Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Znaczenie analizy składu ciała w treningu sportowym Krzysztof Gawin Wilkasy 2013.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Znaczenie analizy składu ciała w treningu sportowym Krzysztof Gawin Wilkasy 2013."— Zapis prezentacji:

1 Znaczenie analizy składu ciała w treningu sportowym Krzysztof Gawin Wilkasy 2013

2 Analiza składu ciała metodą bioimpedancji Analiza składu ciała metodą bioimpedancji elektrycznej (BIA) jest szybka, nieinwazyjna i dokładana. Metoda ta polega na przepuszczeniu przez organizm słabych impulsów prądu zmiennego o różnych częstotliwościach i pomiarze impedancji organizmu.

3 Analiza składu ciała metodą bioimpedancji BIA został użyty po raz pierwszy ponad 30 lat temu w celu zmierzenia całkowitej zawartości wody w organizmie. Organizm zawiera wodę, a w niej zawarte są elektrolity, dzięki czemu przewodzi prąd elektryczny. Woda występuje zarówno w komórkach (ICW), jak i przestrzeniach zewnątrzkomórkowych (ECW).

4 Analiza składu ciała metodą bioimpedancji Przy niskiej częstotliwości prąd przepływa przez ECW i nie przechodzi przez błonę komórkową. Przy wysokich częstotliwościach prąd przechodzi przez błonę komórkową i przepływa zarówno przez ICW jak i ECW.

5 Analiza składu ciała metodą bioimpedancji Przy niskiej częstotliwości prąd przepływa przez ECW i nie przechodzi przez błonę komórkową. Przy wysokich częstotliwościach prąd przechodzi przez błonę komórkową i przepływa zarówno przez ICW jak i ECW.

6 Analiza składu ciała metodą bioimpedancji

7

8 Dokładność analizatorów zależy przede wszystkim od liczby częstotliwości użytych do pomiaru. Dlatego wybór instrumentu jest bardzo ważny.

9 Skład ciała – podstawowe parametry Masa ciała

10 Skład ciała – podstawowe parametry Masa ciała Masa tkanki tłuszczowej Beztłuszczowa masa ciała (FFM)

11 Skład ciała – podstawowe parametry

12 Masa ciała Masa tkanki tłuszczowej Beztłuszczowa masa ciała (FFM) Masa kości Masa mięśni

13 Skład ciała – podstawowe parametry Masa ciała Masa tkanki tłuszczowej Beztłuszczowa masa ciała (FFM) Masa kości Masa mięśni Proteiny Zawartość wody w organizmie (TBW)

14 Skład ciała – podstawowe parametry Masa ciała Masa tkanki tłuszczowej Beztłuszczowa masa ciała (FFM) Masa kości Masa mięśni Proteiny Zawartość wody w organizmie (TBW) Zawartość wody wewnątrzkomórkowej (ICW) Zawartość wody pozakomórkowej (ECW)

15 Skład ciała – dodatkowe parametry Indeks masy ciała (BMI) Podstawowa przemiana materii (BMR) Wiek metaboliczny Poziom tkanki tłuszczowej trzewnej

16 Skład ciała – analiza segmentowa Analiza segmentowa beztłuszczowej masy ciała i masy tłuszczu Korpus Lewe i prawe ramię Lewa i prawa noga

17 BIA- zasady Nie należy jeść i pić w ciągu na 3 godziny przed pomiarem. Nie należy ćwiczyć na 12 godzin przed pomiarem. Nie należy wykonywać testu u koniet podczas cyklu menstruacyjnego. Kolejne pomiary powinny być wykonywane w podobnych warunkach.

18

19

20

21 Optymalny poziom tkanki tłuszczowej

22 Skład ciała – analiza segmentowa Analiza segmentowa beztłuszczowej masy ciała i masy tłuszczu Korpus Lewe i prawe ramię Lewa i prawa noga

23 Zastosowanie analizy składu ciała Optymalizacja wyników w sporcie Kontrola skuteczności diety i treningu w regulacji masy ciała

24 Optymalny poziom tkanki tłuszczowej Brak powszechnie zaakceptowanych standardów procentu tkanki tłuszczowej dla sportowców poszczególnych dyscyplin. Idealny skład ciała jest silnie uzależniony od dyscypliny sportu i powinny być omówione indywidualnie z trenerem, fizjologiem, dietetykiem. Masa ciała i skład ciała powinny być ustalane w odniesieniu do wydolności i wyników.

25 Dyscyplina Optymalny zakres poziomu tkanki tłuszczowej MężczyźniKobiety Wioślarstwo6-14%12-18% Koszykówka6-12%20-27% Kolarstwo5-15%15-20% Biegi na dystansie krótkim 8-10%12-20% Pływanie9-12%14-24% Gimnastyka5-12%10-16% Tenis12-16%16-24% Skoki7-12%10-18% Triathlon5-12%10-15% Siatkówka11-14%16-25% Biegi uliczne5-11%10-15% Optymalny poziom tkanki tłuszczowej

26 Zbyt niski poziom tkanki tłuszczowej Niski poziom tkanki tłuszczowej nie zawsze jest dobry, zarówno z punktu widzenia wydolności, jaki i zdrowia. Poniżej pewnego progu tkanki tłuszczowej (5% u mężczyzn, 12% u kobiet) obserwuje się zaburzenia w produkcji pewnych hormonów.

27 Leptyna Podstawowym hormonem produkowanym prze tkankę tłuszczową jest leptyna. Leptyna informuje mózg o zasobach energetycznych organizmu i poziom jej we krwi jest proporcjonalny do masy tkanki tłuszczowej. Jest ona sygnałem, którego "zanik" pociąga za sobą nastawienie organizmu na przetrwanie głodu. Dlatego wtedy organizm rezygnuje z procesów energochłonnych jakimi są reprodukcja, termogeneza, wzrost organizmu itd.

28 Konsekwencje niskiego poziomu leptyny U kobiet z bardzo niskim poziomej tkanki tłuszczowej dochodzi do zaburzenia produkcji estrogenów, co prowadzi do odwracalnego ustania cyklu menstruacyjnego i nieodwracalnej utraty masy kostnej. U mężczyzn może dojść do obniżenia produkcji testosteronu do wartości kastracyjnych.

29 Zbyt niski poziom tkanki tłuszczowej c. d. Obniżony poziom hormonów tarczycy Obniżony poziom hormonu wzrostu Obniżony poziom hormonu IGF-1 Podwyższony poziom kortyzolu Upośledzony układ odpornościowy

30 Zbyt niski poziom tkanki tłuszczowej Analiza segmentowa beztłuszczowej masy ciała i masy tłuszczu Korpus Lewe i prawe ramię Lewa i prawa noga

31 Dziękuję za uwagę.


Pobierz ppt "Znaczenie analizy składu ciała w treningu sportowym Krzysztof Gawin Wilkasy 2013."

Podobne prezentacje


Reklamy Google