Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Kompetencje kluczowe polskich uczniów w świetle wyników badań Piotr Walicki Instytut Filozofii i Socjologii PAN - Program Międzynarodowej Oceny Umiejętności.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Kompetencje kluczowe polskich uczniów w świetle wyników badań Piotr Walicki Instytut Filozofii i Socjologii PAN - Program Międzynarodowej Oceny Umiejętności."— Zapis prezentacji:

1 Kompetencje kluczowe polskich uczniów w świetle wyników badań Piotr Walicki Instytut Filozofii i Socjologii PAN - Program Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów OECD PISA Instytut Badań Edukacyjnych – Laboratorium myślenia Diagnoza nauczania przedmiotów przyrodniczych w Polsce

2 Spojrzenie na system edukacyjny z perspektywy rezultatów kształcenia: Z jakim zasobem wiedzy i umiejętności młodzi ludzie wchodzą w okres pierwszych ważnych decyzji edukacyjnych i zawodowych Czy zostali przez szkołę wyposażeni w wiedzę i umiejętności, które są potrzebne w dorosłym życiu.

3 KrajŚredni wynik Finlandia563 Hongkong-Chiny542 Kanada534 Tajwan532 Estonia531 Japonia531 Nowa Zelandia530 Australia527 Holandia525 Liechtenstein522 Korea522 Słowenia519 Niemcy516 Wielka Brytania515 Czechy513 Szwajcaria512 Makao-Chiny511 Austria511 Belgia510 Irlandia508 Węgry504 Szwecja503 Polska498 Dania496 Francja495 Chorwacja493 Islandia491 Łotwa490 Stany Zjednoczone489 Słowacja488 Rozumowanie w naukach przyrodniczych KrajŚredni wynik Szanghaj-Chiny575 Finlandia554 Hongkong-Chiny549 Singapur542 Japonia539 Korea538 Nowa Zelandia532 Kanada529 Estonia528 Australia527 Holandia522 Tajwan520 Niemcy520 Lichtenstein520 Szwajcaria517 Wielka Brytania514 Słowenia512 Makao-Chiny511 Polska508 Irlandia508 Belgia507 Węgry503 Stany Zjednoczone502 Czechy500 Norwegia500 Dania499 Francja498 Islandia496 Szwecja495 Austria

4 PISA – Rozumowanie w naukach przyrodniczych Rozpoznawanie zagadnień naukowych Rozpoznawanie zagadnień, które można badać w sposób naukowy. Wskazywanie słów kluczowych umożliwiających wyszukiwanie informacji naukowych. Rozpoznawanie kluczowych cech badania naukowego. Wyjaśnianie zjawisk przyrodniczych w sposób naukowy Stosowanie wiedzy z zakresu nauk przyrodniczych w danej sytuacji. Opisywanie lub interpretacja zjawisk oraz przewidywanie dalszego ich przebiegu. Wskazywanie odpowiednich opisów, wyjaśnień i przewidywań. Interpretacja i wykorzystywanie wyników i dowodów naukowych Interpretowanie dowodów naukowych, wyciąganie wniosków i przekazywanie ich. Określanie założeń, dowodów i rozumowania prowadzących do wyciągnięcia wniosku

5 Rozpoznawanie zagadnień naukowych Wyjaśnianie zjawisk przyrodniczych w sposób naukowy Interpretacja i wykorzystanie wyników, dowodów naukowych

6 PolskaFrancja Wynik ogólny Rozpoznawanie zagadnień naukowych-15+4 Wyjaśnianie zjawisk przyrodniczych w sposób naukowy+8-14 Interpretacja i wykorzystywanie wyników i dowodów naukowych-4+16 Jak często na lekcjach biologii, chemii lub fizyki mają miejsce opisane niżej sytuacje? Odsetek odpowiedzi Nigdy lub prawie nigdy (w proc.) PolskaFrancjaOECD Uczniowie spędzają czas w laboratorium robiąc doświadczenia Od uczniów wymaga się, żeby zaplanowali, w jaki sposób zagadnienie z biologii, chemii lub fizyki można zbadać w laboratorium Uczniowie robią doświadczenia według poleceń nauczyciela25919

7 Laboratorium myślenia Średnie wyniki dla dwóch cykli badania 2011 i 2012 rok w rozbiciu na podskale przedmiotowe. Średni wynik I cyklII cykl Biologia * Chemia500515* Fizyka500510* Geografia500510*

8 Jak często na lekcjach biologii, chemii i fizyki miały miejsce opisane poniżej sytuacje? Na biologiiNa chemiiNa fizyce Uczniowie samodzielnie robili doświadczenia w pracowni szkolnej. często8% często14% często16% czasami37% czasami 39% czasami 43% nigdy50% nigdy42% nigdy36% Na biologiiNa chemiiNa fizyce Uczniowie byli proszeni o wyciągnięcie wniosków z doświadczenia, które przeprowadzili. często31% często41% często34% czasami43% czasami 39% czasami 42% nigdy21% nigdy14% nigdy18% Na biologiiNa chemiiNa fizyce Uczniowie mogli samodzielnie planować doświadczenia. często11% często12% często13% czasami35% czasami 37% czasami 37% nigdy48% nigdy45% nigdy45% Na biologiiNa chemiiNa fizyce Nauczyciel demonstrował uczniom doświadczenia. często23% często41% często37% czasami43% czasami 41% czasami 43% nigdy28% nigdy12% nigdy15%

9 Odsetek poprawnych odpowiedzi w naukach przyrodniczych Wszystkie zadania Wyjaśnianie zjawisk przyrodniczych Interpretacja i wykorzystywanie wynikówRozpoznawanie zagadnień naukowych

10 Polska: Poziom 6: 0,7% Poziom 5: 6,1% Polska: Poniżej poziomu 1: 3,2% poziom 1: 13,8% Uczniowie najlepsi Uczniowie najsłabsi

11 Umiejętność rozumowania naukowego jako narzędzie: Logicznego myślenia Sprawnego poruszania się w natłoku informacji, rozróżnienie informacji naukowych od nienaukowych, krytyczną ocenę wyników, rozróżnienie opinii od faktów Rozumienia otaczającego świata, umiejętność stawiania pytań i dochodzenia do wniosków Droga dojścia: Stawianie pytań Doświadczenia laboratoryjne – projektowanie i prowadzenie eksperymentów (ale też obserwacja świata i opis) Planowanie w jaki sposób można dany problem rozwiązać stosując metody naukowe Wnioskowanie

12 Jak mierzyć i jak stymulować osiągnięcia uczniów? Na jakie umiejętności uczniów należy zwrócić uwagę? Wyrównywanie szans edukacyjnych Dbając o najsłabszych podnosimy ogólny poziom, dzięki czemu korzystnie zmieniamy środowisko, w którym działają najlepsi. Dbając o najlepszych wzmacniamy aspiracje edukacyjne wszystkich uczniów.

13 - raporty krajowe - ujawnione zadania - publikacje międzynarodowe - baza danych PISA - przykładowe zadania raporty - informacje o badaniu www. bnd.ibe.edu.plwww. bnd.ibe.edu.pl- przykładowe zadania z analizami


Pobierz ppt "Kompetencje kluczowe polskich uczniów w świetle wyników badań Piotr Walicki Instytut Filozofii i Socjologii PAN - Program Międzynarodowej Oceny Umiejętności."

Podobne prezentacje


Reklamy Google