Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałKrzyś Łuszczewski Został zmieniony 10 lat temu
1
Badania osiągnięć uczniów – analiza wyników
Henryk Szaleniec
2
Zagadnienia Jaki jest ogólny wynik diagnozy?
Dlaczego nie można porównywać wyników surowych (średnie) z I i II diagnozy? Jakie wyniki uzyskano w I i II diagnozie w odniesieniu do wyników wszystkich biorących udział w projekcie: szkoła klasa, uczeń? Jak można wykorzystać analizę z obydwu diagnoz łącznie?
3
W jakich miarach (skalach) komunikowane są wyniki?
4
Trzy rodzaje skal dla każdej diagnozy
Skala wyników surowych dla ucznia, wynik średni dla klas, wynik średni dla szkół, Przedziałowa skala staninowa, która została unormowana dla każdej diagnozy osobno na podstawie wyników wszystkich uczniów i szkół biorących udział w diagnozie, Skala centylowa (rangowa) pokazująca miejsce wyniku w wynikach całej populacji unormowana na podstawie wyników wszystkich uczniów i szkół biorących udział w diagnozie
5
Test Liczba uczniów Maksymalna liczba punktów Wynik średni Średni procent punktów matematyka I 20 833 40 18.44 46.1% matematyka II 19 024 17.41 43.5% przyrodniczy I 20 421 50 22.15 44.3% przyrodniczy II 18 540 15.98 40.0% język angielski I 18 070 32.47 64.9% kompetencje językowe 2 608 26.22 52.4% język angielski II – poziom podstawowy 6 983 20.06 50.2% język angielski II – poziom zaawansowany 11 400 20.21 50.5% Wyników punktowych z I i II diagnozy nie możemy porównywać – są to różne testy. Średnia trudność każdego testu jest inna.
6
Matematyka – rozkład średnich dla szkół
7
Skala staninowa dla rozkładu normalnego
8
Każdy przedział skali (oprócz brzegowych – pierwszy i ostatni) teoretycznie zawiera 1 % wyników. Rozkład wyników w skali centylowej jest prostokątny
9
Miejsce wyniku ucznia w zbiorze wszystkich wyników uczniów z diagnozy
Skala centylowa Miejsce wyniku ucznia w zbiorze wszystkich wyników uczniów z diagnozy Miejsce wyniku klasy w zbiorze wszystkich wyników średnich klas Miejsce wyniku szkoły w zbiorze wszystkich wyników szkół biorących udział w projekcie.
10
Centyle są pozycjami osiągnięć uczniów, gdyż wskazują miejsce uczniów (szkół, klas) uzyskujących dany wynik w zbiorze wszystkich wyników (populacji) uporządkowanych według wyników testowania. Aby ustalić wartości centyli porządkujemy wyniki od najniższych do najwyższych, dzielimy na 100 równych części, a następnie określamy położenie granic między tymi częściami na skali wyników i oznaczamy je jako centyle C1 , C2, ,C3 , C4 , C99 .
11
Skala centylowa dla wyników średnich szkół (matematyka I)
III kwartyl II kwartyl - mediana I kwartyl
12
Wyniki wyrażone w centylach pozwalają określić, jakie miejsce wśród wszystkich szkół w projekcie ze względu na wybraną diagnozę mają uczniowie naszej szkoły, czy klasy. Możemy korzystać ze wszystkich zaproponowanych skal (miar), lub tylko z wybranej, z którą czujemy się najbardziej komfortowo przy opisywaniu i analizie rezultatów diagnozy. Przedstawione wyniki nie informują natomiast, jakie kompetencje kluczowe są opanowane a jakie nie.
13
Strefy wyników Strefy zostały wybrane arbitralnie, ale są stosowane w jednolity sposób w komunikowaniu wyników diagnoz prowadzonych przez WSiP. Strefa 1 – wyniki niskie są to wyniki odpowiadające centylowi 25 i poniżej. W analizowanym przykładzie strefa 1 – wyniki niskie reprezentowane są przez słupki zaznaczone czerwonym kolorem. Dla diagnozy matematycznej możemy odczytać dla tej strefy przedział średnich wyników dla szkół (od 0 do 16,68 punktu. Strefa 2, wyników średnich (zaznaczona na wykresie pomarańczowymi słupkami rozciąga się od 16,69 do 19,53 punktów. Strefa wyników wysokich (zielone słupki na wykresie) rozciąga się od 19,54 punktu do 40.
14
Wybór raportu do analizy
15
Wyniki dla szkoły, Klasy, ucznia komunikowane są w podobny sposób.
16
Wyniki uczniów tej szkoły rozciągają się od 15 procent wyniku maksymalnego do 79 procent.
Procent maksymalnej liczby punktów
17
Skala staninowa i strefy normowane są dla każdej diagnozy dla każdego testu osobno
Osobno normowane są dla uczniów, średnich wyników klas, średnich wyników szkół.
18
Przykładowe gimnazjum – dwie diagnozy
19
Przykładowe gimnazjum – dwie diagnozy (przedmioty mat-przyr.)
20
Plan testu i kartoteka
22
Materiały podzielone są na 3 części zgodnie z podziałem wyników n 3 strefy
24
Matematyka – plan testu
25
Przykład Zadania sprawdzającego opanowanie Kompetencji uczenia się
27
Zadanie 25 z diagnozy wstępnej - matematyka
28
Zadanie 9 z diagnozy na koniec roku - matematyka
31
Test diagnostyczny – matematyka (średnie wyniki klas z podziałem na kompetencje)
Wskaźnik szkoła/ kraj wynik szkoły: wynik w kraju Dla kompetencji uczenia się 1,79:1,43 = 1,252
33
Moja Klasa
35
Wynik ogólny w wybranej do analizy klasie – test z nauk przyrodniczych na zakończenie I klasy
37
Wyniki dla klasy – test matematyczny
39
Wyniki ogólne dla klasy
skala staninowa, skala centylowa, strefy, odniesione są do wyników wszystkich uczniów piszących test matematyczny ( )
40
Wyniki dla klasy – test matematyczny
45
Uczeń
46
Raport ogólny dla ucznia
TEST MATEMATYCZNY
47
Test przyrodniczy – raport dla ucznia
48
Raport ucznia – kompetencja uczenia się
49
Raport ucznia kompetencja 7 i 4
52
Podgląd odpowiedzi ucznia
55
Dziękuję za uwagę
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.