Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

OLIGOPOLE WNE UW 3 GRUDNIA 2005.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "OLIGOPOLE WNE UW 3 GRUDNIA 2005."— Zapis prezentacji:

1 OLIGOPOLE WNE UW 3 GRUDNIA 2005

2 Oligopol (tylko kilka firm)
Produkty mogą być homogeniczne albo zróżnicowane. Mogą być bariery wejścia. Strategiczna współzależność Moja decyzja wpływa na konkurentów

3 Oligopol (tylko kilka firm)
Najlepsza odpowiedź: nie to, co ja chce, tylko to, co mogę, wiedząc co zrobią inni. Równowaga: wszyscy wybierają to, co dla nich najlepsze. To jest równowaga Nasha.

4 Przykład Sprzedajecie z rywalem zróżnicowany produkt...

5 Strategiczna współzależność
Wpływ obniżenia ceny na sprzedaż zależy od tego, czy rywal też nie obniży ceny Wpływ podniesienia ceny na sprzedaż zależy od tego, czy rywal też nie podniesie ceny Nie jest się całkowicie panem własnego losu – trzeba grać 

6 Model Cournot Kilka firm sprzedaje ten sam homogeniczny produkt
Firmy ustalają ilość, nie cenę Firms wybierają ilość symultanicznie – ilość rywala traktowana jak „dana” Bariery wejścia?

7 Model Cournot – reakcja?
Produkt homogeniczny. Reakcja firmy „1” (jej najlepsza odpowiedź) to funkcja która mówi, ile powinna dostraczyć na rynek w zależności od tego, co zrobi firma „2”, by zmaksymalizować swój zysk Funkcja reakcji firmy „2” to to samo! Skoro produkt jest homogeniczny, pełne substytuty.

8 Cournot model – reaction?
RÓNOWAGA Żadna z nich nie może wygrać jednostronnie zmieniając ilość dostarczaną na rynek

9 Cournot model – reaction?

10 Ustalanie równowagi P(qi)=700-Q Załóżmy funkcję popytu: Zysk „1” to:
Załóżmy, że firmy są symetryczne Zysk jest maksimum, kiedy ta pochodna wynosi zero

11 Deriving equilibrium Czyli (bardziej przejrzyście):
Symetria ułatwia sprawę, bo skoro koszty krańcowe są takie same, ilość dla każdej z firm musi być taka sama (qi = qj = q* dla każdego i ,j). Stąd: Więc symetryczna równowaga Cournot-Nash daje taką ilość

12 W ogólnym przypadku

13 A jak n zbiega do nieskończoności?
Jak znamy ilość, cenę łatwo wywnioskować z funkcji popytu (Q=n*q). A jak n zbiega do nieskończoności?

14 N -> nieskończoność
Ilość każdej firmy Ilość całego sektora Cena Zyski w sektorze

15 Model Bertranda Kilka firm Ustalają ceny, by zmaksymalizować zysk
Produkują to samo (homogeniczny) po stałym koszcie krańcowym. Ustalają ceny, by zmaksymalizować zysk Bariera wejścia (?) Konsumenci Doskonała informacja Żadnych kosztów transakcyjnych

16 Model Betranda W równowadze P1 = P2 = MC! Dlaczego?
Załóżmy MC < P1 < P2 Firma „1” zarabia (P1 - MC) na każdej jednostce, a firma „2” nic Firma „2” ma motywację, żeby podciąć cenę „1” by przejąć cały rynek Firma „1” ma motywację, żeby podciąć cenę „2” by przejąć cały rynek I tak w kółko... Równowaga: P1 = P2 =MC

17 Model Bertranda Konkurencja cenowa jest ciężka!
Nawet jeśli tylko dwie firmy, zyski zerowe!!! Trzy sposoby na ograniczenie konkurencji Zróżnicowanie cenowe Współpraca (nawet niekooperatywna) Ograniczenia w ilości produkcji (zalewanie rynku) Wiarygodność?

18 Zniechęcanie do wejścia
DEFINICJA Potencjalna nowa firma obserwuje, że już obecna na rynku generuje zyski Potencjalna nowa firma wierzy, że jeśli wejdzie, zysków nie zrealizuje Przewaga kosztowa Przewaga produktowa Koszty utopione Korzyści skali


Pobierz ppt "OLIGOPOLE WNE UW 3 GRUDNIA 2005."

Podobne prezentacje


Reklamy Google