Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

-Elementy do przenoszenia ruchu obrotowego -Sprzęgła.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "-Elementy do przenoszenia ruchu obrotowego -Sprzęgła."— Zapis prezentacji:

1 -Elementy do przenoszenia ruchu obrotowego -Sprzęgła

2 Spis treści Wałki i osie Wałki i osie Łożyska Łożyska Sprzęgła Sprzęgła

3 Wałki i osie Wałki i osie są to części maszyn osadzone w łożyskach i otrzymujące inne elementy wykonujące ruch obrotowy (np. koła pasowe lub zębate, tarcze sprzęgieł, koła jezdne). Wałek przenosi moment obrotowy z jednego elementu maszyny na drugi. Natomiast oś, mimo że współpracuje z elementami obracającymi się, nie przenosi momentu obrotowego.

4 Wałki i osie Zastosowanie: - Silnikach elektrycznych - Przekładniach - Sprzęgłach Zastosowanie: - Silnikach elektrycznych - Przekładniach - Sprzęgłach Wady: - Wysoki koszt produkcji - Skomplikowana produkcja - Możliwość ukręcenia się wałka lub osi Wady: - Wysoki koszt produkcji - Skomplikowana produkcja - Możliwość ukręcenia się wałka lub osi Zalety: - Duża sprawność mechaniczna - Łatwy montaż - Prosta konstrukcja Zalety: - Duża sprawność mechaniczna - Łatwy montaż - Prosta konstrukcja

5 Fotografie

6 Łożyska Łożyska służą do podtrzymywania obracających się osi i wałków. Konstrukcja łożyska powinna zapewnić możliwość przejęcia obciążenia elementów podtrzymywanych oraz zapewnić możliwie małe straty energii wywodowane tarciem. Zależnie od rodzaju tarcia, które występuje w łożysku, rozróżniamy łożyska ślizgowe i toczone. Pod względem kierunku przenoszonych obciąż łożyska dzieli się ponadto na poprzeczne, wzdłużne i poprzeczno- wzdłużne. Łożyska służą do podtrzymywania obracających się osi i wałków. Konstrukcja łożyska powinna zapewnić możliwość przejęcia obciążenia elementów podtrzymywanych oraz zapewnić możliwie małe straty energii wywodowane tarciem. Zależnie od rodzaju tarcia, które występuje w łożysku, rozróżniamy łożyska ślizgowe i toczone. Pod względem kierunku przenoszonych obciąż łożyska dzieli się ponadto na poprzeczne, wzdłużne i poprzeczno- wzdłużne.

7 Łożysko ślizgowe Przenoszą siły poprzeczne F1 i wzdłużaną F2 przedstawia rysunek A. Łożyska takie nie mogą przenosić znacznych obciążeń i dlatego są stosowane w drobnych mechanizmach. Łożyska stosowane w maszynach mają bardziej skomplikowaną budowę. W łożysku ślizgowym przedstawionym na rysunku 1 czop wału współpracuje bezpośrednio z otworem (panwią) łożyska. Aby zmniejszyć występujące tu tarcie, odpowiednio dobiera się materiał czopa i panwi, ponadto między współ pracującymi powierzchniami wprowadza się smar. Przenoszą siły poprzeczne F1 i wzdłużaną F2 przedstawia rysunek A. Łożyska takie nie mogą przenosić znacznych obciążeń i dlatego są stosowane w drobnych mechanizmach. Łożyska stosowane w maszynach mają bardziej skomplikowaną budowę. W łożysku ślizgowym przedstawionym na rysunku 1 czop wału współpracuje bezpośrednio z otworem (panwią) łożyska. Aby zmniejszyć występujące tu tarcie, odpowiednio dobiera się materiał czopa i panwi, ponadto między współ pracującymi powierzchniami wprowadza się smar.

8 Łożysko ślizgowe Zastosowanie: Zastosowanie: - W mechanizmach drobnych lub skomplikowanych - W mechanizmach drobnych lub skomplikowanych Wady: Wady: - Duże strata energii po przez tarcie - Duże strata energii po przez tarcie - Możliwość zatarcia się łożyska - Możliwość zatarcia się łożyska - Mała wydajność - Mała wydajność Zalety: Zalety: - Cicha praca - Cicha praca - Łatwość wykonania - Łatwość wykonania - Tani koszt produkcji - Tani koszt produkcji

9 Fotografie

10 Łożysko toczne Składa się z dwóch pierścieni o elementów tocznych w postaci kulek, wałeczków, stożków itd. Jeden pierścieni wtłacza się na czop, a drugi wciska np. w otwór korpusu maszyny. W ceku zachowania stałych odległości między elementami tocznymi są one umieszczone w tzw. koszyczku. Dzięki zastosowaniu elementów tocznych tarcie ślizgowe zostaje zastąpione znacznie mniejszym tarciem tocznym. Łożyska toczne są produkowane w wyspecjalizowanych zakładach. Zakłady produkujące maszyny kupują gotowe łożyska o wymiarach znormalizowanych. Składa się z dwóch pierścieni o elementów tocznych w postaci kulek, wałeczków, stożków itd. Jeden pierścieni wtłacza się na czop, a drugi wciska np. w otwór korpusu maszyny. W ceku zachowania stałych odległości między elementami tocznymi są one umieszczone w tzw. koszyczku. Dzięki zastosowaniu elementów tocznych tarcie ślizgowe zostaje zastąpione znacznie mniejszym tarciem tocznym. Łożyska toczne są produkowane w wyspecjalizowanych zakładach. Zakłady produkujące maszyny kupują gotowe łożyska o wymiarach znormalizowanych.

11 Łożysk toczne Zastosowanie: Zastosowanie: - W maszynach przemysłowych - W maszynach przemysłowych - W samochodach - W samochodach - Elementach chłodniczych - Elementach chłodniczych - Silnikach elektrycznych - Silnikach elektrycznych Wady: Wady: - Duża cena - Duża cena - Duży koszt produkcji - Duży koszt produkcji - Są głośne - Są głośne - Trudność wykonania - Trudność wykonania Zalety: Zalety: - Duża wytrzymałość - Duża wytrzymałość - Małe straty energii tarcia - Małe straty energii tarcia - Wytrzymują duże obciążenia - Wytrzymują duże obciążenia

12 Fotografie

13 Sprzęgła Sprzęgła służą do przenoszenia momentu obrotowego z jednego wałka na drugi. Dzieli się je na: stałewyłączalne

14 Sprzęgła stałe Sprzęgła stałe przedstawiają rysunki. Na pierwszym z nich (rys.A) na dwa łączone wały nasunięta jest tuleja. Elementami łączącymi każdy z wałów z tuleją są dwa kołki usytuowana w płaszczyznach, uniemożliwiające łączonym wałom przesunięcie zarówno w kierunku promieniowym, jak i osiowym. Natomiast sprzęgło przedstawione na rys. B zapewnia w pełnym zakresie możliwość zmian wzajemnego położenia wałów.

15 Sprzęgła wyłączalne Sprzęgła wyłączalne stanowią sprzęgła kłowe. Wśród sprzęgieł wyłączalnych najszersze zastosowanie znalazły sprzęgła cierne. W tym przypadku na obu sprzęganych wałkach są osadzone tarcze wyposażone w powierzchnie cierne (płaskie lub stożkowe). Ich sprzęgnięcie polega na dociśnięciu do siebie powierzchni ciernych. Tarcze sprzęgłowe są najczęściej dociskane za pomocą sprężyn. Wywołane w ten sposób tarcie umożliwia przeniesienie ruchu obrotowego z jednego wałka na drugi. Wyłączenie sprzęgła polega na odblokowaniu sprężyn dociskowych za pomocą ukł. dźwigni.

16


Pobierz ppt "-Elementy do przenoszenia ruchu obrotowego -Sprzęgła."

Podobne prezentacje


Reklamy Google