Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Powiatowa Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna w Tychach AKTYWNOŚĆ FIZYCZNA- KLUCZ DO ZDROWIA I URODY. inż. Iwona Piekorz.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Powiatowa Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna w Tychach AKTYWNOŚĆ FIZYCZNA- KLUCZ DO ZDROWIA I URODY. inż. Iwona Piekorz."— Zapis prezentacji:

1 Powiatowa Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna w Tychach AKTYWNOŚĆ FIZYCZNA- KLUCZ DO ZDROWIA I URODY. inż. Iwona Piekorz

2 Aktywność fizyczna poprawia stan zdrowia na różne sposoby, pomaga też organizmowi w lepszym wykorzystaniu kalorii, co z kolei pomaga w obniżaniu masy ciała i utrzymaniu pożądanej wagi.

3 Korzyści płynące z aktywności fizycznej: zmniejsza czynność mięśnia sercowego, zwiększa ogólny przepływ krwi, obniża ryzyko chorób: sercowo-naczyniowych, osteoporozy, cukrzycy, nowotworowych nasila spalanie kalorii, sprzyja obniżeniu masy ciała i utrzymaniu pożądanej wagi, prowadzi do wzrostu podstawowej przemiany materii, zmniejsza apetyt, poprawa samopoczucia, jakości snu, łagodzenie stresów, w organizmie wytwarzane są endorfiny, poprawa kondycji fizycznej

4 Problemy: Anoreksja (Anorexia nervosa) Bulimia (Bulimia nervosa) Niedożywienie Otyłość

5 Uniwersalna recepta 3 X 30 X 130: Uwzględniając optymalne wskazania dotyczące częstotliwości, objętości i intensywności treningu, jako uniwersalny wzorzec aktywności fizycznej dla dorosłych zalecana jest zasada: 3 X 30 X 130. Oznacza ona, że dla podtrzymania zdrowia i kondycji fizycznej każdy człowiek nie pracujący fizycznie, powinien poddawać swe ciało wysiłkowi co najmniej 3 razy w tygodniu, z tym że przynajmniej przez 30 minut każdego z treningów tętno powinno wynosić około 130. W stosunku do dzieci dawka ta może być zwielokrotniona.

6 Pomiar: Sense Wear Pro2 Armband Krokomierz Waga Tanita

7 Kalkulator BMR BMR (skrót od angielskiego Basal Metabolic Rate, w języku polskim podstawowa przemiana materii) jest ilością energii (mierzoną w kaloriach) wydatkowaną przez organizm w trakcie hipotetycznego całodobowego odpoczynku w celu zapewnienia jego podstawowych czynności życiowych takich jak akcja serca, oddychanie, trawienie czy utrzymanie stałej temperatury ciała.

8 Testy sprawności fizycznej: Testy EUROFIT są czułymi, indywidualnymi i wiarygodnymi instrumentami dla oceny czynników sprawności fizycznej tj.: wytrzymałość krążeniowo- oddechowa, siła, wytrzymałość mięśniowa, moc (siła eksplozywna), gibkość, szybkość i równowaga. Próba Harwardzka, próba Ruffiera (przysiady) polega na 5 minutowym intensywnym ćwiczeniu, polegającym na wchodzeniu na stopień o wysokości 51cm (dla kobiet 46cm), w tempie 30 wejść na minutę i 3 krotnym pomiarze tętna, w odstępach 1 minutowych, wykonywanych kolejno po 1, 2 i 3 minutach od zakończenia próby.

9 Indeks sprawności fizycznej, którego autorem jest dr Krzysztof Zuchora z warszawskiej AWF, jest pomyślany tak, aby każdy mógł ocenić indywidualny poziom sprawności fizycznej, bez względu na wiek i płeć. Oceniana jest szybkość, skoczność, siła ramion, gibkość, wytrzymałość, siła mięśni brzucha. Test Coopera stanowi jeden z elementów zestawu ćwiczeń opracowanych w 1970r przez Kennetha Coopera obejmujących chód, bieg, pływanie i kolarstwo. Polega on na przemierzeniu (w dowolny sposób: biegnąc, idąc) jak największego dystansu w ciągu 12 minut. Testy dostępne są na stronie: iglaki.agrosan.pl/wf/index.html

10 Koncepcja sprawności fizycznej ukierunkowanej na zdrowie Health Related Fitness – H-RF powstała na przełomie lat 80-tych i 90-tych w Stanach Zjednoczonych. W języku polskim jej istotę ująć można określeniami sprawność zdrowotna, sprawność funkcjonalna, sprawność ukierunkowana na zdrowie, sprawność jako miernik zdrowia. W rzeczywistości nacisk należy położyć nie na to kto przebiegł najszybciej jakiś dystans, lub kto ma najniższy poziom cholesterolu, ale na działania mające pomóc wszystkim zrozumieć jak podjąć próbę osiągnięcia i utrzymania zdrowego poziomu sprawności krążeniowo- oddechowej, adekwatnego otłuszczenia ciała i właściwej sprawności kręgosłupa.

11 Cztery kroki do wellness Aktywność fizyczna- zalecenie to dotyczy w równym stopniu kobiet i mężczyzn, niezależnie od wieku. Systematyczny wysiłek jest jednak szczególnie ważny dla osób po 40 roku życia. Powinny się na niego składać ogólnorozwojowe ćwiczenia o charakterze aerobowym, siłowym oraz rozciągające i zwiększające ruchomość w stawach. Sposób odżywiania Czas wolny Zdrowy tryb życia

12 ..."Przymioty rozumu i serca po wielkiej części od stanu zdrowia i organizacji zależą, a zatem, że każde wychowanie moralne powinno mieć za fundament i podstawę - fizyczne"... Jędrzej Śniadecki "O fizycznym wychowaniu dzieci"

13 Dziękuję za uwagę


Pobierz ppt "Powiatowa Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna w Tychach AKTYWNOŚĆ FIZYCZNA- KLUCZ DO ZDROWIA I URODY. inż. Iwona Piekorz."

Podobne prezentacje


Reklamy Google