Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

POLSKA IZBA HANDLU Bruksela, 27 LUTEGO 2013

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "POLSKA IZBA HANDLU Bruksela, 27 LUTEGO 2013"— Zapis prezentacji:

1 POLSKA IZBA HANDLU Bruksela, 27 LUTEGO 2013

2 SKALA WIELKOŚCI RYNKU WYROBÓW TYTONIOWYCH W POLSCE
Sprzedaż papierosów w Polsce w miliardach sztuk Handel legalny Średnio 14,3 % Lokalnie do >50% Handel nielegalny

3 STRUKTURA DYSTRYBUCJI WYROBÓW TYTONIOWYCH W POLSCE
Handel niezależny punktów Sieci handlowe punktów HoReCa punktów 74% 21% 5% Kanały sprzedaży % udziału w sprzedaży powierzchnia km2 populacja Punkty sprzedaży wyrobów tytoniowych Francja 28 000 Polska Hiszpania 13 000 Na podst. Nielsen 2009

4 STRUKTURA SPRZEDAŻY WYROBÓW TYTONIOWYCH W POLSCE UDZIAŁ PROCENTOWY W OBROCIE POSZCZEGÓLNYCH FORMATÓW
przybliżona ilość sklepów segmencie przybliżony udział wyrobów tytoniowych w obrocie hipermarkety 300 2 % supermarkety 4 500 3 % duże sklepy spożywcze 5 500 4 % średnie sklepy spożywcze 31 000 5 % małe sklepy spożywcze 51 000 15 %* kioski i saloniki prasowe 18 000 40 % stacje benzynowe 6 000 30 % sklepy specjalistyczne m.in. monopolowe, tytoniowe 4 000 % HoReCa (Hotels Restaurants Catering) 19 000 b/d *jest to wartość średnia. Lokalnie może ona być znacznie wyższa Dla około punktów handlowych wyroby tytoniowe stanowią ponad 15% całej sprzedaży.

5 PAPIEROSY MENTOLOWE I SLIM W POLSKIM HANDLU DETALICZNYM
Wyroby tytoniowe o smaku mentolowym oraz papierosy typu „slim” tj. o średnicy mniejszej niż 7,5 mm stanowią ok 38 % rynku wyrobów tytoniowych w Polsce. Ich wycofanie spowoduje, iż w mniejszych sklepach w których udział wyrobów tytoniowych w ogólnym obrocie wynosi obecnie od 10% do 40% całego obrotu, spadek całościowego obrotu wspomnianych punktów handlowych od 3,8% do 15,2%. Im mniejszy jest sklep tym większy jest udział wyrobów tytoniowych w jego obrotach. Oznacza to w praktyce iż małe rodzinne sklepy spożywcze mogą stracić nawet do 15 % całkowitej sprzedaży, co w praktyce przełoży się na konieczność ich likwidacji i utratę pracy, a tym samym źródeł utrzymania dla całych rodzin. Może to dotyczyć nawet kilkunastu tysięcy sklepów.

6 WPŁYW REWIZJI DYREKTYWY TYTONIOWEJ NA INNE OGNIWA RYNKU
SPADEK SPRZEDAŻY WYROBÓW TYTONIOWYCH W LEGALNYM HANDLU SPOWODUJE SPADEK SPRZEDAŻY POWIĄZANYCH PRODUKTÓW NABYWANYCH „PRZY OKAZJI” wyroby tytoniowe są bardzo często produktem który generuje ruch, i odwiedzanie punktu sprzedaży przez konsumentów. PRZYKŁADY GRUP PRODUKTÓW NABYWANYCH „PRZY OKAZJI”: 36%* Baterie 40%* Słodycze impulsowe 77%* Doładowania GSM 73%* Gazety * % sprzedaży danej grupy produktowej w tym kanale

7 Szara strefa wyrobów tytoniowych
2010 2011 Utracona w 2011 roku akcyza i VAT z tytułu szarej strefy wyrobów tytoniowych: 4,9 mld zł * Wzrost nielegalnego handlu wyrobami tytoniowymi w ponad 78% Udział papierosów „slim” w nielegalnym obrocie 40% *wpływy budżetowe z podatków od wyrobów tytoniowych (akcyza i VAT) ok. 24 mld zł w 2011 Na podst. Niemczyk i Wspólnicy

8 15% do 40% udziału w całościowym obrocie to ok. 80 000
PODSUMOWANIE Liczba punktów handlu detalicznego w Polsce gdzie wyroby tytoniowe stanowią 15% do 40% udziału w całościowym obrocie to ok Wycofanie ze sprzedaży papierosów mentolowych i slim* to zmniejszenie całkowitych obrotów w małych sklepach nawet o 15% co realnie oznacza konieczność ich likwidacji - często jedynego często źródła utrzymania rodzin. Wprowadzenie ujednoliconych opakowań to dalszy spadek marż handlowych obecnie już minimalnych: marża detaliczna wynosi ok. 5%, hurtowa poniżej 2% = pogorszenie i tak już niskiej rentowności handlu. ŁĄCZNA LICZBA ZAGROŻONYCH DYREKTYWĄ TYTONIOWĄ MIEJSC PRACY: ok Miejsca pracy w handlu związane ze sprzedażą wyrobów tytoniowych: Miejsca pracy w rolnictwie związane z uprawą tytoniu **: Miejsca pracy w przemyśle: 6 000 Popyt zostanie przesunięty do szarej strefy zatem nie regulacje nie będą miały wpływu na zmniejszenie palenia i zdrowie publiczne, natomiast gospodarka i obywatele odczują potężny negatywny cios ekonomiczny. * To także spadek przychodów do budżetu z tytułu akcyzy i VAT o ponad 2 mld zł/rok i wzrost przestępczości. **również zagrożone przez zmniejszenie zapotrzebowania na krajowy tytoń na skutek wprowadzenia Dyrektywy


Pobierz ppt "POLSKA IZBA HANDLU Bruksela, 27 LUTEGO 2013"

Podobne prezentacje


Reklamy Google