Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pt.: Jasna i ciemna strona Internetu. O problemach uczniów i ich ucieczce w wirtualny świat. O edukacyjnym potencjale jasnej strony sieci. Autorem warsztatu.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Pt.: Jasna i ciemna strona Internetu. O problemach uczniów i ich ucieczce w wirtualny świat. O edukacyjnym potencjale jasnej strony sieci. Autorem warsztatu."— Zapis prezentacji:

1 pt.: Jasna i ciemna strona Internetu. O problemach uczniów i ich ucieczce w wirtualny świat. O edukacyjnym potencjale jasnej strony sieci. Autorem warsztatu jest zespół psychologów współpracujących przy projekcie Kinoterapia oraz pani Anna Tulczyńska – psycholog, socjoterapeutka, autorka licznych artykułów publikowanych w poradnikach dla wychowawców i dyrektorów szkół. Warsztat poprowadzi Artur Brzeziński - coach w Pracowni Psychoterapii i Psychoedukacji Integra

2 CELE WARSZTATU: Jak nawiązywać dobre relacje z uczniami? Jakie sygnały świadczą o problemach ucznia ? Jak wspierać w szkole ucznia mającego problemy? Jak warto korzystać z nowych technologii?

3 ZAPRASZAMY NA FILM

4 CO DLA PAŃSTWA JEST GŁÓWNYM TEMATEM FILMU ?

5 CO DLA PAŃSTWA JEST GŁÓWNYM TEMATEM FILMU ? Samotność Kłopoty w komunikacji Poszukiwanie akceptacji Uzależnienie od Internetu Przemoc w sieci Bezradność rodziców Relacje w grupie Poszukiwanie tożsamości Depresja, samobójstwo

6 JAK MŁODZIEŻ RADZI SOBIE Z PROBLEMAMI?

7 JAK MŁODZIEŻ RADZI SOBIE Z PROBLEMAMI Rozmawia... Wędruje po Internecie... Idzie do fachowca Ucieka w samotność... Zaprzecza problemom – ucieka w rozrywkę Sięga po substancje psychoaktywne...

8 JAK WARTO, POSTĘPOWAĆ WOBEC PROBLEMÓW UCZNIÓW? KIEDY INTERWENIOWAĆ? JAK ?

9 KIEDY WARTO INTERWENIOWAĆ? Proszę w grupach porozmawiać o tym, co mogło sygnalizować problemy Dominika i w jakich sytuacjach mogli/powinni zareagować nauczyciele.

10 SYTUACJE WYMAGAJĄCE REAKCJI, UWAGI NAUCZYCIELI Nieadekwatnie do sytuacji silne reakcje emocjonalne Łamanie ogólnie przyjętych norm. Nieobecności w szkole zawsze wymagają sprawdzenia przyczyny. Nagła zmian wyglądu, fryzury, sposobu ubierania. Rezygnacja z zajęć, zadań ważnych dla ucznia, spóźnienia

11 CO JESZCZE MOŻE ŚWIADCZYĆ O PROBLEMACH UCZNIA Gdy podczas rozmowy z uczniem dostrzegamy jego: spadek samooceny, niedocenianie swoich sukcesów, wyolbrzymianie trudności i porażek, poczucie bezradności, poczucie beznadziejności.

12 Obserwuj Analizuj Decyduj Działaj

13 SYGNAŁY OSTRZEGAWCZE Tematyka śmierci pojawiająca się w pracach pisemnych i plastycznych Doświadczanie dojmującego uczucia bezradności Zrywanie przyjaźni, rozdawanie rzeczy Igranie" z nieszczęściem, Wypowiedzi dotyczące bezsensu życia i życia pozagrobowego

14 SAMOBÓJSTWA - MITY Ludzie którzy mówią o samobójstwie rzadko je popełniają Popełnienie samobójstwa jest nieracjonalne Jeżeli rozmawiamy o samobójstwie wprost sugerujemy jego popełnienie Samobójstwa popełniają osoby w głębokiej depresji Samobójcy rzadko szukają pomocy 80% osób wcześniej wspomina o swoim zamiarze Osoby podejmujące próby samobójcze mają wiele argumentów Otwarta rozmowa jest bardzo ważna i potrzebna Poprawa w depresji wiąże się ze zniknięciem poczucia bezradności i szansą na podjęcie decyzji i działań związanych z samobójstwem Szukają i potrzebują pomocy, choć nie zawsze potrafią o nią poprosić

15 KIEDY INTERWENIOWAĆ? Uważna obserwacja uczniów pozwala na analizowanie ich zachowań i zmian. Zmiany mogą być sygnałem trudności. Potrzebna jest dobra relacja między nauczycielem a uczniem, aby interwencja miała szanse powodzenia.

16 JAK BUDOWAĆ RELACJĘ NAUCZYCIEL - UCZEŃ?

17 CO MOŻE NAM POMAGAĆ W NAWIĄZANIU DOBREGO KONTAKTU Z UCZNIAMI? Proszę ponownie o pracę w grupach i zastanowienie się:

18 BUDOWANIE RELACJI Relacja przynosi korzyści obu stronom... Jakie są potrzeby uczniów / nauczycieli? Czego chcą? Co dostają w szkole?

19 Okazje Umiejętności Ciekawość Zaufanie Akceptacja odmienności Otwartość Szacunek Poczucie humoru CO MOŻE NAM POMAGAĆ W NAWIĄZANIU DOBREGO KONTAKTU Z UCZNIAMI?

20 CZY NAPRAWDĘ SĄ INNI? Spędzaliśmy czas z rówieśnikami na podwórku Długo rozmawialiśmy, niekończące się rozmowy pod domem lub przez telefon My plotkowaliśmy My dokuczaliśmy sobie pisząc listy, mażąc po murach Mieszkają w zamkniętych osiedlach, daleko od siebie, spędzają czas razem …w sieci Długo rozmawiają na forach, portalach społecznościowych Oni zamieszczają wpisy i filmiki w Internecie Oni zamieszczają negatywne komentarze, filmiki, fotomontarze Współcześni dorośli – kiedy byliśmy nastolatkami Współczesne nastolatki

21 JAK PAŃSTWO BUDUJECIE RELACJE Z UCZNIAMI

22 JAK ROZMAWIAĆ Z UCZNIAMI, GDY COŚ NAS NIEPOKOI

23 ROZMOWA Z UCZNIAMI - PODSTAWOWE ZASADY Obserwuj uczniów. Proponuj rozmowę, ale daj prawo do odmowy. Zadbaj o czas i miejsce. Uprzedź o ograniczonej dyskrecji Przedstaw swoje obserwacje. Nie oceniaj, nie diagnozuj, nie dawaj dobrych rad. Pytaj i słuchaj.

24 ROZMOWY Z UCZNIAMI PODSTAWOWE ZASADY Spotkaj się z rodzicami Zaproponuj sposoby pomocy na terenie szkoły np. wsparcie socjalne, pomoc w nauce, pomoc w rozwiązaniu konfliktów z rówieśnikami lub nauczycielami. Zaproponuj skorzystanie z pomocy profesjonalisty.

25 JAK WSPIERAĆ? Zauważ - nie ignoruj, traktuj poważnie - nie lekceważ, próbuj rozmawiać. Zbuduj swoją grupę wsparcia Przekaż ucznia pod opiekę rodziców, zaleć konsultacje z lekarzem psychiatrą, jeśli rodzice nie zaopiekują się uczniem zawiadom pogotowie. Jeśli uczeń zgłasza myśli samobójcze, ma plan działań i dostęp do środków - zawiadom rodziców. Rozmawiaj otwarcie, pytaj o powody, plany.

26 DOBRY I ZŁY INTERNET

27 INTERNET – ZAGROŻENIE CYBERPRZEMOCĄ Formy : nękanie, straszenie, szantażowanie z użyciem sieci, publikowanie lub rozsyłanie ośmieszających informacji, zdjęć, filmów z użyciem sieci oraz podszywanie się pod kogoś. Narzędzia : poczta elektroniczna, czaty, komunikatory, strony internetowe, blogi, serwisy społecznościowe, grupy dyskusyjne. Jak reagować na cyberprzemoc. Poradnik dla szkół - FDzN Jak reagować na cyberprzemoc. Cyberprzemoc – przemoc z użyciem technologii informacyjnych i komunikacyjnych.

28 NAJWAŻNIEJSZE CECHY CYBERPRZEMOCY – CZYLI CO CZYNI JĄ TAK NIEBEZPIECZNĄ trwałość łatwość wyszukania kopiowalność niewidzialność odbiorców pozorna anonimowość sprawcy

29 NAJWAŻNIEJSZE CECHY CYBERPRZEMOCY – CZYLI CO CZYNI JĄ TAK NIEBEZPIECZNĄ brak możliwości ucieczki dostęp do ofiary inny profil sprawcy brak bezpośredniego kontaktu ofiara - sprawca

30 INTERWENCJE W PRZYPADKU CYBERPRZEMOCY Udziel wsparcia. Doradź – np. zmianę adresów dostępów. Doceń już podjęte działania. Zaleć monitorowanie Internetu. Nawiąż współpracę z rodzicami... policją.

31 PROFILAKTYKA CYBERPRZEMOCY Lekcje netykiety Edukacja o odpowiedzialności prawnej Monitorowanie sieci szkolnej Psychoedukacja

32 JAK WYKORZYSTYWAĆ NOWE TECHNOLOGIE DO BUDOWANIA RELACJI Komunikowanie się z uczniami za pomocą: portali społecznościowych, maili Budowanie wspólnoty poprzez zapisywanie wspomnień np. strony ze zdjęciami z wycieczek (zabezpieczone hasłem), blogi, itp.

33 PODSUMOWANIE W pracy z uczniem ważne jest budowanie dobrej relacji. Uczeń potrzebuje udanych relacji z dorosłymi/nauczycielami mimo, że często tego nie okazuje. Ważne, aby uczeń wiedział, że może zaufać nauczycielowi/wychowawcy, liczyć na jego wsparcie i pomoc w rozwiązaniu problemów.

34 DZIĘKUJEMY ZA UDZIAŁ W WARSZTATACH


Pobierz ppt "Pt.: Jasna i ciemna strona Internetu. O problemach uczniów i ich ucieczce w wirtualny świat. O edukacyjnym potencjale jasnej strony sieci. Autorem warsztatu."

Podobne prezentacje


Reklamy Google