Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Zdrowy start w przyszłość. Dieta dziecka w wieku przedszkolnym powinna zawierać produkty niezbędne do rozwoju, dostarczające młodemu organizmowi odpowiednie.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Zdrowy start w przyszłość. Dieta dziecka w wieku przedszkolnym powinna zawierać produkty niezbędne do rozwoju, dostarczające młodemu organizmowi odpowiednie."— Zapis prezentacji:

1 Zdrowy start w przyszłość

2 Dieta dziecka w wieku przedszkolnym powinna zawierać produkty niezbędne do rozwoju, dostarczające młodemu organizmowi odpowiednie składniki odżywcze. Warto uświadomić sobie, że odpowiednie odżywianie z uwzględnieniem wszystkich składników odżywczych zapewnia naszemu dziecku zdrowie, prawidłowy rozwój fizyczny, emocjonalny i intelektualny oraz sprawia, że jest ono uśmiechnięte, zadowolone, ciekawe świata i może spełniać wszelkie oczekiwania rodziców.

3 Jak to osiągnąć? By przedszkolak nie był chory, je marchewki, kalafiory, pije mleko, biega kłusem, a wieczorem śpi jak suseł.

4 10 zasad opracowanych przez Instytut Żywności i Żywienia

5 ZASADA 1: Dieta musi być urozmaicona Trzeba zwracać uwagę na urozmaicenie diety. Każda grupa produktów spożywczych jest źródłem innych cennych dla zdrowia składników odżywczych.

6 ZASADA 2: Ruch jest równie ważny jak jedzenie Niezwykle ważna jest codzienna aktywność. Ruch i zabawa na świeżym powietrzu korzystnie wpływają na kondycję fizyczną i sprawność umysłową oraz prawidłową sylwetkę.

7 ZASADA 3: 8 porcji produktów zbożowych każdego dnia Codziennie powinno się jadać co najmniej 7- 8 porcji produktów zbożowych. Są one głównym źródłem energii, zawierają wiele składników mineralnych oraz witamin, są bogate także w błonnik regulujący pracę jelit.

8 ZASADA 4: Szklanki mleka dziennie Mleko i jego przetwory są najważniejszym źródłem wapnia w diecie, który jest niezbędny do budowy zdrowych kości i zębów. Mleko zawiera również witaminy A, D i B2 i jest źródłem białka o najwyższej jakości. Dzieciom część mleka można zastępować niesłodzonymi jogurtami i kefirami.

9 ZASADA 5: Mięso, ryby i jaja niezbędne dla rozwoju kości Produkty mięsne, ryby, jaja są w diecie źródłem pełnowartościowego białka, żelaza, cynku oraz witamin z grupy B. Białko, składniki mineralne i witaminy zawierają także nasiona roślin strączkowych i orzechy. Ryby morskie warto jadać ze względu na zawartość w nich bardzo korzystnych dla zdrowia nienasyconych kwasów tłuszczowych z grupy omega-3 i witaminy D.

10 ZASADA 6: Warzywa i owoce działają przeciwnowotworowo Warzywa i owoce trzeba jeść kilka razy dziennie w ramach głównych posiłków oraz "pojadania". Warzywa i owoce dostarczają składników mineralnych i witamin oraz flawonoidów. Są głównym źródłem witamin antyoksydacyjnych (witamin C, E, karotenów), które mają działanie przeciwmiażdżycowe i przeciwnowotworowe. Są też źródłem błonnika, który reguluje czynności przewodu pokarmowego.

11 ZASADA 7: Tłuszcz głównie z ryb i orzechów Większość tłuszczu w diecie powinna pochodzić z ryb, orzechów i tłuszczów roślinnych, takich jak np. olej rzepakowy, sojowy, słonecznikowy czy oliwa z oliwek. Tłuszcze mogą być jedynie dodatkiem do potraw. Do smażenia najlepszy jest olej rzepakowy lub oliwa z oliwek, bogate w jednonienasycone kwasy tłuszczowe.

12 ZASADA 8: Bez przesady ze słodyczami Cukier nie dostarcza żadnych witamin i składników mineralnych, a jego nadmiar działa depresyjnie i prowadzi do odkładania się tkanki tłuszczowej. Warto więc ograniczać słodycze.

13 ZASADA 9: Sól zastąpmy przyprawami Warto ograniczać dodawanie soli kuchennej do potraw do 5 gramów dziennie. Łatwiej się będzie od niej odzwyczaić, jeśli będziemy doprawiać nasze posiłki aromatycznymi ziołami, jak: majeranek, bazylia, oregano, czosnek, tymianek itp. Nie używaj vegety itp.

14 ZASADA 10: Woda jest zdrowsza niż sok W racjonalnym żywieniu ogromną rolę odgrywa picie dużej ilości płynów. Dzieci i młodzież powinny pić codziennie co najmniej 6 szklanek wody. Soki owocowe warto ograniczyć z uwagi na dużą zawartość w nich cukrów i benzoesanu sodu – czynnika alergizującego.

15 Ważna regularność! Stałe pory posiłków umożliwiają równomierne rozłożenie energii oraz właściwe zaopatrzenie organizmu w potrzebne składniki odżywcze. Podstawą są 3 główne posiłki - śniadanie, obiad i kolacja, które w okresie jesienno-zimowym powinny być ciepłe. To szczególnie istotne, gdy na dworze jest zimno.

16 Niezwykle ważne jest też drugie śniadanie Nauka to dla naszego dziecka naprawdę ciężka praca i dlatego, nawet jeśli śniadanie było obfite i bogate w składniki odżywcze, to po trzech, najwyżej czterech godzinach młody uczeń powinien zjeść kolejny pełnowartościowy posiłek. Obowiązkowo należy codziennie dziecku podawać tran.

17 UWAGA!!! Niedobór składników odżywczych może doprowadzić do: * spadku kurczliwości mięśnia sercowego; * gorszego wykorzystania tlenu w płucach (niewydolności oddechowej); * spadku utlenowania krwi i niedotlenienia tkanek; * wzrostu częstości zakażeń; * trudności w gojeniu się ran; * zaburzeń odporności organizmu; * powikłań infekcyjnych; * większej skłonności do rozwoju chorób zakaźnych.

18 Jak konserwanty wpływają na zdrowie? Jak wiadomo środki konserwujące są wszechobecne. Możemy je znaleźć w większości produktów spożywczych. W dzisiejszych czasach producenci żywności decydują się na stosowanie tego typu substancji, żeby przedłużyć termin ważności produktów. Kierują się głównie swoim zyskiem (czyli jego maksymalizacją), natomiast mniej uwagi zwracają na zdrowie konsumenta. Oczywiście wszystkie środki konserwujące są wcześniej badane i dzięki temu mogą zostać zastosowane w produktach. Jednakże co dzieje się w sytuacji, gdy konsument spożywa produkty zawierające chemiczne dodatki dość często? Czy ma to wpływ na nasz organizm? Myślę, że znasz odpowiedź.

19 Barwniki syntetyczne m. in. E 110 (żółcień pomarańczowa) znajduje się w marmoladach, żelach, gumach do żucia, powłokach tabletek. Może wywołać różne reakcje alergiczne np. pokrzywkę, duszności. Błękit ubrylantowany, oznaczony symbolem E 133, dodawany do warzyw konserwowych jest może być szkodliwy dla osób cierpiących na zespół jelita nadwrażliwego inne schorzenia układu pokarmowego.

20 Konserwanty czyli np. E 210 (kwas benzoesowy), który może podrażnić śluzówkę żołądka i jelit oraz wysypki. Znaleźć go można w galaretkach, sokach owocowych, napojach bezalkoholowych, margarynie, konserwach rybnych, warzywach marynowanych czy sosach owocowych i warzywnych. Azotyny potasu i sodu czyli E 249 i E 250, powszechnie stosowane w peklowaniu mięsa, mogą prowadzić do zmian rakotwórczych w organizmie. Siarczany, oznaczone od E 220 do E 228, znajdują się m. in. w konserwach, sokach owocowych, winie, produktach ziemniaczanych, u osób wrażliwych wywołują nudności i bóle głowy.

21 Substancje zakwaszające m. in. kwas octowy (E 260) znajduje się w owocach i warzywach marynowanych oraz sosach, jest źle tolerowany u osób o wrażliwym żołądku. Chlorki potasu (E 508), wapnia (E 509) i magnezu (E 511) są dodawane do przypraw i niewskazane dla osób, które mają chore nerki czy wątrobę. W dużych ilościach działają na organizm przeczyszczająco.

22 Preparaty zagęszczające i żelujące m. in. kwas alginowy (E 400) szczególnie niewskazany dla kobiet w ciąży i karoten (E 407), który może przyczynić się do owrzodzenia jelita.

23 Preparaty zastępujące cukier w tym np. spartan (E 951) i sacharyna (E 954) nie wskazane dla osób w wrażliwym przewodem pokarmowym.

24 Najbardziej niebezpieczne substancje chemiczne dodawane do żywności to: benzoesan sodu, kwas sorbowy, dwutlenek siarki, tortrazyna, glutaminian sodu oraz azotyny ich pochodne. Substancje te mogą spowodować nie tylko powstanie alergii, pokrzywkę, obrzęki naczyniowe, astmę, zapalenie błony śluzowej nosa, ale również choroby psychiczne i nowotworowe oraz nadpobudliwość, ADHD u dzieci.

25 Gorzko o cukrze, czyli skutki nadużywania cukru wspomaga tycie, wzrost ciśnienia, poziomu trójglicerydów i cholesterolu, powoduje miażdżycę, zmusza trzustkę do ogromnego wysiłku.

26 Co robić? ograniczyć lub wykluczyć spożycie słodkich napojów gazowanych oraz soków owocowych, wykluczyć spożycie produktów light, ograniczyć słodycze i słodkie przekąski, czytać etykiety na odwrocie opakowania, ponieważ cukier i szkodliwe substancje są wszędzie.

27 Szlachetne zdrowie, Nikt się nie dowie, Jako smakujesz, Aż się zepsujesz.... Jan Kochanowski Pamiętajmy, że zdrowie to najcenniejszy skarb!

28 Dziękuję za uwagę.


Pobierz ppt "Zdrowy start w przyszłość. Dieta dziecka w wieku przedszkolnym powinna zawierać produkty niezbędne do rozwoju, dostarczające młodemu organizmowi odpowiednie."

Podobne prezentacje


Reklamy Google