Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

LICZEBNIK: Odmienna część mowy Oznacza ilość, liczbę, kolejność Odpowiada na pytania: Ile? Który z kolei?

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "LICZEBNIK: Odmienna część mowy Oznacza ilość, liczbę, kolejność Odpowiada na pytania: Ile? Który z kolei?"— Zapis prezentacji:

1 LICZEBNIK: Odmienna część mowy Oznacza ilość, liczbę, kolejność Odpowiada na pytania: Ile? Który z kolei?

2 I PODZIAŁ LICZEBNIKÓW: Główne /ile?/, np. cztery rzędy. Główne /ile?/, np. cztery rzędy. Porządkowe /który z kolei?/- np. piąty uczeń. Porządkowe /który z kolei?/-, np. piąty uczeń. Zbiorowe /ile?/-oznaczają liczbę, np. dwoje dzieci. Zbiorowe /ile?/-oznaczają liczbę, np. dwoje dzieci. Ułamkowe /ile?/- oznaczają ułamki, np. trzy czwarte sumy. Ułamkowe /ile?/- oznaczają ułamki, np. trzy czwarte sumy. Nieokreślone-/ile?/-odmieniają się jak liczebniki główne. Określają liczby niedokładne, np. kilka, wiele, kilkanaście, kilkadziesiąt, parę, niewiele, wiele, dużo, mało, trochę, ile, tyle. Nieokreślone-/ile?/-odmieniają się jak liczebniki główne. Określają liczby niedokładne, np. kilka, wiele, kilkanaście, kilkadziesiąt, parę, niewiele, wiele, dużo, mało, trochę, ile, tyle. Wyrazy/ rzeczowniki/ używane w funkcji liczebników- część, garstka, kawałek, masa, mnóstwo, szereg, moc, większość. Wyrazy/ rzeczowniki/ używane w funkcji liczebników- część, garstka, kawałek, masa, mnóstwo, szereg, moc, większość.

3 Mnożne /jaki?/- Mnożne /jaki?/- określają ilość części wchodzących w skład jakiegoś przedmiotu,, np. podwójny, poczwórny, pojedynczy. LICZEBNIKI ZBIOROWE Określają rzeczowniki, które: mają tylko l.mn- nożyc, sań mają tylko l.mn- np. troje nożyc, pięcioro sań nazywają rzeczy występujące w parach- nazywają rzeczy występujące w parach- np. dwoje uszu, dwoje oczu nazywające osoby różnej płci nazywające osoby różnej płci, np. dwoje ludzi, rodziców, dzieci Osoby młode, zakończone w M.l.poj. na-ę, -ęta Osoby młode, zakończone w M.l.poj. na-ę, -ęta, np. dwoje dziewcząt, troje kurcząt

4 Liczebniki odmieniają się : przypadkiliczbyrodzaje Głównexx Porządkowexxx Zbiorowex Nieokreślonexx Mnożnexxx W ułamkowych : W liczebnikach ułamkowych : pierwszy człon odmienia się jak liczebnik główny, pierwszy człon odmienia się jak liczebnik główny, drugi człon jak liczebnik porządkowy. drugi człon jak liczebnik porządkowy.

5 II PODZIAŁ LICZEBNIKÓW: Proste Proste Złożone Złożone /składają się z wielu wyrazów, np.123/ ODMIANA LICZEBNIKÓW ZŁOŻONYCH: W liczebnikach głównych odmieniają się najczęściej wszystkie wyrazy W liczebnikach głównych odmieniają się najczęściej wszystkie wyrazy Jeden na końcu takich liczebników nie odmienia się. Jeden na końcu takich liczebników nie odmienia się. W liczebnikach porządkowych odmieniają się wyrazy oznaczające tylko dziesiątki i jedności. W liczebnikach porządkowych odmieniają się wyrazy oznaczające tylko dziesiątki i jedności.

6 LICZEBNIK W ZDANIU MOŻE PEŁNIĆ FUNKCJĘ; PRZYDAWKI- Wypożyczyłem dwie książki. PRZYDAWKI- Wypożyczyłem dwie książki. ORZECZNIKA w orzeczeniu imiennym- Janek był drugi w konkursie. ORZECZNIKA w orzeczeniu imiennym- Janek był drugi w konkursie. PODMIOTU- Pierwsi PODMIOTU- Pierwsi zostali przywitani brawami. DOPEŁNIENIA- Pierwszy uczeń nie odpowiedział. Woźny zawołał drugiego. DOPEŁNIENIA- Pierwszy uczeń nie odpowiedział. Woźny zawołał drugiego. OKOLICZNIKA- Spotkamy się o drugiej. OKOLICZNIKA- Spotkamy się o drugiej.

7 PISOWNIA PARTYKUŁY NIE Z LICZEBNIKAMI Piszemy ją rozdzielnie z liczebnikami głównymi, porządkowymi, zbiorowymi, np. nie jeden, nie czworo, nie piąty. *Wyjątek niejeden w znaczeniu-wiele, sporo, np. Z niejednego pieca jadłem chleb.

8 INTERPUNKCJA W ZAPISACH Z LICZEBNIKAMI W wyrazach złożonych- ącznikiem-- - W wyrazach złożonych- jeśli pierwszy człon zapisany jest liczebnikiem w postaci cyfry, a drugi-rzeczownikiem, przymiotnikiem, piszemy z łącznikiem, np. 80-letni, XX- lecie, 3-majowy. Po cyfrach arabskich w l.porządkowych kropkę... Po cyfrach arabskich w l.porządkowych stawiamy kropkę, np. 3.piętro, 12.rząd, rozdział 8. Niepoprawnie: 5-ciu, 10-cioma, 16-te. Niepoprawnie: 5-ciu, 10-cioma, 16-te. Niepoprawnie: s.42 –nie stawiamy kropki po skrócie s Niepoprawnie: s.42 –nie stawiamy kropki po skrócie s Niepoprawnie: kropka po godzinie po dniu miesiąca Niepoprawnie: kropka po godzinie /np. Od godziny 22 obowiązuje cisza/, po dniu miesiąca w zapisie daty/11 maja/ r.22 IX 20102r. Poprawny zapis dat: r. lub 22 IX 20102r. lub 22 września 2012r.

9 Liczebnik główny DWA Np. panowieNp. kobietyNp.koty, krzesła M. /kto?co?/Dwaj, dwóch, dwu dwiedwa D. Kogo? Czego?/Dwóch, dwu C.Komu?Czemu?/Dwom, dwóm, dwu B./Kogo?Co?/Dwóch, dwudwiedwa N./Z kim? Z czym?/Dwoma, dwuDwiema, dwoma Dwoma, dwu Msc. /O kim? O czym? Dwóch, dwu W. o!dwajdwiedwa

10 Liczebnik główny TRZY, PIĘĆ Np. panowieNp. kobiety, stoły, krzesła M. /kto?co?/Trzech, pięciuTrzy, pięć D. Kogo? Czego?/Trzech, pięciu C.Komu?Czemu?/Trzem, pięciu B./Kogo? Co?/Trzech, pięciuTrzy, pięć N./Z kim? Z czym?/Trzema, pięciu/pięcioma Msc. /O kim? O czym?Trzech, pięciu W. o!Trzej, pięciuTrzy, pięć

11 Liczebnik zbiorowyNp. RODZICE DWOJE/CZWORO Np. DRZWI, DZIECI, KURCZĘTA TROJE, PIĘCIORO M. /kto?co?/Dwoje, czworoTroje, pięcioro D. Kogo? Czego?/Dwojga, czworgaTrojga, pięciorga C.Komu?Czemu?/Dwojgu, czworguTrojgu, pięciorgu B./Kogo?Co?/Dwoje, czworoTroje, pięcioro N./Z kim? Z czym?/Dwojgiem, czworgiemTrojgiem, pięciorgiem Msc. /O kim? O czym?Dwojgu, czworguTrojgu, pięciorgo W. o!Dwoje, czworoTroje, pięcioro


Pobierz ppt "LICZEBNIK: Odmienna część mowy Oznacza ilość, liczbę, kolejność Odpowiada na pytania: Ile? Który z kolei?"

Podobne prezentacje


Reklamy Google