Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Zasady efektywnego uczenia się Bogumiła Łukaniec Bogumiła Łukaniec.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Zasady efektywnego uczenia się Bogumiła Łukaniec Bogumiła Łukaniec."— Zapis prezentacji:

1 Zasady efektywnego uczenia się Bogumiła Łukaniec Bogumiła Łukaniec

2 Motywacja - to wrodzona, naturalna zdolność do uczenia się w aktywny sposób; powinna być raczej wywołana czy ujawniana, a nie ustanawiana. Służy temu zrozumienie cyklu myślowego własnego i ucznia

3 Myśl Uczucia RezultatZachowanie Myśl

4 Struktura mózgu inteligencja człowieka nie zależy od liczby neuronów w mózgu, ale od liczby połączeń, jakie mogą te komórki między sobą wykonać inteligencja człowieka nie zależy od liczby neuronów w mózgu, ale od liczby połączeń, jakie mogą te komórki między sobą wykonać umysł stymulowany na codzień tworzy nowe połączenia umysł stymulowany na codzień tworzy nowe połączenia

5 Struktura mózgu umysł ma nieskończoną pojemność, rośnie jak bicepsy - im bardziej się ćwiczy, tym bardziej jest sprawny umysł ma nieskończoną pojemność, rośnie jak bicepsy - im bardziej się ćwiczy, tym bardziej jest sprawny

6 Specjalizacja dwóch półkul PRAWA PRAWA rytm rytm muzyka muzyka obrazy obrazy wyobraźnia wyobraźnia kolor kolor LEWA LEWA liczby liczby jezyk jezyk logika logika dosłowność dosłowność linearność linearność analiza analiza

7 Pobudzanie i stymulowanie obu półkul jednocześnie Pobudzanie i stymulowanie do działania obu półkul jednocześnie podnosi efektywność danej osoby nie wg matematycznej równości 1+1=2, ale 1+1 > 5 Pobudzanie i stymulowanie do działania obu półkul jednocześnie podnosi efektywność danej osoby nie wg matematycznej równości 1+1=2, ale 1+1 > 5

8 Fale mózgowe beta - o częstotliwości c/sek beta - o częstotliwości c/sek alfa 8-12 c/sek alfa 8-12 c/sek teta c/sek teta c/sek delta c/sek delta c/sek Stan łatwej przyswajalności umysłowej

9 Muzyka przełącza mózg na fale alfa przełącza mózg na fale alfa koncerty w rytmie 60 uderzeń na minutę: koncerty w rytmie 60 uderzeń na minutę: J.S. Bach : Largo z konc. g-dur Largo z konc. f-dur na harfę Largo z solowego koncertu c-mol na harfę J.S. Bach : Largo z konc. g-dur Largo z konc. f-dur na harfę Largo z solowego koncertu c-mol na harfę G. Haendel: Largo z konc. Nr 1 na instrumenty dęte G. Haendel: Largo z konc. Nr 1 na instrumenty dęte A. Vivaldi: Cztery pory roku A. Vivaldi: Cztery pory roku

10 Uczenie tradycyjne bardzo powolne - bazujące na jednej, dominującej półkuli bardzo powolne - bazujące na jednej, dominującej półkuli analityczne analityczne nastawione na kumulowanie faktów nastawione na kumulowanie faktów podzielone na dziedziny fragmentaryczne podzielone na dziedziny fragmentaryczne odbywa się w beta odbywa się w beta stresotwórcze stresotwórcze

11 Rezultaty uczenia tradycyjnego lęk lęk stres stres niskie poczucie własnej wartości niskie poczucie własnej wartości zniechęcenie zniechęcenie nuda nuda zwątpienie we własne możliwości zwątpienie we własne możliwości częste pogorszenie zdrowia częste pogorszenie zdrowia

12 Uczenie przyspieszone szybkie - bazujące na zintegrowanych półkulach mózgowych szybkie - bazujące na zintegrowanych półkulach mózgowych syntetyczne syntetyczne nastawione na rozwijanie umiejętności myślenia nastawione na rozwijanie umiejętności myślenia poszczególne dziedziny zlewają się w jedną całość poszczególne dziedziny zlewają się w jedną całość odbywa się w alfa + beta odbywa się w alfa + beta

13 Etapy w uczeniu przyspieszonym zaprogramowanie wewnętrzne i usunięcie barier psychologicznych zaprogramowanie wewnętrzne i usunięcie barier psychologicznych fizyczna i umysłowa relaksacja fizyczna i umysłowa relaksacja ogarnięcie całości materiału przeznaczonego do nauczenia się ogarnięcie całości materiału przeznaczonego do nauczenia się czytanie koncertowe czytanie koncertowe aktywacja materiału aktywacja materiału

14 Jak ulepszyć pamięć ? Im lepsze kodowanie, tym lepsze odtwarzanie grupowanie grupowanie rytm i rym rytm i rym ruch ruch słowa - haki słowa - haki rysunki, kolory rysunki, kolory kodowanie informacji w stanie alfa kodowanie informacji w stanie alfa

15 Podstawowe zasady czytania naucz się dostrzegać i odczytywać słowa i zwoty na różne sposoby, nie tylko w kolejności tradycyjnej naucz się dostrzegać i odczytywać słowa i zwoty na różne sposoby, nie tylko w kolejności tradycyjnej naucz się ufać swoim oczom naucz się ufać swoim oczom naucz się czytać pionowo - przenosząc wzrok w dól strony, nie w poprzek naucz się czytać pionowo - przenosząc wzrok w dól strony, nie w poprzek staraj się uzyskac pełny obraz tego, co czytasz staraj się uzyskac pełny obraz tego, co czytasz

16 Czynniki warunkujące super-czytanie warunki psychologiczne warunki psychologiczne stan oczu i oświetlenia stan oczu i oświetlenia przyjazne otoczenie przyjazne otoczenie sposób trzymania książki sposób trzymania książki znaczenie relaksu i przerw znaczenie relaksu i przerw czynnik miejsca i czasu czynnik miejsca i czasu

17 Złe nawyki czytelnicze czytanie bez wcześnejszego przeglądu czytanie bez wcześnejszego przeglądu poruszanie ustami w czasie lektury poruszanie ustami w czasie lektury wypowiadanie czytanych słów na głos, półgłosem lub w myślach wypowiadanie czytanych słów na głos, półgłosem lub w myślach

18 Złe nawyki czytelnicze czytanie słowa po słowie czytanie słowa po słowie zatrzymywanie się na czytanych słowach zatrzymywanie się na czytanych słowach cofanie się w trakcie lektury cofanie się w trakcie lektury czytanie wszystkiego w takim samym tempie czytanie wszystkiego w takim samym tempie błądzenie wzrokiem po czytanej stronie błądzenie wzrokiem po czytanej stronie

19 Mapy umysłowe aby mózg mógł się efektywnie ustosunkować do napływających informacji muszą one być przedstawione w sposób jak najbardziej zbliżony do naturalnego systemu działania mózgu aby mózg mógł się efektywnie ustosunkować do napływających informacji muszą one być przedstawione w sposób jak najbardziej zbliżony do naturalnego systemu działania mózgu mózg pracuje głównie z koncepcjami - kluczmi, w sposób integrujący i międzypołączeniowy, więc notatki powinny odwzorowywać ten schemat mózg pracuje głównie z koncepcjami - kluczmi, w sposób integrujący i międzypołączeniowy, więc notatki powinny odwzorowywać ten schemat


Pobierz ppt "Zasady efektywnego uczenia się Bogumiła Łukaniec Bogumiła Łukaniec."

Podobne prezentacje


Reklamy Google