Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Obchody Światowego Dnia Turystyki

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Obchody Światowego Dnia Turystyki"— Zapis prezentacji:

1 Obchody Światowego Dnia Turystyki
Koncepcja rozwoju Pomorskiego Szlaku Cysterskiego Polska Agencja Rozwoju Turystyki SA Malbork, 26 września 2008 r.

2 Wybrane przesłanki, główne kryteria skutecznego programowania produktów turystyki kulturowej
Każdy dobry produkt powinien mieć swoją silną ideę, poznane źródła, korzenie Powinien przedstawiać, uwypuklać elementy kulturowe w sposób najbardziej wiarygodny, przekonywujący Produkt kulturowy powinien stanowić swoiste dzieło sztuki – produkt wykonany z pietyzmem mistrzowskim Warto „wyposażyć” produkt w element nieznany, pociągający, kuszący turystę „czymś innym” niż spotykane na rynku oferty, nadający mu unikalny wymiar

3 Założenia PSC Podstawowe założenia przy kreacji: Sposób realizacji
Parasol marki – wymierny efekt ekonomiczny dla Gmin i Miast cysterskich Formuła akceptowalna i zrozumiała przez „przeciętnego turystę” Rozwój i korzyść dla obszarów mniej uprzywilejowanych Sposób realizacji założeń: Utworzenie tematycznych platform współpracy wokół podproduktów PSC angażujących możliwie dużo podmiotów Łatwo rozpoznawalne oznakowanie i prezentacja atrakcji skupione wokół głównej nitki PSC łączącej punkty węzłowe Pierścienie wokół węzłów – atrakcje i szlaki wspomagające (turystyka aktywna, edukacyjna, kulturowa)

4 Idea przestrzenna PSC

5 Punkty węzłowe i pierścienie PSC
Punkt węzłowy Miejscowości w obrębie pierścienia Iwięcino / Bukowo Morskie Barzowice, Cisowo, Dąbrowa, Dobiesław, Jeżyce, Karnieszewice, Słowino, Słupsk, Stary Jarosław Puck Mechowo, Starzyno, Starzyński Dwór, Strzelno, Swarzewo, Żarnowiec Oliwa Godziszewo, Łęgowo, Różyny, Trąbki Wielkie Pelplin Bielsk, Czersk, Królów Las, Nowa Cerkiew, Nowy Dwór, Pogódki, Rajkowy Koronowo Byszewo, Chełmno, Łąsko Wielkie, Mąkowarsko, Toruń, Wierzchucin Król., Wtelno

6 Główne wnioski z wizji lokalnej

7 Segmentacja rynku PSC do kogo kierować produkt?
Określenie segmentów turystów, do których będzie kierowana oferta: Rodziny (wypoczynek, edukacja/ zabawa, kultura) indywidualni (2-5 os. grupy znajomych, świadomi dziedzictwa kulturowego: PSC w połączeniu mix z innymi szlakami) aktywni (rowerzyści, kajakarze, miłośnicy turystyki pieszej) pielgrzymi oraz turyści poszukujący duchowych przeżyć grupy – wycieczki objazdowe (w niewielkim stopniu) zagranica (turyści sentymentalni, gł. z Niemiec, a także pasjonaci Cystersów i ich dziedzictwa) wypoczywający (3S – jako oferta alternatywna) biznesowi (segment uzupełniający) grupy szkolne

8 Sieciowość produktu – łączenie rozproszonego dziedzictwa, zwiększanie wartości oferty
zwiększanie wartości oferty oraz pakietu korzyści dla klienta porządkowanie organizacyjne, w tym marketingowe funkcjonowania szlaku większa zdolność do elastyczności rynkowej oraz skuteczność koordynacji Zachowujemy ideę wspólnych działań, promocji, krzyżowej informacji, spójnej identyfikacji wizualnej Elementy lokalne Usługi, atrakcje, wyróżniki lokalne Elementy pomorskie Wizualizacja, IT, kultura regionu i walory społeczne Część stała dla Polski/ Europy Dziedzictwo, przesłanie zakonu

9 Koncepcja funkcjonowania PSC
Punkt węzłowy Jeden z 5 kluczowych produktów PSC, tworzony na bazie USP miejsca, miejsce gł. imprez i atrakcji węzła Główny punkt it - szczegółowe informacje, materiały promocyjne i informacyjne, pamiątki, dot. atrakcji w ramach danego pierścienia i całej pętli PSC oraz ogólne nt. całego SzC w PL i Europie Pierścień Obszar „obsługiwany” przez punkt węzłowy, na którym tworzone są podprodukty uzupełniające wyróżnikową ofertę węzła (m.in. turystyka piesza, rowerowa, konna, wodna)

10 Punkt węzłowy – uczy, inspiruje, ale i przenosi uwagę na otoczenie
CZAS – „zatrzymanie” turysty na dłużej niż 1-2 h NARZĘDZIA – wyposażanie, wsparcie, gwarancje i „mapy drogowe” WIEDZA, INSPIRACJE – dostarczenia niezbędnego bagażu emocji, wyobrażeń, zainteresowań             Sprecyzowany dokładny Dynamiczny Losowo - scenariuszowy

11 Możliwości kompozycji ofert turystycznych na PSC
Odtwarzanie wymierających zawodów: kamieniarzy, rzeźbiarzy, cieśli, stolarzy, ślusarzy, tkaczy, szewców, itd.

12 Pelplin – produkt kluczowy węzła i podprodukty pierścienia
Wyróżnik – piśmiennictwo, Biblia Gutenberga Produkt specyficzny miejsca: skryptorium Inspiracja – biblioteka zakonna, graduały, kroniki, druk, Biblia Gutenberga… edukacja Idea produktu – warsztaty edukacyjne; projekt, angażujący turystów, podnoszący ich świadomość historyczno-kulturową w zakresie rozwoju piśmiennictwa, ze szczególnym uwzględnieniem kulturotwórczej roli skryptoriów cysterskich, jednocześnie upowszechnia wiedzę o cysterskim dziedzictwie duchowym i materialnym oraz jego oddziaływaniu na współczesność. Imprezy towarzyszące: Jarmark Cysterski m.in. z elementami edukacji piśmienniczej, Koncerty organowe – cykl koncertów muzyki klasycznej, z uwzględnieniem twórczości Cystersów Produkty uzupełniające – podprodukty pierścienia Oparte gł. na walorach przyrodniczych Kociewia (szlaki rowerowe, konne, piesze, kajakowe), poprowadzone między obiektami cysterskimi, z elementami ścieżek edukacyjnych i scenariuszowych gier terenowych Turystyka aktywna: rozwój sieci szlaków pieszych i rowerowych (jak np. wzbogacenie istniejącego szlaku Opata Wernera), konnych (np. Kociewie na cztery kopyta), kajakowych (na rz. Wierzycy) Turystyka edukacyjna: ścieżki dydaktyczne i działania nawiązujące do gospodarki Cystersów na tych terenach, ze szczególnym uwzględnieniem tematyki piśmiennictwa i druku, np. warsztat scenariuszowy „Obalona czcionka” Turystyka biznesowa: Europejskie Centrum Szlaku Cysterskiego – oferta konferencyjno-szkoleniowa, wystawowa w przystosowanych pomieszczeniach dawnego młyna cysterskiego

13 Oliwa – produkt kluczowy węzła i podprodukty pierścienia
Wyróżnik – koncerty organowe, kowalstwo Produkt specyficzny miejsca: w cysterskiej kuźni Inspiracja – pocysterska kuźnia wodna, wpływ Cystersów na rozwój rzemiosła Idea produktu – odtworzenie dawnych rzemiosł na szlaku, edukacja historyczno-praktyczna, rozwój techniki Imprezy towarzyszące: Koncerty w kuźni – cykl koncertów muzyki jaazowej Koncerty organowe – cykl koncertów muzyki klasycznej Produkty uzupełniające – podprodukty pierścienia Oparte gł. na walorach kulturowych i przyrodniczych (szlaki rowerowe, piesze, kulturowe) z przystankami w obiektach pocysterskich Turystyka aktywna: rozwój sieci szlaków pieszych i rowerowych Turystyka edukacyjna: pokazy pracy w kuźni, samodzielne wybijanie monet pamiątkowych jako element obróbki metalu Turystyka pielgrzymkowa: Memento Mori – Sanktuarium MB Łęgowskiej – zadumanie nad przemijalnością życia w kontekście wieczności i … krypty

14 Iwięcino/ Bukowo Morskie – produkt kluczowy węzła i podprodukty pierścienia
Wyróżnik – rybołówstwo, cegielnia, bartnictwo, stolarstwo Produkt specyficzny miejsca: cystersium Inspiracja – spichlerz oraz drewniane domy mieszkalne czeladzi, chlew, stodoła, stajnia itd. Młyn, słodownia, piekarnia i kuźnia była lokalizowana nad ciekiem – młynówką Idea produktu – samowystarczalna osada edukacyjno-turystyczna Imprezy towarzyszące: Turniej Cysterski „O beczkę miodu” w Bukowie Morskim Jarmark rzemieślników Cystersium – doroczny targ wyrobów rzemieślniczych w średniowiecznej oprawie Produkty uzupełniające – podprodukty pierścienia Oparte gł. na walorach przyrodniczych i historycznych pierścienia – liczne rzemiosła jako inspiracja do tworzenia ofert edukacyjno-aktywnych, m.in. z elementami ścieżek edukacyjnych i scenariuszowych gier z cyklu „Podróże w czasie” Turystyka aktywna: rozwój sieci szlaków pieszych i rowerowych Turystyka edukacyjna: wioski tematyczne, ścieżki dydaktyczne i działania nawiązujące do gospodarki Cystersów na tych terenach

15 Koncepcja marketingu atrakcji oraz infrastuktury i usług - przykłady
Szlak szarych mnichów – produkt pielgrzymkowy – (Byszewo, Łęgowo, Swarzewo, Puck, Żarnowiec) Herbularius Spa – sieć kompleksów SPA i wellness oferujących pobyty prozdrowotne w naturalnym środowisku z terapią opartą tylko na naturalnych produktach

16 Elementy marketingu PSC
Narzędzia wspomagające: przewodnik CD po trasie szlaku dla zmotoryzowanych Informator z gwarantowanymi cenami usług, przykładami ofert Gadżety / pamiątki ze szlaku: drewniane figurki Cystersa/Cysterki, pieczęcie, elegancki notes z logo PSC (na notatki ze szlaku, pieczęcie zbierane w poszczególnych węzłach, szkice architektury pocysterskiej), chusta dla kobiet Gadżety turysty aktywnego: chorągiewka rowerowa, torby i sakwy rowerowe, sakiewki podróżne, Przetwory – pamiątki kulinarne: Książka kulinarna „W cysterskim garnku” lub „Ze spiżarni Cystersa”, potrawy, napitki, przetwory na bazie cysterskich receptur

17 Logo i elementy SIW

18

19 Elementy marketingu – www.PSC.pl

20 zapraszamy do dyskusji
Dziękujemy za uwagę – zapraszamy do dyskusji Polska Agencja Rozwoju Turystyki SA ul. Stawki 2 Warszawa tel. 22 / /80 fax. 22 /

21 Możliwości rozwoju produktu turystycznego PSC
Misja Produktu Stworzenie warunków do rozwoju turystyki alternatywnej przybliżającej zakon budujący Europę w duchu przesłania „ora et labora” Wykorzystanie wielowiekowego dorobku „Prekursorów Zjednoczonej Europy”, jak nazywamy dziś Cystersów, by ukazać wspólne, wielowiekowe dziedzictwo łączące wszystkie kraje naszego kontynentu


Pobierz ppt "Obchody Światowego Dnia Turystyki"

Podobne prezentacje


Reklamy Google