Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałTadeusz Kurda Został zmieniony 10 lat temu
1
Kompleksowe zabezpieczenie Kanału Ulgi w Opolu.
Zabezpieczenie przeciwpowodziowe miasta Opola po realizacji dwóch przedsięwzięć : Kompleksowe zabezpieczenie Kanału Ulgi w Opolu. Zabezpieczenie przeciwpowodziowe Młynówki w Opolu. Opole .2011
2
Mapa obszaru obu przedsięwzięć
3
Cel obu inwestycji: • Zwiększenie przepustowości Kanału Ulgi wraz z zabezpieczeniem przeciwpowodziowym lewobrzeżnej, zurbanizowanej części Opola • Kompleksowe zabezpieczenie centrum Opola i wyspy „Pasieka” przed katastrofalnymi wodami powodziowymi, w tym ochrona obszarów na których znajdują się bezcenne zabytki historyczne, liczne obiekty użyteczności publicznej, urzędy, budynki mieszkalne, zakłady usługowe oraz obiekty rekreacyjno-sportowe.
4
Kompleksowe zabezpieczenie Kanału Ulgi obejmowało :
budowę niskoprogowego jazu klapowego (2x25m) wraz z mostem technologicznym (30t) i drogami dojazdowymi; budowę Kanału Ulgi na odcinku od 2,5-5,6km z przebudową istniejących i budową nowych obwałowań, przebudową podpór mostu kolejowego oraz budową przewału i śluzy wałowej „Winów” i dróg technologicznych; modernizację Kanału Ulgi, od wlotu do 2,5km wraz z rozebraniem istniejącego przejazdu w formie grobli, w rejonie ul. Spychalskiego i budową mostu drogowego(40t) oraz budową przewału „Półwieś” i dróg dojazdowych; przebudowę i udrożnienie koryta Odry, od wylotu kanału, na długości 2km. Roboty realizowano w okresie: grudzień 1999r.÷lipiec 2002r.
5
Most kolejowy na Kanale Ulgi – podpory wzmocnione palisadą typu „jet grouting” i wieńcem żelbetowym, zaś dno zastabilizowane kamiennymi gabionami
6
Most kolejowy na Kanale Ulgi – widok od strony WG
7
Most drogowy „ Zaodrzański”, w miejscu dotychczasowego przejazdu po koronie grobli wyposażonej w przepust wodny.
8
Most drogowy z widokiem na ścieżkę rowerową
9
Śluza wałowa „Winów” z fragmentem przewału, widok z międzywala
10
Prace na jazie, na Kanale Ulgi
11
Jaz klapowy napędzany hydraulicznie, z widocznym mostem gospodarczym i zabudową brzegów - widok na dolne stanowisko
12
Jaz klapowy na Kanale Ulgi – widok od strony wody górnej
Jaz klapowy na Kanale Ulgi – widok od strony wody górnej. Widoczne nadbudówki pełnią funkcje pomieszczeń dla szaf sterowniczych i zasilaczy. Jaz pracuje w cyklu automatycznym
13
Modernizacja wału przeciwpowodziowego
- przekrój charakterystyczny
14
Prace w międzywalu
15
Widok z lotu ptaka na plac budowy (widoczny dotychczasowy przejazd)
16
Zabezpieczenie przeciwpowodziowe Młynówki obejmowało:
budowlę zamykającą wlot do Młynówki; przebudowę jazu sektorowego na klapowy, na rzece Odrze; budowę bramy przeciwpowodziowej na wylocie Młynówki; remont zabytkowej śluzy i jazu na Młynówce; Przebudowę koryta Odry i międzywala na odcinku ok.3 km. Roboty realizowane były w okresie: listopad 2004÷sierpień 2008r.
17
Budowla zamykająca wlot Młynówki:
Czterootworowa śluza wlotowa (4x2,5m); Mury oporowe wraz z mobilnymi zamknięciami przeciwpowodziowymi; Kładka pieszo-rowerowa; Ogrodzenie obiektów towarzyszących; Suwnica (2t); Przełożenie linii energetycznych oraz położenie światłowodów i kabli telefonicznych.
18
Budowla wlotowa na Młynówce
Widok jazu stałego na wlocie do Młynówki przed przebudową. Z prawej strony część upustowa.
19
Brzegowe ścianki oporowe , poniżej budowli wlotowej
z widocznym ich zakotwieniem.
20
Budowla wlotowa w trakcie prac wykończeniowych
21
Roboty ziemne na Młynówce – profilowanie skarp
22
Efekt końcowy budowli i obiektów towarzyszących
23
Stan przed rozpoczęciem robót
Stan po zakończeniu robót
24
Brama przeciwpowodziowa na wylocie Młynówki:
- Wrota wsporcze 12m; - Kładka dla pieszych na WG; - Żelbetowe mury oporowe, na palach wielkośrednicowych; - Nabrzeże postojowe na WD; - Bulwar ochronny na cyplu dolnym i spacerowym wzdłuż ul. Ks. Baldego; - Ogrodzenie na murach oporowych; - Zagospodarowanie terenu wokół bramy z oświetleniem; - Linie: światłowodowa i telefoniczna.
25
Roboty ziemne; formowanie grobli i drogi dojazdowej
26
Wykonanie żelbetowej płyty dennej
27
Roboty konstrukcyjno - budowlane
Roboty konstrukcyjno - budowlane . Fragment betonowania podpierających murów oporowych.
28
Montaż skrzydła wrót pod osłoną zamknięć remontowych
29
Parking przy bramie przeciwpowodziowej
Parking przy bramie przeciwpowodziowej. Widoczny mur oporowy z oknami zamykanymi aluminiowymi szandorami. Brama wlotowa
30
Stan przed przystąpieniem do robót
Stan po zakończeniu robót
31
JJjJJJJJJJJ Jaz na Młynówce:
- Odmulenia, demontaże i wyburzenia stałego korpusu jazu; - Przebudowa części ruchomej dla potrzeb nowej klapy; - Odbudowa przelewu i korpusu jazu; - Montaż napędu ręcznego; - Ubezpieczenie i zagospodarowanie brzegów Młynówki; - Wykonanie podświetlenia jazu.
32
Stan przed przystąpieniem do robót, po zdemontowaniu części ruchomej starego jazu
33
Roboty ziemne – budowa drogi dojazdowej i grobli ziemnej.
34
Roboty wyburzeniowe korpusu jazu
35
Roboty konstrukcyjno – budowlane
Roboty konstrukcyjno – budowlane. Budowa żelbetowej płyty jazu klapowego
36
Wykonanie ubezpieczeń brzegu prawego
37
Efekt po zakończeniu robót
38
Stan przed przystąpieniem do robót
Stan po zakończeniu robót
39
Zabytkowa śluza: - Odmulenie i oczyszczenie komory śluzy;
- Odtworzenie i wymiana skorodowanych wrót; - Odtworzenie napędów ręcznych; - Remont murów i peronów śluzy; - Remont awanportu górnego i dolnego; - Zagospodarowanie terenu wokół śluzy; - Oświetlenie śluzy.
40
Stan śluzy przed przystąpieniem do robót
41
Demontaż wrót śluzy
42
Odmulanie i wyczyszczenie dna śluzy
43
Odbudowa peronów śluzy
44
Montaż nowych wrót wsporczych.
45
Śluza po zakończeniu robót
46
Stan przed rozpoczęciem robót
Stan po zakończeniu robót
47
Wyremontowana śluza otrzymała nagrodę Generalnego Konserwatora Zabytków w konkursie „Zabytek Zadbany” w 2007 roku.
48
Przebudowa jazu sektorowego na jaz klapowy:
- Wyburzenia i wycięcia konstrukcji żelbetowych techniką diamentową oraz likwidacja sektorów i instalacji jazu; - Wykonanie konstrukcji żelbetowych; - Wykonanie i montaż klap, mechanizmów napędowych i hydrauliki; - Wykonanie zasilania i oświetlenia jazu; - Automatyczne sterowanie, monitoring i sygnalizacja pracy jazu; - Wyburzenie i odbudowa sterowni jazu; - Wykonanie kładki do sterowni; - Zagospodarowanie terenu wokół sterowni.
49
Sterownia jazowa przed przystąpieniem do robót
50
Złomowy demontaż sektorów jazu
51
Wycięcia betonów przy pomocy pił i lin diamentowych
52
Roboty konstrukcyjno – budowlane na jazie i sterowni.
53
Montaż i scalanie klap jazu. W głębi ogrzewane obudowy boczne klap
54
Próbny rozruch klap jazu
Próbny rozruch klap jazu. Próba uszczelnień i sprawdzenie geometrii klap.
55
Stan przed przystąpieniem robót
Stan po zakończeniu robót
56
Przebudowa i udrożnienie koryta Odry i międzywala w km 150,60-153,80:
- Usunięcie drzew i krzewów w międzywalu; - Poszerzenie koryta Odry wraz z likwidacją ostróg; - Ubezpieczenie brzegów narzutem kamiennym na geowłókninie; - Obniżenie międzywala; - Udrożnienie koryta rzeki - roboty pogłębiarskie; - Wykonanie murów ochronnych na cyplu wylotowym; - Odbudowa ubezpieczeń skarpowych w formie bruku; - Przebudowa nabrzeża postojowego przy RZGW.
57
Roboty ziemne
58
Ubezpieczenia brzegowe. Sprawdzanie nachylenia skarpy.
59
Umocnienie skarp wału i koryta rzecznego włókniną i geokratą
60
Wykonanie promowej przeprawy przez Odrę (do przerzutu mas ziemnych)
61
Wykonane nabrzeże przy siedzibie RZGW w Opolu
62
Udrożnienie przepływów pod mostami
63
Remont jazu iglicowego (po likwidacji piętrzenia na Odrze)
64
Stan przed przystąpieniem robót
Stan po zakończeniu robót
65
Powodzie i wezbrania, które nas dotknęły w trakcie robót:
66
Zatopiony język rozdzielczy na Odrze
67
Zatopiony jaz stały na Młynówce i „opolska wenecja”
( wrót przeciwpowodziowych jeszcze nie było)
68
Zamulone przęsło jazu z wygiętymi zastawkami
69
Podmyta ściana oporowa przez wodę powodziową.
70
Ewakuacja zaplecza z międzywala Odry
71
Procedury administracyjne:
dla Kanału Ulgi: uzyskanie pozwoleń na wycinkę drzew i krzewów oraz pozwoleń wodnoprawnych i budowlanych a także decyzji środowiskowej dla robót prowadzonych w korycie rzeki Odry oraz decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu; Dla Młynówki: uzyskanie pozytywnej opinii Opolskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, a ponadto pozwoleń na wycinkę drzew i krzewów, pozwoleń wodnoprawnych i budowlanych oraz decyzji środowiskowej dla robót prowadzonych w korycie Młynówki i rzeki Odry. Przedmiotowe inwestycja wymagały licznych uzgodnień i porozumień, między innymi z PKP, Zakładem Gazowniczym, Telekomunikacją, Zakładem Energetycznym, Miejskim Zarządem Dróg i innymi instytucjami.
72
Kwestie własności infrastruktury
• budowa Kanału Ulgi obejmowała 605 działek, będących własnością Skarbu Państwa, osób indywidualnych, instytucji i samorządów lokalnych. Z właścicielami nieruchomości zawarto umowy użyczenia na czas prowadzenia robót, a następnie wykupiono 102 działki (łącznie 21,9 ha) oraz przejęto od gminy i innych jednostek 115 działek (16,3 ha), zapewniając pełne możliwości eksploatacyjne i utrzymaniowe dla poszczególnych obiektów. Koszt regulacji stanu prawnego wyniósł tys. zł. • przedsięwzięcie p.n. : „Zabezpieczenie p-powodziowe Młynówki …” wymagało czasowego lub stałego zajęcia 103 działek. Koszt regulacji stanu prawnego tych nieruchomości to kwota 556 tys. zł
73
Źródła finansowania Projektów:
- Kompleksowe dokończenie Kanału Ulgi w Opolu. Wartość nakładów ogółem – tys. zł, z tego: • Bank Rozwoju Rady Europy – tys. zł; • budżet państwa – tys. zł. - Zabezpieczenie przeciwpowodziowe Młynówki w Opolu. Wartość nakładów ogółem – tys. zł, z tego: • Program Odra 2006 – tys. zł; • NFOŚ i GW – tys. zł; • budżet państwa – tys. zł.
74
Trudności i problemy w trakcie realizacji robót na Młynówce:
trudności z wyłonieniem wykonawcy robót w latach 2003÷2004 (dwukrotne unieważnianie przetargu); ograniczenie środków finansowych w trakcie realizacji robót, w 2005r. i konieczność wystąpienia do NFOŚiGW o przyznanie dotacji na kontynuację robót; wezbrania wód w korycie Odry: w marcu i czerwcu 2005r., marcu i kwietniu 2006 oraz we wrześniu 2007r; konieczność wykonania robót dodatkowych, dotyczących zabezpieczenia istniejących, będących w złym stanie technicznym ścian oporowych, w rejonie mostu Katedralnego na Młynówce, co wynikało z decyzji Opolskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego; roboty wykonano w 2006r. po przeprowadzeniu uproszczonej procedury przetargowej; odkrycie w międzywalu Odry niewybuchów z czasów II wojny światowej. Inwestycja na Kanale Ulgi prowadzona była bez przestojów finansowych i większych trudności realizacyjnych.
75
Nasze roboty pociągnęły za sobą inwestycje miejskie Jak widać było warto.
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.