Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

TROCHĘ HISTORII… KIEROWANIA POJAZDAMI 1.08.1888 r. I posiadacz prawa jazdy (patent) - niemiecki inżynier Karl Friedrich Benz I-sza kobieta kierująca samochodem.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "TROCHĘ HISTORII… KIEROWANIA POJAZDAMI 1.08.1888 r. I posiadacz prawa jazdy (patent) - niemiecki inżynier Karl Friedrich Benz I-sza kobieta kierująca samochodem."— Zapis prezentacji:

1

2 TROCHĘ HISTORII… KIEROWANIA POJAZDAMI r. I posiadacz prawa jazdy (patent) - niemiecki inżynier Karl Friedrich Benz I-sza kobieta kierująca samochodem Berta Benz Od 1883 r. prawo jazdy w Paryżu 1899 r. – powszechne w całej Francji 1910 r. – Regulamin Ruchu Samochodowego - na terenie Polski 1918 r. – polskie prawo jazdy Od 1921 r. – uporządkowane przepisy kategorie prawo jazdy amatorskie prawo jazdy zawodowe minimum wiekowe 18 lat Zdawalność ok. 20% Prawo jazdy na 3 lata dla kierujących pojazdami o prędkości ponad… 10 km/h Aktualnie: ok. 20 mln pojazdów ok. 40% społeczeństwa Zawodowcy – ok. 11 mln mężczyzn -ok 6,2 mln kobiet -25% to osoby lat

3 KATEGORIE UPRAWNIEŃ DO KIEROWANIA POJAZDAMI

4

5 ZRÓŻNICOWANIE STANOWISK W ZAWODZIE KIEROWCY Kat. B - jako narzędzia w realizacji zawodów - pojazdy służbowe - kierowcy flotowi - pojazdy uprzywilejowane Kat. C - kierowcy transportu drogowego i specyfika ich pracy: dystrybucja towarów prace ładunkowe zmianowość monotonia długich tras zagrożenia Kat. D - kierowcy transportu publicznego - transport dalekobieżny specyfika: kontakt z pasażerami procedury określone odporność na stres problemy eksploatacji - transport ładunków niebezpiecznych (ADR) wymagania lekarskie i psychologiczne organizacja przewozów - pojazdy uprzywilejowane i przewóz wartości pieniężnych

6 ZACHOWANIE KIEROWCY W SYTUACJI ZADANIOWEJ Cel: bezpieczne i bezkolizyjne przejechanie pewnego odcinka drogi I UŻYTKOWNIK DROGI – przystosowujący się do warunków jazdy II TWÓRCA I ORGANIZATOR RUCHU DROGOWEGO – podejmujący działania organizowania i przekształcania warunków

7 KIEROWANIE POJAZDEM JAKO ZŁOŻONY SYSTEM I (wg T. Tomaszewskiego) UKŁAD ZACHOWAŃ: - reaktywnych – wyznaczonych przez bodźce zachowań instynktownych nawyków -celowych Kierowca: - reaguje na przypadkowe bodźce - uczy się czynności sterowania - reaguje w sposób przypadkowy (w sytuacji zagrożenia) II (wg A. Lewickiego) UKŁAD DYNAMICZNYCH ZACHOWAŃ CELOWYCH I ZORGANIZOWANYCH – przekształcających otoczenie ze względu na cel

8 KSZTAŁTOWANIE UMIEJĘTNOŚCI PROWADZENIA POJAZDU Proces nauki jako system uczenia się: 1. nawyków sensometrycznych 2. zdobywania wiadomości 3. nabywania umiejętności i doskonalenia

9 Model SRK w ujęciu procesów automatycznych i świadomej kontroli zachowania, opracowanie na podstawie Reason (1990)

10 SCHEMAT RUCHU DROGOWEGO CZŁOWIEK INNI UŻYTKOWNICY RUCHU DROGOWEGO DROGA I RUCH DROGOWY (jego organizacje) POJAZD OTOCZENIEOTOCZENIE

11 CHARAKTERYSTYKA UKŁADU CZŁOWIEK – OTOCZENIE - POJAZD KIERUNKI AKTYWNOŚCI: odbiór informacji – kanały informacji podejmowanie decyzji wykonywanie decyzji

12 ZAKRES CZYNNOŚCI PODCZAS PROWADZENIA POJAZDU 1) Fazy: I przygotowania II realizacji 2) Struktura czynności jako szereg operacji - pomocniczych - kontrolnych - korekcyjnych - usprawniających - obronnych Zjawisko antycypacji zdarzeń

13 CHARAKTERYSTYKA PROCESU DECYZYJNEGO KIEROWCY PODEJMOWANIE DECYZJI deficyt czasu złożoność i wielopłaszczyznowość nieodwołalność decyzji! Uwarunkowania: -cechy osobowości -intelekt -wyszkolenie -doświadczenie inne: -wiek -zmęczenie -stan emocjonalny kierowcy -czynniki środowiska WYKONANIE DECYZJI Konieczne: - precyzyjny sposób - ustalona kolejność - określony limit czasu Problemy wykonania: -koordynacja wzrokowo - ruchowa -lokalizacja urządzeń -deficyt czasu -złożoność operacji (rytmika i płynność ruchów)

14 MODEL ŚWIADOMOSCI SYTUACYJNEJ, OPRACOWANIE NA PODSTAWIE ENDSLEY (1996)

15 TYPOLOGIA ZACHOWANIA SIĘ KIEROWCÓW W TRAKCIE WYKONYWANIA CZYNNOŚCI ZWIĄZANYCH Z KIEROWANIEM POJAZDAMI (wg H. Skłodowskiego)

16 OTOCZENIE I DROGI I ICH WYPOSAŻENIE + ELEMENTY INFRASTRUKTURY II INNI UCZESTNICY RUCHU DROGOWEGO - kierowcy - piesi III AKTUALNE WARUNKI ATMOSFERYCZNE

17 PRĘDKOŚĆ PODSTAWOWY PARAMETR BEZPIECZEŃSTWA RUCHU NA DRODZE - prędkość projektowa - prędkość bezpieczna - prędkość pojazdu a skutki wypadków drogowych

18 Uśredniony wpływ prędkości samochodu na stan bezpieczeństwa pieszych

19 FUNKCJONOWANIE KIEROWCY W WARUNKACH TRUDNYCH 1. obiektywnie 2. subiektywnie - możliwość skutecznego działania - konsekwencje w poziomie dezorganizacji i zagrożenia


Pobierz ppt "TROCHĘ HISTORII… KIEROWANIA POJAZDAMI 1.08.1888 r. I posiadacz prawa jazdy (patent) - niemiecki inżynier Karl Friedrich Benz I-sza kobieta kierująca samochodem."

Podobne prezentacje


Reklamy Google