Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

ETYKIETA MENEDŻERA cz. I Uprzejmość nic nie kosztuje, a kupić może wszystko. Lady Mary Wortley Montagu.

Коpie: 1
ETYKIETA MENEDŻERA cz. I Uprzejmość nic nie kosztuje, a kupić może wszystko. Lady Mary Wortley Montagu.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "ETYKIETA MENEDŻERA cz. I Uprzejmość nic nie kosztuje, a kupić może wszystko. Lady Mary Wortley Montagu."— Zapis prezentacji:

1

2 ETYKIETA MENEDŻERA cz. I Uprzejmość nic nie kosztuje, a kupić może wszystko. Lady Mary Wortley Montagu

3 Cechy osoby dobrze wychowanej Dbałość o garderobę i higienę Dbałość o garderobę i higienę Uśmiech Uśmiech Życzliwość Życzliwość Uprzejmość Uprzejmość Słowność Słowność Skromność (nie mylić z brakiem znajomości swoich mocnych stron) Skromność (nie mylić z brakiem znajomości swoich mocnych stron) Dyskrecja Dyskrecja Punktualność Punktualność Panowanie nad uprzedzeniami Panowanie nad uprzedzeniami Umiejętność słuchania Umiejętność słuchania Panowanie nad złym humorem Panowanie nad złym humorem Kontrolowanie mowy ciała Kontrolowanie mowy ciała

4 Podstawowe formy grzecznościowe Hierarchia służbowa i towarzyska Hierarchia służbowa i towarzyska Tytułowanie i przedstawianie Tytułowanie i przedstawianie Przechodzenie na ty/Ty Przechodzenie na ty/Ty

5 Hierarchia Służbowa Służbowa Stanowisko (przełożony, podwładny)Stanowisko (przełożony, podwładny) Towarzyska Towarzyska Płeć (kobieta – mężczyzna) Wiek (starszy – młodszy) Sytuacja (gość – gospodarz)

6 Tytułowanie Tytuły naukowe: magister, doktor, profesor Tytuły naukowe: magister, doktor, profesor Tytuły służbowe: prezes, dyrektor, naczelnik Tytuły służbowe: prezes, dyrektor, naczelnik Tytuły kurtuazyjne: ekscelencja – prezydent, premier, ambasador; magnificencja – rektor uczelni; eminencja – kardynał, ekscelencja – biskup), Tytuły kurtuazyjne: ekscelencja – prezydent, premier, ambasador; magnificencja – rektor uczelni; eminencja – kardynał, ekscelencja – biskup), Tytuły dyplomatyczne: ambasador, chargé daffaires (szef misji dyplomatycznej), attaché wojskowy. Tytuły dyplomatyczne: ambasador, chargé daffaires (szef misji dyplomatycznej), attaché wojskowy. Tytuły szlacheckie: książę, hrabia, baron. Tytuły szlacheckie: książę, hrabia, baron. Czy Ekscelencja przyszła już z obiadu?

7 Witanie się, przedstawianie W czasie powitania mężczyzna zawsze stoi. W czasie powitania mężczyzna zawsze stoi. Podczas powitania i przedstawiania następuje uścisk dłoni. Podczas powitania i przedstawiania następuje uścisk dłoni. Wymieniamy imię i nazwisko (w tej kolejności). Wymieniamy imię i nazwisko (w tej kolejności). Wymiana wizytówek po przedstawieniu. Wymiana wizytówek po przedstawieniu.

8 Kogo komu przedstawiamy: Przełożonemu – podwładnego Przełożonemu – podwładnego Starszej osobie – młodszą Starszej osobie – młodszą Wyższemu rangą – niższemu rangą Wyższemu rangą – niższemu rangą Kobiecie – mężczyznę Kobiecie – mężczyznę Utytułowanemu – nieutytułowanego Utytułowanemu – nieutytułowanego Osobie lepiej znanej – osobę mniej znaną Osobie lepiej znanej – osobę mniej znaną Przyjacielowi – znajomego Przyjacielowi – znajomego Rodzicom – kolegę Rodzicom – kolegę Osobę publiczną – osobie nieznanej ogółowi. Osobę publiczną – osobie nieznanej ogółowi. Wyjątki: nowo przybyłych do pomieszczenia przedstawiamy już obecnym oraz pojedynczą osobę małżeństwu. Wyjątki: nowo przybyłych do pomieszczenia przedstawiamy już obecnym oraz pojedynczą osobę małżeństwu. W ostateczności: poznajcie się panie/panowie…

9 Kto się komu przedstawia: Przedstawiamy się sami jedynie wówczas, gdy nie ma nikogo, kto mógłby to zrobić. Przedstawiamy się sami jedynie wówczas, gdy nie ma nikogo, kto mógłby to zrobić. Jan Kowalski – Dyrektorowi Jan Kowalski – Dyrektorowi Gość – gospodarzowi Gość – gospodarzowi Handlowiec – klientowi Handlowiec – klientowi Mężczyzna – kobiecie Mężczyzna – kobiecie Młoda kobieta – staruszkowi Młoda kobieta – staruszkowi Podwładny – szefowi Podwładny – szefowi

10 Kilka wskazówek Przedstawiając kogoś wymieniamy jego imię i nazwisko, tytuł jeśli posiada, stanowisko w firmie, a także kilka słów o danej osobie: Przedstawiając kogoś wymieniamy jego imię i nazwisko, tytuł jeśli posiada, stanowisko w firmie, a także kilka słów o danej osobie: Przedstawiam Panu pana doktora Mikołaja Iksińskiego – ornitologa, który zajmuje się badaniem obyczajów fokPrzedstawiam Panu pana doktora Mikołaja Iksińskiego – ornitologa, który zajmuje się badaniem obyczajów fok Przedstawiając siebie nie wymieniamy tytułów. Przedstawiając siebie nie wymieniamy tytułów.

11 Podawanie dłoni Kiedy? Zawsze gdy: Kiedy? Zawsze gdy: kogoś poznajemykogoś poznajemy kogoś dawno nie widzieliśmykogoś dawno nie widzieliśmy składamy życzeniaskładamy życzenia gratulujemygratulujemy żegnamy się na długożegnamy się na długo Kto pierwszy? Kto pierwszy? KobietaKobieta StraszyStraszy przełożonyprzełożony

12 Jak podać rękę? Nie potrząsamy ręką drugiej osoby Nie potrząsamy ręką drugiej osoby Patrzymy na drugą osobę Patrzymy na drugą osobę Nie ściskamy dłoni mocniej niż nasz partner Nie ściskamy dłoni mocniej niż nasz partner Mężczyzna zdejmuje na dworze rękawiczkę, kobieta nie musi. Mężczyzna zdejmuje na dworze rękawiczkę, kobieta nie musi. Nie podajemy ręki przez stół. Nie podajemy ręki przez stół. Wchodząc na przyjęcie, witamy się po zdjęciu z siebie okrycia. Wchodząc na przyjęcie, witamy się po zdjęciu z siebie okrycia.

13 Całuję Twoją dłoń madame…. Osobliwość polska, spotykana jeszcze w Wiedniu Osobliwość polska, spotykana jeszcze w Wiedniu Mężczyzna pochyla się nad dłonią, nie unosi jej. Mężczyzna pochyla się nad dłonią, nie unosi jej. Pocałunek jest symboliczny (prawie bezdotykowy). Pocałunek jest symboliczny (prawie bezdotykowy). Nie całuje się dłoni poza pomieszczeniami zamkniętymi. Nie całuje się dłoni poza pomieszczeniami zamkniętymi. Nie całuje się dłoni w rękawiczce. Nie całuje się dłoni w rękawiczce. Unikamy tego w kontaktach biznesowych i zdecydowanie w USA. Unikamy tego w kontaktach biznesowych i zdecydowanie w USA.

14 Ukłony przy powitaniu bądź pożegnaniu Zasady pierwszeństwa – kłania się: Zasady pierwszeństwa – kłania się: Mężczyzna kobiecieMężczyzna kobiecie Młodszy starszemuMłodszy starszemu Pracownik przełożonemuPracownik przełożonemu Idący stojącemuIdący stojącemu Wchodzący obecnymWchodzący obecnym Pojedyncza osoba grupiePojedyncza osoba grupie Idący szybciej idącemu wolniejIdący szybciej idącemu wolniej Idący schodami w górę schodzącemuIdący schodami w górę schodzącemu Jadący samochodem idącemu pieszo.Jadący samochodem idącemu pieszo. Pierwszy kłania się ten, kto jest lepiej wychowany

15 Ukłony Mężczyzny: Mężczyzny: Lekko pochyla się do przodu, skłania głowę, patrząc w twarz osobyLekko pochyla się do przodu, skłania głowę, patrząc w twarz osoby Nie trzyma rąk w kieszeni ani papierosa w ustach.Nie trzyma rąk w kieszeni ani papierosa w ustach. Uchyla kapelusz lub czapkę z daszkiem (nie czapkę zwykłą!).Uchyla kapelusz lub czapkę z daszkiem (nie czapkę zwykłą!). Kobiety: Kobiety: Skinienie głowy.

16 O tykaniu Forma ty zarezerwowana jest dla osób, które dobrze się znają. Forma ty zarezerwowana jest dla osób, które dobrze się znają. Przejście na tę formę może zaproponować osoba starsza młodszej, przełożony podwładnemu. Przejście na tę formę może zaproponować osoba starsza młodszej, przełożony podwładnemu. Czynimy to podając sobie dłonie i wymawiając imiona (bruderszaft umarł śmiercią naturalną). Czynimy to podając sobie dłonie i wymawiając imiona (bruderszaft umarł śmiercią naturalną).

17 Magiczne słowa… proszę dziękuję przepraszam Dzień dobry Do widzenia

18 Jak Cię widzą… Higiena i dbałość o ciało Higiena i dbałość o ciało Profesjonalny styl ubierania Profesjonalny styl ubierania Mowa ciała Mowa ciała Pamiętaj! Pracodawca zawsze będzie oczekiwał, że Twój wygląd zewnętrzny potwierdzi i umocni wizerunek firmy, będzie jego przedłużeniem

19 Rodzaje strojów Strój sportowy (casual) – nieoficjalne spotkania, weekendowe zebrania, konferencje. Strój sportowy (casual) – nieoficjalne spotkania, weekendowe zebrania, konferencje. Strój biurowy (office) – mężczyzna garnitur lub marynarka, kobiet – kostium; kolory stonowane. Strój biurowy (office) – mężczyzna garnitur lub marynarka, kobiet – kostium; kolory stonowane. Strój oficjalny (jacket) – ciemny garnitur z krawatem, kobiety – suknie wizytowe bez dekoltu. Strój oficjalny (jacket) – ciemny garnitur z krawatem, kobiety – suknie wizytowe bez dekoltu. Strój wieczorowy (formal/ black tie) – mężczyźni – smoking, koszula smokingowa, muszka, czarne lakierki; kobiety – długa suknia. Strój wieczorowy (formal/ black tie) – mężczyźni – smoking, koszula smokingowa, muszka, czarne lakierki; kobiety – długa suknia.

20

21 - garnitur w stonowanym kolorze, np. odcienie szarości, grafitu, granatu, - garnitur w stonowanym kolorze, np. odcienie szarości, grafitu, granatu, - koszula jasna – biała lub w jednym z pastelowych odcieni, - koszula jasna – biała lub w jednym z pastelowych odcieni, - krawat w klasyczne wzory czy stonowane desenie, ciemniejszy od koszuli, - krawat w klasyczne wzory czy stonowane desenie, ciemniejszy od koszuli, - wysoka skarpeta czy podkolanówka (aby nie pokazywać nagiej łydki na skarpetą) w ciemnym kolorze pasującym do koloru garnituru, - wysoka skarpeta czy podkolanówka (aby nie pokazywać nagiej łydki na skarpetą) w ciemnym kolorze pasującym do koloru garnituru, - obuwie czarne pełne (do ciemnego garnituru) lub brązowe pełne (do jaśniejszych garniturów), - obuwie czarne pełne (do ciemnego garnituru) lub brązowe pełne (do jaśniejszych garniturów), - staranne uczesanie, - staranne uczesanie, - bardzo skromna biżuteria (spinki do mankietów albo do krawatu, zegarek), - bardzo skromna biżuteria (spinki do mankietów albo do krawatu, zegarek), - dyskretny zapach. - dyskretny zapach.

22 Garderoba mężczyzny Nazwa garderoby Opis Przynajmniej 3 garnitury 2 garnitury biurowe w ciemniejszej kolorystyce, w garnitur wizytowy (granatowy, czarny lub grafitowy) Przynajmniej 6 koszul Ewentualnie 1 golf lub sweter 4 koszule jasne w eleganckich kolorach 2 koszule ciemniejsze dostosowane do kolorów marynarek Golf lub sweter Dodatki akcesoria Teczka, okulary, zegarek, biżuteria, pasek. Przynajmniej 2 okrycia wierzchnie 1 płaszcz na zimę i jesień z wełny i jeden prochowiec na wiosnę/lato. Buty Przynajmniej 2 pary plus 1 para lakierków.

23 Garnitury Letnie i zimowe (różnią się gramaturą – splotem tkaniny). Letnie i zimowe (różnią się gramaturą – splotem tkaniny). Jednorzędowe (może być z kamizelką) i dwurzędowe (muszą być zawsze zapięte). Jednorzędowe (może być z kamizelką) i dwurzędowe (muszą być zawsze zapięte). Maksimum trzy kolory i dwa wzory w ubiorze. Maksimum trzy kolory i dwa wzory w ubiorze. Nie zapinaj ostatniego guzika marynarki Nie zapinaj ostatniego guzika marynarki Siadając rozepnij marynarkę Siadając rozepnij marynarkę Raczej nie zdejmuje się marynarki. Raczej nie zdejmuje się marynarki.

24 Kieszenie Wewnętrzna kieszeń marynarki: wizytownik, pióro, karta płatnicza. Wewnętrzna kieszeń marynarki: wizytownik, pióro, karta płatnicza. Zewnętrzna kieszeń na piersi: ewentualnie tylko ozdobna, jedwabna chusteczka. Zewnętrzna kieszeń na piersi: ewentualnie tylko ozdobna, jedwabna chusteczka. Zewnętrzne kieszenie marynarki: tylko rachunki, kwity czy małe kartki. Zewnętrzne kieszenie marynarki: tylko rachunki, kwity czy małe kartki. Boczne kieszenie spodni: ewentualnie drobne monety, ale najlepiej nic. Boczne kieszenie spodni: ewentualnie drobne monety, ale najlepiej nic. Tylne kieszenie spodni: najlepiej nic, ewentualnie cienki portfel. Tylne kieszenie spodni: najlepiej nic, ewentualnie cienki portfel.

25 Bliska ciału koszula…. Elegancka ma długie rękawy, ale nie ma kieszeni na piersi. Elegancka ma długie rękawy, ale nie ma kieszeni na piersi. Pojedynczy mankiet koszuli powinien wystawać spod marynarki ok. 1 cm. Pojedynczy mankiet koszuli powinien wystawać spod marynarki ok. 1 cm. Podwójny mankiet (styl francuski) koszuli powinien wystawać spod marynarki około 2 cm. Podwójny mankiet (styl francuski) koszuli powinien wystawać spod marynarki około 2 cm.

26 Krawat Powinien sięgać do paska spodni. Powinien sięgać do paska spodni. Przy garniturze we wzory wybieraj jednobarwny krawat. Przy garniturze we wzory wybieraj jednobarwny krawat. Dobieramy do swojej palety barw, koszuli, garnituru, okazji. Dobieramy do swojej palety barw, koszuli, garnituru, okazji.

27 Stroje wieczorowe: Smoking – jeśli na zaproszeniu widnieje black tie, smoking, cravate noir. Smoking – jeśli na zaproszeniu widnieje black tie, smoking, cravate noir. Frak – white tie, full dress Frak – white tie, full dress

28 Strój kobiety

29 - klasyczny kostium, w stonowanych kolorach, np. odcienie szarości czy granatu, ciepłe brązy, popielate zielenie, - klasyczny kostium, w stonowanych kolorach, np. odcienie szarości czy granatu, ciepłe brązy, popielate zielenie, - bluzka biała lub w pastelowym kolorze (unikajmy bluzek przeźroczystych), zapięta, - bluzka biała lub w pastelowym kolorze (unikajmy bluzek przeźroczystych), zapięta, - rajstopy lub pończochy (nawet latem), - rajstopy lub pończochy (nawet latem), - dyskretny makijaż twarzy i paznokci, - dyskretny makijaż twarzy i paznokci, - pełne obuwie, raczej na obcasie, - pełne obuwie, raczej na obcasie, - staranne uczesanie, - staranne uczesanie, - skromna biżuteria, - skromna biżuteria, - dyskretny zapach, - dyskretny zapach, - torebkę raczej dobieramy do butów. - torebkę raczej dobieramy do butów.

30 Garderoba kobiety Nazwa garderoby Opis Przynajmniej 1 kostium (marynarka + spódnica) Przynajmniej 1 garnitur (marynarka + spodnie) Garnitur może być w mniej oficjalnych kolorach, zaś kostium raczej w zobowiązujących. Przynajmniej 5 koszul, bluzek lub topów 2- 3 koszule w eleganckich kolorach 2 – 3 bluzki w kolorach przełamujących nudną kolorystykę eleganckich ubrań. Golf lub sweter Przynajmniej 1 spodnie w kant Przynajmniej 1 spódnica z klasycznym rozcięciem z tyłu Odpowiadające kolorystycznie kostiumowi lub garniturowi.

31 Garderoba kobiety Nazwa garderoby Opis Dodatki i akcesoria Dostosowane stylowo i kolorystycznie: teczka, buty, torebka, okulary, zegarek, apaszka, biżuteria. Przynajmniej 2 okrycia wierzchnie Płaszcz na jesień i zimę z wełny Płaszcz wiosenno-letni Buty Przynajmniej 2 pary pantofli oraz 1 para kozaków.

32 Gdzie co ubrać? Sportowa elegancja (Casual Fridays): przełamywanie stroju eleganckiego sportowymi dodatkami (buty, koszulki, dodatki, w wyjątkowych sytuacjach jeansy); Sportowa elegancja (Casual Fridays): przełamywanie stroju eleganckiego sportowymi dodatkami (buty, koszulki, dodatki, w wyjątkowych sytuacjach jeansy); Strój dzienny (do chodzenia po mieście, do godz ): jasny kostium, garnitur lub marynarka, buty na niezbyt wysokim lub płaskim obcasie. Strój dzienny (do chodzenia po mieście, do godz ): jasny kostium, garnitur lub marynarka, buty na niezbyt wysokim lub płaskim obcasie. Strój biurowy (w ciągu dnia, do godz. 18): ciemniejsza kolorystyka, kostium ze spódnicą, eleganckie dodatki, buty na niewysokim obcasie. Strój biurowy (w ciągu dnia, do godz. 18): ciemniejsza kolorystyka, kostium ze spódnicą, eleganckie dodatki, buty na niewysokim obcasie. Strój wizytowy (po godz. 18, kolacja biznesowa, spotkanie firmowe): ciemna kolorystyka, sukienka bądź elegancki kostium, może być długa spódnica, szpilki, eleganckie dodatki. Strój wizytowy (po godz. 18, kolacja biznesowa, spotkanie firmowe): ciemna kolorystyka, sukienka bądź elegancki kostium, może być długa spódnica, szpilki, eleganckie dodatki. Black tie: długa suknia. Black tie: długa suknia. White tie: suknia balowa. White tie: suknia balowa.

33 Czego unikać? Przezroczystych, błyszczących, wzorzystych bluzek z falbankami, z dużymi dekoltami. Przezroczystych, błyszczących, wzorzystych bluzek z falbankami, z dużymi dekoltami. Zbyt krótkich bluzek (plecy i brzuch mają być zakryte) Zbyt krótkich bluzek (plecy i brzuch mają być zakryte) Ekstrawaganckich kolorów spódnic, spódnic w stylu hippie, czy zbyt długich, z dużymi rozcięciami. Ekstrawaganckich kolorów spódnic, spódnic w stylu hippie, czy zbyt długich, z dużymi rozcięciami. Kolorowych rajstop. Kolorowych rajstop. Spodni z niskim stanem (biodrówek), źle dopasowanych do sylwetki, z ozdobami. Spodni z niskim stanem (biodrówek), źle dopasowanych do sylwetki, z ozdobami. Zbyt fantazyjnych marynarek, marynarek na suwak. Zbyt fantazyjnych marynarek, marynarek na suwak. Rozciągniętych swetrów, zbyt grubych swetrów. Rozciągniętych swetrów, zbyt grubych swetrów. Podążaniem za chwilową modą. Podążaniem za chwilową modą.

34 Rozmowa kwalifikacyjna i savoir-vivre Oceniane są nie tylko kompetencje, ale także prezencja (nie mylić z urodą!) oraz to, czy umiemy się właściwie zachować. Oceniane są nie tylko kompetencje, ale także prezencja (nie mylić z urodą!) oraz to, czy umiemy się właściwie zachować. Trzeba się przygotować! Trzeba się przygotować! Oceniani jesteśmy od chwili wejścia (mowa ciała!, punktualność, przywitanie). Oceniani jesteśmy od chwili wejścia (mowa ciała!, punktualność, przywitanie).

35 Rozmowa kwalifikacyjna - ubiór KOBIETY KOBIETY garsonka lub spodniumgarsonka lub spodnium bluzka w stonowanych kolorach bez dużego dekoltubluzka w stonowanych kolorach bez dużego dekoltu torebka i buty w tym samym kolorze pasujące do ubiorutorebka i buty w tym samym kolorze pasujące do ubioru staranna fryzura, ale naturalnastaranna fryzura, ale naturalna makijaż zawsze, ale stonowanymakijaż zawsze, ale stonowany kolor paznokci stonowanykolor paznokci stonowany umiar w biżuteriiumiar w biżuterii MĘŻCZYŹNI MĘŻCZYŹNI garnitur z krawatem koszula w jasnym kolorze dobrze dobrane dodatki staranne ogolenie się

36 Savoir-vivre w pracy Być docenianym….. Być docenianym….. Wywiązywanie się ze swoich obowiązków w terminie.Wywiązywanie się ze swoich obowiązków w terminie. Podnoszenie swoich kompetencji.Podnoszenie swoich kompetencji. Nie przekraczanie swoich kompetencji.Nie przekraczanie swoich kompetencji. Umieć współpracować z innymi.Umieć współpracować z innymi. Umieć przyznawać się do błędu lub niewiedzy i wyrażać gotowość do naprawienia go.Umieć przyznawać się do błędu lub niewiedzy i wyrażać gotowość do naprawienia go. Nie sprawiać wrażenia, że wykonywanie pracy to przykry obowiązek.Nie sprawiać wrażenia, że wykonywanie pracy to przykry obowiązek.

37 Savoir-vivre w pracy Być lubianym….. Być lubianym….. Obserwować i słuchać innych ludzi – to ułatwia zachowanie wobec nich.Obserwować i słuchać innych ludzi – to ułatwia zachowanie wobec nich. Używajmy magicznych słów.Używajmy magicznych słów. Korzystajmy z pomocy innych i sami jej nie odmawiajmy.Korzystajmy z pomocy innych i sami jej nie odmawiajmy. Szanujmy obowiązujące zasady (np. dotyczące palenia).Szanujmy obowiązujące zasady (np. dotyczące palenia). Nie próbujmy przypodobać się wszystkim – nikt nie lubi pochlebców.Nie próbujmy przypodobać się wszystkim – nikt nie lubi pochlebców. Unikajmy plotek! Unikajmy plotek! Uśmiechajmy się! Uśmiechajmy się! Nie męczmy innych opowieściami o naszym życiu prywatnym.Nie męczmy innych opowieściami o naszym życiu prywatnym.

38 Savoir-vivre w pracy Nasze stanowisko pracy….. Nasze stanowisko pracy….. Można je uczynić bardziej osobistym ale bez przesady (np. zdjęcie bliskiej osoby, roślina)Można je uczynić bardziej osobistym ale bez przesady (np. zdjęcie bliskiej osoby, roślina) Bezwzględnie należy dbać o porządek (stertom dokumentów, brudnym filiżankom i kurzowi mówimy zdecydowane NIE).Bezwzględnie należy dbać o porządek (stertom dokumentów, brudnym filiżankom i kurzowi mówimy zdecydowane NIE). Nie zaglądamy bez upoważnienia do innych biurek.Nie zaglądamy bez upoważnienia do innych biurek. Nie wpatrujemy się w cudzy monitor komputera.Nie wpatrujemy się w cudzy monitor komputera. Nie przeglądamy pism, które nie są do nas kierowane.Nie przeglądamy pism, które nie są do nas kierowane. Umieć przyznawać się do błędu lub niewiedzy i wyrażać gotowość do naprawienia go.Umieć przyznawać się do błędu lub niewiedzy i wyrażać gotowość do naprawienia go. Nie sprawiać wrażenia, że wykonywanie pracy to przykry obowiązek.Nie sprawiać wrażenia, że wykonywanie pracy to przykry obowiązek.

39 Savoir-vivre w pracy Relacje ze współpracownikami….. Relacje ze współpracownikami….. Bądźmy pomocni, ale nie dajmy się wykorzystywać.Bądźmy pomocni, ale nie dajmy się wykorzystywać. Zwracajmy się do innych w sposób ogólnie przyjęty w firmie.Zwracajmy się do innych w sposób ogólnie przyjęty w firmie. Unikajmy sytuacji konfliktowych.Unikajmy sytuacji konfliktowych. Nie narzucamy swoich zwyczajów lub upodobań innym.Nie narzucamy swoich zwyczajów lub upodobań innym. Nie mówmy o innych w sposób, który na pewno by im się nie podobał.Nie mówmy o innych w sposób, który na pewno by im się nie podobał. Nie używamy wobec współpracowników zdrobnień zarezerwowanych dla bliskich (np. kotku, złotko).Nie używamy wobec współpracowników zdrobnień zarezerwowanych dla bliskich (np. kotku, złotko).

40 Sztuka prowadzenia konwersacji Kontakt wzrokowy Kontakt wzrokowy Uśmiech Uśmiech Głos i sposób mówienia Głos i sposób mówienia Słuchanie Słuchanie Nawiązywanie rozmowy Nawiązywanie rozmowy Bezpieczne tematy Bezpieczne tematy Poprawne używanie polszczyzny Poprawne używanie polszczyzny

41 Sztuka prowadzenia konwersacji - czego unikać Żartów Żartów Bezwzględnej szczerości Bezwzględnej szczerości Dwuznacznych anegdot, wulgaryzmów Dwuznacznych anegdot, wulgaryzmów Narzekania Narzekania Oskarżania Oskarżania Plotek Plotek

42 ROZMOWA TELEFONICZNA Niezbędne rzeczyNiezbędne rzeczy ErgonomiaErgonomia 3 dzwonki3 dzwonki

43 Przygotowania Co? Co? Kiedy? Kiedy? Z kim? Z kim? Co jeżeli nie będzie mógł rozmawiać Co jeżeli nie będzie mógł rozmawiać Papier i długopis piszący(!) Papier i długopis piszący(!) Niezbędne dokumenty Niezbędne dokumenty Kontakty, adresy, kalendarz Kontakty, adresy, kalendarz Zapewnij spokój Zapewnij spokój Odpręż się i uśmiechnij Odpręż się i uśmiechnij

44 Test użytkownika telefonu komórkowego W czasie spotkań mam włączony telefon komórkowy, aby inni przez cały czas mogli się ze mną skontaktować W czasie spotkań mam włączony telefon komórkowy, aby inni przez cały czas mogli się ze mną skontaktować TAK/NIETAK/NIE Odbieram telefon gdy jestem w restauracji. Odbieram telefon gdy jestem w restauracji. TAK/NIETAK/NIE Mówię przez telefon komórkowy nieco głośniej niż przez stacjonarny. Mówię przez telefon komórkowy nieco głośniej niż przez stacjonarny. TAK/NIETAK/NIE Odbieram telefony w miejscach publicznych. Odbieram telefony w miejscach publicznych. TAK/NIETAK/NIE

45 Internet a savoir-vivre Adres powinien być prosty i łatwy do zapamiętania, ale stosowny (niekoniecznie Adres powinien być prosty i łatwy do zapamiętania, ale stosowny (niekoniecznie Stosujemy ogólnie przyjęte zwroty powitalne, pożegnalne oraz grzecznościowe (Szanowny Panie, Z wyrazami szacunku, będę zobowiązana.. – a nie buziaczki). Stosujemy ogólnie przyjęte zwroty powitalne, pożegnalne oraz grzecznościowe (Szanowny Panie, Z wyrazami szacunku, będę zobowiązana.. – a nie buziaczki). Dzielimy tekst na akapity. Dzielimy tekst na akapity. Podajmy temat wiadomości. Podajmy temat wiadomości. Przestrzegamy zasad poprawnej pisowni. Przestrzegamy zasad poprawnej pisowni.

46 Internet a savoir-vivre Unikamy wielkich liter ( w Internecie oznaczają krzyk i utrudniają czytanie). Unikamy wielkich liter ( w Internecie oznaczają krzyk i utrudniają czytanie). Nie wysyłamy samych załączników – zawsze należy dodać kilka słów od siebie. Nie wysyłamy samych załączników – zawsze należy dodać kilka słów od siebie. Unikamy skrótów pozdr, nara i in. Unikamy skrótów pozdr, nara i in. Funkcji odpowiedź z historią używamy do korespondencji w tej samej sprawie – gdy temat się zmienia, tworzymy nowy list. Funkcji odpowiedź z historią używamy do korespondencji w tej samej sprawie – gdy temat się zmienia, tworzymy nowy list. Unikamy spamowania cudzych skrzynek łańcuszkami czy dowcipami. Unikamy spamowania cudzych skrzynek łańcuszkami czy dowcipami. Ukrywamy adresy odbiorców przy korespondencji seryjnej!!!! Ukrywamy adresy odbiorców przy korespondencji seryjnej!!!! Nie przesyłamy zbyt dużych plików Nie przesyłamy zbyt dużych plików Podpisujemy wiadomość. Podpisujemy wiadomość.

47 Netykieta Pisz zwięźle i na temat. Pisz zwięźle i na temat. Pamiętaj o temacie. Pamiętaj o temacie. Odpowiadając na list cytuj tekst, do którego się odnosisz. Odpowiadając na list cytuj tekst, do którego się odnosisz. Ustaw swój elektroniczny podpis. Ustaw swój elektroniczny podpis. Sprawdź pisownię. Sprawdź pisownię. Odpowiadaj jak najszybciej. Odpowiadaj jak najszybciej.

48 Kultura słowa w piśmie Pisma urzędowe Pisma urzędowe Układ pism Układ pism Nagłówki i zakończenia Nagłówki i zakończenia

49 Wizytówki Ze względu na przeznaczenie wizytówki można stosować podział wizytówek: służbowa - logo firmy, imię i nazwisko właściciela i jego stanowisko, dane do kontaktu (np. adres pocztowy, adres e- mailowy, telefon, fax), rodzaj działalności firmy (czasem z odniesieniem do strony internetowej), czasem zawiera dodatkowe treści typu: pełna nazwa firmy (dla prawidłowego wypisywania faktur), konto bankowe, mapa dojazdowa, zdjęcie (np. właściciela wizytówki lub produktu) itd. służbowa - logo firmy, imię i nazwisko właściciela i jego stanowisko, dane do kontaktu (np. adres pocztowy, adres e- mailowy, telefon, fax), rodzaj działalności firmy (czasem z odniesieniem do strony internetowej), czasem zawiera dodatkowe treści typu: pełna nazwa firmy (dla prawidłowego wypisywania faktur), konto bankowe, mapa dojazdowa, zdjęcie (np. właściciela wizytówki lub produktu) itd. osobista – imię i nazwisko właściciela, czasem jego tytuł naukowy lub stopień oficerski, mogą też być informacje dodatkowe do kontaktu i adres klubu do którego należy właściciel osobista – imię i nazwisko właściciela, czasem jego tytuł naukowy lub stopień oficerski, mogą też być informacje dodatkowe do kontaktu i adres klubu do którego należy właściciel rodzinna – zazwyczaj jedynie imiona i nazwisko bez adresu, dołączana przy wysyłkach prezentu a czasem przy zapoznawaniu się rodzinna – zazwyczaj jedynie imiona i nazwisko bez adresu, dołączana przy wysyłkach prezentu a czasem przy zapoznawaniu się kombinowana – z elementami wizytówki prywatnej i służbowej. kombinowana – z elementami wizytówki prywatnej i służbowej.

50

51

52

53

54 WIZYTÓWKI Na wizytówce można przesłać życzenia zawsze na awersie Można przyjąć wizytówkę bez odwzajemniania się swoją Na spotkaniach towarzyskich, formach stojących, przy wejściu wykładajcie wizytówkę tak, by inni mogli zorientować się kto jest obecny. Nie wymieniaj się wizytówką podczas jedzenia.

55 Najczęściej stosowane zwroty na wizytówkach: p.r.- pour reunvercier - podziękowanie p.c.- pour condoler – kondolencje p.f.- pour feliciter – gratulacje p.f.n.a – pour feliciter nouvel an- życzenia z okazji Nowego Roku p.f.F.N – pour feliciter Fele Nationale – gratulacje z okazji Święta Narodowego

56 ZAPROSZENIE- WIZYTÓWKA Styl i forma dostosowane do okazji i grona zapraszanych osób Styl i forma dostosowane do okazji i grona zapraszanych osóbKogo?Gdzie?Dlaczego? W jakim celu lub z jakiej okazji Z zaproszenia musi wynikać, czy zapraszacie osobę samą, czy wraz z osobą towarzyszącą Z zaproszenia musi wynikać, czy zapraszacie osobę samą, czy wraz z osobą towarzyszącą

57 ZAPROSZENIE Dla małych wybranych grup użyć eleganckiego : - Papieru - Odręcznie zaadresować kopertę Podać dokładną: - Godzinę - Powód - Przebieg

58 ZAPROSZENIE SPRAWDŹCIE CZY NAPISALIŚCIE: Z jakiej okazji zaproszenie Czy wiadomo kto kogo zaprasza? Wyraźnie określcie miejsce i termin spotkania. Czy możecie wywnioskować jaki krąg osób zaprosiliście? Czy umieściliście plan spotkania? Goście mogą przyjść z osobą towarzyszącą – należy uwzględnić? Czy wymagany jest inny niż powszedni strój? Czy oczekujecie potwierdzenia zaproszenia? Czy zaznaczyliście, że przewidziany został ( lub nie) poczęstunek? Czy nie zapomnieliście kogoś zaprosić?

59 DZIĘKUJĘ Beata Błoniecka Projekt Projekt Wiedza gwarantem sukcesu – szkolenie dla mikro i małych przedsiębiorstw z powiatu gnieźnieńskiego jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Projekt jest realizowany w ramach umowy podpisanej z Wojewódzkim Urzędem Pracy w Poznaniu. jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Projekt jest realizowany w ramach umowy podpisanej z Wojewódzkim Urzędem Pracy w Poznaniu. Fundacja Rozwoju Regionalnego Warmia i Mazury


Pobierz ppt "ETYKIETA MENEDŻERA cz. I Uprzejmość nic nie kosztuje, a kupić może wszystko. Lady Mary Wortley Montagu."

Podobne prezentacje


Reklamy Google