Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Statek powietrzny cięższy od powietrza (aerodyna), utrzymujący się w powietrzu dzięki wytwarzanej sile nośnej za pomocą nieruchomych, w danych warunkach.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Statek powietrzny cięższy od powietrza (aerodyna), utrzymujący się w powietrzu dzięki wytwarzanej sile nośnej za pomocą nieruchomych, w danych warunkach."— Zapis prezentacji:

1

2 Statek powietrzny cięższy od powietrza (aerodyna), utrzymujący się w powietrzu dzięki wytwarzanej sile nośnej za pomocą nieruchomych, w danych warunkach względem statku, skrzydeł.

3 Samolot lata dzięki sile nośnej. Siła nośna - siła działająca na ciało poruszające się w płynie, prostopadła do kierunku ruchu. Działa na skrzydła i usterzenie samolotu, łopaty śmigła lub wirnika śmigłowca, na żagiel jachtu, jego ster, kil lub miecz, na łopatki turbin i sprężarek. Działa na lecące pociski i rakiety, określała tor zejścia przy powrocie kapsuły dowodzenia Apollo. Dodatkowe skrzydła samochodów wyścigowych powodują zwiększanie docisku do jezdni, zwiększając przyczepność. Najbardziej reprezentatywnym przykładem wykorzystania siły nośnej jest siła nośna skrzydła samolotu.

4 śmigłowy, w którym moment obrotowy silnika zamieniany jest na ciąg za pomocą śmigła; do takiego napędu stosuje się silniki tłokowe lub turbinowe. odrzutowy, w którym ciąg wytwarzany jest bezpośrednio w silniku; zwykle stosuje się silniki turboodrzutowe, silniki rakietowe wykorzystywane są głównie w konstrukcjach eksperymentalnych lub jako napęd pomocniczy przy starcie

5 Pierwszym samolotem, który wykonał samodzielny lot był Wright Flyer, zbudowany przez braci Wright. Ten pierwszy lot miał miejsce 17 grudnia 1903 roku, trwał 12 sekund, a samolot przebył 36,5 m. Tego samego dnia, bracia dokonali kolejnych trzech przelotów, z których najdłuższy trwał 59 sekund, w ciągu których samolot przeleciał 260 m.

6 Ogólne określenie charakterystycznych rozwiązań zastosowanych przy budowie określonego samolotu. Mogą dotyczyć między innymi:

7 1.ilości płatów - wyróżniamy samoloty: jednopłatowe, dwupłatowe, trójpłatowce; 2.umocowania na kadłubie głównego płatu - wyróżniamy samoloty: -dolnopłaty, -średniopłaty, -górnopłaty - specjalną odmianą górnopłatu jest płat Puławskiego polskiej konstrukcji; 3.ilości zamontowanych silników - wyróżniamy samoloty: -jednosilnikowe, -dwusilnikowe, -trójsilnikowe, -czterosilnikowe, -wielosilnikowe; 4.ilości kadłubów - wyróżniamy samoloty: -jednokadłubowe, -dwukadłubowe; 5.umocowania płatu- wyróżniamy samoloty: -wolnonośne, -zastrzałowe; 6.rodzaju podwozia- wyróżniamy samoloty: -z podwoziem stałym, -z podwoziem chowanym. 7.Przeznaczenia: -towarowe -pasażerskie -cywilne

8 Jednopłat - typ konstrukcji samolotu lub szybowca który jest wyposażony w jeden płat nośny (dwa skrzydła). Ten układ charakteryzuje się najmniejszym oporem czołowym oraz najmniejszą masą z pozostałych układów (dwupłat, trójpłat).

9 Dwupłat - układ konstrukcyjny płatowca, samolotu o dwóch płatach nośnych umieszczonych jeden nad drugim. Układ płatów górnego i dolnego wraz ze znajdującymi się między nimi zastrzałami, rozpórkami i cięgnami nosi nazwę komory płatów. Zaletą samolotów dwupłatowych jest duża powierzchnia nośna skrzydeł przy rozpiętości mniejszej, niż w przypadku jednopłatów o porównywalnej powierzchni nośnej, a wadą jest ich znacznie większy opór aerodynamiczny.

10 Trójpłat - układ konstrukcyjny płatowca, samolotu o trzech płatach nośnych. Od dwupłatu różniący się posiadaniem trzeciego płata nośnego, pomiędzy górnym a dolnym. Konstrukcje trójpłatowe w porównaniu z dwupłatami miały dodatkową zaletę - zachowanie takiej samej siły nośnej przy zmniejszonej rozpiętości, co zwiększało zwrotność tych samolotów.

11 Dolnopłat - samolot jednopłatowy o płacie umocowanym u dołu kadłuba.Zazwyczaj są to konstrukcje wolnonośne. Tylko w nielicznych przypadkach stosuje się zastrzały, głównie w samolotach o małej prędkości jak np. samoloty rolnicze. Obecnie często spotykany w lotnictwie komercyjnym i lekkim.

12 Średniopłat – samolot jednopłatowy o płacie umocowanym na wysokości osi podłużnej kadłuba. Układ ten jest korzystniejszy pod względem interferencji skrzydeł i kadłuba od układu dolnopłata, ale za to charakteryzujący się gorszymi właściwościami nośnymi. Powszechnie spotykany w samolotach myśliwskich, np.: F-16 Fighting Falcon F/A-18 Hornet MiG-21 MiG-29 Su-27

13 Górnopłat to samolot lub szybowiec, którego skrzydła umieszczone w górnej części kadłuba pośrednio (parasol) lub bezpośrednio. Stosowany często w naddźwiękowych myśliwcach ze względu na mały opór, dużą nośność oraz wzrost stateczności. Często używany w samolotach myśliwsko-bombowych, bombowych i transportowych, ze względu na łatwość załadunku (komora załadunkowa może znaleźć się nisko nad ziemią) np. Lockheed C-130 Hercules. Odmianą górnopłata jest płat Puławskiego zwany też płatem polskim.

14 Silnik - rodzaj maszyny zamieniającej energię na pracę mechaniczną. Energia zasilająca silnik może mieć formę: energii cieplnej (np. silnik parowy, silnik diesla), energii elektrycznej (np. silnik elektryczny), energii mechanicznej (np. silnik wiatrowy, turbina wodna). energii łączenia antymaterii i materią - zjawisko anihilacji (np. hipotetyczny silnik napędzany anihilacją) W zdecydowanej większości przypadków energia mechaniczna wytwarzana przez silnik odbierana jest od obracającego się wału silnika. Natomiast w innych silnikach takich jak np. silnik rakietowy lub silnik liniowy występuje w postaci energii ruchu postępowego.

15 Kadłub samolotu jest podstawowym zespołem łączącym wszystkie jego części. Do kadłuba są przymocowane skrzydła, usterzenie ogonowe lub przednie, czasem zespoły napędowe. Mieszczą się w nim kabina załogi, kabina pasażerska i inne pomieszczenia (np. ładownie na towary, komory bombowe, zbiorniki paliwa, pomocnicze zespoły napędowe, komory podwozia oraz większość wyposażenia i instalacji). Samoloty są na ogół jednokadłubowe, rzadko dwukadłubowe lub bezkadłubowe (tzw. skrzydło latające).

16 W samolotach podwozie najczęściej składa się z ogumionych kół, mocowanych na goleniach, ramach lub innych wspornikach, zwykle zaopatrzonych w elementy amortyzujące (amortyzatory), czasami podpieranych zastrzałami. Podwozie kołowe może być stałe lub chowane (wciągane) w locie. Podwozie chowane cechuje się bardziej skomplikowaną konstrukcją, lecz sprzyja zmniejszeniu oporów aerodynamicznych, dlatego jest stosowane na wszystkich samolotach rozwijających większe prędkości.

17 Cechy konstrukcyjne samolotów Dolnopłat ( MacDonnel Douglas F-4 PHANTOM II) TOM II) Średniopłat (General Dynamics F-16 Fighting Falcon) Górnopłat (Chance Vaught F-8 Crusader) Układ klasyczny (Messerschmitt Me-109) Układ delta (Dassault Mirage 2000) Układ kaczki (IAI Lavi) Latające skrzydło (Northrop B-2 spirit) Wolnonośny (PZL-104- Wilga) Zastrzałowy (Cessna 0-1 Bird Dog)

18


Pobierz ppt "Statek powietrzny cięższy od powietrza (aerodyna), utrzymujący się w powietrzu dzięki wytwarzanej sile nośnej za pomocą nieruchomych, w danych warunkach."

Podobne prezentacje


Reklamy Google