Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Outsourcing datacenter

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Outsourcing datacenter"— Zapis prezentacji:

1 Outsourcing datacenter
Grzegorz Bernatek, Audytel Wszelkie prawa zastrzeżone © Audytel S.A. 2012

2 Agenda Audytel – o firmie Usługi datacenter w systematyce usług IT
Polski rynek datacenter – stan na koniec 2012 r. i trendy Argumenty za i przeciw outsourcingiem datacenter Jak porównać koszty usługi z inwestycją w datacenter Konkluzja

3 Audytel – Eksperci od Efektywności
Nasze Wartości NEUTRALNOŚĆ – Audytel to niezależna firma doradcza, nie pośrednicząca w sprzedaży rekomendowanych przez siebie rozwiązań, PERSPEKTYWA KLIENTA – audytujemy, doradzamy, pomagamy w procesie implementacji rozwiązań – zawsze po stronie naszego Klienta, MIERZALNE KORZYŚCI - efekty naszej pracy można zmierzyć i dlatego jesteśmy partnerem poważnych przedsiębiorstw i jednostek administracji publicznej, PROFESJONALIZM – robimy tylko to, na czym się znamy: zawodowo poprawiamy efektywność procesów nabywania i wykorzystania infrastruktury biznesowej (ICT, media, logistyka, outsourcing), ODPOWIEDZIALNOŚĆ SPOŁECZNA – wspieramy działania na rzecz zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska naturalnego. Misją naszej firmy jest optymalizacja procesów biznesowych i informacyjnych Klienta 3 3

4 Portfolio usług Audytel S.A.
Doradztwo Strategiczne Strategie IT Optymalizacja ROI z inwestycji w ICT Doradztwo strategiczne dla rynku TMT Analizy i Badania Raporty na temat rynku ICT w Polsce Dedykowane projekty analityczne Serwisy specjalistyczne rynku ICT Seminaria i szkolenia dla dostawców Konsulting ICT Audyt bezpieczeństwa ICT Doradztwo technologiczne ICT Wsparcie w procesach nabywania Efektywność Energetyczna i CO2 Audyt energetyczny Konsolidacja dostawców w ramach TPA Optymalizacja koszów i zużycia mediów Green IT Optymalizacja Procesów Audyt telekomunikacyjny Optymalizacja kosztów usług ICT Outtasking procesów nabywania i kontroli Doradztwo Logistyczne Audyt logistyczny przedsiębiorstwa Mapowanie procesów Optymalizacji systemu logistycznego Optymalizacja przepływu informacji Audit & Compliance Audyt zgodności ODO Outtasking ABI Wdrożenia ISO 27001 4 4

5 Raporty rynkowe Audytela
Sprawdzona metodyka analityczna: Kontynuacja projektów zainicjowanych w roku 2004 wg metodyki Meta Group, Stały monitoring rynku telekomunika- cyjnego i większości segmentów IT, Własne badania ankietowe i weryfikacja danych z wielu źródeł. Analizy i usługi w obszarze rynku datacenter: Rynek operatorów datacenter w Polsce Dostawcy rozwiązań datacenter (nowy!) Budować datacenter czy kupować usługi? Doradztwo w dedykowanych projektach usługowych i inwestycyjnych 5

6 Usługi datacenter w systematyce usług ICT
WARTOŚĆ DODANA DOMENA FUNKCJONALNA Infrastruktura fizyczna Kolokacja urządzeń Zdalne ręce Zarządzanie aplikacjami Biura zapasowe Usługi datacenter Serwery i aplikacje Hardware (IaaS) Platforma (PaaS) Aplikacje (SaaS) Disaster recovery Systemy bezpieczeństwa Firewall sprzętowy Monitoring i zarządzanie Antywirus, SSO, IDS CERT, polityki bezpieczeństwa, outsourcing ABI LAN Dzierżawa sprzętu Administracja sieciami LAN Zdalny dostęp (DaaS) Helpdesk Systematyka usług ICT bazuje na metodyce Meta Group, wykorzystywana jest w badaniach polskiego rynku usług ICT przez Audytel od 2004r WAN WAN - sprzęt i infrastruktura Administracja sieciami WAN Aplikacje (SaaS) Zarządzanie zmianą Głos PABX, softswitch, (CaaS) Administracja usługami głos. Wideo/ audio-konferencje Analizy, kontrola kosztów organizacji

7 Typy outsourcingu datacenter
Greenfield Klasyczny

8 Najwięksi dostawcy usług datacenter
Powierzchnia kolokacyjna wszystkich obiektów [m2] Całkowite zasoby polskiego rynku datacenter wynosiły w połowie 2012 r. około 48 tys. m2 8

9 Położenie geograficzne obiektów datacenter
Najwięcej obiektów datacenter zlokalizowanych jest w Warszawie Dużą liczbę centrów danych koncentrują miasta wojewódzkie

10 Powierzchnia datacenter w latach 2011 i 2017
112,1 tys. m2 44,5 tys. m2 Powierzchnia obiektów datacenter wzrośnie w perspektywie pięciu lat ponad 2. krotnie

11 Średnie ceny kolokacji w latach 2009-2012 i prognoza do roku 2017
Główne czynniki wpływające na ruch cen: Wzrost dostępnej powierzchni datacenter, Konkurencja ze strony nowych dostawców, Specjalizacja dostawców usług, automatyzacja i oszczędności skali, Wzrost cen energii elektrycznej, Wzrost wynagrodzeń wysoko kwalifikowanej kadry technicznej, Wzrost zapotrzebowania na bezpieczeństwo ICT. Cena 1 m2 w tys. zł/miesiąc (netto) Wzrost wartości rynku będzie wolniejszy niż wzrost podaży powierzchni kolokacyjnej

12 Motywacje dla budowy własnego datacenter
Za outsourcingiem: Nie mamy specjalistycznego know-how i nie chcemy mieć Mamy fundusze na OPEX, nie mamy na CAPEX (drogi pieniądz) Nie wiemy jak szybko będzie rosło nasze zapotrzebowanie Zbyt mała skala potrzeb, żeby zawracać sobie głowę budową Presja czasu Czy aby przypadkiem usługa nie wyjdzie taniej? Za budową: Wielka skala potrzeb Unikalne wymagania biznesowe Specyficzne wymagania regulacyjne Brak odpowiedniego dostawcy usługi Mamy fundusze na CAPEX i musimy je wydać (tani pieniądz) Nie płacimy marży usługodawcy – powinno być taniej!

13 Porównanie kosztów własnego datacenter i usługi kolokacji (Case Study)
Założenia do modelu kosztowego Porównanie cash flow budowy własnego datacenter i usługi kolokacji w kolejnych latach [tys zł/rok, okres 10 lat] początkowe zapotrzebowanie 400 m2 wzrost zapotrzebowania % budynek pow. całkowita m2 grunt m2 koszt kapitału WACC 11% cena 1 m kolokacji zł/m2 spadek cen -1% wzrost kosztów pracy 3% wzrost kosztów energii 3% PUE ,50 gęstość energii ,0 kVA/m2 średnie zużycie 70% nominalnego personel techn/admin 12 etatów IT Manager brutto 1 etat Przed podjęciem decyzji o budowie własnego datacenter warto sprawdzić rynek – nawet jeżeli wydaje nam się że mamy niestandardowe wymagania i wygórowane oczekiwania względem bezpieczeństwa. 13

14 Co nas czeka na rynku usług datacenter?
Budowa datacenter efektywnych energetycznie (PUE) Konsolidacja po stronie podażowej Private cloud Specjalizacja w segmentach przedsiębiorstw Dywersyfikacja zapotrzebowania po stronie podażowej Wzrost znaczenia usług dodanych, w szczególności SaaS Czy Polsce uda się zbudować pozycję na rynku krajów ościennych? 14 14

15 Podsumowanie Rynek datacenter jest nadal mocno rozproszony i jednocześnie wykazuje duży rozrzut w zakresie skali i zakresu świadczonych usług Podaż powierzchni datacenter wynosiła w połowie 2012 r. około 48 tys m2 i szybko rośnie Poprawia się jakość, poszerza zakres i dostępność usług datacenter Rynek oczekuje wzrost popytu w nadchodzących latach – będzie on jednak mniejszy niż wzrost podaży Większość przedsiębiorstw nadal posiada i inwestuje we własne obiekty datacenter lub „prawie-datacenter” Budowa własnego datacenter może być finansowo opłacalna jedynie w szczególnych przypadkach - we wszystkich innych lepszą opcją jest zakup usługi 15 15

16 Dziękuję za uwagę! Audytel S.A. ul. Wspólna 47/49 VI p.
Warszawa tel.: (22) fax: (22) web :


Pobierz ppt "Outsourcing datacenter"

Podobne prezentacje


Reklamy Google