Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Jak nas zapamiętują? Jak my zapamiętujemy? 10% z tego, co czytamy 20% z tego, co słyszymy 30% z tego, co widzimy 50% z tego, co widzimy i słyszymy 70%

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Jak nas zapamiętują? Jak my zapamiętujemy? 10% z tego, co czytamy 20% z tego, co słyszymy 30% z tego, co widzimy 50% z tego, co widzimy i słyszymy 70%"— Zapis prezentacji:

1

2 Jak nas zapamiętują?

3 Jak my zapamiętujemy? 10% z tego, co czytamy 20% z tego, co słyszymy 30% z tego, co widzimy 50% z tego, co widzimy i słyszymy 70% z tego, co mówimy 90% z tego, co robimy

4 Koncentracja uwagi Większość dorosłych potrafi skoncentrować uwagę przez 25 do 45 minut. Jednak jeśli prezentacja trwa tylko 25 minut, ale będzie zawierała zbyt wiele nowych treści i tak nie zostanie zapamiętana!

5 Krzywa uwagi

6 Efektywność prezentacji

7 Struktura prezentacji Dwie części prezentacji, które zostaną najlepiej zapamiętane to wstęp i podsumowanie. Zaczynaj od przedstawienia zawartości prezentacji. Ustal zasady obowiązujące w trakcie prezentacji (np. czas na zadawanie pytań, przerwa)

8 Zasada PPP Powiedz, o czym będziesz mówić Powiedz, co masz do powiedzenia Powiedz, o czym powiedziałeś

9 Pytania Ludzie, którzy zadają pytania mają większą szansę na zdobycie wiedzy. Warto, więc zachęcić uczestników prezentacji do zadawania pytań i dzięki temu zadbać o przyjazną atmosferę wystąpienia.

10 Zmysły a uczenie się

11 Efektywność nauczania w wyniku korzystania z multimediów Wiedza przyswojona wzrost o 25% - 50% Tempo uczenia się wzrost o 60% Rozumienie tematu wzrost o 50% - 60%

12 Projektowanie pomocy wizualnych Przygotuj slajd zawierający tekst, który Twoim zdaniem powinien się tam znaleźć Zmierz czas potrzebny na przeczytanie całej treści Jeśli przeczytanie slajdu zajmuje więcej niż 6 sekund, należy skrócić treść Skasuj wszystko, co jest niepotrzebne. Powinny zostać wyłącznie słowa kluczowe.

13 Projektowanie pomocy wizualnych Jeśli tekst zawarty na slajdzie czytasz dłużej niż 6 sekund oznacza to, że jest on za długi.

14 Uwaga! Umieszczenie na slajdzie od 3 - 5 punktów w każdym po 3 - 5 słów, daje o wiele lepszy efekt niż wypełnianie całego slajdu tekstem.

15 Projektowanie pomocy wizualnych Kolor – wzrost zapamiętania o 20%

16 Której półkuli mózgu używasz częściej?

17 Prowadzenie prezentacji Mała grupa: utrzymuj kontakt wzrokowy z każdą osobą przez kilka sekund Duża grupa: patrz w różne miejsca sali a nie na konkretne osoby – zadziała efekt aury

18 Zapamiętaj…. Uczestnicy prezentacji wyrabiają sobie opinię na temat mówcy podczas pierwszych 5-10 sekund. Po następnych 50-55 sekundach opinia ta zostaje potwierdzona lub częściowo złagodzona.

19 Trudne sytuacje Awarie sprzętu Nieuwaga Pytania z sali / atak Nie przerywaj pytającemu Utrzymuj kontakt wzrokowy z pytającym Skróć dystans między sobą a pytającym

20 Trudni uczestnicy – niewygodne pytania TEST: bada Twoją wiedzę POPIS: pytanie zamienia w popis wiedzy pytającego WYZWANIE: ekspert w dziedzinie, której dotyczy prezentacja PYTANIE MERYTORYCZNIE TRUDNE

21 Trudni uczestnicy Gadatliwy i wiecznie pytający Ekspert – samochwała Wrogi oponent Szeptacz

22 Komunikacja niewerbalna Dotyczy wszystkich ludzkich zachowań, postaw i obiektów innych niż słowa, które komunikują wiadomości i posiadają społeczne znaczenie. Obejmuje: wygląd fizyczny, gesty, wyraz twarzy, ruch oczu, dotyk, głos, sposób wykorzystywania czasu i przestrzeni.

23 Funkcje komunikacji niewerbalnej informacyjna wspieranie przekazów słownych wyrażanie postaw i emocji definiowanie relacji kształtowanie wrażenia

24 Proksemika Strefy dystansu komunikacyjnego: intymna (15 – 45 cm) osobista (46 cm – 1,2 m) społeczna (1,2 – 3,6 m) publiczna (powyżej 3,6 m)

25 Kinezjetyka Dobry mówca powinien wystrzegać się: gestów zamkniętych (skrzyżowane ramiona i nogi) gestów zakrywania ust (sugeruje, że kłamie) chowania rąk w kieszeniach (lekceważenie) stania nieruchomo zbyt intensywnej gestykulacji

26 Gesty a przekaz Otwartość prezentera na audytorium Pewność siebie Obawa/zagubienie Dezaprobata audytorium Spójność komunikacyjna

27 Aktywne słuchanie Zalety Rozmówca czuje naszą akceptację Prowokuje do mówienia Zapobiega udzielaniu zbędnych rad, przedwczesnych odpowiedzi

28 Aktywne słuchanie Pytania zamknięte i otwarte Podsumowania/streszczenia Parafrazowanie (O ile dobrze zrozumiałem..., Czy chce Pan powiedzieć że...) Klaryfikacja (prośba o wyjaśnienie, wybranie jednego wątku) Potwierdzenie

29 Aktywne słuchanie Zasady utrzymuj kontakt wzrokowy okazuj zainteresowanie zachęcaj do kontynuowania wypowiedzi dopytuj o szczegóły regularnie streszczaj usłyszane informacje pomijaj własne spostrzeżenia, opinie, poglądy akceptuj pauzy

30 Natura dała nam dwoje oczu, dwoje uszu, ale tylko jeden język po to, abyśmy więcej patrzyli i słuchali niż mówili. [Sokrates]

31 Komunikaty Ja 1. Wyrażenie odczucia, emocji 2. Opisanie konkretnego zachowania/wydarzenia, które wywołało powyższe uczucia 3. Wyjaśnienie, dlaczego to zachowanie/wydarzenie wywołało te uczucia 4. Przekazanie oczekiwań co do całej sytuacji

32 Komunikaty Ja JA czuję, (ja jestem)..................................................... Kiedy Ty........................................................................ Ponieważ....................................................................... Chciał(a)bym, aby ……………………………………………..……….

33 Podsumowanie Wykorzystanie technologii informacyjnej podczas prezentacji sprzyja lepszemu rozumieniu i szybszemu zapamiętywaniu przekazywanych treści. Komunikacja niewerbalna odgrywa zasadniczą rolę w postrzeganiu i ocenianiu mówcy. Stres jest naturalną reakcją organizmu pojawiającą się w sytuacji ekspozycji społecznej. Należy wypracowywać techniki pomagające go opanować.

34 Bibliografia Adams G., Why Interactive? Multimedia & Wideodisc Monitor 1993. Boothman N., Jak dać się polubić, Warszawa 2001. Hejnicka – Bezwińska T., Pedagogika ogólna, Warszawa 2008.


Pobierz ppt "Jak nas zapamiętują? Jak my zapamiętujemy? 10% z tego, co czytamy 20% z tego, co słyszymy 30% z tego, co widzimy 50% z tego, co widzimy i słyszymy 70%"

Podobne prezentacje


Reklamy Google