Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Temat: Pieśń solowa [str. 96-97] oraz opera i operetka [str. 115-119] w romantyzmie. W XIX wieku na spotkaniach towarzyskich często czytano poezję. Chętnie.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Temat: Pieśń solowa [str. 96-97] oraz opera i operetka [str. 115-119] w romantyzmie. W XIX wieku na spotkaniach towarzyskich często czytano poezję. Chętnie."— Zapis prezentacji:

1 Temat: Pieśń solowa [str ] oraz opera i operetka [str ] w romantyzmie. W XIX wieku na spotkaniach towarzyskich często czytano poezję. Chętnie też śpiewano ją z akompaniamentem fortepianu. Tak powstała liryka wokalna. Jej tematem mogło być wszystko, co ceniono w romantyzmie: miłość, ojczyzna, folklor, religia, legendy. Pieśń solowa to krótka forma muzyczna na głos i fortepian, skomponowana do tekstu poetyckiego. Nazywa się ją też liryką wokalną. Franciszek Schubert: Pstrąg [Die Forelle] [posłuchaj początku utworu, zanotuj swoje wrażenia] W pieśniach wykorzystywano często teksty poetów: [wpisz nazwiska trzech polskich poetów] Przepisz do zeszytu to, co na prezentacji jest pisane białą czcionką. Przeczytaj wskazane strony z podręcznika.

2 Pewien bas Pewien bas belcanta eks - król poczuł raz frustrację i ból że już dziś, co za wstyd nie zachwyca się nim nikt lecz ten bas, niech każdy to wie mówić "pas" nie myślał, o nie! walczyć jął niby lew by świat wielbił jego śpiew Ludzie, co nie odróżniali La Palomy od La Scali przerażeni przystawali słuchając jak bas co dzień, raz po raz belcanto doskonali (śpiew basa - forte) Mijał czas w czekaniu na cud a nasz bas mizerniał i chudł ale wciąż, co za wstyd nie zachwycał się nim nikt aż się raz odmienił spraw bieg z nieba zszedł Puccini i rzekł: po cóż cię trafia szlag spróbuj basie śpiewać tak (śpiew basa- piano) Ludzie, co nie odróżniali La Palomy od La Scali zachwyceni przystawali a potem hop - siup stworzyli fan - club i piano w nim śpiewali (śpiew basa - piano) Jako morał, co dzień rano powtórz sobie prawdę znaną ale rzadko stosowaną: nie zawsze twój bas dociera do mas czasami trzeba piano... [muzyka: Skaldowie, tekst: Wojciech Młynarski]

3 Fr. Schubert: Ave Maria wyk. Luciano Pavarotti posłuchaj utworu, zanotuj wrażenia, zapamiętaj wygląd i głos Pavarottiego Pieśni i arie z oper mają piękne melodie i dlatego są znane szerokiej publiczności, a śpiewacy dorównują sławą gwiazdom pop.

4 Temat: Opera i operetka romantyczna. [Str. 115] Temat: Opera i operetka romantyczna. [Str. 115] Opisz w paru słowach pojęcia [im krócej tym lepiej!]: bel canto – diwa – Włochy [i ich związek z operą] – aria – Operetka – Teatr Wielki – G. Bizet Habanera z opery Carmen. Wyk. Maria Callas, nazywana Diwą wszechczasów Praca domowa: ćw. 1 i 2 str. 118.

5 ST. MONIUSZKO: ARIA JONTKA SZUMIĄ JODŁY NA GÓR SZCZYCIE Akcja "Halki" rozgrywa się na Podhalu pod koniec XVIII wieku. Tytułową bohaterką jest wiejska dziewczyna - Halina - uwiedziona przez bogatego panicza Janusza. Owocem ich miłości jest dziecko. Janusz porzuca jednak Halkę i żeni się ze szlachcianką. Halka z rozpaczy traci rozum. Opiekuje się nią zakochany bez nadziei Jontek, góral z tej samej wioski. Dziewczyna zjawia się razem z Jontkiem na ślubie Janusza z zamiarem podpalenia kościoła, ale rezygnuje z tej myśli. Zostawia swoje dziecko w przydrożnej kapliczce, a sama popełnia samobójstwo rzucając się do rzeki - Dunajca.

6

7 Straszny Dwór to opera komiczna. Dzieje się w malowniczej i sielskiej scenerii dworku szlacheckiego. Opowiada o dwóch braciach – Zbigniewie i Stefanie, oraz dwóch siostrach -Jadwidze i Hannie. Chłopcy są żołnierzami, początkowo postanawiają nigdy nie zakochać się i na zawsze pozostać kawalerami, bo wolą przygody wojenne niż życie domowe. Dziewczyny zaś chcą ich przestraszyć i ośmieszyć udając upiory mieszkające w ich dworze. Pomaga im stary Skołuba, który groźnym głosem opowiada braciom o duchach mieszkających w zegarze. Bracia rzeczywiście dają się nabrać i są dość przerażeni słysząc jak ożywa zepsuty zegar a malowidła wychodzą z ram. Mimo tego chłopcy ulegają urokowi dziewcząt i zakochują się w nich. Dziewczynom od samego początku podobali się młodzi żołnierze, więc na koniec dwie szczęśliwe pary pobierają się. STANISŁAW MONIUSZKO ARIA SKOŁUBY Z OPERY STRASZNY DWÓR Straszny Dwór ma komiczną fabułę, jednak dla Polaków oglądających tę operę w czasach zaborów był dziełem poruszającym. Pojawiały się w nim aluzje do walk o niepodległość i wspomnienia walk Powstania Listopadowego, a wszystko co polskie zostało przedstawione wręcz baśniowo pięknie. Sceneria przywodziła na myśl wielki poemat narodowy Pan Tadeusz Mickiewicza. Muzyka była na wskroś polska, a jedna z melodii – kurant zegara – przypominała poloneza Pożegnanie ojczyzny, który był symbolem tęsknoty za niepodległością.

8 Straszny dwór Straszny Dwór to opera komiczna. Dzieje się w malowniczej i sielskiej scenerii dworku szlacheckiego. Opowiada o dwóch braciach – Zbigniewie i Stefanie, oraz dwóch siostrach - Jadwidze i Hannie. Chłopcy są żołnierzami, początkowo postanawiają nigdy nie zakochać się i na zawsze pozostać kawalerami, bo wolą przygody wojenne niż życie domowe. Dziewczyny zaś chcą ich przestraszyć i ośmieszyć udając upiory mieszkające w ich dworze. Pomaga im stary Skołuba, który groźnym głosem opowiada braciom o duchach mieszkających w zegarze. Bracia rzeczywiście dają się nabrać i są dość przerażeni słysząc jak ożywa zepsuty zegar a malowidła wychodzą z ram. Mimo tego chłopcy ulegają urokowi dziewcząt i zakochują się w nich. Dziewczynom od samego początku podobali się młodzi żołnierze, więc na koniec dwie szczęśliwe pary pobierają się.

9 Stanisław Moniuszko Aria Skołuby z opery Straszny Dwór Ta aria jest śpiewana najniższym głosem męskim czyli basem. Posłuchajcie nagrania arii, w której Skołuba chce przestraszyć Stefana i Zbigniewa. Postarajcie się usłyszeć co niezwykłego wydarza się we dworze gdy pojawią się w nim obcy przybysze.

10 G. Rossini: Uwertura do opery Wilhelm Tell posłuchaj utworu. Znajdź na youtube ciekawe wersje tej uwertury! oYTBc&feature=related E&feature=fvst oYTBc&feature=related E&feature=fvst Uwertura – wstęp do opery, baletu lub operetki zawierający wszystkie najważniejsze melodie z tego dzieła.

11 Wagner w swoich operach często wykorzystywał mity germańskie. Najsłynniejszy cykl oper to Złoto Renu. Opowiada o legendarnym Pierścieniu Nibelunga. Do tej legendy sięgał też J.R.R Tolkien we Władcy Pierścieni.

12 Zad. 3

13 Zad. 4.

14 Zad. 5

15 Zad. 6

16 Zad. 7. ab


Pobierz ppt "Temat: Pieśń solowa [str. 96-97] oraz opera i operetka [str. 115-119] w romantyzmie. W XIX wieku na spotkaniach towarzyskich często czytano poezję. Chętnie."

Podobne prezentacje


Reklamy Google