Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Marita Koszarek, BSR EXPERTISE. Komunikacja Społeczne działanie polegające na wymianie informacji między co najmniej dwoma członkami systemu stosunków.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Marita Koszarek, BSR EXPERTISE. Komunikacja Społeczne działanie polegające na wymianie informacji między co najmniej dwoma członkami systemu stosunków."— Zapis prezentacji:

1 Marita Koszarek, BSR EXPERTISE

2 Komunikacja Społeczne działanie polegające na wymianie informacji między co najmniej dwoma członkami systemu stosunków społecznych lub międzyludzkich Komunikacja wewnętrzna Komunikacja zewnętrzna Promocja i PR Dotyczy nie tylko komunikatu ale też jego REZULTATU

3 Cele komunikacji w inicjatywie efektywna wymiana informacji wewnątrz inicjatywy wzrost wiedzy i świadomości na temat inicjatywy i jej uczestników pozyskiwanie nowych uczestników budowanie pozytywnego wizerunku pozycjonowanie inicjatywy jako ośrodka opiniotwórczego zapewnienie długoterminowych in westycji publicznych i prywatnych wspieranie sprzedaży produktów i usług oferowanych przez uczestników

4 Najczęściej podejmowane działania Informacje strona internetowa inicjatywy – informacje podstawowe i sukcesy! newsletter i bieżące informacje baza danych o uczestnikach klastra i ich specjalizacji Kontakt bezpośredni spotkania networkingowe (sieciowanie) wizyty animatora u uczestników cykliczne wydarzenia np. dni klastra, doroczne konferencje

5 Najczęściej podejmowane działania Promocja system identyfikacji wizualnej tj. logo, marka klastra materiały informacyjno- marketingowych o inicjatywie, uczestnikach i projektach PR (Public Relations) – krajowy i międzynarodowy promowanie dobrych praktyk i osiągnięć poprzez, np. studia przypadku, referencje promocja podejmowanych działań prospołecznych

6 Najczęściej podejmowane działania Oferta wspólna oferta produktów i usług klastra markowe produkty i usługi, stanowiące wizytówkę klastra Warunki działania lobbing, czyli reprezentacja spraw branżowych na szczeblu lokalnym, krajowym i międzynarodowym system informacji o zmianach w prawie i pracach nad tworzeniem standardów ważnych dla branży

7 Pozyskiwanie uczestników cz.1 DOSTARCZANIE KORZYŚCI dla aktualnych uczestników Werbalizacja tych korzyści! dostarczanie informacji o aktualnych działaniach z bezpośrednim kontaktem do osoby odpowiedzialnej (kompetentnej!) spotkania otwarte, na które wstęp jest wolny dla wszystkich chętnychchęć pomocy i zaangażowaniedzielenie się informacjami, otwartość

8 Pozyskiwanie uczestników cz.2 przełamanie u siebie zażenowania i awersji do sprzedawania łatwość pozyskania członkostwa wprowadzenie nowego uczestnika pomaganie w pierwszym okresie w nawiązywaniu współpracy wdrożenie do prac i projektów wzmacnianie pozytywnych odczuć po wstąpieniu do inicjatywy

9 Utrzymanie relacji cz.1 DOSTARCZANIE KORZYŚCI dla aktualnych uczestników Werbalizacja tych korzyści! stały kontakt telefoniczny, mailowy w określonych odstępach czasu- aktualność danych! spotkania indywidualne i grupowe spotkania w różnych firmach i u partnerów - możliwość prezentacji oferty, technologii i zespołu wyróżniania firm zasłużonych dla rozwoju klastra imprezy integracyjne dla uczestników (plus ich rodzin i znajomych)

10 Utrzymanie relacji cz.2 otwartość na nietypowe pytania i prośby ułatwianie życia! odporność na krytykę głośne dzielenie się pomysłami i propozycjami

11 Najważniejsze działania Ułatwianie uzyskania korzyści Zbieranie informacji o korzyściach Przekazywanie informacji o korzyściach

12 Dopasowanie przekazu do odbiorców Kluczowe grupy docelowe/odbiorcy przekazu Oczekiwania co do przekazu

13 Storytelling kreacja swoistej legendy inicjatywy opowiadanie ciekawych historii, anegdot czynnik osobisty

14 System identyfikacji wizualnej cz. 1 zapewnia rozpoznawalność zaspokaja potrzeby wyższego rzędu: prestiżu kształtuje poczucie przynależności ułatwia identyfikację i odnalezienie

15 System identyfikacji wizualnej cz.2 znak słowny lub słowno-graficzny logo przyjęty i konsekwentnie stosowany zestaw kolory sposób zapisu, rodzaj czcionki itp. typografie pełna nazwa adres, numer telefonu i faksu, zestaw niezbędnych informacji wizytówki, wygląd prezentacji, materiały biurowe, wizerunek wiadomości wzór dokumentów Wynajęcie specjalisty!

16 Transgraniczny Klaster Turystyczny Szlak wodny Berlin–Szczecin–Bałtyk

17 Źródło: Strony internetowe poszczególnych klastrów

18 Marka klastra Nie tylko logo i nazwa ale też wartość (a nawet tożsamość) ! wyróżnia i identyfikuje, często też wskazuje region pochodzenia rodzaj kontraktu, gwarancji – czynnik budowania lojalności upraszcza proces decyzyjny wskazuje na konkretne atrybuty – innowacje, nastawienie na jakość, troskę o edukację lub środowisko naturalne itp. stwarza dodatkowe korzyści dla uczestników - odbierane na poziomie emocji – np. przynależność do prestiżowej grupy, łatwość dotarcia do nowych klientów (szczególnie dla MSP) Przedsiębiorstwa w klastrze nie muszą rezygnować ze swoich marek! Źródło: Strona internetowa klastra

19 Jak zwiększyć rozpoznawalność? małe zainteresowanie opinii publicznej małe znaczenie firm klastrowych mały budżet marketingowy Najczęstsze problemy: aktywne szukanie rozgłosu w odpowiednich mediach efektywnie kosztowo solidnie i profesjonalnie Założenia działania:

20 Sposoby na dobry PR cz.1 Przygotowywanie caseów interesujących dla mediów – podkreślających pożądany wizerunek- także PO ANGIELSKU Dotarcie do dziennikarzy zajmujących się tematami gospodarczymi Pozyskanie rozpoznawalnych sojuszników Udział w konkursach, starania o nagrody itp. Źródło: Strony internetowe poszczególnych instytucji.

21 Sposoby na dobry PR cz.2 Recykling materiałów – częste powtarzanie najważniejszych informacji Zaistnienie we wszystkich listach klastrów – Portal Innowacji, European Cluster Collaboration Platform Konferencje, prezentacje partnerskie, ankiety, Dni Kariery itp

22 Dolina Lotnicza Logo i skojarzenie Marketing miejsca spójny z działaniami regionu Profesjonalne materiały, także po angielsku (wielojęzyczna strona internetowa!) Prezentacje m.in. w Parlamencie UE, Komisji Regionów UE i w Dolinie Krzemowej Liczne artykuły o Dolinie Lotniczej w prasie zagranicznej i krajowej m.in. Flight International, Financial Times i in. Źródło: Strona internetowa klastra

23 Lobbing w zakresie środków na badania i rozwój (Narodowe Centrum Badań i Rozwoju) – rezerwacja 300 mln w budżecie Organizacja własnych targów w Rzeszowie Promocja zawodów związanych z branżą Otwartość na dzielenie się wiedzą i doświadczeniem! Źródło: Strona internetowa klastra

24 Oprogramowanie do pracy grupowej ułatwia wspólną pracę niezależnie od miejsca i czasu pracy użytkowników przechowywanie i udostępnianie informacji w ramach grup roboczych lub zespołów projektowych komunikacja wewnętrznadostęp przez Internet (strona www) wspólne tworzenie i zmiana dokumentó w komunikaty i ogłoszenia wydarzenia zadania do wykonania kalendarz ankiety forum dyskusyjne

25 Dla zaawansowanych – strategia komunikacji Formalny dokument Sprofilowane działania Określenie celów oraz zakresu działań Identyfikacja grup odbiorców Opracowanie treści komunikatów Wybór kanałów komunikacji Wyznaczenie budżetu działań komunikacyjnych Realizacja procesu komunikacji

26 Marita Koszarek


Pobierz ppt "Marita Koszarek, BSR EXPERTISE. Komunikacja Społeczne działanie polegające na wymianie informacji między co najmniej dwoma członkami systemu stosunków."

Podobne prezentacje


Reklamy Google