Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Jak nas zapamiętują? Jak my zapamiętujemy? 10% z tego, co czytamy 20% z tego, co słyszymy 30% z tego, co widzimy 50% z tego, co widzimy i słyszymy 70%

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Jak nas zapamiętują? Jak my zapamiętujemy? 10% z tego, co czytamy 20% z tego, co słyszymy 30% z tego, co widzimy 50% z tego, co widzimy i słyszymy 70%"— Zapis prezentacji:

1

2 Jak nas zapamiętują?

3 Jak my zapamiętujemy? 10% z tego, co czytamy 20% z tego, co słyszymy 30% z tego, co widzimy 50% z tego, co widzimy i słyszymy 70% z tego, co mówimy 90% z tego, co robimy

4 Koncentracja uwagi Większość dorosłych potrafi skoncentrować uwagę przez 25 do 45 minut. Jednak jeśli prezentacja trwa tylko 25 minut, ale będzie zawierała zbyt wiele nowych treści i tak nie zostanie zapamiętana!

5 Krzywa uwagi

6 Efektywność prezentacji

7 Struktura prezentacji Dwie części prezentacji, które zostaną najlepiej zapamiętane to wstęp i podsumowanie. Zaczynaj od przedstawienia zawartości prezentacji. Ustal zasady obowiązujące w trakcie prezentacji (np. czas na zadawanie pytań, przerwa)

8 Zasada PPP Powiedz, o czym będziesz mówić Powiedz, co masz do powiedzenia Powiedz, o czym powiedziałeś

9 Pytania Ludzie, którzy zadają pytania mają większą szansę na zdobycie wiedzy. Warto, więc zachęcić uczestników prezentacji do zadawania pytań i dzięki temu zadbać o przyjazną atmosferę wystąpienia.

10 Zmysły a uczenie się

11 Efektywność nauczania w wyniku korzystania z multimediów Wiedza przyswojona wzrost o 25% - 50% Tempo uczenia się wzrost o 60% Rozumienie tematu wzrost o 50% - 60%

12 Projektowanie pomocy wizualnych Przygotuj slajd zawierający tekst, który Twoim zdaniem powinien się tam znaleźć Zmierz czas potrzebny na przeczytanie całej treści Jeśli przeczytanie slajdu zajmuje więcej niż 6 sekund, należy skrócić treść Skasuj wszystko, co jest niepotrzebne. Powinny zostać wyłącznie słowa kluczowe.

13 Projektowanie pomocy wizualnych Jeśli tekst zawarty na slajdzie czytasz dłużej niż 6 sekund oznacza to, że jest on za długi.

14 Uwaga! Umieszczenie na slajdzie od punktów w każdym po słów, daje o wiele lepszy efekt niż wypełnianie całego slajdu tekstem.

15 Projektowanie pomocy wizualnych Kolor – wzrost zapamiętania o 20%

16 Której półkuli mózgu używasz częściej?

17 Prowadzenie prezentacji Mała grupa: utrzymuj kontakt wzrokowy z każdą osobą przez kilka sekund Duża grupa: patrz w różne miejsca sali a nie na konkretne osoby – zadziała efekt aury

18 Zapamiętaj…. Uczestnicy prezentacji wyrabiają sobie opinię na temat mówcy podczas pierwszych 5-10 sekund. Po następnych sekundach opinia ta zostaje potwierdzona lub częściowo złagodzona.

19 Trudne sytuacje Awarie sprzętu Nieuwaga Pytania z sali / atak Nie przerywaj pytającemu Utrzymuj kontakt wzrokowy z pytającym Skróć dystans między sobą a pytającym

20 Trudni uczestnicy – niewygodne pytania TEST: bada Twoją wiedzę POPIS: pytanie zamienia w popis wiedzy pytającego WYZWANIE: ekspert w dziedzinie, której dotyczy prezentacja PYTANIE MERYTORYCZNIE TRUDNE

21 Trudni uczestnicy Gadatliwy i wiecznie pytający Ekspert – samochwała Wrogi oponent Szeptacz

22 Komunikacja niewerbalna Dotyczy wszystkich ludzkich zachowań, postaw i obiektów innych niż słowa, które komunikują wiadomości i posiadają społeczne znaczenie. Obejmuje: wygląd fizyczny, gesty, wyraz twarzy, ruch oczu, dotyk, głos, sposób wykorzystywania czasu i przestrzeni.

23 Funkcje komunikacji niewerbalnej informacyjna wspieranie przekazów słownych wyrażanie postaw i emocji definiowanie relacji kształtowanie wrażenia

24 Proksemika Strefy dystansu komunikacyjnego: intymna (15 – 45 cm) osobista (46 cm – 1,2 m) społeczna (1,2 – 3,6 m) publiczna (powyżej 3,6 m)

25 Kinezjetyka Dobry mówca powinien wystrzegać się: gestów zamkniętych (skrzyżowane ramiona i nogi) gestów zakrywania ust (sugeruje, że kłamie) chowania rąk w kieszeniach (lekceważenie) stania nieruchomo zbyt intensywnej gestykulacji

26 Gesty a przekaz Otwartość prezentera na audytorium Pewność siebie Obawa/zagubienie Dezaprobata audytorium Spójność komunikacyjna

27 Aktywne słuchanie Zalety Rozmówca czuje naszą akceptację Prowokuje do mówienia Zapobiega udzielaniu zbędnych rad, przedwczesnych odpowiedzi

28 Aktywne słuchanie Pytania zamknięte i otwarte Podsumowania/streszczenia Parafrazowanie (O ile dobrze zrozumiałem..., Czy chce Pan powiedzieć że...) Klaryfikacja (prośba o wyjaśnienie, wybranie jednego wątku) Potwierdzenie

29 Aktywne słuchanie Zasady utrzymuj kontakt wzrokowy okazuj zainteresowanie zachęcaj do kontynuowania wypowiedzi dopytuj o szczegóły regularnie streszczaj usłyszane informacje pomijaj własne spostrzeżenia, opinie, poglądy akceptuj pauzy

30 Natura dała nam dwoje oczu, dwoje uszu, ale tylko jeden język po to, abyśmy więcej patrzyli i słuchali niż mówili. [Sokrates]

31 Komunikaty Ja 1. Wyrażenie odczucia, emocji 2. Opisanie konkretnego zachowania/wydarzenia, które wywołało powyższe uczucia 3. Wyjaśnienie, dlaczego to zachowanie/wydarzenie wywołało te uczucia 4. Przekazanie oczekiwań co do całej sytuacji

32 Komunikaty Ja JA czuję, (ja jestem) Kiedy Ty Ponieważ Chciał(a)bym, aby ……………………………………………..……….

33 Podsumowanie Wykorzystanie technologii informacyjnej podczas prezentacji sprzyja lepszemu rozumieniu i szybszemu zapamiętywaniu przekazywanych treści. Komunikacja niewerbalna odgrywa zasadniczą rolę w postrzeganiu i ocenianiu mówcy. Stres jest naturalną reakcją organizmu pojawiającą się w sytuacji ekspozycji społecznej. Należy wypracowywać techniki pomagające go opanować.

34 Bibliografia Adams G., Why Interactive? Multimedia & Wideodisc Monitor Boothman N., Jak dać się polubić, Warszawa Hejnicka – Bezwińska T., Pedagogika ogólna, Warszawa 2008.


Pobierz ppt "Jak nas zapamiętują? Jak my zapamiętujemy? 10% z tego, co czytamy 20% z tego, co słyszymy 30% z tego, co widzimy 50% z tego, co widzimy i słyszymy 70%"

Podobne prezentacje


Reklamy Google