Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

ROLA MEDIÓW W ŻYCIU CZŁOWIEKA I UMIEJĘTNOŚĆ KRYTYCZNEGO ICH ODBIORU mgr Halina Gierut mgr inż.. Małgorzata Sorys.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "ROLA MEDIÓW W ŻYCIU CZŁOWIEKA I UMIEJĘTNOŚĆ KRYTYCZNEGO ICH ODBIORU mgr Halina Gierut mgr inż.. Małgorzata Sorys."— Zapis prezentacji:

1 ROLA MEDIÓW W ŻYCIU CZŁOWIEKA I UMIEJĘTNOŚĆ KRYTYCZNEGO ICH ODBIORU mgr Halina Gierut mgr inż.. Małgorzata Sorys

2 JAŚ Czego Jaś się nie nauczy Tego Jan nie będzie umiał. Ja tu sobie gadu, gadu, A tam w domu na mnie czeka: Szklany ekran, czarny pilot, Miękki fotel, filmów rzeka. Pora na mnie, do widzenia, Do miłego zobaczenia. NAUCZYCIELKA Weź długopis i tu napisz, Gdzie urodził się Mickiewicz. Datę bitwy pod Grunwaldem I chrztu Polski podaj, proszę. Potem nazwij części mowy: Kark, na, przecież, głowa, noszę. Jeszcze wymień polskie rzeki I sąsiadów kraju twego. Następnie... JAŚ Ale skąd mam proszę pani O tym wszystkim naraz wiedzieć? W żadnym z znanych mi seriali Takich spraw nie poruszali.

3 Podział mass mediów ze względu na zaangażowanie odpowiedniego zmysłu w odbiorze treści RODZAJE MEDIÓW Pozytywne oddziaływanie telewizji na widza Pozytywne oddziaływanie komputera i Internetu UZALEŻNIENIE OD MEDIÓW MENU

4 PRZYCZYNY UZALEŻNIEŃ RODZAJE UZALEŻNIENIA SKUTKI UZALEŻNIENIA OBJAWY UZALEŻNIENIA

5 RODZAJE MEDIÓW TELEWIZJA RADIO KINO KOMPUTER VIDEO

6 Nazwa grupy mass mediów Na jakie zmysły oddziałują? Nazwy mediów media wizualne na zmysł wzrokuksiążka, prasa, fotografia, plakat, naklejki, znaczek pocztowy, pocztówki, komiks, gazeta telewizyjna media audialne na zmysł słuchuradio, płyta analogowa, taśma magnetofonowa, płyta kompaktowa, media audiowizualne na wzrok i słuch film, telewizja, taśma magnetowidowa, DVD

7 Pozytywne oddziaływanie telewizji na widza przejawia się przez: kształtowanie zainteresowań, dostarczanie i poszerzanie wiedzy i umiejętności z różnych dziedzin, kształtowanie postaw społecznych, organizowanie rozrywki, inicjację kulturalną, masowe dokształcanie, możliwości kathartyczne, umacnianie solidarności z ludźmi, promowanie świata, ukazywanie zagrożenia środowiska.

8 Pozytywne oddziaływanie komputera i Internetu: doskonali się umiejętności korzystania i przetwarzania informacji, pozwala zdobywać sprawności, ćwiczy refleks, daje rozrywkę, ćwiczy spostrzegawczość, zwiększa wydajność pracy i poprawia jej jakość, umożliwia natychmiastowe przesyłanie informacji, daje możliwość kontaktowania się z ludźmi praktycznie w każdym miejscu i czasie, dostęp do specjalistów z różnych dziedzin nauki.

9 PRZYCZYNY UZALEŻNIEŃ: czynniki biologiczne, środowisko (rodzina, szkoła, rówieśnicy), cechy osobowości (np. zaniżone poczucie własnej wartości), środki masowej komunikacji

10 DWA RODZAJE UZALEŻNIENIA OD MASS MEDIÓW: 1. OD PRZEDMIOTÓW I CZYNNOŚCI Z NIMI ZWIĄZANYCH ciągle włączony telewizor traktowanie telewizora jak uprzywilejowanego członka rodziny relacja tylko telewizor- widz, niemożność rozmowy w rodzinie obowiązki, czas pracy w domu podporządkowane telewizji spożywanie posiłków w towarzystwie telewizora włączony telewizor w czasie odwiedzin gości gry jedynym przeznaczeniem domowych komputerów brak selekcji programów myślenie jedynie o tym, by jak najszybciej zasiąść do komputera 2. OD PRZEKAZYWANYCH TREŚCI promowanego stylu życia, postaw, wartościowania (wzory w osobach idoli muzycznych i filmowych), kultury (subkultury), zachowań seksualnych lansowanych np. przez gwiazdy rocka relacji międzyludzkich, sensacyjek, ploteczek

11 SKUTKI UZALEŻNIENIA OD MEDIÓW skutki fizyczneskutki psychiczne -rezygnacja z ruchu- słaba kondycja fizyczna, -wady postawy, -zmęczenie i wady wzroku, -naruszanie sprawnego funkcjonowania mózgu przez intensywne bodźce świetlne, -zwyrodnienie stawów nadgarstka, -zawroty i bóle głowy, -brak koncentracji uwagi, -rozdrażnienie -padaczka komputerowa, -brak kontaktu z kolegami, rodziną, -ograniczenie zainteresowań, -zaniedbywanie obowiązków, nauki, -złe wzorce, -ograniczenie myślenia, wyobraźni, kult siły, przemoc, agresja, -bezkrytyczne przyjmowanie wzorów, -utożsamianie się z idolem, -pragnienie naśladowania, -zainteresowanie seksem, -zagrożenie tzw. wirtualną rzeczywistością

12 OBJAWY UZALEŻNIENIA OD KOMPUTERA I INTERNETU stałe myślenie o tym, co się dzieje w Internecie, co robiliśmy w sieci, co będziemy robić; potrzeba zwiększania ilości czasu spędzanego w sieci; poczucie rozdrażnienia, poirytowania, złości, gdy coś lub ktoś uniemożliwia korzystanie z komputera; zaniedbywanie pracy, rezygnacja ze spotkań ze znajomymi, odkładanie na później pilnych zadań na rzecz korzystania z Internetu; okłamywanie innych odnośnie ilości czasu spędzanego w sieci; podejmowanie nieudanych prób ograniczania czasu spędzanego w sieci.

13 Przypisy: Frycie S., Koblewska J., Rozwój edukacji audiowizualnej dzieci i młodzieży, Oświata i wychowanie 1988, nr 20, s Szmagalski J., Kształcenie kompetencji komunikacyjnych jednostek w dobie środków masowego przekazu, Oświata i wychowanie 1989 nr 12, s Swiderska E., Media a przemoc: VIII Ogólnopolska Sesja Filmoznawczo- Metodyczna (Borki 5-8. XI. 1998r.),Nowa Szkoła,1998, s Ks. Dziewiecki M., Uzależnienie od komputerów i Internetu, Wychowawca 2003 nr 6, s Parnicka U., Szkodliwe uzależnienia, Wychowawca 2002 nr 9, s


Pobierz ppt "ROLA MEDIÓW W ŻYCIU CZŁOWIEKA I UMIEJĘTNOŚĆ KRYTYCZNEGO ICH ODBIORU mgr Halina Gierut mgr inż.. Małgorzata Sorys."

Podobne prezentacje


Reklamy Google