Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Bezpieczni w komputerowym świecie PROGRAM PROFILAKTYCZNO – WYCHOWAWCZY DLA UCZNIÓW KLAS I – VI SZKOŁY PODSTAWOWEJ Kwidzyn 2006 r.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Bezpieczni w komputerowym świecie PROGRAM PROFILAKTYCZNO – WYCHOWAWCZY DLA UCZNIÓW KLAS I – VI SZKOŁY PODSTAWOWEJ Kwidzyn 2006 r."— Zapis prezentacji:

1 Bezpieczni w komputerowym świecie PROGRAM PROFILAKTYCZNO – WYCHOWAWCZY DLA UCZNIÓW KLAS I – VI SZKOŁY PODSTAWOWEJ Kwidzyn 2006 r.

2 Autorzy Baprawska M. Baprawska M. Gerlach R. Gerlach R. Grządka J. Grządka J. Guziejewska D. Guziejewska D. Klain M. Klain M. Pawłowska B. Pawłowska B. Rakowska E. Rakowska E. Srebrowska – Budek K. Srebrowska – Budek K. Strzelczyk W. Strzelczyk W. Wiącek K. Wiącek K.

3 Komputery wkroczyły w nasze życie. Komputery wkroczyły w nasze życie. Nie sposób obejść się bez umiejętności posługiwania się nimi. Nie sposób obejść się bez umiejętności posługiwania się nimi. Rodzi się jednak pytanie: W jaki sposób wprowadzić dzieci w świat komputerów? Rodzi się jednak pytanie: W jaki sposób wprowadzić dzieci w świat komputerów? Nie ma wątpliwości - komputer jest nowoczesnym narzędziem o szerokich możliwościach zastosowań. Nie ma wątpliwości - komputer jest nowoczesnym narzędziem o szerokich możliwościach zastosowań. O tym, w jaki sposób dziecko korzysta z komputera powinni decydować dorośli. O tym, w jaki sposób dziecko korzysta z komputera powinni decydować dorośli. To właśnie dorośli powinni dostarczać wiedzy na temat możliwości wykorzystania komputera w różnych dziedzinach życia oraz uczyć związanej z tym etyki. To właśnie dorośli powinni dostarczać wiedzy na temat możliwości wykorzystania komputera w różnych dziedzinach życia oraz uczyć związanej z tym etyki.

4 Cel (główny) programu Celem programu jest taki wpływ na dziecko, aby potrafiło podjąć korzystne dla siebie decyzje podczas pracy z komputerem.

5 Cele szczegółowe Budzenie w dzieciach przekonania, że komputer jest tylko jednym z wielu narzędzi zdobywania wiedzy i źródłem rozrywki. Budzenie przekonania, iż komputer ma służyć człowiekowi, a nie zastępować mu świat rzeczywisty. Uwrażliwienie uczniów na zagrożenia dla ich zdrowia (fizycznego i psychicznego) oraz rozwoju związane z niewłaściwym korzystaniem z urządzeń i programów komputerowych. Pomoc uczniom w rozpoznawaniu własnych uzdolnień i zainteresowań w celu świadomego wyboru kierunku kształcenia.

6 Efekty Uczeń wie, jakie fizyczne dolegliwości grożą ludziom nadmiernie spędzających czas przed komputerem. Uczeń ma świadomość, że rzeczywistość wirtualna świata komputerowego może prowadzić do uzależnienia. Uczeń zna zasady etycznego zachowania się podczas korzystania z komputera i sieci komputerowej. Uczeń ma świadomość, że komputer jest tylko jednym z narzędzi zdobywania wiedzy i rozrywki.

7 Materiały do realizacji programu Scenariusze zajęć dla uczniów klas I - VI Scenariusze zajęć dla uczniów klas I - VI Scenariusz spotkania z rodzicami na temat – Bezpieczni w sieci – świadomość zagrożeń i znajomość zasad bezpieczeństwa, prezentacja multimedialna oraz ulotka edukacyjna Scenariusz spotkania z rodzicami na temat – Bezpieczni w sieci – świadomość zagrożeń i znajomość zasad bezpieczeństwa, prezentacja multimedialna oraz ulotka edukacyjna

8 Założenia programu W trakcie tworzenia niniejszego programu założono, że uczniowie posiadają już pewną wiedzę związaną z technologią informacyjną. W trakcie tworzenia niniejszego programu założono, że uczniowie posiadają już pewną wiedzę związaną z technologią informacyjną. Program dotyczy uczniów klas I – VI szkoły podstawowej. Program dotyczy uczniów klas I – VI szkoły podstawowej. Metody pracy odwołują się do przeżyć i doświadczeń dzieci. Metody pracy odwołują się do przeżyć i doświadczeń dzieci. Program jest otwarty, daje możliwość nauczycielowi tworzenia własnych ośrodków tematycznych. Może być realizowany na zajęciach dodatkowych lub wplatany w tok zajęć lekcyjnych. Program jest otwarty, daje możliwość nauczycielowi tworzenia własnych ośrodków tematycznych. Może być realizowany na zajęciach dodatkowych lub wplatany w tok zajęć lekcyjnych.

9 Korzyści ze stosowania komputera. Komputer: ułatwia naukę ułatwia naukę umożliwia dostęp do ogromnych zasobów informacji umożliwia dostęp do ogromnych zasobów informacji rozwija zainteresowania rozwija zainteresowania stanowi nieocenioną pomoc stanowi nieocenioną pomoc

10 Zagrożenia wynikające z korzystania z komputera Zagrożenia fizyczne Zagrożenia fizyczne Zagrożenia psychiczne Zagrożenia psychiczne Zagrożenia moralne Zagrożenia moralne Zagrożenia społeczne Zagrożenia społeczne Zagrożenia intelektualne Zagrożenia intelektualne

11 Rola nauczyciela i rodzica w realizacji programu Do nauczycieli i rodziców należeć będzie przekazywanie dzieciom wiedzy, co do umiejętnego korzystania z dobrodziejstw technologii informacyjnej w sposób mądry i przemyślany.

12 Co robi szkoła, aby zabezpieczyć dzieci przed złym wpływem komputera i Internetu? 1. Zabezpieczenia antywirusowe 1. Zabezpieczenia antywirusowe Komputery w szkole posiadają zainstalowane programy antywirusowe: Komputery w szkole posiadają zainstalowane programy antywirusowe: MKS vir – program antywirusowy zainstalowany na serwerze zabezpiecza wszystkie komputery w pracowni MKS vir – program antywirusowy zainstalowany na serwerze zabezpiecza wszystkie komputery w pracowni PC-cillin – program antywirusowy PC-cillin – program antywirusowy NOD32 – program antywirusowy NOD32 – program antywirusowy 2. Zabezpieczenia przed niepożądanymi treściami takimi jak pornografia: 2. Zabezpieczenia przed niepożądanymi treściami takimi jak pornografia: ISA Serwer – filtr pozwalający zablokować niepożądaną stronę – wystarczy wpisać adres takiej strony, aby nie można było jej wyświetlić ISA Serwer – filtr pozwalający zablokować niepożądaną stronę – wystarczy wpisać adres takiej strony, aby nie można było jej wyświetlić Toolbar rodzinny – program blokujący treści pornograficzne Toolbar rodzinny – program blokujący treści pornograficzne

13 Wykaz scenariuszy

14 Klasa I Do czego służy komputer? Do czego służy komputer? Co grozi mojemu ciału, gdy spędzam zbyt wiele czasu przy komputerze. Co grozi mojemu ciału, gdy spędzam zbyt wiele czasu przy komputerze. Kto to jest obcy? Kto to jest obcy?

15 Klasa II Obcy w rzeczywistości i w Internecie. Obcy w rzeczywistości i w Internecie. Chaos czy porządek? Chaos czy porządek? Chcę, by gry komputerowe czegoś mnie nauczyły. Chcę, by gry komputerowe czegoś mnie nauczyły.

16 Klasa III Wiem, że komputer też uzależnia. Wiem, że komputer też uzależnia. Chcę odwiedzać tylko bezpieczne i przyjazne strony. Chcę odwiedzać tylko bezpieczne i przyjazne strony. Reklama – zaczarowany świat ? Reklama – zaczarowany świat ?

17 Klasa IV Do czego służy Internet? Do czego służy Internet? Spotkanie z wirtualnym znajomym. Spotkanie z wirtualnym znajomym. Chcę uczciwie użytkować strony WWW. Chcę uczciwie użytkować strony WWW.

18 Klasa V Ustalamy zasady bezpieczeństwa w Sieci. Serfujemy po Internecie. Ustalamy zasady bezpieczeństwa w Sieci. Serfujemy po Internecie. Gry komputerowe – które polubić, a które odrzucić. Gry komputerowe – które polubić, a które odrzucić. Uczciwość obowiązuje także w Internecie. Uczciwość obowiązuje także w Internecie.

19 Klasa VI Dlaczego komputer też uzależnia? Dlaczego komputer też uzależnia? Internet jako źródło różnego rodzaju informacji. Internet jako źródło różnego rodzaju informacji. Niebezpieczeństwa w sieci. Niebezpieczeństwa w sieci. Może spędzam zbyt dużo czasu przy komputerze? Może spędzam zbyt dużo czasu przy komputerze?

20 Ewaluacja programu Ze względu na długofalowy charakter oddziaływań programu planowane jest ocenienie jego skuteczności po trzech latach realizacji. Planuje się przeprowadzenie ankiety wśród uczniów i rodziców. Oceną programu przez uczniów będzie stopień ich zaangażowania na zajęciach, zdobyta wiedza, umiejętności a w szczególności ich postawy. Analiza zebranych za pomocą ankiet informacji dostarczy wiedzy o mocnych i słabych stronach programu. Uzyskane wskazówki będą bodźcem do dalszych działań w celu doskonalenia tego co stanowi siłę programu i zmianę tego, co jest jego słabością.

21 Dziękujemy za uwagę Autorzy Autorzy

22


Pobierz ppt "Bezpieczni w komputerowym świecie PROGRAM PROFILAKTYCZNO – WYCHOWAWCZY DLA UCZNIÓW KLAS I – VI SZKOŁY PODSTAWOWEJ Kwidzyn 2006 r."

Podobne prezentacje


Reklamy Google