Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Metodyka harcerska i starszoharcerska Porównanie niektórych elementów Wydział Starszoharcerski GK ZHP.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Metodyka harcerska i starszoharcerska Porównanie niektórych elementów Wydział Starszoharcerski GK ZHP."— Zapis prezentacji:

1 Metodyka harcerska i starszoharcerska Porównanie niektórych elementów Wydział Starszoharcerski GK ZHP

2 HARCERZE HARCERZE STARSI Wydział Wędrowniczy GK ZHP Opisy metodyk w uchwale Rady Naczelnej ZHP Wstęp – charakterystyczne formy aktywności Funkcjonowanie elementów metody harcerskiej Instrumenty metodyczne Działanie drużyny

3 HARCERZE HARCERZE STARSI Wydział Wędrowniczy GK ZHP Charakterystyczne formy aktywności Charakterystyczną formą aktywności harcerek i harcerzy jest gra, rozumiana jako działanie zespołowe w zastępach i towarzyszące temu współ- zawodnictwo. Charakterystyczną formą aktywności harcerek starszych i harcerzy star- szych jest poszukiwanie, polegające na przewarto- ściowywaniu dotychczaso- wego sposobu patrzenia na świat i autorytety.

4 HARCERZE HARCERZE STARSI Wydział Wędrowniczy GK ZHP Funkcjonowanie elementów metody harcerskiej Prawo i Przyrzeczenie Harcerskie Prawo i Przyrzeczenie Harcerskie to fundamenty pracy wychowawczej z harcerką i harcerzem, z nich wynikają cele wychowawcze. Prawo i Przyrzeczenie są przyjmowane jako niekwestionowany system wartości, którego zapisy są przyjmowane wprost. Po okresie niekwestio- nowanego przyjmowania Prawa Harcerskiego, pojawiają się wątpliwości i pytania. Działania podejmowane przez drużynę mają na celu pełniejsze zrozumienie norm zawartych w Prawie i Przyrzeczeniu. Po przemyśleniach rozpoczyna się proces świadomego akceptowania i przestrzegania norm, zawartych w Prawie i Przyrzeczeniu.

5 HARCERZE HARCERZE STARSI Wydział Wędrowniczy GK ZHP Funkcjonowanie elementów metody harcerskiej System małych grup Zastępowy: ma zdolności przywódcze i większe doświadczenie harcerskie od pozostałych członków zastępu, planuje i inicjuje pracę zastępu. Zastęp: spotyka się regularnie na zbiórkach zastępu, samodzielnie planuje swoją pracę i realizuje zadania. Zbiórki przygotowywane są zarówno przez zastępowego jak i poszczególnych członków zastępu. W drużynie mogą pojawić się również grupy zadaniowe.

6 HARCERZE HARCERZE STARSI Wydział Wędrowniczy GK ZHP Funkcjonowanie elementów metody harcerskiej Uczenie w działaniu W drużynie harcerskiej charakterystyczną formą aktywności jest gra. Gra jest harcerską formą uczenia życia przez działanie. W grze istotne jest współzawodnictwo Uczestnicząc w grze harcerki i harcerze poznają swoje możliwości, zdobywają nowe umiejętności, kształtują charakter, uczą się współdziałać z innymi. Charakterystyczną formą aktywności jest poszukiwanie. Harcerze odkrywają różne pola działania, nowe pasje i zainteresowania w poszuki- waniu własnej drogi. Wszystkie działania oparte są na sprawdzaniu się w realnych, życiowych sytuacjach.

7 HARCERZE HARCERZE STARSI Wydział Wędrowniczy GK ZHP Funkcjonowanie elementów metody harcerskiej D oskonalony i pobudzający do rozwoju program Program powinien uwzględniać potrzebę przeżycia przygody - harcowania. Umożliwia on poznanie idei harcerstwa. Szczególną rolę odgrywają techniki harcerskie. Podstawą programu pracy drużyny są: zadania prób na stopnie harcerskie, wymagania sprawności. Program jest tworzony przez drużynowego przy udziale rady drużyny. Program pracy drużyny powinien uwzględniać (...) potrzebę poznawania i poszukiwań. Program pracy drużyny ukierunkowany jest: zadaniami prób na stopnie harcerskie, zainteresowaniami harcerek i harcerzy, poszukiwaniem pól działania i sfer aktywności. Program drużyny jest tworzony przez radę drużyny. Program zastępów przez zastępy.

8 HARCERZE HARCERZE STARSI Wydział Wędrowniczy GK ZHP Instrumenty metodyczne Stopnie harcerskie Stopień I i stopień II Harcerze realizują zadania wynikające z wymagań na stopnie głównie przez aktywny udział w życiu drużyny. Stopnie zdobywane przez harcerki i harcerzy w tym wieku opierają się na woli i potrzebie poznania. Stopień III i stopień IV Wymagania realizowane są zarówno na zbiórkach, jak i indywidualnie. Realizacja zadań odbywa się pod opieką drużynowego, przybocznych lub zastępowych starszych stopniem.

9 HARCERZE HARCERZE STARSI Wydział Wędrowniczy GK ZHP Instrumenty metodyczne Sprawności Sprawności umożliwiają przyswajanie wiedzy i takich umiejętności, które uczą przede wszystkim zaradności i samodzielności. Do pobudzania zainteresowań i poznawania technik harcerskich w tym wieku dostosowane są sprawności jednogwiazdkowa i dwugwiazdkowe. Najlepiej odpowiadającym wiekowi starszoharcerskiemu instrumentem metodycznym jest sprawność dwugwiazdkowa i trzygwiazdkowa, przygotowują- ca do mistrzostwa.

10 HARCERZE HARCERZE STARSI Wydział Wędrowniczy GK ZHP Instrumenty metodyczne Działania zespołowe Zadanie zespołowe uczy współdziałania w zespole. Członkowie zespołu odpowiadają za poszczególne elementy jego realizacji. Zadania wynikają z planu pracy drużyny. Zadanie podjęte z własnej inicjatywy wykonawców, wspól- nie zaplanowane, realizowane i oceniane przez grupę. W toku realizacji projektu każdy uczestnik wykonuje wynikające z planu zadania indywidualne. Projekt rozwija zaintereso- wania harcerzy starszych, kształci ich odpowiedzialność i umiejętność pracy w zespole.

11 HARCERZE HARCERZE STARSI Wydział Wędrowniczy GK ZHP Działanie drużyny Zorganizowanie do działania Zbiórka drużyny stwarza możliwość do współpracy i współzawodnictwa między zastępami. Drużyna pracuje zastępami stopniowo osiągającymi samodzielność w zakresie planowania i organizowania swojej pracy. Działa w niej rada drużyny i często zastęp zastępowych. Decyzje w drużynie podejmuje drużynowy przy współudziale rady drużyny. Działania drużyny organizuje drużynowy wspólnie z radą drużyny. Zbiórki odbywa się regularnie. Harcerki i harcerze włączają się w organizację, przygotowanie programu jak i prowadzenie zbiórek drużyny. W miarę potrzeb pojawiają się grupy zadaniowe. Dużą rolę odgrywa rada drużyny, która planuje i po zrealizowaniu zadania je ocenia.

12 HARCERZE HARCERZE STARSI Wydział Wędrowniczy GK ZHP Działanie drużyny Rola drużynowego Drużynowy jest przywódcą i autorytetem. Inicjuje przedsięwzięcia realizowane w drużynie. Kieruje zastępem zastępowych. Drużynowy jest przewodni- kiem w poszukiwaniach. W istotny sposób wpływa na program drużyny i jej organizację. Świadomie część decyzji powierza radzie drużyny.

13 Kluczem do rozwoju grupy harcerskiej jest dobra praca z zuchami

14 Kluczem do rozwoju grupy starszoharcerskiej jest dobra praca z harcerzami

15 Kluczem do rozwoju grupy wędrowniczej jest dobra praca z harcerzami starszymi

16 HARCERZE HARCERZE STARSI Wydział Wędrowniczy GK ZHP


Pobierz ppt "Metodyka harcerska i starszoharcerska Porównanie niektórych elementów Wydział Starszoharcerski GK ZHP."

Podobne prezentacje


Reklamy Google