Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

DIETA CUD…! Cud, że schudnę. Wady i zalety wybranych diet.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "DIETA CUD…! Cud, że schudnę. Wady i zalety wybranych diet."— Zapis prezentacji:

1 DIETA CUD…! Cud, że schudnę. Wady i zalety wybranych diet.

2 Dieta Dukana Jej twórcą jest francuski dietetyk dr Pierre Dukan. Dieta podzielona jest na 4 etapy (fazy), które różnią się założeniami, jednak ich cechą wspólną jest spożywanie produktów wysokobiałkowych. Etap pierwszy trwa 2-7 dni i uwzględnia tylko produkty będące źródłem białka zwierzęcego. Drugi etap jest fazą właściwego odchudzania i polega na naprzemiennym powtarzaniu się 5-cio dniowych cykli uwzględniających produkty białkowe i warzywa oraz tylko produkty białkowe. Trzeci etap rozpoczyna się w momencie uzyskania docelowej masy ciała i polega na jej stabilizacji. Etap czwarty określony został jako faza na całe życie i polega na stosowaniu przez 6 dni w tygodniu nor­malnej diety, a w 7 dniu diety odpowiadającej I fazie.

3 Dieta Dukana – wady i zalety Zalety: - szybka redukcja masy ciała - brak uczucia głodu (dzięki dużej zawartości białka w produktach) - łatwość w stosowaniu, nie trzeba liczyć kalorii Wady: - nadmierna podaż białka może doprowadzić do zakwaszenia organizmu, obciążyć nerki, stawy i wątrobę - brak urozmaicenia, co może wiązać się z niedoborami pokarmowymi - brak lub mała zawartość węglowodanów (w zależności o etapu diety), co może przyczynić się do osłabie­nia i ogólnego uczucia zmęczenia - brak błonnika pokarmowego w pierwszej fazie może skutkować uporczywymi zaparciami - zbyt duża ilość produktów pochodzenia zwierzęcego wprowadza do diety spore ilości nasyconych kwa­sów tłuszczowych oraz cholesterolu

4 Dieta Kopenhaska Polega na stosowaniu przez 13 dni z góry określonego jadłospisu. Uwzględnia 3 posiłki dziennie, bardzo ważne jest przestrzeganie pór ich spożywania. Dieta składa się z chudego mięsa, jajek, warzyw i niewielkiej ilości owoców, eliminuje natomiast produkty zbożowe, słodycze i alkohol.

5 Dieta Kopenhaska – wady i zalety Zalety: - dieta zakłada spadek masy ciała na poziomie 7-20 kg przez okres 13 dni - proste i szybkie w przygotowaniu posiłki. Wady: - osłabia organizm - wiąże się z dużym ryzykiem wystąpienia efektu jo-jo po jej zakoń­czeniu - nie dostarcza wielu witamin i składników mineralnych - jest bardzo rygorystyczna, wymaga wielu wyrzeczeń - stosowanie diety dłużej niż przez 13 dni jest niebezpieczne dla zdro­wia

6 Dieta South Beach (Dieta Plaż Południowych) Dietę stworzył amerykański kardiolog Arthur Agatston. Polega ona na zastąpieniu tłuszczów zwierzęcych tłuszczami pochodzącymi z ryb, oliwy, orzechów i awokado oraz spożywanie węglowodanów o niskim in­deksie glikemicznym. Dieta dzieli się na 3 etapy. Pierwszy trwa 2 tygodnie. W tym czasie powinno się spożywać dużo białka i mało węglowodanów o niskim indeksie glikemicznym - poniżej 35 (np. zielone warzywa, pomidory). W drugim etapie dopuszczalne są produkty o wyższym IG, ale nieprze­ kraczającym 50. Menu wzbogacone zostaje o razowe pieczywo, brązowy ryż i niełuskane kasze. W ostatnim etapie, który ma pomóc w utrzymaniu wagi, można pozwalać sobie na więcej produktów o średnim, a nawet wysokim IG, jednak wciąż należy przestrzegać zasad diety.

7 Dieta South Beach – wady i zalety Zalety: - dieta obniża poziom cholesterolu we krwi, zmniejsza ryzyko chorób układu krążenia, a także cukrzycy - pomaga szybko schudnąć bez efektu jo-jo - nie należy do diet skrajnie restrykcyjnych, zatem jej przestrzeganie jest stosunkowo łatwe i bezpieczne - nie powoduje uczucia głodu Wady: - początkowo przyczynia się do szybkiego spadku masy ciała, co spowodowane jest odwodnieniem organi­zmu. W kolejnych fazach spadek masy ciała jest już mniejszy, co często kończy się porzuceniem diety lub przedłużeniem pierwszej fazy, co jest szczególnie niebezpieczne i może doprowadzić do ketozy (zakwasze­nia organizmu), a w konsekwencji nawet do dysfunkcji nerek. - w pierwszym etapie, który charakteryzuje się niskim spożyciem węglowodanów, może pojawić się zmę­czenie i ogólne osłabienie organizmu związane z obniżeniem poziomu cukru we krwi.

8 Dieta Low Carb (np. dieta Atkinsa i Kwaśniewskiego) Do diet typu "low carb" zalicza się wszystkie diety niskowęglowodanowe (spożywanie węglowodanów ogra­nicza się nawet do 20 g dziennie). Dodatkowo zwiększona zostaje podaż pozostałych składników, np.: w diecie Atkinsa - białka, w diecie Kwaśniewskiego - tłuszczu.

9 Dieta Low Carb- wady i zalety Zalety: - szybka redukcja masy ciała - brak uczucia głodu - nie trzeba liczyć kalorii ani ograniczać wielkości porcji Wady (podobnie jak przy diecie Dukana): - nadmiar tłuszczów zwierzęcych oraz cholesterolu sprzyja chorobom sercowo- naczyniowym - niedobór błonnika pokarmowego sprzyja zaparciom, a także chorobom nowotworowym - dieta nie jest zbilansowana, wywołuje niedobór wielu składników pokarmowych - zbyt duża ilość białka zwierzęcego może przyczynić się do zakwaszenia organizmu oraz obciążenia narzą­dów wewnętrznych, np. nerek, serca i stawów.

10 Dieta monoskładnikowa (na przykładzie Diety Kapuścianej) Do grupy diet monoskładnikowych zalicza się te polegające na spożywaniu bez ograniczeń tylko jedne­go rodzaju produktu. Dieta Kapuściana, oparta jest na spożywaniu dowolnych ilości zupy z kapusty i ewentualnie niewielkich ilości innych produktów.

11 Dieta monoskładnikowa- wady i zalety Zalety: - szybka utrata masy ciała - dieta jest prosta, wygodna i tania Wady: - jest monotonna i może się szybko znudzić - wiąże się z niedoborami pokarmowymi (np. białka) i związanymi z tym zaburzeniami zdrowotnymi - może być stosowana tylko przez krótki okres czasu

12 Dieta Pięciu Przemian Zgodnie z chińską filozofią to, co jemy powinno być zgodne z naturą 5 żywiołów, które rządzą światem. Symbolami żywiołów są Drzewo, Ogień, Ziemia, Metal i Woda, a każdemu z nich odpowiada konkretny smak, do którego przypisane są konkretne produkty spożywcze. Drzewo - smak kwaśny: kefir, jogurt, twaróg, drób, mąka, kwaśne owoce, pomidory, białe wino. Ogień - smak gorzki: kasza gryczana, orzechy włoskie, kawa, herbata, czerwone wino, papryka, suszo­ne zioła, wrzątek Ziemia - smak słodki: ziemniaki, marchew, groch, orzechy laskowe, jajka, słodkie owoce, miód Metal - smak ostry: cebula, czosnek, pieprz, kalafior, ryż Woda - smak słony: sól, wieprzowina, ryby morskie, wędliny, sery pleśniowe, zimna woda

13 Dieta Pięciu Przemian- wady i zalety Zalety: -poprawa przemiany materii -nie trzeba liczyć kalorii i sprawdzać indeksu glikemicznego Wady: - zasady diety są stosunkowo trudne (trzeba wiedzieć, jakie produkty przynależą do określonego żywiołu oraz z jakim żywiołem związane określone narządy wewnętrzne) - sezonowa eliminacja składników pokarmowych

14 6 najpopularniejszych diet – wady i zalety Zanim zdecydujemy się na którąś z powyższych diet, przeanalizujmy wszystkie za i przeciw. Nie kierujmy się modą, która jest chwilowa i zmienna, lecz zdrowym rozsądkiem. Jeśli nie mamy pewności, nie ekspery­mentujmy, poradźmy się dietetyka lub lekarza. Uzyskanie zgrabnej sylwetki nie może odbywać się kosz­tem zdrowia. Dlatego też każda stosowana przez nas dieta powinna opierać się na zasadach racjonalnego odżywiania, tak aby organizm otrzymywał wszystkie niezbędne składniki odżywcze nawet wtedy, kiedy plan posiłków uwzględnia deficyt energetyczny. Zaleca się również odchudzanie pod kontrolą dietetyka.

15 Autor prezentacji: Patrycja Paliwoda kl. II b LO


Pobierz ppt "DIETA CUD…! Cud, że schudnę. Wady i zalety wybranych diet."

Podobne prezentacje


Reklamy Google