Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Dziennikarstwo prasowe. 5 W + 1 HLEAD NEWS Co?Kto?Dlaczego?Kiedy?Gdzie? Jak? Z jakim skutkiem? źródło: publikacja Współpraca z mediami a tworzenie wizerunku.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Dziennikarstwo prasowe. 5 W + 1 HLEAD NEWS Co?Kto?Dlaczego?Kiedy?Gdzie? Jak? Z jakim skutkiem? źródło: publikacja Współpraca z mediami a tworzenie wizerunku."— Zapis prezentacji:

1 dziennikarstwo prasowe

2 5 W + 1 HLEAD NEWS Co?Kto?Dlaczego?Kiedy?Gdzie? Jak? Z jakim skutkiem? źródło: publikacja Współpraca z mediami a tworzenie wizerunku organizacji- Pakiet Edukacyjny Pozaformalnej Akademii Jakości Projektu: Część 3

3 zasada odwróconej piramidy 1 akapit – tzw. LEAD (lup po polsku lid) Najważniejszy news, odpowiedź na pytania: co? Kto? kiedy? gdzie? 2 akapit: Szersza prezentacja wydarzenia, odpowiedź na pytania: dlaczego? z kim? po co? Co z tego wynika? 3 akapit: Dodatkowe informacje, tło wydarzenia, ew. cytat z wypowiedzią eksperta itp. źródło: publikacja Współpraca z mediami a tworzenie wizerunku organizacji- Pakiet Edukacyjny Pozaformalnej Akademii Jakości Projektu: Część 3

4 Zasady tworzenia tekstu TYTUŁ – max 5 słów max 32 znaki 5 x częściej czytany niż reszta LEAD (5 W + 1 H) max 160 znaków Body max 5 akapitów min 1 cytat źródło: publikacja Współpraca z mediami a tworzenie wizerunku organizacji- Pakiet Edukacyjny Pozaformalnej Akademii Jakości Projektu: Część 3

5 NEWS – nowa wiadomość NEWS jest wszystkim, czego nie wiedzą inni Praca w newsach jest jedną z najtrudniejszych w dziennikarstwie. Liczą się kontakty, szybkość wyczucia nowości, dar przejrzystego pisania […] i szybkość przekazania newsa w świat. Im coś bliższe, tym ciekawsze

6 W redakcjach dziennikarze mają specjalizacje Ludzi interesują głównie: pieniądze (na czym można stracić, zyskać, podwyżki, podatki, kredyty), problemy ze służbą zdrowia i lekami, kłopoty z urzędami, informacje dotyczące dzieci (np. zagrożenia), polityka, newsy kryminalne, emerytury i renty, sprawy obyczajowe (choć to wyjątkowo drażliwe kwestie i lepiej nie zaczynać od tego swej pracy dziennikarskiej)

7 Źródła newsów: ludzie i dokumenty NIE jedynie negatywne informacje przyciągają czytelnika – sprawy codzienne i mniej sensacyjne wymagają finezji Pisząc newsa zastanów się kogo może zainteresować – human story (ludzką historię) czytelnik czyta chętniej W tabloidach każdy tekst ilustrowany żywym człowiekiem Jak znaleźć żywego człowieka? Pytaj znajomych

8 Zwyczajnym ludziom nigdy nie rób krzywdy swoimi tekstami (możesz podać imię, wiek, branżę, lepiej nie miasto) Dziennikarz ma informować, a nie ścigać podatników

9 Nigdy nie ujawniaj danych osób, które prosiły cię o zachowanie tajemnicy dziennikarskiej – zgodnie z prawem możesz milczeć (element państwa demokratycznego) Im więcej rozmawiasz, tym większa szansa na dotarcie do unikatowych informacji

10 follow-up – kontynuacja (po konkurencji) – tu też szukaj czegoś swojego Unikaj dziennikarskich spółdzielni Wszystko nagrywaj – też gdy odmawiają odpowiedzi Bądź w dobrych kontaktach z sekretarkami, młodymi posłami

11 Najważniejsze – uzyskać odpowiedź na pytanie kluczowe Informacja na offie (off the record) – ze źródeł nieoficjalnych. Stosuj oszczędnie – odpowiedzialność spada na dziennikarza. Jak najwięcej czytaj, rozmawiaj z ludźmi, podpatruj konkurencję

12 Jak pisać? Przemyśl tekst Przygotuj plan (odnoś się do rozdziałów, im bardziej szczegółowo, tym lepiej) Pamiętaj co kto mówił – w pytaniach nawiązuj do poprzedniego rozmówcy, ostre riposty Zaczynaj ciekawie (prezentuj tu temat artykułu)

13 Buduj napięcie – musisz wygrać z czytelnikiem najpóźniej w trzecim akapicie! Nie wprowadzaj tematu tekstu pytaniami – pytania wyrazem bezradności dziennikarza Nie bądź niewolnikiem cytatów – nie cytuj wszystkich, ważny sens wypowiedzi a nie sposób, im krótszy cytat tym lepiej Ludzie potrzebni w tekście

14 Pisz językiem zrozumiałym dla każdego Zakończenie zostaje w głowie najdłużej – nie wymyślany na siłę komentarz odautorski (np. Pozostaje czekać i bacznie obserwować rozwój sytuacji – FORBS). Dobra puenta : mocny cytat, jakaś myśl, np.: Gorzej, jeśli kleryk zwierza się ojcu duchowemu, ze naruszył regulamin, ale odmawia odejścia z seminarium. Tajemnica spowiedzi wiąże opiekunowi ręce. Taki człowiek wymyka się systemowi, może zostać księdzem wbrew sugestiom opiekuna. W Polsce jest trzydzieści tysięcy księży. /Polityka/

15 Dobry tekst = łatwo do niego wymyślić kilka dobrych tytułów Studia prawa na lewo (GW o nieprawidłowościach przy rekrutacji na prawo) Tytuł – nie popularne przysłowia, cytaty, powiedzenia, nie ogólny, pytanie, wykrzykniki, skróty, nie wyrazy obce Konkretne leady

16 Opracowano na podstawie tekstów Andrzeja Stankiewicza Reporter na polowaniu I Pisz, nie nudź Renaty Gluzy [w:] Biblia dziennikarstwa, pod redakcją Andrzeja Skworza i Andrzeja Niziołka, Wyd. ZNAK, Kraków 2012 oraz publikacji Współpraca z mediami a tworzenie wizerunku organizacji- Pakiet Edukacyjny Pozaformalnej Akademii Jakości Projektu: Część 3

17


Pobierz ppt "Dziennikarstwo prasowe. 5 W + 1 HLEAD NEWS Co?Kto?Dlaczego?Kiedy?Gdzie? Jak? Z jakim skutkiem? źródło: publikacja Współpraca z mediami a tworzenie wizerunku."

Podobne prezentacje


Reklamy Google