Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

tematem malowideł prahistorycznych są zwierzęta i postaci ludzkie malarstwo cechuje naturalizm, ale jedynie w przypadku zwierząt postaci ludzkie są zazwyczaj.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "tematem malowideł prahistorycznych są zwierzęta i postaci ludzkie malarstwo cechuje naturalizm, ale jedynie w przypadku zwierząt postaci ludzkie są zazwyczaj."— Zapis prezentacji:

1

2 tematem malowideł prahistorycznych są zwierzęta i postaci ludzkie malarstwo cechuje naturalizm, ale jedynie w przypadku zwierząt postaci ludzkie są zazwyczaj bardzo uproszczone i zgeometryzowane podłożem dla malarstwa była skała jaskiń, na której prostymi farbami z pigmentów i gliny zarysowywano kontury obiektów, a czasem wypełniano je ziemistymi barwami farby nanoszono rękoma, za pomocą mchu, a czasami pryskano barwnikiem z wydrążonych kości.

3

4

5

6 mozaiki dekorujące architekturę – wielobarwnie szkliwiona cegła i ceramika oraz freski uproszczona forma wyraźne kontury kompozycja pasowa (rodzaj kompozycji mający na celu oddanie głębi obrazu. Postacie pogrupowane są w poziome rzędy (pasy), zaś pasy wyższe przedstawiają osoby dalsze).

7

8

9 specyficzny sposób przedstawiania ludzkiej postaci, tzw. kanon egipski - sylwetkę przedstawiano tak, aby zasadnicze elementy były dobrze widoczne, tj. tułów, obie ręce, nogi i głowa (półprofil lub en face) układ figury ludzkiej - postać przedstawiano albo siedzącą, albo stojącą, faraona zaś najczęściej w pozie kroczącej lub stojącej perspektywa hieratyczna – postacie o wyższej pozycji społecznej przedstawiano w skali większej niż inne tematyka: religijna, mitologiczna, związana z życiem faraonów, sceny z codzienności kompozycje pasowe

10

11

12

13 malarstwo wazowe (styl geometryczny, orientalizujący oraz styl czarnofigurowy i czerwonofigurowy) tematyka: sceny mitologiczne, wizerunki bogów, bitwy, zawody sportowe mozaiki mozaika przedstawiająca Dionizosa

14 styl geometrycznystyl orientalizujący

15 czarnofigurowaczerwonofigurowa

16 dekoracyjność ścian z zastosowaniem sztukaterii imitujących marmurowe lub alabastrowe płyty umieszczane na ścianach, a przede wszystkim mozaiki oraz portrety malowane bezpośrednio na ścianie obrazy przedstawiające pejzaże, motywy architektoniczne lub sceny mitologiczne rozgrywane na tle krajobrazu obrazy tablicowe o tematyce mitologicznej lub obyczajowej wykorzystywane techniki: fresk i enkaustyka (stosowanie farb w spoiwie z wosku pszczelego)

17

18

19

20 duża popularność malarstwa miniaturowego – ręcznie pisane i ilustrowane księgi z ozdobnymi inicjałami i miniaturami - tzw. kodeksy malarstwo ścienne – freski, mozaiki określony sposób malowania postaci – obrysowywanie postaci, dopiero później ich kolorowanie charakterystyczny wygląd postaci - głowy przechylone o surowym wyrazie twarzy, palce rąk wykrzywione, nogi rozstawione – to znamiona ruchu skoncentrowanie na tematyce religijnej

21

22

23

24 malarstwo tablicowe bujny rozwój witrażownictwa nierozerwalny związek niektórych obrazów z ołtarzem obrazy o tematyce religijnej i świeckiej idea Boga jako światłości i doskonałości rozpowszechnieni obrazu niezależnego, przeznaczonego do powieszenia na ścianie stosowanie światłocienia i perspektywy na miarę ówczesnych umiejętności realistyczne ukazywanie człowieka z uwzględnieniem jego wyglądu, rysów twarzy, gestów, uczuć, otoczenia…

25

26

27

28

29 malarstwo religijne oraz świeckie freski oraz malarstwo olejne ład i harmonia wzorce antyczne twórczość w duchu humanizmu odkrycie trójwymiarowej perspektywy zbieżnej (linearnej) artysta wykształcony – badacz i filozof nowożytny mecenat

30

31

32

33

34

35

36 stosowanie silnych kontrastów światłocieniowych naturalizm rozumiany jako naturalistyczne przedstawianie człowieka oraz przyrody obrazy pełne dynamiki i ruchu, często wręcz dramatyczne, ukazujące zmysłowość, zachwyt nad pięknem świata doskonałe opanowanie perspektywy dominacja koloru nad rysunkiem, a zwłaszcza nad linią tematyka religijna i mitologiczna

37

38

39

40

41 prymat rysunku nad kolorem wzorce antyczne, głównie rzymskie utrwalenie klasycznego kanonu piękna (harmonia i dobre rzemiosło) oszczędność środków wyrazowych prostota i porządek harmonia i proporcje w doborze oraz układzie elementów dzieła postaci wyidealizowane tematyka historyczna i mitologiczna

42

43

44

45 wątki orientalne i mitologiczne dramaturgia, emocjonalność i duchowość malarstwo pozbawione idealizacji, upiększania surowość formy i zgaszona paleta barwna próba utrwalenia wrażenia rozjaśnienie palety barwnej ukierunkowanie na fantazję sięganie do mitów, wierzeń i wiedzy alchemicznej giętka linia ornamentyka roślinna

46

47

48

49

50

51 Mariola Adela Karpowicz


Pobierz ppt "tematem malowideł prahistorycznych są zwierzęta i postaci ludzkie malarstwo cechuje naturalizm, ale jedynie w przypadku zwierząt postaci ludzkie są zazwyczaj."

Podobne prezentacje


Reklamy Google