrycznie obojętny układ atomów związanych chemicznie (wiązanie chemiczne). Cząsteczki mogą być homogeniczne (zbudowane z tego samego rodzaju atomów, np. H 2, Cl 2 ) i heterogeniczne (zbudowane z różnych atomów, np. HCl, H 2 O). Skład cząsteczki opisuje się jej wzorem chemicznym sumarycznym, a budowę wzorem chemicznym strukturalnym. Właściwości cząsteczki zależą od liczby, rodzaju, sposobu powiązania i przestrzennego rozmieszczenia tworzących ją atomów. Termin drobina (jako cząstka) bywa błędnie używany także w szerszym znaczeniu obejmującym, oprócz molekuł, także atomy, jony i rodniki (wszelkie cząstki chemiczne, tzn. stabilne układy jąder atomowych i elektronów).

13 MATERIA Materia to jest to, co widzimy na co dzień, co smakujemy, czego dotykamy. Na poziomie fizyki sprawa nie jest jednak tak prosta i jednoznaczna. Naukowcy wpadli na trop czegoś, co określają nowym rodzajem materii, pod nazwą string-net liquid (w wolnym tłumaczeniu ciecz sieci strunowej).

14 Polega na samorzutnym mieszaniu się cząsteczek i atomów różnych substancji. Zachodzi ona pod wpływem ruchów cieplnych. Najszybciej zachodzi ona oczywiście w gazach. Już niewielka ilość silnie pachnącej (albo obrzydliwie cuchnącej) substancji daje się wyczuć nosem po niedługim czasie od zetknięcia z powietrzem. Po prostu cząsteczki owego zapachowego środka odrywają się od macierzystej powierzchni i mieszają się z powietrzem. Dalej są one roznoszone we wszystkie strony, bo są chaotycznie popychane przez cząsteczki powietrza.

15 H2OH2O CU 2 SO 4 Doświadczenie 1

16 Doświadczenie 2 gorczyca groch

17

18 PREZENTACJE WYKONALI : GRUPA I : Magdalena Fabisiak Sandra Gorzka Angelika Grochalska Ilona Kamińska Paulina Olek Weronika Rzeźnik Dorota Rydzio Szymon Rydzio Mateusz Willamowski Opiekun mgr Mirosław Purwin

19 Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie


Pobierz ppt "Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał"

Podobne prezentacje


Reklamy Google