Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Wykład I Media, Internet, społeczeństwo

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Wykład I Media, Internet, społeczeństwo"— Zapis prezentacji:

1 Wykład I Media, Internet, społeczeństwo
Komunikowanie i media Wykład I Media, Internet, społeczeństwo dr Barbara Przywara

2 Warunki zaliczenia Egzamin pisemny – 5 zagadnień
Literatura podstawowa: T. Goban-Klas „Cywilizacja medialna, P. Wallace, „Psychologia Internetu”, M. Castells, „Galaktyka Internetu” Materiały dostępne na stronie

3 Na początku było SŁOWO Porozumiewanie się zwierząt
Człowiek – istota społeczna Dziedziczenie społeczne

4 Komunikacja „porozumiewanie się, przekazywanie myśli, udzielanie wiadomości” „wymiana znaczeń między ludźmi; możliwa jest w stopniu, w jakim jednostki mają wspólne postrzeżenia, pragnienia i postawy” Komunikacja – pokonywanie dystansu

5 Mowa Naturalny, bezpośredni i spersonalizowany środek komunikacji
Komunikacja natychmiastowa i (najczęściej) wzajemna Nietrwały środek komunikowania (verba volant)

6 Mowa utrwalona Wszelki środek (instrument, urządzenie) utrwalania informacji w czasie lub przekazywania jej przestrzeni to medium Marshall McLuhan: „koło jest przedłużeniem nogi, książka jest przedłużeniem wzroku. Ubranie jest przedłużeniem skóry. Obwód elektryczny – przedłużeniem centralnego układu nerwowego”

7 Medium Verba volant, scripta manent
KODY – oparte na konwencjach, pozwalające konstruować przekazy (alfabety, sygnalizacja) NOŚNIKI SYGNAŁÓW (fale świetlne, wibracje powietrza, papier, taśma filmowa) INSTRUMENTY pozwalające na powielanie, transmisję lub odbiór przekazu (prasa drukarska, odbiornik radiowy, radiostacja, odbiornik telewizyjny) INSTYTUCJE które tworzą przekazy (prasa, radio) Verba volant, scripta manent

8 Mass media Instytucje i techniki tworzenia i przekazywania jednakowych treści wielkim oraz rozproszonym zbiorowościom odbiorców Ograniczone sprzężenie zwrotne Społeczne znaczenie

9 Rola społeczna mediów masowych
Forum publiczne Instrument władzy społecznej Stymulacja rozwoju cywilizacyjnego Nowy rodzaj działalności gospodarczej Kształtowanie wyobraźni odbiorów

10 Rewolucje komunikacyjne
Era znaków i sygnałów

11 Rewolucje komunikacyjne
Powstanie języka (między 90. a 40 tysiącleciem p.n. Ch.) Era pisma (5 tys. Lat p. n. Ch., dorzecze Eufratu i Tygrysu) Pismo klinowe Egipskie hieroglify

12 Rewolucje komunikacyjne
Era druku i komunikowania masowego (500 lat temu) Era telekomunikacji (połowa XIX w.) Era komputera (koniec XX w.)

13 Media przyczyną czy skutkiem zmiany społecznej?
Druk istniał przed Gutenbergiem „modernizacja” krajów afrykańskich Wpływ mediów jest możliwy, ale nie kategoryczny (tworzą warunki do działań)

14 Strefa technologicznego odurzenia Johna Naisbitta
preferowanie rozwiązań doraźnych, od religii po jedzenie uwielbianie technologii oraz strach przed nią niwelowanie różnic pomiędzy tym, co prawdziwe, a tym, co udawane przyjmowanie przemocy za rzecz normalną kochanie technologii tak, jak się kocha zabawkę przeżywanie własnego życia, będąc zdystansowanym i roztargnionym J. Naisbitt, Megatrendy, Zysk i S-ka, Poznań 1997 J. Naisbitt, N. Naisbit, D. Philips, High Tech/high touch, Zysk i S-ka, Poznań 2003

15 Na dziś tyle…


Pobierz ppt "Wykład I Media, Internet, społeczeństwo"

Podobne prezentacje


Reklamy Google