Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Wykład IV: KREOWANIE WIZERUNKU PRZEZ ZACHOWANIE Etykieta biznesowa Uprzejmość nic nie kosztuje, a kupić może wszystko. Lady Mary Wortley Montagu.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Wykład IV: KREOWANIE WIZERUNKU PRZEZ ZACHOWANIE Etykieta biznesowa Uprzejmość nic nie kosztuje, a kupić może wszystko. Lady Mary Wortley Montagu."— Zapis prezentacji:

1

2 Wykład IV: KREOWANIE WIZERUNKU PRZEZ ZACHOWANIE

3 Etykieta biznesowa Uprzejmość nic nie kosztuje, a kupić może wszystko. Lady Mary Wortley Montagu

4 Cechy osoby dobrze wychowanej dbałość o garderobę i higienę uśmiech życzliwość uprzejmość słowność skromność (nie mylić z brakiem znajomości swoich mocnych stron) dyskrecja punktualność panowanie nad uprzedzeniami umiejętność słuchania panowanie nad złym humorem kontrolowanie mowy ciała

5 Etykieta dotyczy takich obszarów życia jak: zachowanie się w szczególnych sytuacjach, np. podczas powitania, prezentacji, pożegnania; formy zachowania się w pracy, na przyjęciach, w rodzinie; komunikowania się przez telefon i w internecie; wygląd, prezencja, ubranie; nakrywanie do stołu, podawanie posiłków, jedzenie i zachowanie się przy stole.

6 Podstawowe formy grzecznościowe Hierarchia służbowa i towarzyska Tytułowanie i przedstawianie Przechodzenie na ty/Ty

7 Hierarchia Służbowa Stanowisko (przełożony, podwładny) Towarzyska Płeć (kobieta – mężczyzna) Wiek (starszy – młodszy) Sytuacja (gość – gospodarz)

8 Tytułowanie Tytuły naukowe : magister, doktor, profesor Tytuły służbowe : prezes, dyrektor, naczelnik Tytuły kurtuazyjne : ekscelencja – prezydent, premier, ambasador; magnificencja – rektor uczelni; eminencja – kardynał, ekscelencja – biskup), Tytuły dyplomatyczne : ambasador, chargé daffaires (szef misji dyplomatycznej), attaché wojskowy. Tytuły szlacheckie : książę, hrabia, baron. Czy Ekscelencja przyszła już z obiadu?

9 Witanie się, przedstawianie W czasie powitania mężczyzna zawsze stoi. Podczas powitania i przedstawiania następuje uścisk dłoni. Wymieniamy imię i nazwisko (w tej kolejności). Wymiana wizytówek po przedstawieniu.

10 Kogo komu przedstawiamy: Przełożonemu – podwładnego Starszej osobie – młodszą Wyższemu rangą – niższemu rangą Kobiecie – mężczyznę Utytułowanemu – nieutytułowanego Osobie lepiej znanej – osobę mniej znaną Przyjacielowi – znajomego Rodzicom – kolegę Osobę publiczną – osobie nieznanej ogółowi. Wyjątki: nowo przybyłych do pomieszczenia przedstawiamy już obecnym oraz pojedynczą osobę małżeństwu. W ostateczności: poznajcie się panie/panowie…

11 Kto się komu przedstawia: Przedstawiamy się sami jedynie wówczas, gdy nie ma nikogo, kto mógłby to zrobić. Jan Kowalski – Dyrektorowi Gość – gospodarzowi Handlowiec – klientowi Mężczyzna – kobiecie Młoda kobieta – staruszkowi Podwładny – szefowi

12 Kilka wskazówek Przedstawiając kogoś wymieniamy jego imię i nazwisko, tytuł jeśli posiada, stanowisko w firmie, a także kilka słów o danej osobie: Przedstawiam Panu pana doktora Mikołaja Iksińskiego – ornitologa, który zajmuje się badaniem obyczajów fok Przedstawiając siebie nie wymieniamy tytułów.

13 Podawanie dłoni Kiedy? Zawsze gdy: kogoś poznajemy kogoś dawno nie widzieliśmy składamy życzenia gratulujemy żegnamy się na długo Kto pierwszy? Kobieta Straszy przełożony

14 Jak podać rękę? Nie potrząsamy ręką drugiej osoby Patrzymy na drugą osobę Nie ściskamy dłoni mocniej niż nasz partner Mężczyzna zdejmuje na dworze rękawiczkę, kobieta nie musi. Nie podajemy ręki przez stół. Wchodząc na przyjęcie, witamy się po zdjęciu z siebie okrycia.

15 Całuję Twoją dłoń madame…. Osobliwość polska, spotykana jeszcze w Wiedniu Mężczyzna pochyla się nad dłonią, nie unosi jej. Pocałunek jest symboliczny (prawie bezdotykowy). Nie całuje się dłoni poza pomieszczeniami zamkniętymi. Nie całuje się dłoni w rękawiczce. Unikamy tego w kontaktach biznesowych i zdecydowanie w USA.

16 Ukłony przy powitaniu bądź pożegnaniu Zasady pierwszeństwa – kłania się: Mężczyzna kobiecie Młodszy starszemu Pracownik przełożonemu Idący stojącemu Wchodzący obecnym Pojedyncza osoba grupie Idący szybciej idącemu wolniej Idący schodami w górę schodzącemu Jadący samochodem idącemu pieszo. Pierwszy kłania się ten, kto jest lepiej wychowany

17 Ukłony Mężczyzny: Lekko pochyla się do przodu, skłania głowę, patrząc w twarz osoby Nie trzyma rąk w kieszeni ani papierosa w ustach. Uchyla kapelusz lub czapkę z daszkiem (nie czapkę zwykłą!). Kobiety: Skinienie głowy.

18 O tykaniu Forma ty zarezerwowana jest dla osób, które dobrze się znają. Przejście na tę formę może zaproponować osoba starsza młodszej, przełożony podwładnemu. Czynimy to podając sobie dłonie i wymawiając imiona (bruderszaft umarł śmiercią naturalną).

19 Wizytówki

20 Magiczne słowa… proszę dziękuję przepraszam Dzień dobry Do widzenia

21 Savoir-vivre w pracy Być docenianym….. Wywiązywanie się ze swoich obowiązków w terminie. Podnoszenie swoich kompetencji. Nie przekraczanie swoich kompetencji. Umieć współpracować z innymi. Umieć przyznawać się do błędu lub niewiedzy i wyrażać gotowość do naprawienia go. Nie sprawiać wrażenia, że wykonywanie pracy to przykry obowiązek.

22 Savoir-vivre w pracy Być lubianym….. Obserwować i słuchać innych ludzi – to ułatwia zachowanie wobec nich. Używajmy magicznych słów. Korzystajmy z pomocy innych i sami jej nie odmawiajmy. Szanujmy obowiązujące zasady (np. dotyczące palenia). Nie próbujmy przypodobać się wszystkim – nikt nie lubi pochlebców. Unikajmy plotek! Uśmiechajmy się! Nie męczmy innych opowieściami o naszym życiu prywatnym.

23 Savoir-vivre w pracy Nasze stanowisko pracy….. Można je uczynić bardziej osobistym ale bez przesady (np. zdjęcie bliskiej osoby, roślina) Bezwzględnie należy dbać o porządek (stertom dokumentów, brudnym filiżankom i kurzowi mówimy zdecydowane NIE). Nie zaglądamy bez upoważnienia do innych biurek. Nie wpatrujemy się w cudzy monitor komputera. Nie przeglądamy pism, które nie są do nas kierowane. Umieć przyznawać się do błędu lub niewiedzy i wyrażać gotowość do naprawienia go. Nie sprawiać wrażenia, że wykonywanie pracy to przykry obowiązek.

24 Savoir-vivre w pracy Relacje ze współpracownikami….. Bądźmy pomocni, ale nie dajmy się wykorzystywać. Zwracajmy się do innych w sposób ogólnie przyjęty w firmie. Unikajmy sytuacji konfliktowych. Nie narzucamy swoich zwyczajów lub upodobań innym. Nie mówmy o innych w sposób, który na pewno by im się nie podobał. Nie używamy wobec współpracowników zdrobnień zarezerwowanych dla bliskich (np. kotku, złotko).

25 Sztuka prowadzenia konwersacji Kontakt wzrokowy Uśmiech Głos i sposób mówienia Słuchanie Nawiązywanie rozmowy Bezpieczne tematy Poprawne używanie polszczyzny

26 Sztuka prowadzenia konwersacji - czego unikać Żartów Bezwzględnej szczerości Dwuznacznych anegdot, wulgaryzmów Narzekania Oskarżania Plotek

27 ROZMOWA TELEFONICZNA Niezbędne rzeczyNiezbędne rzeczy ErgonomiaErgonomia 3 dzwonki3 dzwonki

28 Przygotowania Co? Kiedy? Z kim? Co jeżeli nie będzie mógł rozmawiać Papier i długopis piszący(!) Niezbędne dokumenty Kontakty, adresy, kalendarz Zapewnij spokój Odpręż się i uśmiechnij

29 Zasady telefonowania Sfera prywatna: w dni powszednie Sfera biznesowa: godziny pracy Trzy dzwonki Przedstawianie się Przełączanie rozmów Rozmowę kończy ten, kto telefonuje.

30 Test użytkownika telefonu komórkowego W czasie spotkań mam włączony telefon komórkowy, aby inni przez cały czas mogli się ze mną skontaktować TAK/NIE Odbieram telefon gdy jestem w restauracji. TAK/NIE Mówię przez telefon komórkowy nieco głośniej niż przez stacjonarny. TAK/NIE Odbieram telefony w miejscach publicznych. TAK/NIE

31 Internet a savoir-vivre Adres powinien być prosty i łatwy do zapamiętania, ale stosowny (niekoniecznie Stosujemy ogólnie przyjęte zwroty powitalne, pożegnalne oraz grzecznościowe (Szanowny Panie, Z wyrazami szacunku, będę zobowiązana.. – a nie buziaczki). Dzielimy tekst na akapity. Podajmy temat wiadomości. Przestrzegamy zasad poprawnej pisowni.

32 Internet a savoir-vivre Unikamy wielkich liter ( w Internecie oznaczają krzyk i utrudniają czytanie). Nie wysyłamy samych załączników – zawsze należy dodać kilka słów od siebie. Unikamy skrótów pozdr, nara i in. Funkcji odpowiedź z historią używamy do korespondencji w tej samej sprawie – gdy temat się zmienia, tworzymy nowy list. Unikamy spamowania cudzych skrzynek łańcuszkami czy dowcipami. Ukrywamy adresy odbiorców przy korespondencji seryjnej!!!! Nie przesyłamy zbyt duzych plików Podpisujemy wiadomość.

33 Netykieta Pisz zwięźle i na temat. Pamiętaj o temacie. Odpowiadając na list cytuj tekst, do którego się odnosisz. Ustaw swój elektroniczny podpis. Sprawdź pisownię. Odpowiadaj jak najszybciej.


Pobierz ppt "Wykład IV: KREOWANIE WIZERUNKU PRZEZ ZACHOWANIE Etykieta biznesowa Uprzejmość nic nie kosztuje, a kupić może wszystko. Lady Mary Wortley Montagu."

Podobne prezentacje


Reklamy Google