Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

POLSKI RYNEK MOTORYZACYJNY Park, Produkcja, Sprzedaż 2004

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "POLSKI RYNEK MOTORYZACYJNY Park, Produkcja, Sprzedaż 2004"— Zapis prezentacji:

1 POLSKI RYNEK MOTORYZACYJNY Park, Produkcja, Sprzedaż 2004
Wersja językowa: POLSKI RYNEK MOTORYZACYJNY Park, Produkcja, Sprzedaż 2004

2 Samochody Osobowe, Dostawcze i Ciężarowe Park Samochodowy w Polsce*
Wersja językowa: POLSKI RYNEK MOTORYZACYJNY Samochody Osobowe, Dostawcze i Ciężarowe Park Samochodowy w Polsce* * - Status - Koniec roku 2003

3 POLSKI RYNEK MOTORYZACYJNY
Wersja językowa: Struktura Parku Samochodowego (Grudzień 2003) samochodów było zarejestrowanych w Polsce na koniec 2003 roku, w tym: – samochodów osobowych – autobusów – samochodów dostawczych i ciężarowych – samochodów specjalnych – ciągników siodłowych Źródło: GUS – Główny Urząd Statystyczny

4 POLSKI RYNEK MOTORYZACYJNY
Wersja językowa: Struktura Wiekowa Parku Samochodów Osobowych (Grudzień 2003) samochodów osobowych było zarejestrowanych w Polsce na koniec roku 2003 Polski park samochodów osobowych jest parkiem starym Średni wiek samochodu w Polsce wynosi 11,5 roku Samochody w wieku do 5 lat stanowią zaledwie 18,2% wszystkich zarejestrowanych w Polsce aut Samochody w wieku powyżej 5 lat stanowią 81.3% wszystkich zarejestrowanych w Polsce aut Samochody starsze niż 10 lat stanowią 56.5% wszystkich zarejestrowanych w Polsce aut Źródło: GUS – Główny Urząd Statystyczny

5 POLSKI RYNEK MOTORYZACYJNY
Wersja językowa: Struktura Wiekowa Parku Autobusów (Grudzień 2003) autobusów było zarejestrowanych w Polsce na koniec 2003 roku, w tym: posiadających 15 miejsc posiadających od 16 do 45 miejsc Średni wiek polskiego autobusu jest wyższy niż samochodu osobowego i wynosi niemal 15 lat Autobusy w wieku do 5 lat stanowią zaledwie 12.8% parku Autobusy w wieku powyżej 5 lat stanowią 87.2% wszystkich autobusów zarejestrowanych w Polsce Autobusy w wieku powyżej 10 lat stanowią 72,8% parku Źródło: GUS – Główny Urząd Statystyczny

6 POLSKI RYNEK MOTORYZACYJNY
Wersja językowa: Struktura Wiekowa Parku Samochodów Dostawczych i Ciężarowych (w tym Ciągników Siodłowych) (Grudzień 2003) samochodów dostawczych i ciężarowych (w tym ciągniki siodłowe) było zarejestrowanych na koniec 2003 roku Średni wiek samochodu dostawczego i ciężarowego jest wyższy niż samochodu osobowego i wynosi 12,5 roku Samochody dostawcze i ciężarowe w wieku powyżej 5 lat stanowią 32,36% parku Samochody dostawcze i ciężarowe w wieku powyżej 5 lat stanowią 67.64% parku Samochody dostawcze i ciężarowe w wieku powyżej 10 lat stanowią 49.54% parku Źródło: GUS – Główny Urząd Statystyczny

7 POLSKI RYNEK MOTORYZACYJNY
Wersja językowa: Struktura Wiekowa Parku Samochodowego (Grudzień 2003) Samochody Osobowe Autobusy Samochody Dostawcze i Ciężarowe Ilość zarejestrowanych samochodów osobowych Średni wiek 11,5 Ilość zarejestrowanych autobusów Średni wiek 14.8 Ilość zarejestrowanych samochodów dostawczych i ciężarowych Średni wiek 12,5 Źródło: GUS – Główny Urząd Statystyczny

8 POLSKI RYNEK MOTORYZACYJNY
Wersja językowa: Poziom Nasycenia Rynku - Polska w Porównaniu z Krajami Unii (Grudzień 2003) Średni poziom nasycenia rynku w krajach Unii (25) wynosi 434 samochody zarejestrowane na 1,000 mieszkańców Luksemburg jest krajem o najwyższym poziomie nasycenia, który wynosi 641 samochodów na 1000 mieszkańców Rynek niemiecki znajduje się na trzeciej pozycji w rankingu z ilością 546 samochodów zarejestrowanych na 1000 mieszkańców Polska z ilością 294 samochodów zarejstrowanych na 1,000 mieszkańców znajduje się na 18tej pozycji w rankingu Najniższy poziom nasycenia w krajach Unii notuje rynek słowacki, gdzie zarejestrowano 252 samochody na 1,000 mieszkańców

9 POLSKI RYNEK MOTORYZACYJNY
Wersja językowa: PKB na Mieszkańca – Polska w Porównaniu z Krajami Unii (Grudzień 2003) Średni PKB na głowę mieszkańca w krajach Unii Europejskiej (25) wynosi tysiąca Euro Luksemburg posiada najwyższy PKB na głowę mieszkańca, który wynosi 52.4 tysiąca Euro Niemcy znajdują się na drugiej pozycji w rankingu z PKB na głowę mieszkańca wynoszącym 35 tysięcy Euro Polska z PKB na głowę mieszkańca wynoszącym 4.8 tysiąca Euro znajduje się na końcu rankingu

10 POLSKI RYNEK MOTORYZACYJNY
Wersja językowa: POLSKI RYNEK MOTORYZACYJNY Produkcja Samochodów

11 POLSKI RYNEK MOTORYZACYJNY
Wersja językowa: Samochody Osobowe i Dostawcze – Lokalizacja Zakładów Produkcyjnych Volkswagen Poznań Poznań, Swarzędz Volkswagen Poznań Caddy Transporter Scania Kapena Słupsk Scania Kapena Ciężarówki FSO Warszawa FSO Matiz Lanos Solaris Bus & Coach Bolechowo k/ Poznania Solaris Bus & Coach Autobusy Volvo Polska Wrocław Volvo Polska Autobusy Jelczańskie Zakłady Samochodowe Jelcz k/Wrocławia Jelczańskie Zakłady Samochodowe – Autobusy - Ciężarówki Opel Polska Gliwice Opel Polska Agila Astra MAN - STAR Star MAN - Star Starachowice Intrall Honker Lublin Intrall Lublin Fiat Auto Polska Tychy Fiat Auto Poland Seicento Panda Autosan Sanok Autosan Autobusy

12 POLSKI RYNEK MOTORYZACYJNY
Wersja językowa: Produkcja Samochodów Osobowych i Dostawczych (2003 – 2004) Całkowita produkcja samochodów osobowych i dostawczych w Polsce w roku 2004 wyniosła samochody W porównaniu do roku 2003 zwiększyła się ona o 64,82% Jedną z przyczyn zanotowanego wzrostu jest uruchomienie produkcji Fiata Pandy, Opla Astry, VW Caddy oraz najnowszej wersji VW Transportera Źródło: IBRM SAMAR, Fiat, FSO, Intrall, Opel, Volkswagen

13 POLSKI RYNEK MOTORYZACYJNY
Wersja językowa: Produkcja Samochodów Osobowych i Dostawczych (2001 – 2004) Lekkie i Średnie Samochody Dostawcze Produkcja [ilość sztuk] Zmiana [%] 88.48% -20,0% 161,8% Samochody Osobowe Zmiana [%] Produkcja [ilość sztuk] -20.74% 10.88% 56,08% Źródło: IBRM SAMAR, Fiat, FSO, Intrall, Opel, Volkswagen

14 POLSKI RYNEK MOTORYZACYJNY
Wersja językowa: Produkcja Samochodów Osobowych i Dostawczych (2004) Liderem wśród producentów jest Fiat. Obecnie produkuje on w Polsce dwa modele – Seicento i Panda, obydwa zarówno w wersji osobowej, jak i ciężarowej Na drugiej pozycji w rankingu znajduje się Volkswagen także produkujący w Polsce dwa modele – Caddy i Transporter Pozycja trzecia należy do Opla. Producent ten wytwarza w Polsce dwa modele Agila i Astra. W połowie roku bieżącego dołączy do nich najnowsza wersja Zafiry Źródło: IBRM SAMAR, Fiat, FSO, Intrall, Opel, Volkswagen

15 Lekkie i Średnie Samochody Dostawcze
POLSKI RYNEK MOTORYZACYJNY Wersja językowa: Produkcja Samochodów Osobowych i Dostawczych (2001 – 2004) Lekkie i Średnie Samochody Dostawcze Samochody Osobowe Struktura sprzedaży 2004 Struktura sprzedaży 2004 Źródło: IBRM SAMAR, Fiat, FSO, Intrall, Opel, Volkswagen

16 Lekkie i Średnie Samochody Dostawcze
POLSKI RYNEK MOTORYZACYJNY Wersja językowa: Produkcja Samochodów Osobowych i Dostawczych (2001 – 2004) Lekkie i Średnie Samochody Dostawcze Samochody Osobowe Źródło: IBRM SAMAR, Fiat, FSO, Intrall, Opel, Volkswagen

17 POLSKI RYNEK MOTORYZACYJNY
Wersja językowa: Produkcja Samochodów osobowych i Dostawczych – Ranking Modeli (Grudzień 2004) Samochody Dostawcze Samochody Osobowe Źródło: Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR

18 POLSKI RYNEK MOTORYZACYJNY
Wersja językowa: POLSKI RYNEK MOTORYZACYJNY Sprzedaż Samochodów

19 Średnie Samochody Dostawcze Ciężarówki (DMC 16t i powyżej)
POLSKI RYNEK MOTORYZACYJNY Wersja językowa: Sprzedaż Samochodów Osobowych, Dostawczych i Ciężarowych 1999 – 2004 Samochody Osobowe Samochody Dostawcze i Ciężarowe Średnie Samochody Dostawcze Ciężarówki (DMC 16t i powyżej) Źródło: Instytut Rynku Motoryzacyjnego SAMAR

20 POLSKI RYNEK MOTORYZACYJNY Sprzedaż Samochodów Osobowych
Wersja językowa: POLSKI RYNEK MOTORYZACYJNY Sprzedaż Samochodów Osobowych

21 POLSKI RYNEK MOTORYZACYJNY
Wersja językowa: Sprzedaż Samochodów Osobowych 1992 – 2004 Etap 1. Styczeń 2000 – Podwyżka podatku akcyzowego Hasło – Generujemy większe dochody do budżetu Efekt – Spadek sprzedaży nowych samochodów, wzrost importu samochodów używanych Etap 2. Kwiecień 2000 – Druga podwyżka podatku akcyzowego Hasło – Generujemy jeszcze większe dochody do budżetu Efekt – Dalszy spadek sprzedaży samochodów nowych i wzrost importu samochodów używanych 2000 Etap 3. Kwiecień 2001 – Wprowadzenie ograniczeń na import samochodów używanych, noszących ślady uszkodzeń Hasło – Eliminujemy import wraków Efekt – Chwilowa poprawa sprzedaży samochodów nowych, przy jednoczesnym ograniczeniu importu samochodów używanych. W dalszej części roku stopniowy wzrost importu samochodów używanych i spadek sprzedaży nowych 2001 Etap 7. Lipiec 2003 – Zmiana sposobu naliczania podatku akcyzowego dla samochodów używanych Hasło – Pozwalamy na import samochodów używanych w wieku do 10 lat Efekt – Zmiana struktury importu samochodów używanych Stopniowy wzrost importu samochodów w wieku od 4 do lat, przy jednoczesnym wzroście sprzedaży samochodów nowych 2003 Etap 8. Maj 2004 – Zniesienie wszelkich ograniczeń w imporcie samochodów używanych, wprowadzenie reguły LISAKA, ograniczającej możliwość odpisu podatku VAT od samochodów zakupionych na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej Hasło – Import używanych - hulaj dusza piekła nie ma Sprzedaż dla firm – kolejne restrykcje Efekt – Niekontrolowany import samochodów używanych do Polski. Spadek sprzedaży samochodów nowych 2004 Etap 4. Styczeń 2002 – Zniesienie bariery na import samochodów używanych starszych niż 10 lat Hasło – Nie można ograniczać importu samochodów używanych Efekt – Wzrost i zmiana struktury importu Etap 5. Kwiecień 2002 – Obniżenie podatku akcyzowego na samochody nowe i zróżnicowanie wielkości podatku dla samochodów używanych w zależności od wieku Hasło – Rozwijamy rynek samochodów nowych i ograniczamy import samochodów używanych Efekt – Spadek importu samochodów używanych i powolna poprawa na rynku samochodów nowych. Poziom sprzedaży wciąż niższy od notowanego rok wcześniej Etap 6. Wrzesień 2002 – Ograniczenie importu samochodów używanych tylko do aut spełniających normę EURO II Hasło – Dalej ograniczamy możliwość importu samochodów używanych i wspomagamy sprzedaż samochodów nowych Efekt – Drastyczny spadek importu samochodów używanych, stopniowy wzrost sprzedaży samochodów nowych 2002 Polityka wspomagająca rozwój polskiego rynku motoryzacyjnego Polityka wspomagająca rozwój budżetu Minister Finansów POLITYKA WAHADŁA Źródło: Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR

22 POLSKI RYNEK MOTORYZACYJNY
Wersja językowa: Sprzedaż Samochodów Osobowych (1998 – 2004) – Etapy Rozwoju 1 2 3 4 5 6 7 8 Źródło: Instytut Rynku Motoryzacyjnego SAMAR

23 POLISH AUTOMOTIVE MARKET
Wersja językowa: Sprzedaż Samochodów Osobowych – Segmentacja Rynkowa Największym segmentem polskiego rynku jest segment samochodów małych. Średnia ważona cena sprzedaży segmentu wyniosła na koniec 2004 roku PLN Segment samochodów Mini Plus dzięki bardzo dobrej sprzedaży Fiata Panda, zanotował na koniec roku najwyższy wzrost na rynku, który wyniósł 83,8%. Średnia ważona cena sprzedaży w segmencie wyniosła na koniec roku PLN. Średnia ważona cena sprzedaży wyniosła w grudniu roku PLN. Dla porównania średnia ta na koniec roku 1999 wyniosła PLN Źródło: Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR

24 POLSKI RYNEK MOTORYZACYJNY
Wersja językowa: Sprzedaż Samochodów Osobowych – Segmentacja Rynkowa Źródło: Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR

25 POLSKI RYNEK MOTORYZACYJNY
Wersja językowa: Sprzedaż Samochodów Osobowych – Benzyna kontra Diesel W ciągu całego roku 2004 sprzedaż samochodów napędzanych silnikami benzynowymi zamknęła się liczbą sztuk W tym samym okresie sprzedaż samochodów napędzanych silnikami wysokoprężnymi wyniosła sztuk Udział w sprzedaży samochodów z silnikiem diesla wyniósł na koniec roku 26,28%. (Średnia w UE 40,3%) Sprzedaż samochodów napędzanych silnikami wysokoprężnymi wzrosła w ciągu 2004 w porównaniu z rokiem 2003 o 4,23% W tym samym czasie rynek samochodów napędzanych silnikami benzynowymi zmniejszył się o 14,23% Średnia ważona cena sprzedaży samochodów z silnikami benzynowymi wyniosła na koniec roku PLN. W przypadku silników diesla – PLN Źródło: Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR

26 POLSKI RYNEK MOTORYZACYJNY
Wersja językowa: Sprzedaż Samochodów Osobowych (2004) – Diesel Segment samochodów klasy wyższej średniej posiada największy udział samochodów napędzanych silnikiem wysokoprężnym, który na koniec roku wyniósł 33.22% Największy poziom wzrostu sprzedaży w roku 2004 uzyskał segment mini plus. Wyniósł on 609,1%. Sprzedaż samochodów klasyfikowanych w tym segmencie, wyposażonych w silnik diesla wyniosła w ciągu roku 78 sztuk. Kolejnym segmentem notującym wysoki wzrost sprzedaży samochodów z silnikiem wysokoprężnym jest segment mini vanów. Jego sprzedaż, która wyniosła sztuk, wzrosła w stosunku do roku 2003 o 72,7% Źródło: Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR

27 POLSKI RYNEK MOTORYZACYJNY
Wersja językowa: Sprzedaż Samochodów Osobowych – Ranking Marek (Top 12) Fiat jest liderem na rynku polskim. Jego udział na koniec 2004 roku wyniósł 16,73%, a średnia ważona cena sprzedaży PLN Skoda jest liderem rynku w zakresie sprzedaży samochodów napędzanych silnikami diesla. Samochody napędzane silnikami wysokoprężnymi stanowią 33.2% całkowitej sprzedaży Skody Na liście 12 najlepiej sprzedawanych w Polsce marek, Volkswagen posiada największy udział w sprzedaży samochodów napędzanych silnikami diesla, który na koniec 2004 roku wyniósł 49,54% Źródło: Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR

28 POLSKI RYNEK MOTORYZACYJNY Import Samochodów Używanych
Wersja językowa: POLSKI RYNEK MOTORYZACYJNY Import Samochodów Używanych

29 POLSKI RYNEK MOTORYZACYJNY
Wersja językowa: Import Samochodów Używanych (1995 – 2004) Import samochodów używanych [ilość sztuk] Import samochodów używanych jako procent sprzedaży samochodów nowych Źródło: Ministerstwo Finansów

30 POLSKI RYNEK MOTORYZACYJNY
Wersja językowa: Sprzedaż Nowych Samochodów Osobowych w Porównaniu do Ilości Sprowadzonych Samochodów Używanych – 1999 – 2004 Źródło: Ministerstwo Finansów

31 POLSKI RYNEK MOTORYZACYJNY
Wersja językowa: Struktura Importu Samochodów Używanych – 1999 – 2004* Do roku 2002 istniał zakaz importu samochodów starszych niż 10 lat Wraz z likwidacją bariery import samochodów najstarszych w wieku powyżej lat stanowił 54% całości importu Wraz z wprowadzeniem podatku akcyzowego zależnego od wieku pojazdu oraz bariery w postaci normy EURO II, import samochodów używanych został znacząco ograniczony, przekraczając nieznacznie 10% udziału (Stan na koniec kwietnia 2004) Źródło: Ministerstwo Finansów

32 POLSKI RYNEK MOTORYZACYJNY
Wersja językowa: Struktura Importu Samochodów Używanych (2002 – 2004) 1 2 3 Obiżenie podatku akcyzowego na samochody nowe i uzależnienie stawki podatku od wieku pojazdu dla samochodów używanych Wprowadzenie bariery w postaci normy EURO II Zmiana sposobu naliczania podatku akcyzowego dla samochodów używanych (Stan na koniec kwietnia 2004)

33 Sprzedaż Samochodów Dostawczych i Ciężarowych
Wersja językowa: POLSKI RYNEK MOTORYZACYJNY Sprzedaż Samochodów Dostawczych i Ciężarowych * - (YTD September)

34 POLSKI RYNEK MOTORYZACYJNY
Wersja językowa: Sprzedaż Samochodów Dostawczych i Ciężarowych – Segmentacja Rynkowa* Segment średnich samochodów dostawczych oraz lekkich samochodów dostawczych są największymi segmentami rynku pojazdów użytkowych Samochody ciężarowe o dopuszczalnej masie całkowitej ton i więcej zanotowały w roku 2004 najwyższy wzrost na rynku. Na koniec roku wyniósł on 57,6% Najmniejszym segmentem polskiego rynku jest segmen ciężkich samochodów dostawczych. * - Stan na koniec grudnia 2004 Źródło: Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR

35 POLSKI RYNEK MOTORYZACYJNY
Wersja językowa: Sprzedaż samochodów dostawczych i ciężarowych – Segmentacja rynkowa Źródło: Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR

36 POLSKI RYNEK MOTORYZACYJNY
Wersja językowa: Sprzedaż Lekkich Samochodów Dostawczych – Ranking Producentów Źródło: Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR

37 POLSKI RYNEK MOTORYZACYJNY
Wersja językowa: Sprzedaż Średnich Samochodów Dostawczych – Ranking Producentów Źródło: Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR

38 POLSKI RYNEK MOTORYZACYJNY
Wersja językowa: Sprzedaż Samochodów Ciężarowych o DMC 16 t i więcej Ranking Producentów Źródło: Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR

39 POLSKI RYNEK MOTORYZACYJNY
Wersja językowa: POLSKI RYNEK MOTORYZACYJNY Sprzedaż Autobusów * - (YTD September)

40 POLSKI RYNEK MOTORYZACYJNY
Wersja językowa: Sprzedaż Autobusów – Segmentacja Rynkowa* Całkowita sprzedaż autobusów na rynku polskim w roku 2004 zamknęła się liczbą sztuk. W porównaniu do roku 2003 jest to wynik o 5,4% lepszy Największy segment rynku autobusów tworzą autobusy międzymiastowe. Ich udział wynosi 49,86%. Rok wcześniej udział ten wynosił 35,8% Największy spadek sprzedaży zanotowały autobusy szkolne. Ich sprzedaż w roku 2004 wynosząca sztuk, była niższa w stosunku do roku 2003 o 58,8% * - Stan na koniec grudnia 2004 Źródło: JMK analizy rynku autobusów

41 POLSKI RYNEK MOTORYZACYJNY
Wersja językowa: Sprzedaż Autobusów – Ranking Producentów Liderem rynku autobusów jest AUTOSAN, należący do grupy Polskie Autobusy. Jego sprzedaż w roku 2004 wyniosła 325 sztuk, o 23,9% mniej niż rok wcześniej Producentem, którego sprzedaż wzrosła najbardziej jest SOLBUS. Wyniosła ona na koniec roku sztuki, o 251,4% więcej niż w roku 2003 Źródło: JMK analizy rynku autobusów

42 POLSKI RYNEK MOTORYZACYJNY
Wersja językowa: POLSKI RYNEK MOTORYZACYJNY Co Nas Czeka w Roku 2005?

43 POLSKI RYNEK MOTORYZACYJNY
Wersja językowa: Czynniki Wpływające na Poziom Sprzedaży Wielkość sprzedaży samochodów Polityka marketingowa producentów Polityka Rządu w zakresie przemysłu motoryzacyjnego Czynniki zewnętrzne Czynniki wewnętrzne Polityka marketingowa producentów - Polityka cenowa - Promocje - Reklama - Wizerunek, prestiż marki (Jakość postrzegana) - Wielkość dostaw (zapasów magazynowych) Czynniki wewnętrzne - Konkurencja cenowa Polityka Rządu w zakresie przemysłu motoryzacyjnego - Polityka podatkowa (osoby fizyczne i firmy) Akcyza VAT - Homologacje - Leasing - Polityka w zakresie importu samochodów używanych - Inne Czynniki zewnętrzne - Stan gospodarki (koniunktura gospodarcza) - Bezrobocie - Kursy walut - Stopy procentowe - Oferta banków (procedury) - Oferta firm leasingowych - Wielkość importu samochodów używanych - Poziom nasycenia rynku KOSZTY ZAKUPU ZASOBNOŚĆ PORTFELA (Osób fizycznych i firm) Źródło: Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR

44 STWORZENIE BARIERY EKONOMICZNEJ (Rosnący koszt zakupu)
POLSKI RYNEK MOTORYZACYJNY Wersja językowa: Podstawowe Czynniki Kształtujące Rynek w Roku 2004 Podstawowe czynniki kształtujące rynek samochodów nowych w roku 2004 STWORZENIE BARIERY EKONOMICZNEJ (Rosnący koszt zakupu) Niezmiernie wysoki poziom importu samochodów używanych - doprowadził do znacznego obniżenia cen na rynku wtórnym (15- 30% w zależności od modelu) hamujący proces wymiany aut Harmonizacja cen - stopniowy wzrost cen samochodów (6,3% w ciągu ostatnich 12 miesięcy), przyczyniający się do ograniczenia liczby klientów Zmiany w podatku VAT - ograniczenie oferty dla przedsiębiorców, poprzez wprowadzenie tzw. reguły Lisaka. Ciągłe prace nad zmianami powstrzymują wielu przedsiębiorców przed dokonaniem zakupów w nadziei na poprawę przepisów Źródło: Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR

45 POLSKI RYNEK MOTORYZACYJNY
Wersja językowa: Rynek Samochodów Osobowych w Roku 2005 – Szanse i Zagrożenia Szanse Ustawa o podatku od samochodów osobowych Zmiany w podatku VAT Wymiana aut zakupionych w latach – 2000 Silny złoty Zagrożenia Import samochodów używanych – utrzymanie wysokiej podaży wpływające na utrzymanie niskiego poziomu cen na rynku wtórnym Ustawa o podatku od samochodów osobowych Harmonizacja cen Zmiany w podatku VAT Wzrost kosztów eksploatacji Źródło: Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR

46 POLSKI RYNEK MOTORYZACYJNY
Wersja językowa: Rynek Samochodów Osobowych w Roku 2005 – Szanse i Zagrożenia Ustawa o podatku samochodów osobowych Szanse Ograniczenie importu samochodów używanych, poprzez znaczny wzrost obciążeń podatkowych Zmniejszenie obciążeń podatkowych na samochody nowe (w cenach powyżej 50 tys. PLN) Zagrożenia Wzrost obciążeń podatkowych na najtańsze samochody w ofercie producentów (Fiat Seicento, Fiat Panda, Dacia Logan, itd..), który może skutkować wzrostem cen Uzależnienie dochodów budżetowych od koniunktury, przy jednoczesnym wpływie na nią Struktura podatku zbliżona do kwestionowanego podatku akcyzowego Utrzymanie wysokiego poziomu importu samochodów do momentu wejścia w życie nowego podatku Poszerzenie definicji samochodu osobowego Źródło: Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR

47 POLSKI RYNEK MOTORYZACYJNY
Wersja językowa: Rynek Samochodów Osobowych w Roku 2005 – Szanse i Zagrożenia Ustawa o podatku samochodów osobowych Ewentualny wpływ na ceny Fiat Seicento 1.1 Actual 3 dr: zł Akcyza – 670 zł Nowy podatek – zł Różnica: 438 zł Potencjalny wzrost kosztu zakupu: 290 zł Fiat Panda 1.1 Actual 5dr: zł Akcyza – 754 zł Różnica w podatkach: 354 zł Potencjalny wzrost kosztu zakupu: 188 zł Dacia Logan 1.4 Acces 4dr: zł Akcyza – 736 zł Nowy podatek: zł Różnica: 654 zł Potencjalny wzrost kosztu zakupu: 491 zł Skoda Fabia 1.2 Junior 5dr: zł Akcyza – 931 zł Nowy podatek: 1 198zł Różnica: 267 zł Potencjalny wzrost kosztu zakupu: 62 zł Skoda Fabia 1.2 Ambiente 5dr: zł Akcyza – zł Nowy podatek – zł Różnica: 137 zł Potencjalny spadek kosztu zakupu: 98 zł Toyota Yaris 1.0 Base 3dr: zł Akcyza – 951 zł Nowy podatek: 998 zł Różnica: 47 zł Potencjalny spadek kosztu zakupu: 163 zł Skoda Octavia 1.9D Tour Plus 5dr: zł Akcyza – 1527 zł Nowy podatek – zł Różnica: 369 zł Potencjalny wzrost kosztu zakupu: 33 zł Ford Mondeo 1.8 Ambiente 4dr: zł Akcyza – zł Nowy podatek – zł Różnica: 80 zł Potencjalny spadek kosztu zakupu: 298 zł Toyota Avensis 1.6 Terra 5dr: zł Akcyza – zł Nowy podatek: zł Różnica: zł Potencjalny spadek kosztu zakupu: 690 zł VW Golf V 1.4 Trendline 3dr: zł Akcyza – zł Nowy podatek – zł Różnica: -112 zł Potencjalny spadek kosztu zakupu: 442 zł Volvo S dr: zł Akcyza – zł Nowy podatek – zł Różnica: 619 zł Potencjalny spadek kosztu zakupu: 1107 zł BMW 520j 4dr: zł Akcyza – zł Nowy podatek – zł Różnica: zł Potencjalny spadek kosztu zakupu: zł * Przy zachowaniu istniejących marż Źródło: Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR

48 POLSKI RYNEK MOTORYZACYJNY
Wersja językowa: SAMAR – Serwis internetowy –

49 Wersja językowa: Dziękuję za uwagę


Pobierz ppt "POLSKI RYNEK MOTORYZACYJNY Park, Produkcja, Sprzedaż 2004"

Podobne prezentacje


Reklamy Google