Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

ZARZĄDZANIE STRATEGICZNE (c) prof. dr hab. Aneta Zelek1 Panel: Strategie na poziomie SBU.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "ZARZĄDZANIE STRATEGICZNE (c) prof. dr hab. Aneta Zelek1 Panel: Strategie na poziomie SBU."— Zapis prezentacji:

1

2 ZARZĄDZANIE STRATEGICZNE (c) prof. dr hab. Aneta Zelek1 Panel: Strategie na poziomie SBU

3 Największy dylemat strategów Sprzedaż masowa przy niskiej marży zysku? Czy Sprzedaż niewielka przy wysokiej marży zysku? (c) prof. dr hab. Aneta Zelek2

4 Od czego zależy orientacja strategiczna przedsiębiorstwa na poziomie SBU? (c) prof. dr hab. Aneta Zelek3 koncentracja ZRÓŻNICOWANIE LIDER CENOWY udział w rynku rentowność kapitału

5 Strategie generyczne wg Portera

6 Pozycjonowanie - interpretacja (c) prof. dr hab. Aneta Zelek5 Udział w rynku Poziom ceny sprzedaży Strategia przywództwa kosztowego - lidera cenowego (LOW - COST) Strategia przywództwa kosztowego - lidera cenowego (LOW - COST) Strategia lidera jakościowego (zróznicowania) Strategia niszowa - specjalistyczna Cena przeciętna

7 Pozycjonowanie strategiczne na rynku międzynarodowym – ZCH POLICE SA (2005 rok) (c) prof. dr hab. Aneta Zelek6 Udział w rynku (w skali międzynarodowej) Poziom ceny sprzedaży Cena przeciętna RYNEK BIELI TYTANOWEJ Dostawcy z Ukrainy i Chin ??

8 Alternatywne orientacje strategiczne na światowym rynku motoryzacji (c) prof. dr hab. Aneta Zelek7 jakość, oryginalność cena niska cena wysoka

9 Strategiczne tournee firmy Gold Star (c) prof. dr hab. Aneta Zelek8 jakość, oryginalność cena niska cena wysoka

10 Ceny niskie Twoja strategia SBU Na poniższym wykresie dokonaj pozycjonowania Twojej firmy na tle konkurentów Ceny wysokie Cechy odróżniające – jakość, technologia, serwis, marka (c) prof. dr hab. Aneta Zelek9

11 Strategie generyczne wg Portera

12 Zegar strategii Bowmana

13 Zegar strategii dla sektora piwnego

14 Strategia lidera cenowego - cechy duży udział w rynku duże potrzeby inwestycyjne dostęp do kapitału rozwinięte i utrwalone kanały dystrybucji umiejętności poszerzania udziału w rynku restrykcyjna kontrola kosztów struktura organizacyjna właściwa dla dużych organizacji (c) prof. dr hab. Aneta Zelek13

15 Strategia zróżnicowania - cechy długa tradycja w sektorze znana, renomowana marka lojalni nabywcy rozwinięty, wyrafinowany marketing innowacyjność technologiczna rozwinięte BiR doskonała znajomość potrzeb rynku restrykcyjna kontrola jakości optymalny system motywacyjny (c) prof. dr hab. Aneta Zelek14

16 Strategia koncentracji... Decydowanie o tym, które grupy i potrzeby klientów firma powinna obsługiwać ma fundamentalne znaczenie dla powodzenia strategii. Ale równie ważna jest decyzja o nieobsługiwaniu innych klientów lub potrzeb....W strategii określenie tego czego nie należy robić jest tak samo ważne, jak wybór tego co należy robić. W rzeczywistości ustalanie granic rynków docelowych jest zadaniem strategów. M. Porter, What Is Strategy? Harvard Business Review (11-12/1996) (c) prof. dr hab. Aneta Zelek15

17 Przypadek orientacji strategicznej koncernu MOBIL (c) prof. dr hab. Aneta Zelek16 MOBIL wydobycieprzetwórstwodystrybucja Sieć stacji paliw Strategia korporacji Strategia SBU

18 Przypadek stacji paliwowych MOBIL - kilka faktów MOBIL funkcjonuje na rynku amerykańskim ponad 80 lat, stosując z powodzeniem strategię lidera cenowego (wykorzystuje efekt synergii jako koncern wydobywczy i przetwórczy). Stacje paliwowe MOBIL zajmowały w pierwszej połowie lat 90. blisko 32% rynku amerykańskiego. Od roku 1997 MOBIL traci udział w rynku - w 1999 udział ten spadł do 25%. Jaką strategię powinien stosować MOBIL jeżeli....? (c) prof. dr hab. Aneta Zelek17

19 Mobil: Pięć segmentów nabywców (1) ROAD WARRIORS (16%) - mężczyźni w średnim wieku o wyższym dochodzie, którzy przejeżdżają 40-80tys. Km rocznie, kupują lepszą benzynę płacąc kartą kredytową, kupują kanapki i napoje w sklepach na stacjach benzynowych, często korzystają z myjni; (2) TRUE BLUES (16%) - kobiety i mężczyźni ze średnimi i wysokimi dochodami, lojalni wobec marki a nawet konkretnej stacji, często kupują lepszą benzynę i płacą gotówką; (3) GENERATION F3 (27%) - F3- Fuel, Food nad Fast (benzyna, jedzenie, szybkość), ruchliwi mężczyźni i kobiety - raczej poniżej 25 roku życia, ciągle są w ruchu, dużo jeżdżą, często korzystają z gastronomii na stacjach benzynowych; (4) HOMEBODIES (21%) - zazwyczaj kobiety pracujące w domu, które podwożą swoje dzieci do szkoły i korzystają z dowolnej stacji benzynowej, która jest po drodze; (5) PRICE SHOPPERS (20%) - generalnie nie są lojalni marce, ani szczególnej stacji benzynowej, rzadko kupują lepszą benzynę, często mają napięte budżety, wybierają stację według kryterium ceny. (c) prof. dr hab. Aneta Zelek18

20 CZY ISTNIEJĄ STRATEGIE MODELOWE? (c) prof. dr hab. Aneta Zelek19

21 Jak sobie radzą polskie koncerny paliwowe? …w drodze do strategii lidera cenowego

22 pierwsze stacje benzynowe Lotos Optima - nowej sieci tańszych stacji gdańskiego koncernu.

23 Na świecie Low Cost Airlines to już trend (c) prof. dr hab. Aneta Zelek PLL LOT powstałe w 2004 zakładają spółkę filialną mającą wykonywać loty regularne jako tanie linie oraz loty czarterowe. za rok obrotowy 2006 Centralwings Nowy Przewoźnik sp. z o.o. ponosi 65 mln zł straty (na poziomie EBIT); za rok obrotowy 2007 spółka ponosi blisko 73 mln zł straty; w pierwszej połowie 2008 roku spółka likwiduje większość połączeń regularnych; 29 sierpnia 2008 Zarząd sp. z o.o. Centralwings Nowy Przewoźnik przy współpracy z właścicielem PLL LOT rozpoczyna program restrukturyzacyjny spółki. Zarząd spółki podjął decyzje o zawieszeniu do odwołania realizacji nierentownych, tanich połączeń regularnych, które przy obecnej sytuacji na rynku mogłyby w przyszłości zagrozić stabilności firmy. Tym samym oznacza to koniec działalności spółki jako low cost. Większość użytkowanych przez Centralwings samolotów należy do PLL LOT. 26 marca 2009 właściciel (PLL LOT) podejmuje decyzję o rozwiązaniu spółki Nowy Przewoźnik i rozpoczęciu procesu likwidacji 31 maja 2009 spółka kończy działalność. Odbył się ostatni lot w historii linii 9 czerwca 2009 Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy ogłasza upadłość spółki obejmującą likwidację majątku

24 Pierwszy polski przewoźnik LOW COST Pierwszy polski przewoźnik oferujący od kwietnia 2003 tanie loty oraz realizujący przeloty czarterowe dla największych biur podróży Firma zainaugurowała działalność akcją: 1000 biletów po złotówce Air Polonia oferowała w 2003 roku najtańsze bilety na loty w Europie (od 68 zł do 127 zł za lot Szczecin – Londyn) 5 grudnia 2004 prezes Air Polonia Jan Litwiński ogłosił, że firma wstrzymała loty ze względu na wycofanie się inwestora strategicznego W ciągu roku swojego funkcjonowania linie lotnicze Air Polonia przewiozły około pół miliona pasażerów, generując ponad 15 mln zł straty. (c) prof. dr hab. Aneta Zelek23

25 POZA SCHEMATEM MICHAELA PORTERA Alternatywne strategie SBU (c) prof. dr hab. Aneta Zelek24

26 Porter nie akceptuje innej klasyfikacji niż generyczna…jednak

27 HYBRYDOWA STRATEGIA by IKEA (c) prof. dr hab. Aneta Zelek26 RYNEK DOCELOWY: MŁODZI LUDZIE (PIERWSZE MIESZKANIE) PRODUKT: WYRÓŹNIAJĄCY SIĘ DESIGN, WYRÓZNIAJĄCA SIĘ JAKOŚĆ POLITYKA CENOWA: NISKIE KOSZTY – NISKIE CENY

28 Jak to robią w IKEA? Nie jest łatwo połączyć dobre wzornictwo i funkcjonalność z dobrą jakością w niskiej cenie. Ale bądź co bądź jesteśmy znani z tego, że nie idziemy na łatwiznę. We współpracy z wykwalifikowanymi producentami, projektanci IKEA znajdują sposoby, by jak najlepiej wykorzystywać surowce. Ciągle szukamy nowych rozwiązań, by spełniać wymagania naszych klientów. (c) prof. dr hab. Aneta Zelek27

29 Poza schematem M. Portera Chronologicznie rzecz biorąc, jeden z najwcześniejszych (w zasadzie wyprzedzających epokę Portera) podziałów wprowadzili pod koniec lat siedemdziesiątych R. Miles i Ch. Snow. Autorzy ci na bazie szczegółowych badań międzybranżowych, gdzie obiektami badanymi były największe korporacje w danej branży, wprowadzili do słownika zarządzania strategicznego cztery pojęcia, określające typy zachowań strategicznych wobec konkurentów na rynku: obrońca (Defender), myślący perspektywicznie (Prospector), analityk (Analyser), reagujący (Reactor). (c) prof. dr hab. Aneta Zelek28

30 Strategie konkurowania wg Snowa i Milesa Firma obrońca to firma dojrzała, działająca w warunkach dojrzałego i względnie stabilnego rynku, która poszukuje możliwości ochrony własnej pozycji poprzez efektywną produkcję, restrykcyjne mechanizmy kontroli, solidność i dbałość o relacje z klientem. Myślący perspektywicznie to firma z ambicjami podejmowania nowych wyzwań i nowych przedsięwzięć. Innowacje rynkowe i produktowe to specjalizacje myślącego perspektywicznie. Dlatego organizacja nosząca takie cechy ma dobrze rozwinięte funkcje badawczo-rozwojowe i marketingowe oraz dąży do rozwinięcia swojego potencjału technologicznego. Firmę analityka charakteryzuje awersja do ryzyka, ale jednocześnie skłonność do rozszerzania działalności w określonych dziedzinach. Zwykle firma taka koncentruje się na ograniczonym asortymencie produktów i technologii, jednak dbając o ich efektywność z punktu widzenia relacji jakości i kosztów. Firma reagująca działa w niekonwencjonalny sposób na bardzo niestabilnych rynkach. Firma taka nie wdraża regularnej strategii, ma raczej zmienną politykę i strukturę, które przeobrażają się na skutek przymusu wynikającego z turbulencji w otoczeniu. (c) prof. dr hab. Aneta Zelek29

31 Najbardziej atrakcyjna koncepcja współczesnego zarządzania strategicznego BLUE OCEAN W koncepcji tej tradycyjne pojmowanie konkurencji nazywane jest czerwonym oceanem. Jej autorzy Ch. Kim i R. Mauborgne sugerują, że skupienie się na walce z konkurencją powoduje marnotrawienie energii na często przegraną walkę. Istotą błękitnego oceanu jest przeniesienie akcentów z konkurowania na tworzenie innowacji. Autorzy zrywają więc z czerwonym oceanem – tak nazywają morderczą konkurencję na rynkach – i nawołują do budowania strategii koncentrujących się na perspektywie klienta i niepodejmowaniu konkurencji. Według nich konkurencja nie jest lub nie musi być istotna, jeśli organizacja będzie tworzyć nowy popyt w tych dziedzinach, które dotychczas nie istnieją. Błękitny ocean to świat, w którym firma ma koncentrować całą swoją energię na tworzeniu nowych segmentów rynku i stosować skrajnie odmienne imperatywy od podejścia charakterystycznego dla czerwonego oceanu. (c) prof. dr hab. Aneta Zelek30

32 BLUE OCEAN VS. RED OCEAN Źródło: W.C. Kim, R. Mauborgne, Blue Ocean Strategy, HARVARD BUSINESS REVIEW, 10/2004.

33 Innowacja wartości – klucz sukcesu w BLUE OCEAN Autorzy koncepcji Blue Ocean uważają, że innowacje wartości stworzyli między innymi: Ford w 1908 r. wprowadzeniem modelu T; GM w 1924 r., wdrażając cars for every purse and purpose, IBM w 1952 r., wprowadzając do użytku biznesowego komputer poprzez uproszczenie technologii cyfrowej i redukcje kosztów. Apple w latach 90. i nadal z serią produktów: I-phone, I-pod, I-pad, … (c) prof. dr hab. Aneta Zelek32

34 A PPLE I NC. Filozofia Blue Ocean jako czynnik sukcesu Apple

35 Apple Logo Pierwsze logo APPLE przedstawiało Issaca Newtona pod jabłonią Pod koniec lat 70. logo zostało przekształcone na tęczowe nadgryzione jabłko i tak funkcjonowało do 1998 Ostatecznie logo APPLE to jabłko w monochromatycznych kolorach

36 Apple Inc.vel Apple Computers Apple Inc. jest dzisiaj amerykańską, ale multinacjonalną korporacją Działa w branży elektroniki i softwaru Roczne obroty przekraczają dzisiaj 100 miliardów $ Od czasu wejścia na giełdę w 1980 roku, firma wykreowała najwięcej milionerów na świecie (od 2000 roku kurs akcji wzrósł ponad trzydziestokrotnie) W latach 2008, 2009, 2010 Forbes Magazine okrzyknął Apple najbardziej podziwianą firmą na świecie.

37 Historia Apple Inc. Firma została utworzona 1 kwietnia 1976r. w Cupertino (California) przez: –Steve Wozniak, –Steve Jobs –and Ronald Wayne (pod koniec 77 roku sprzedał swoje udziały Jobsowi) (ich pierwsze projekty powstały w piwnicy)

38 Prekursorskie modele Applea Apple I76 Ręcznie produkowany Cena $666,66 Sprzedaż roczna 200 szt. Apple II 77 Pionierskie zastosowanie kolorowej grafiki Sprzedawał się do końca lat 70. Apple III80 Wdrożony jako konkurencja dla Microsoft i IBM 37

39 Modele lat 80. Apple LISA80 Pierwszy model komputera osobistego, zawodny, drogi Stał się wielką porażką Jobsa Macintosh84 Świetny debiut, doskonała sprzedaż w pierwszym roku Ze względu na bardzo wysoką cenę okazał się niekonkurencyjny PowerBook91 Pierwszy laptop Bateria 7Ibs – 3 godziny pracy Spowodował gwałtowny wzrost obrotów Apple Inc. 38

40 Lata okres sukcesów i porażek Po porażce Macintosha Apple dokonał zwrotu strategicznego – zdecydował się na tworzenie innowacji w zamian za podejmowanie konkurencji z IBM i Microsoft W1991 r Apple wprowadza na rynek pierwszy komputer mobilny – PowerBook, który okazał się wielkim sukcesem sprzedażowym W międzyczasie Apple eksperymentował w wielu dziedzinach, zawsze stawiając na innowacyjność (kamery video, przenośne odtwarzacze CD, TV i video) Wszystkie te produkty jednak okazywały się too little too late i powodowały spadek udziału w rynku oraz spadek kursu akcji Applea

41 Lata – w kierunku rewolucyjnego myślenia W drugiej połowie lat 90. Jobs poszukiwał nadal nowego softwaru do swoich komputerów Macintosh W1997r. jednak Jobs ogłosił chęć współpracy z Microsoft (koniec wojny?), dzięki czemu powstał projekt systemu operacyjnego Microsoft na Maca Microsoft zainwestował w akcje Apple 150 mln $ W tym samym roku Apple rozwinął własną szeroką sieć sklepów the Apple Store

42 W kierunku Millenium W 1998 Apple wprowadza na rynek iMaca – komputer XXI wieku iMac okazał się być najlepszym i najbardziej oryginalnym produktem Apple od czasów Mac.

43 XXI wiek – wiek nowej strategii Apple iMac98 Komputer wszytskomający iPod2001 Mediowa innowacja XXI wieku W ciągu pierwszych 5 lat sprzedano 100 mln szt. iPhone2007 Rewolucja w telefonii mobilnej 42

44 Apple iTunes Store –Online downloads –Uczynił Apple liderem rynku usług muzycznych –W ciągu pierwszych 5 lat funkcjonowania iTunes zanotował ponad 5 miliardów pobrań po $0.99 W 2003, r. został otwarty pierwszy Apple iTunes store

45 Deklaracja wizji Steva Jobsa W styczniu 2007r. Steve Jobs ogłasza zmianę nazwy firmy z Apple Computers na Apple Inc., Uzasadniał: Nie jesteśmy już producentem komputerów (c) prof. dr hab. Aneta Zelek44

46 Apple Net Sales

47 2007- do dzisiaj Od 2007 roku do dzisiaj Apple wdrożył nowe, udoskonalone wersje iPoda –iPod nano, Shuffle, classic, touch and video 2008r. - MacBook Air – najlżejszy i najcieńszy laptop świata. Niestety ma słabszy napęd i brak możliwości rozbudowy pamięci RAM.

48 XXI nowa dekada innowacji Hitem wszechczasów Applea, dokładnie w 34 rocznicę powstania firmy (1 kwietnia 2010) został iPad –W ciągu pierwszego dnia sprzedano 300,000 szt. –W ciągu pierwszego tygodnia sprzedano 500,000 szt. (c) prof. dr hab. Aneta Zelek47

49 Apple – wartość sprzedaży (c) prof. dr hab. Aneta Zelek48

50 Struktura sukcesu (c) prof. dr hab. Aneta Zelek49

51 Apple Share Price

52 The End!

53 Apple Inc – pytania do case study Co było główną przyczyną porażek Apple w latach 80. i 90.? Co się okazało źródłem sukcesu Apple po roku 2000? Czy zmiana nazwy z Apple Computers na Apple Inc. miała strategiczne znaczenie dla firmy? W jakim sensie Apple Inc. to uosobienie strategii Blue Ocean?


Pobierz ppt "ZARZĄDZANIE STRATEGICZNE (c) prof. dr hab. Aneta Zelek1 Panel: Strategie na poziomie SBU."

Podobne prezentacje


Reklamy Google