Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Niesamoistny opóźniony rozwój mowy – przyczyny i terapia Autor: mgr Arleta Jasińska.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Niesamoistny opóźniony rozwój mowy – przyczyny i terapia Autor: mgr Arleta Jasińska."— Zapis prezentacji:

1 Niesamoistny opóźniony rozwój mowy – przyczyny i terapia Autor: mgr Arleta Jasińska

2 ROZWÓJ PSYCHOMOTORYCZNY Rozwój psychiczny - spostrzeganie, - pamięć, - uwaga, - myślenie, - mowa. Rozwój motoryczny - ruch

3 WPŁYW ROZWOJU MOTORYCZNEGO NA ROZWÓJ MOWY ROZWÓJ MOWYROZWÓJ MOTORYCZNY ETAP PRZYGOTOWAWCZY 3-9 miesiąc życia płodowego Wykształcają się narządy mowne i rozpoczyna się ich funkcjonowanie: -rozwija się mózg oraz drogi nerwowe -tworzą się narządy produkujące mowę: nasada, krtań, płuca -rozwija się narząd odbiorczy mowy- słuch -rozwija się narząd kontrolujący mowę- wzrok - pierwsze ruchy płodu, - poczucie wibracji, rytmu, - połykanie wód płodowych, ruchy nabierania i wypierania wód płodowych (trening ruchów oddechowych), -trening mięśni biorących udział w mówieniu

4 OKRES MELODII 0-1rok życia Rozwój komunikacji -krzyk, płacz, -głużenie, -gaworzenie, Rozwój rozumienia -leżenie, unoszenie głowy -chwytanie, siedzenie, rzucanie -raczkowanie, -chodzenie OKRES WYRAZU 1-2 rok życia Pojawiają się pierwsze wyrazy (np. mama, tata, baba),ułamki wyrazów (np. pi- oznacza picie),własne produkcje(np. popy- oznacza włosy). -doskonalenie chodzenia, -doskonalenie rzucania, manipulowanie, -wchodzenie po schodach, -wdrapywanie się

5 OKRES ZDANIA 2-3 rok życia Gwałtownie wzbogaca się słownik (bierny i czynny).Dochodzi do łączenia wyrazów w wyrażenia, zdania. -rozwój ruchów precyzyjnych (rysowanie, jedzenie sztućcami), -zabawy konstrukcyjne (budowanie i niszczenie) OKRES SWOISTEJ MOWY DZIECIĘCEJ 3-7 rok życia Dziecko zaczyna prowadzić swobodne rozmowy, wyraża swoje potrzeby i myśli. Utrwalają się zasady gramatyczne. -dalszy rozwój ruchów precyzyjnych (malowanie, lepienie, cięcie nożyczkami, nawlekanie, klejenie, pisanie), -doskonalenie motoryki (jazda na rowerze, gry zręcznościowe itp.)

6 KORA RUCHOWA STYMULUJE RUCHY: Mięśni krtani, języka, ust, dziąseł, mięśni twarzy i oczu, które formułują słowa i umożliwiają ich ekspresję.

7 Opóźniony rozwój mowy SAMOISTNYNIESAMOISTNY (Jest to niższa sprawność językowa powstała w okresie kształtowania się mowy dziecka i spowodowana wieloma czynnikami).

8 Diagnoza Opóźnienie umysłowe Opóźnienie rozwoju mowy Zaburzenia mowy Zaburzenia zachowania Trening zdolności intelektualnych OPÓŹNIENIE UMYSŁOWE Terapia Stymulowanie rozwoju sprawności językowej Terapia zaburzeń mowy Modyfikacja zachowania

9 TERAPIA DZIECI Z NIESAMOISTNYM OPÓŹNIONYM ROZWOJEM MOWY OPIERA SIĘ NA: 1. Eliminacji zachowań trudnych. 2. Stymulowaniu sprawności językowych. 3. Oddziaływanie i współpraca - z domem rodzinnym

10 Spoidło wielkie mózgu Lewa półkula Prawa półkula Półkule mózgu

11 Podstawowe różnice pomiędzy dwiema półkulami: Zaczyna od fragmentu (części) Części składowe języka Syntaktyka (składnia), semantyka Litery, zdania Liczby Analiza liniowa Zwraca uwagę na różnice Kontroluje uczucia Planowanie, struktura, organizacja Myślenie sekwencyjne Ukierunkowanie na język Ukierunkowanie na przyszłość Metoda (Technika) Sport (pozycja ręki/oka/stopy) Sztuka (materiały do tworzenia, narzędzia, jak to zrobić) Muzyka (nuty, uderzenie, tempo) Najpierw widzi cały obraz Zrozumienie języka Obraz, emocje, znaczenie Rytm, płynność, dialekt Obrazy, (wyobraźnia), intuicja Intuicja-oszacowania (ocena) Zwraca uwagę na podobieństwa Jest wolna dla uczuć Spontaniczność, płynność Myślenie o wielu rzeczach w tym samym czasie Ukierunkowanie na uczucia/doświadczenia Ukierunkowanie na chwilę obecną Płynność i ruch Sport (płynność i rytm) Sztuka (obraz, emocje, płynność) Muzyka (pasja, rytm, obraz) PÓŁKULA LOGICZNAPÓŁKULA GESTALT Zazwyczaj lewa (7 - 9 rok życia Zazwyczaj prawa (4,5 - 7 rok życia)

12

13 Rozwój kory mózgowej zaczyna się w okresie płodowym i trwa aż do śmierci. Naturalnie każdy rozwija się w swoim własnym tempie. WIEK (OKOŁO)ROZWÓJ Poczęcie – 15 miesięcyMózg Gadzi Podstawowe potrzeby przetrwania – jedzenie, schronienie, bezpieczeństwo. Rozwój zmysłów (słuch, dotyk, zapach, smak i wzrok). Rozwój ruchów dużych (leżenie, przewracanie, unoszenie, siadanie, raczkowanie i chodzenie). 15 miesięcy – 4,5 rokuUkład limbiczny / związki Zrozumienie siebie/innych, siebie/emocji, siebie/języka. Badanie emocji; komunikacja językowa; wyobraźnia; sprawność ruchów dużych; rozwój pamięci; rozwój społeczny Rozwój mózgu

14 4,5 – 7 latDoskonalenie półkuli gestalt Całościowe przetwarzanie i poznawanie obrazu (danej sprawy, problemu, zdarzenia) Obraz / ruch / rytm / emocja / intuicja Mowa zewnętrzna/ zintegrowane myślenie 7 – 9 latDoskonalenie półkuli logicznej Szczegółowe przetwarzanie informacji Doskonalenie elementów języka Rozwój umiejętności czytania i pisania Rozwój techniki – muzyka, sztuka, sport, taniec, ćwiczenia manualne Logiczne myślenie w zadaniach matematycznych 8 lat Doskonalenie płata czołowego Rozwój ruchów precyzyjnych – doskonalenie umiejętności Mowa wewnętrzna – kontrola zachowania społecznego

15 9 – 12 lat Doskonalenie spoidła wielkiego mózgu i mielinizacja Przetwarzanie informacji całym mózgiem 12 – 16 latEmfaza hormonalna Uczenie się o ciele, o samym sobie, o innych, o społeczności i sensie życia, świadomość społeczna 16 – 21 lat Doskonalenie umiejętności poznawczych Przetwarzanie całościowe umysł / ciało, integracja społeczna, planowanie przyszłościowe i zabawa z nowymi pojęciami i możliwościami 21 + Doskonalenie płatów czołowych Myślenie globalne / systemowe Wysoki poziom formalnego myślenia racjonalnego Doskonalenie emocji – altruizm, miłość, współczucie Pojmowanie Doskonalenie ruchów precyzyjnych


Pobierz ppt "Niesamoistny opóźniony rozwój mowy – przyczyny i terapia Autor: mgr Arleta Jasińska."

Podobne prezentacje


Reklamy Google