Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

DZIENNIKARSTWO PRASOWE. 2 PRASA W najszerszym znaczeniu, usankcjonowanym m.in. przez ustawę Prawo prasowe (1984): W najszerszym znaczeniu, usankcjonowanym.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "DZIENNIKARSTWO PRASOWE. 2 PRASA W najszerszym znaczeniu, usankcjonowanym m.in. przez ustawę Prawo prasowe (1984): W najszerszym znaczeniu, usankcjonowanym."— Zapis prezentacji:

1 DZIENNIKARSTWO PRASOWE

2 2 PRASA W najszerszym znaczeniu, usankcjonowanym m.in. przez ustawę Prawo prasowe (1984): W najszerszym znaczeniu, usankcjonowanym m.in. przez ustawę Prawo prasowe (1984): PRASA to wszelkie publikacje periodyczne ukazujące się nie rzadziej niż raz do roku, a w szczególności dzienniki i czasopisma, serwisy agencyjne, biuletyny, programy radiowe i telewizyjne oraz kroniki filmowe (...). W węższym znaczeniu tylko druki periodyczne wydawane i rozpowszechniane pod stałymi tytułami, opatrzone numerem bieżącym i datą, zajmujące się aktualnymi wydarzeniami i problemami z różnych dziedzin; do prasy zalicza się też czasopiśmiennictwo naukowe i fachowe. Tak rozumiana prasa jest jednym z najważniejszych środków komunikowania masowego. W węższym znaczeniu tylko druki periodyczne wydawane i rozpowszechniane pod stałymi tytułami, opatrzone numerem bieżącym i datą, zajmujące się aktualnymi wydarzeniami i problemami z różnych dziedzin; do prasy zalicza się też czasopiśmiennictwo naukowe i fachowe. Tak rozumiana prasa jest jednym z najważniejszych środków komunikowania masowego.

3 3 Według klasyfikacji UNESCO (1964), stosowanej obecnie w większości państw, prasa dzieli się na: Według klasyfikacji UNESCO (1964), stosowanej obecnie w większości państw, prasa dzieli się na: dzienniki treści ogólnej dzienniki treści ogólnej inne gazety (zwłaszcza tygodniki) treści ogólnej inne gazety (zwłaszcza tygodniki) treści ogólnej pozostałe czasopisma pozostałe czasopisma Niezależnie od tej klasyfikacji wyodrębnia się poszczególne rodzaje prasy na podstawie różnych kryteriów: Niezależnie od tej klasyfikacji wyodrębnia się poszczególne rodzaje prasy na podstawie różnych kryteriów: częstotliwości ukazywania się częstotliwości ukazywania się zasięgu zasięgu wydawcy-dysponenta wydawcy-dysponenta ideologii ideologii tematyki tematyki adresata adresata poziomu poziomu funkcji społecznej funkcji społecznej

4 4 DZIENNIKARZ Dziennikarzem jest osoba zajmująca się redagowaniem, tworzeniem lub przygotowywaniem materiałów prasowych, pozostająca w stosunku pracy z redakcją albo zajmująca się taką działalnością na rzecz i z upoważnienia redakcji". Ustawa Prawo prasowe z r.

5 5 PODSTAWOWE UMIEJĘTNOŚCI ZAWODOWE DZIENNIKARZA: Umiejętność pisania Umiejętność pisania Jest nie tylko umiejętnością, ale i SZTUKĄ Jest nie tylko umiejętnością, ale i SZTUKĄ Może być wrodzonym talentem Może być wrodzonym talentem Lub rezultatem ćwiczeń i wytrwałej pracy Lub rezultatem ćwiczeń i wytrwałej pracy Umiejętność zdobywania informacji Umiejętność zdobywania informacji Umiejętność organizowania pracy Umiejętność organizowania pracy

6 6 KTO JEST KIM W GAZECIE REPORTER - początkujący dziennikarz, przychodzi do pracy pierwszy, a wychodzi ostatni, do tego niewiele mu płacą. Biega po mieście, na konferencje przygotowuje bieżące materiały. REPORTER - początkujący dziennikarz, przychodzi do pracy pierwszy, a wychodzi ostatni, do tego niewiele mu płacą. Biega po mieście, na konferencje przygotowuje bieżące materiały. PUBLICYSTA - ma już dłuższy staż pracy w mediach. Interesują go głownie sprawy problemowe. Ma lekkie pióro i analityczny umysł co pozwala mu pisać długie, wymagające sporej wiedzy teksty. PUBLICYSTA - ma już dłuższy staż pracy w mediach. Interesują go głownie sprawy problemowe. Ma lekkie pióro i analityczny umysł co pozwala mu pisać długie, wymagające sporej wiedzy teksty. FOTOREPORTER - dokumentuje wydarzenia za pomocą aparatu fotograficznego FOTOREPORTER - dokumentuje wydarzenia za pomocą aparatu fotograficznego REDAKTOR - dziennikarz z doświadczeniem. Zleca tematy i poprawia teksty młodszych kolegów REDAKTOR - dziennikarz z doświadczeniem. Zleca tematy i poprawia teksty młodszych kolegów SEKRETARZ REDAKCJI - koordynuje pracę całej redakcji, pilnuje deadlinów SEKRETARZ REDAKCJI - koordynuje pracę całej redakcji, pilnuje deadlinów REDAKTOR NACZELNY - rzadko można go spotkać w redakcji, nie wiadomo skąd czuwa nad całokształtem REDAKTOR NACZELNY - rzadko można go spotkać w redakcji, nie wiadomo skąd czuwa nad całokształtem WYDAWCA - tylko on jest nad naczelnym, często jest też właścicielem naszej gazety, czy radia WYDAWCA - tylko on jest nad naczelnym, często jest też właścicielem naszej gazety, czy radia

7 7 INFORMACJA PRASOWA Informacja - wiadomość, wieść, nowina, rzecz zakomunikowana, zawiadomienie, komunikat Informacja - wiadomość, wieść, nowina, rzecz zakomunikowana, zawiadomienie, komunikat Informatio /łac./ wyobrażenie, wizerunek, pomysł; od informare - formować, wymyślić, spisać informować Informatio /łac./ wyobrażenie, wizerunek, pomysł; od informare - formować, wymyślić, spisać informować Z definicji belgijskiej: Information jest to czyste i proste, mniej lub bardziej szczegółowe sprawozdanie z faktu /inaczej sytuacji, akcji, myśli, opinii/ należące do jak najbardziej bezpośredniej teraźniejszości. Z definicji belgijskiej: Information jest to czyste i proste, mniej lub bardziej szczegółowe sprawozdanie z faktu /inaczej sytuacji, akcji, myśli, opinii/ należące do jak najbardziej bezpośredniej teraźniejszości. Amerykański News to dokładne, bezstronne sprawozdanie z ważnych faktów jakiegoś współczesnego wydarzenia, które jest interesujące dla czytelników drukującej je gazety. Amerykański News to dokładne, bezstronne sprawozdanie z ważnych faktów jakiegoś współczesnego wydarzenia, które jest interesujące dla czytelników drukującej je gazety. Informacja to tyle, co sprawozdanie /Jednak każde sprawozdanie jest informacją, natomiast nie każda informacja jest sprawozdaniem/. Informacja to tyle, co sprawozdanie /Jednak każde sprawozdanie jest informacją, natomiast nie każda informacja jest sprawozdaniem/.

8 8 WARTO PAMIĘTAĆ: Informacja prasowa stanowi 70 procent wszystkich materiałów dziennikarskich zamieszczanych na łamach prasy. Informacja prasowa stanowi 70 procent wszystkich materiałów dziennikarskich zamieszczanych na łamach prasy. Umiejętność pisania informacji jest w praktyce niezbędna każdemu dziennikarzowi, niezależnie od tego czy pracuje w gazecie, radio, telewizji czy w portalu internetowym Umiejętność pisania informacji jest w praktyce niezbędna każdemu dziennikarzowi, niezależnie od tego czy pracuje w gazecie, radio, telewizji czy w portalu internetowym Informacja powinna być napisana językiem: Prostym Prostym Jasnym Jasnym Spójnym Spójnym

9 9 JAKIE WARUNKI MUSI SPEŁNIAĆ INFORMACJA? Pisząc informacje musimy odpowiedzieć na pytania: odpowiedzieć na pytania: CO? KTO? GDZIE? KIEDY? JAK? DLACZEGO? W JAKIM CELU? Z JAKIMI SKUTKAMI?

10 10 KAŻDA INFORMACJA... Każda informacja powinna być zbudowana według powyższego szablonu Każda informacja powinna być zbudowana według powyższego szablonu Jeśli nie zawiera ona odpowiedzi choćby na jedno z tych pytań jest niepełna Jeśli nie zawiera ona odpowiedzi choćby na jedno z tych pytań jest niepełna Kolejność odpowiedzi na powyższe pytania zależy od tego co uznamy za najważniejsze w danym wydarzeniu Kolejność odpowiedzi na powyższe pytania zależy od tego co uznamy za najważniejsze w danym wydarzeniu Zmieniając kolejność odpowiedzi na pytania musimy uważać, aby nie dopuścić do informacyjnego chaosu Zmieniając kolejność odpowiedzi na pytania musimy uważać, aby nie dopuścić do informacyjnego chaosu

11 11 NA PRZYKŁAD: I. Prezydent Bush / odwołał / Condoleezze Rice / z funkcji doradcy ds. bezpieczeństwa narodowego II. Condoleezze Rice / z funkcji doradcy ds. bezpieczeństwa narodowego / odwołał / prezydent Bush III. Z funkcji doradcy ds. bezpieczeństwa narodowego / Condoleezze Rice / odwołał / prezydent Bush Choć w każdym z tych zdań możemy wyróżnić cztery identyczne składniki treści, zdania nie są tożsame, ponieważ różnią się kolejnością ich występowania.

12 12 Każde z tych zdań odpowiada na inne pytanie: I. Co zrobił prezydent Bush? II. Kto odwołał Condoleezze Rice z funkcji doradcy ds. bezpieczeństwa narodowego? III. Z jakiej funkcji odwołał Condoleezze Rice prezydent Bush? Wynika z tego, że zmiana szyku wyrazów ma wpływ na znaczenie całego zdania, a co za tym idzie całej informacji JAK WIDAĆ:

13 13 JAK SZUKAĆ CIEKAWEGO TEMATU? Zrób przegląd tego, co cię zainteresowało w ostatnich dniach w telewizji, w gazecie. Zastanów się nad tym, czy masz coś do dodania, do zapytania Zrób przegląd tego, co cię zainteresowało w ostatnich dniach w telewizji, w gazecie. Zastanów się nad tym, czy masz coś do dodania, do zapytania Przypomnij sobie, o czym ostatnio rozmawiałeś ze znajomymi, rodziną, może tkwi w tym TEMAT. Przypomnij sobie, o czym ostatnio rozmawiałeś ze znajomymi, rodziną, może tkwi w tym TEMAT. Wyjdź na poszukiwanie - może spotkasz TEMAT. Wyjdź na poszukiwanie - może spotkasz TEMAT. Zastanów się czego się, na co czekasz, czego się spodziewasz. Zastanów się czego się, na co czekasz, czego się spodziewasz. TO MOGĄ BYĆ TEMATY!!! TO MOGĄ BYĆ TEMATY!!!

14 14 JAK PISAĆ? Szybko. Informacja dziennikarza prasowego jest zwykle spóźniona w stosunku do informacji jego kolegi z radia bądź telewizji. Inaczej przedstawia się sytuacja dziennikarza internetowego – to on przekazuje teraz swoją informację jako pierwszy Szybko. Informacja dziennikarza prasowego jest zwykle spóźniona w stosunku do informacji jego kolegi z radia bądź telewizji. Inaczej przedstawia się sytuacja dziennikarza internetowego – to on przekazuje teraz swoją informację jako pierwszy Na czas. Każdy dziennikarz ma wyznaczony termin oddania tekstu tzw. deadline". Musi zdążyć przed oddaniem numeru do druku Na czas. Każdy dziennikarz ma wyznaczony termin oddania tekstu tzw. deadline". Musi zdążyć przed oddaniem numeru do druku W dziennikach zwykle wszystko jest na wczoraj W dziennikach zwykle wszystko jest na wczoraj w tygodnikach na dziś w tygodnikach na dziś w miesięcznikach mamy czas do jutra. w miesięcznikach mamy czas do jutra. Zrozumiale. Informacja, którą przekazujemy musi być zrozumiała dla czytelnika. Dostosowana do jego stanu wiedzy. Piszemy zwykle dla przeciętnego odbiorcy. W swoich tekstach staraj się nie używać fachowych terminów. Jeśli już musisz - wyjaśnij je. Ekspert ominie zbędne wyjaśnienia. Laikowi pomogą zrozumieć problem. Zrozumiale. Informacja, którą przekazujemy musi być zrozumiała dla czytelnika. Dostosowana do jego stanu wiedzy. Piszemy zwykle dla przeciętnego odbiorcy. W swoich tekstach staraj się nie używać fachowych terminów. Jeśli już musisz - wyjaśnij je. Ekspert ominie zbędne wyjaśnienia. Laikowi pomogą zrozumieć problem.

15 15 Dla kogoś. Dobry tekst można napisać, gdy siadając do pisania ma się wyraźnie przed oczami adresata, do którego się pisze. Musimy widzieć swojego czytelnika, gdyż wtedy możemy nawiązać z nim rozmowę. Dla kogoś. Dobry tekst można napisać, gdy siadając do pisania ma się wyraźnie przed oczami adresata, do którego się pisze. Musimy widzieć swojego czytelnika, gdyż wtedy możemy nawiązać z nim rozmowę. Krótko. Staraj się, aby twój tekst był przejrzysty. Pisz krótkimi zdaniami. Zdania nie powinny mieć więcej niż słów. Czytelnik nie może zapomnieć, co było na początku zdania, gdy skończy je czytać. Krótko. Staraj się, aby twój tekst był przejrzysty. Pisz krótkimi zdaniami. Zdania nie powinny mieć więcej niż słów. Czytelnik nie może zapomnieć, co było na początku zdania, gdy skończy je czytać. Konkretnie. Nie poruszaj zbyt wielu wątków. Nawet opisane pobieżnie zajmą wiele miejsca, rozproszą uwagę. Nikt też nie przeczyta nawet pół strony ogólników. Konkretnie. Nie poruszaj zbyt wielu wątków. Nawet opisane pobieżnie zajmą wiele miejsca, rozproszą uwagę. Nikt też nie przeczyta nawet pół strony ogólników. Przejrzyście. Twój tekst nie może stanowić zwartego bloku literek. Pamiętaj o akapitach. Nową myśl, wątek zaczynaj od nowej linijki. Jeśli tekst jest długi, koniecznie podziel go na rozdziały i nadaj mu śródtytuły tytuły. Pamiętaj, że większość ludzi czyta tylko trzy pierwsze akapity Przejrzyście. Twój tekst nie może stanowić zwartego bloku literek. Pamiętaj o akapitach. Nową myśl, wątek zaczynaj od nowej linijki. Jeśli tekst jest długi, koniecznie podziel go na rozdziały i nadaj mu śródtytuły tytuły. Pamiętaj, że większość ludzi czyta tylko trzy pierwsze akapity

16 16 ŹRÓDŁA INFORMACJI Podstawą pracy dziennikarza jest dostęp do informacji Podstawą pracy dziennikarza jest dostęp do informacji Każdy dziennikarz ma notes z adresami i telefonami osób bądź instytucji będących dla niego źródłami informacji Każdy dziennikarz ma notes z adresami i telefonami osób bądź instytucji będących dla niego źródłami informacji Korzystając ze źródeł informacji licz się z tym, że twoi informatorzy mogą nie być obiektywni. Strona konfliktu nie przedstawi obiektywnie istoty i przebiegu sporu. Urzędnik nie skrytykuje sposobu działania swojej firmy" Korzystając ze źródeł informacji licz się z tym, że twoi informatorzy mogą nie być obiektywni. Strona konfliktu nie przedstawi obiektywnie istoty i przebiegu sporu. Urzędnik nie skrytykuje sposobu działania swojej firmy" Dziennikarz jest dla innych źródłem informacji!! Uważaj, aby w swoich newsach, reportażach, artykułach zachować obiektywizm. Nie można mieszać swojej opinii z informacjami o faktach. Dziennikarz jest dla innych źródłem informacji!! Uważaj, aby w swoich newsach, reportażach, artykułach zachować obiektywizm. Nie można mieszać swojej opinii z informacjami o faktach.

17 17 BUDOWANIE INFORMACJI - ODWRÓCONA PIRAMIDA Aby nasza wiadomość informowała szybko i sprawnie powinna być zbudowana na kształt odwróconej piramidy Aby nasza wiadomość informowała szybko i sprawnie powinna być zbudowana na kształt odwróconej piramidy Przy podstawie umieszczamy najważniejsze informacje, które mają przyciągnąć naszego czytelnika Przy podstawie umieszczamy najważniejsze informacje, które mają przyciągnąć naszego czytelnika Dalej rozwijamy temat, uzupełniając podane na początku informacje Dalej rozwijamy temat, uzupełniając podane na początku informacje Bliżej wierzchołka piramidy mogą pojawić się rzeczy mniej ważne. Bliżej wierzchołka piramidy mogą pojawić się rzeczy mniej ważne. LEAD AKAPIT WSTĘPNY BODY AKAPIT TRANZYTYWNY AKAPIT KOŃCOWY

18 18 TYTUŁ I LEAD TYTUŁ - to pierwsza informacja dla czytelnika. Krótkie teksty informacyjne mają tytuły bardzo proste, często składające się z jednego, dwóch słów. W przypadku gatunków publicystycznych zadaniem tytułu jest zaintrygowanie czytelnika. Często tytuły zawierają grę słów, pytanie retoryczne, czy dowcip. TYTUŁ - to pierwsza informacja dla czytelnika. Krótkie teksty informacyjne mają tytuły bardzo proste, często składające się z jednego, dwóch słów. W przypadku gatunków publicystycznych zadaniem tytułu jest zaintrygowanie czytelnika. Często tytuły zawierają grę słów, pytanie retoryczne, czy dowcip. LEAD - To krótkie, 2-4 zdaniowe informacje zapowiadające, o czym będzie tekst. W leadzie wyjaśniamy przyczynę jego napisania lub intrygujący fragment tekstu. Lead ma naszego czytelnika zachęcić do przeczytania całego artykułu. LEAD - To krótkie, 2-4 zdaniowe informacje zapowiadające, o czym będzie tekst. W leadzie wyjaśniamy przyczynę jego napisania lub intrygujący fragment tekstu. Lead ma naszego czytelnika zachęcić do przeczytania całego artykułu.

19 19 POZOSTAŁE ELEMENTY TO: ŚRODTEKST /WYRÓŻNIENIE/ - to fragment informacji, wyróżniony grubą lub kolorową czcionką, który ma zaciekawić, zaintrygować czytelnika ŚRODTEKST /WYRÓŻNIENIE/ - to fragment informacji, wyróżniony grubą lub kolorową czcionką, który ma zaciekawić, zaintrygować czytelnika ŚRÓDTYTUŁ - używa się go w długich artykułach, to tytuł części tekstu. Śródtytuł musi być krótki 2-4 wyrazowy ŚRÓDTYTUŁ - używa się go w długich artykułach, to tytuł części tekstu. Śródtytuł musi być krótki 2-4 wyrazowy RAMKA - umieszcza się w niej dodatkowe informacje, często dane: liczby, daty, nazwiska lub wypowiedzi i komentarze znanych osób, ekspertów RAMKA - umieszcza się w niej dodatkowe informacje, często dane: liczby, daty, nazwiska lub wypowiedzi i komentarze znanych osób, ekspertów AKAPIT - nowy fragment tekstu wyróżniony wycięciem AKAPIT - nowy fragment tekstu wyróżniony wycięciem

20 20 GATUNKI DZIENNIKARSKIE Współcześnie lepiej nie posługiwać się słowem informacja jako nazwą określonego gatunku dziennikarskiego – jest to raczej funkcja tekstu publikowanego w mediach Gatunki dziennikarskie można podzielić na dwa podsystemy: Gatunki informacyjne Gatunki informacyjne Gatunki publicystyczne Gatunki publicystyczne

21 21 GATUNKI INFORMACYJNE Gatunki informacyjne są na ogół niewielkie objętościowo, a ich podstawową funkcją jest powiadamianie, informowanie o zdarzeniach Sygnał (flesz), news, wzmianka, notatka Sygnał (flesz), news, wzmianka, notatka Sprawozdanie Sprawozdanie Życiorys, sylwetka Życiorys, sylwetka Zapowiedź Zapowiedź Kronika wydarzeń Kronika wydarzeń Reportaż Reportaż wywiad wywiad

22 22 SYGNAŁ /FLASH, NEWS, WZMIANKA, NOTATKA To krótkie teksty informacyjne dotyczące pojedynczych faktów, wydarzeń: Sygnał / flash – to najkrótszy tekst informacyjny przekazywany w serwisie agencyjnym natychmiast po podaniu faktu do publicznej wiadomości Sygnał / flash – to najkrótszy tekst informacyjny przekazywany w serwisie agencyjnym natychmiast po podaniu faktu do publicznej wiadomości News – krótki tekst informacyjny w serwisie informacyjnym radia i telewizji News – krótki tekst informacyjny w serwisie informacyjnym radia i telewizji Wzmianka – treścią wzmianki jest pojedynczy fakt, wydarzenie. Zazwyczaj wzmianki publikowane są w ciągach typu: przegląd wydarzeń, wiadomości w skrócie Wzmianka – treścią wzmianki jest pojedynczy fakt, wydarzenie. Zazwyczaj wzmianki publikowane są w ciągach typu: przegląd wydarzeń, wiadomości w skrócie Notatka – to rodzaj wzmianki uzupełnionej o informacje dodatkowe, fakty poboczne. W notatkach prasowych zwykle umieszcza się teksty, których redakcja pisma nie zdobyła samodzielnie Notatka – to rodzaj wzmianki uzupełnionej o informacje dodatkowe, fakty poboczne. W notatkach prasowych zwykle umieszcza się teksty, których redakcja pisma nie zdobyła samodzielnie

23 23 REGUŁY BUDOWANIA DEPESZY AGENCYJNEJ TYTUŁ – ma 52 znaki i musi zawierać jak najwięcej informacji. Dowcip i gra słów są tu mile widziane np. Człowiek pogryzł psa TYTUŁ – ma 52 znaki i musi zawierać jak najwięcej informacji. Dowcip i gra słów są tu mile widziane np. Człowiek pogryzł psa LEAD – klasyczny lead zawiera informację: kto, co, gdzie, kiedy, a w miarę możliwości – także źródło. Lead jest rozwiniętą formą tytułu, przekazuje najważniejszą informację depeszy. Powinien zająć najwyżej cztery linijki. Jeśli mamy jeszcze miejsce, warto w leadzie odpowiedzieć jeszcze na pytania: dlaczego i w jaki sposób LEAD – klasyczny lead zawiera informację: kto, co, gdzie, kiedy, a w miarę możliwości – także źródło. Lead jest rozwiniętą formą tytułu, przekazuje najważniejszą informację depeszy. Powinien zająć najwyżej cztery linijki. Jeśli mamy jeszcze miejsce, warto w leadzie odpowiedzieć jeszcze na pytania: dlaczego i w jaki sposób ŹRÓDŁO INFORMACJI – w każdej depeszy musi być podana informacja o źródle. Unikamy określeń: rzetelne, czy dobrze poinformowane źródła. Najlepiej podać je już w pierwszym akapicie, ale nie jest to konieczne ŹRÓDŁO INFORMACJI – w każdej depeszy musi być podana informacja o źródle. Unikamy określeń: rzetelne, czy dobrze poinformowane źródła. Najlepiej podać je już w pierwszym akapicie, ale nie jest to konieczne

24 24 I CO Z TEGO? – każda depesza musi odpowiadać na to pytanie I CO Z TEGO? – każda depesza musi odpowiadać na to pytanie CYTAT – ożywia depeszę, daje czytelnikowi bezpośredni dostęp do wypowiedzi kluczowej osoby, urozmaica tekst dosłownie i uwiarygodnia go CYTAT – ożywia depeszę, daje czytelnikowi bezpośredni dostęp do wypowiedzi kluczowej osoby, urozmaica tekst dosłownie i uwiarygodnia go JĘZYK – prosty, trzeba unikać nowomowy i wyrażeń, które mogą odstraszyć czytelnika np. zamiast pisać wzrost wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych, wystarczy użyć słowa inflacja JĘZYK – prosty, trzeba unikać nowomowy i wyrażeń, które mogą odstraszyć czytelnika np. zamiast pisać wzrost wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych, wystarczy użyć słowa inflacja CZEGO UNIKAĆ? – należy unikać względnych określeń: znacząco, nieznacznie, wkrótce, niedługo, za jakiś czas, dużo, mało.. Dobry styl depeszy nie polega na doborze przymiotników i przysłówków, tylko czasowników CZEGO UNIKAĆ? – należy unikać względnych określeń: znacząco, nieznacznie, wkrótce, niedługo, za jakiś czas, dużo, mało.. Dobry styl depeszy nie polega na doborze przymiotników i przysłówków, tylko czasowników

25 25 SPRAWOZDANIE SPRAWOZDANIE powinno być: SPRAWOZDANIE powinno być: rzeczowe rzeczowe przekazywać wydarzenia w porządku chronologicznym przekazywać wydarzenia w porządku chronologicznym dostarczać dokładnych, sprawdzonych i zgodnych z prawdą informacji dostarczać dokładnych, sprawdzonych i zgodnych z prawdą informacji To wierna i dokładna relacja z jakiegoś wydarzenia. W sprawozdaniu przedstawiamy wydarzenia, które trwają już jakiś czas i zmieniają się w czasie. Piszemy je zachowując chronologię zdarzeń, choć czasami dla uatrakcyjnienia tekstu zaczynamy od podania finału zdarzenia. To wierna i dokładna relacja z jakiegoś wydarzenia. W sprawozdaniu przedstawiamy wydarzenia, które trwają już jakiś czas i zmieniają się w czasie. Piszemy je zachowując chronologię zdarzeń, choć czasami dla uatrakcyjnienia tekstu zaczynamy od podania finału zdarzenia. Autor sprawozdania musi być bezpośrednim świadkiem lub uczestnikiem wydarzenia Autor sprawozdania musi być bezpośrednim świadkiem lub uczestnikiem wydarzenia Celem sprawozdania jest poinformowanie o jakimś wydarzeniu, ale zawiera też element oceny Celem sprawozdania jest poinformowanie o jakimś wydarzeniu, ale zawiera też element oceny

26 26 REPORTAŻ Ma charakter sprawozdania za pośrednictwem obserwatora/reportera, o prawdziwych wydarzeniach, sytuacjach, ludziach. Reportaż odznacza się aktualnością, autentyzmem oraz osobistym stosunkiem reportera do podmiotu. Temat reportażu: Temat reportażu: historia historia opowieść opowieść człowiek człowiek atrakcyjne miejsce niedostępne dla czytelnika atrakcyjne miejsce niedostępne dla czytelnika Sposób pozyskiwania materiałów do reportażu: Sposób pozyskiwania materiałów do reportażu: obserwacja, bycie bezpośrednim uczestnikiem wydarzeń obserwacja, bycie bezpośrednim uczestnikiem wydarzeń wywiad ze świadkami zdarzenia wywiad ze świadkami zdarzenia dotarcie do interesujących, niedostępnych dla każdego dokumentów dotarcie do interesujących, niedostępnych dla każdego dokumentów eksperyment - wtopienie się w środowisko eksperyment - wtopienie się w środowisko Proces pisania reportażu: Proces pisania reportażu: impuls: - list/informacja od czytelnika. impuls: - list/informacja od czytelnika. wydarzenie, którego efektem jest news wydarzenie, którego efektem jest news pobyt w niezwykłym miejscu pobyt w niezwykłym miejscu bycie świadkiem zdarzenia bycie świadkiem zdarzenia

27 27 WYWIAD Wywiad to nie tylko gatunek wypowiedzi, ale także metoda pracy dziennikarza - sposób pozyskiwania informacji lub opinii Wywiad to nie tylko gatunek wypowiedzi, ale także metoda pracy dziennikarza - sposób pozyskiwania informacji lub opinii Cechą każdego wywiadu jest związek z sytuacją. To sytuacja staje się partnerem rozmówców lub tematem ich rozważań Cechą każdego wywiadu jest związek z sytuacją. To sytuacja staje się partnerem rozmówców lub tematem ich rozważań Przygotowując się do wywiadu dziennikarz powinien najpierw przeczytać wszystko, co osiągalne i co dotyczy rozmówcy i tematu. Gdy wywiad ma np. przedstawiać sylwetkę znanej osoby, wypada dowiedzieć i przeczytać o niej jak najwięcej, poznać opinie ludzi znających rozmówcę Przygotowując się do wywiadu dziennikarz powinien najpierw przeczytać wszystko, co osiągalne i co dotyczy rozmówcy i tematu. Gdy wywiad ma np. przedstawiać sylwetkę znanej osoby, wypada dowiedzieć i przeczytać o niej jak najwięcej, poznać opinie ludzi znających rozmówcę Dziennikarz posługuje się wywiadem, gdy: Dziennikarz posługuje się wywiadem, gdy: nie był obecny przy wydarzeniu, które chce przedstawić nie był obecny przy wydarzeniu, które chce przedstawić jest to najlepsza forma z możliwych do przedstawienia danego wydarzenia jest to najlepsza forma z możliwych do przedstawienia danego wydarzenia chce uzyskać informacje na jakiś temat od osoby kompetentnej, specjalisty chce uzyskać informacje na jakiś temat od osoby kompetentnej, specjalisty ważna jest sama osoba, z którą się przeprowadza wywiad ważna jest sama osoba, z którą się przeprowadza wywiad

28 28 GATUNKI PUBLICYSTYCZNE Pisania tekstów publicystycznych, dobrze jest podejmować się po dobrym opanowaniu warsztatu językowo-stylistycznego tekstów informacyjnych. W tekstach publicystycznych autor nie jest anonimowy - przejawia się jego osobowość i indywidualizm. Komentarz, artykuł wstępny Komentarz, artykuł wstępny Artykuł Artykuł Felieton Felieton Dziennik Dziennik List do redakcji, głos opinii publicznej, odpowiedz redakcji List do redakcji, głos opinii publicznej, odpowiedz redakcji

29 29 ARTYKUŁ Artykuł publicystyczny to publikacja prasowa wyrażająca stanowisko autora lub redakcji wobec istotnych problemów oraz zjawisk społecznych. Artykuł publicystyczny to publikacja prasowa wyrażająca stanowisko autora lub redakcji wobec istotnych problemów oraz zjawisk społecznych. Celem artykułu jest popularyzacja, interpretacja, oraz ocena faktów i problemów zakresu polityki, ideologii gospodarki i innych dziedzin życia społecznego, a także kształtowanie opinii czytelników Celem artykułu jest popularyzacja, interpretacja, oraz ocena faktów i problemów zakresu polityki, ideologii gospodarki i innych dziedzin życia społecznego, a także kształtowanie opinii czytelników Struktura artykułu Struktura artykułu Konkretne zetknięcie czytelnika z rzeczywistością, o której piszemy, z przedmiotem. Konkretne zetknięcie czytelnika z rzeczywistością, o której piszemy, z przedmiotem. Postawienie problemu, nazwanie, sprecyzowanie go. Należy wybrać tylko jeden wątek sprawy. Postawienie problemu, nazwanie, sprecyzowanie go. Należy wybrać tylko jeden wątek sprawy. Odpowiedź na postawiony problem, pytanie. Odpowiedź na postawiony problem, pytanie. Nawiązanie do innych publikacji na ten sam temat. Nawiązanie do innych publikacji na ten sam temat. Wszystkie informacje dotyczące danej kwestii. Wszystkie informacje dotyczące danej kwestii. Dyskusja na temat za / przeciw. Dyskusja na temat za / przeciw. Wewnętrzna dyskusja z samym sobą. Wewnętrzna dyskusja z samym sobą. Podsumowanie, odpowiedź. Podsumowanie, odpowiedź. Zakończenie, wniosek, apel, nowe pytanie co dalej? Zakończenie, wniosek, apel, nowe pytanie co dalej?

30 30 FELIETON To forma, która wymaga dużego doświadczenia, lekkiego pióra i błyskotliwości od autora. W felietonie często posługujemy się grą słów, ironią, czy satyrą. Autor może być w swych sądach niesprawiedliwy, a nawet prowokatorski To forma, która wymaga dużego doświadczenia, lekkiego pióra i błyskotliwości od autora. W felietonie często posługujemy się grą słów, ironią, czy satyrą. Autor może być w swych sądach niesprawiedliwy, a nawet prowokatorski Tematyka felietonu jest nieograniczona, choć tekst taki powinien nawiązywać do spraw aktualnych i realiów bliskich czytelnikowi Tematyka felietonu jest nieograniczona, choć tekst taki powinien nawiązywać do spraw aktualnych i realiów bliskich czytelnikowi Cechy felietonu: Cechy felietonu: Zwykle rozpoczyna się od swobodnej, ciekawej obserwacji Zwykle rozpoczyna się od swobodnej, ciekawej obserwacji Tematem często są obyczaje, ludzkie zachowania, aktualna sytuacja Tematem często są obyczaje, ludzkie zachowania, aktualna sytuacja Zmusza czytelnika do zastanowienia się, ustosunkowania do jakiegoś problemu Zmusza czytelnika do zastanowienia się, ustosunkowania do jakiegoś problemu


Pobierz ppt "DZIENNIKARSTWO PRASOWE. 2 PRASA W najszerszym znaczeniu, usankcjonowanym m.in. przez ustawę Prawo prasowe (1984): W najszerszym znaczeniu, usankcjonowanym."

Podobne prezentacje


Reklamy Google