Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Krystyna Bęczkowska Nauczycielka Bibliotekarka Pisarka.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Krystyna Bęczkowska Nauczycielka Bibliotekarka Pisarka."— Zapis prezentacji:

1 Krystyna Bęczkowska Nauczycielka Bibliotekarka Pisarka

2 MOJA POEZJA Moja poezja niekłamana, niewyszukana, lecz z bólu i cierpienia zrodzona. Ludzkich przeżyć nie chcę kreować, lecz wiernie je rejestrować. Do wyrażania własnych przeżyć niepotrzebne mi metafory, ani trudne, współczesne, poetyckie wzory. Chcę pisać sercem nie głową, chcę, by ludzkie cierpienie wyrażało moje słowo. Kocham człowieka, który w bólu siebie wyraża, piękne jest to słowo, które cierpienie wiernie odtwarza. Stalowa Wola,

3 1992 Wiersze Bęczkowskiej to ustawiczna pogoń za niespełnioną miłością, tęsknota ubrana w refleksy słowne od których ciśnienia nie może się poetka uwolnić.(...) Źródłem tematów dla Krystyny Bęczkowskiej są jej własne przeżycia. Przede wszystkim te, które przynoszą smutki i łzy. Dlatego wiersze z tomiku Wynurzenia mają nostalgiczny charakter i nie są napisane ku rozweseleniu. Z rec. J.M.[Józefa Myjaka] pt. Ból słów, Tygodnik Nadwiślański nr 18, r.

4 1993 W poezji tej odbija się stan psychiczny współczesnego świata. Wiele w niej egzystencjalnego niepokoju, krzyku o życzliwego człowieka lub idee, która zdolna byłaby uporządkować bałagan intelektu. Przed zbyt serio traktowaną oceną powstrzymuje mnie szacunek dla postawy poetki, dla której pisanie wiersza jest kołem ratunkowym i konfesjonałem. Z rec. Jana Borowego pt. Koło ratunkowe, Tygodnik Nadwiślański nr 44, r.

5 1995 Cierpimy, bo pragniemy, jesteśmy samotni, bo nie możemy podjąć decyzji, by opuścić swoje cztery ściany, tęsknimy, bo nie umiemy pogodzić się z przemijaniem, z nieuchronnością rozstania w powitaniu, serce nie boli dopóty, dopóki trwamy w izolacji od bólu. Gdy bólem się stajemy, bolą nawet kwiaty w ogródku. Dlatego Rytmy serca Krystyny Bęczkowskiej porażają cierpieniem, jakby na całym świecie nie było ani jednego zielonego listka nadziei. Z rec. pt. Pożar serca, Silva Revum nr 4(30)/1996

6 1996 Ta książka powstawała przez lata. Długie lata walki Krystyny Bęczkowskiej z chorobą. Walki o bycie wśród ludzi kimś. Jakże trudno to było osiągnąć stopniowo, krok po kroku, gdy wszyscy widzieli tylko chorobę i dyskredytowali każde, najmniejsze choćby, powodzenie w pracy zawodowej, działalności społecznej, próbach formowania życia osobistego.(...) Jeśli Czytelnika poruszą zmagania Autorki z żywiołem choroby i ostracyzmem dla inności, zyska on, być może, trochę hartu i dla siebie. Ze Wstępu Stanisława Nyczaja

7 1998

8 2000 W niniejszej rozprawie Autorka dokonała charakterystyki i analizy różnych motywów i tematów we współczesnej poezji o dziecku i dla dziecka, ustaliła hierarchę potrzeb dziecka w różnych stadiach jego rozwoju psychicznego. Krystyna Bęczkowska szeroko omówiła kwestię wyboru przez dziecko określonych wartości wychowawczych, religijnych, moralnych, poznawczych i estetycznych. W wyniku analizy współczesnej literatury dla dzieci Autorka udowodniła, że dziecko ma swój własny, specyficzny, kolorowy, czarowny świat, nie pozbawiony niejednokrotnie dramatów i krzywd, nie zawsze dostrzegany i rozumiany przez dorosłych.

9 2001 W tej rozprawie Autorka kontynuuje rozważania o wartościach w świecie młodzieży we współczesnej literaturze dla nastolatków. Podobnie jak w poprzedniej rozprawie Krystyna Bęczkowska podnosi aspekty psychologiczne, pedagogiczne, socjologiczne literatury dla młodzieży i jako novum wprowadza badania z zakresu recepcji tej literatury przez ucznia – odbiorcę. Książkę mogą wykorzystaćw swej praktyce dydaktyczno - pedagogicznej nauczyciele poloniści, bibliotekarze, metodycy nauczania. Wyniosą z niej też niemało rodzice i starsza młodzież.

10 2004 Ta, kolejna rozprawa wprowadza czytelników w problematykę współczesnej poezji o dzieciach i dla dzieci w różnym wieku – począwszy od przedszkolnego, po wiek odbiorców – uczniów VI klasy szkoły podstawowej i nie tylko. Autorka ukazuje zawarte w tej poezji wartości poznawcze, wychowawcze, etyczne i estetyczne. Z pewnością ta książka jest pozycją interesującą, pożyteczną i potrzebną, i może stanowić podstawę do większej syntezy polskiej liryki dla dzieci XX wieku. Krystyna Bęczkowska od dawna zdradza inklinacje badawcze, do czego jest dobrze przygotowana jako absolwentka polonistyki, długoletnia nauczycielka, wychowawczyni i bibliotekarka. To autentyczna entuzjastka tego typu literatury. Z rec. Zenona Drzewieckiego pt. Poezja dla dzieci i jej wartości, Poezja i dziecko, nr 2(6) 2004


Pobierz ppt "Krystyna Bęczkowska Nauczycielka Bibliotekarka Pisarka."

Podobne prezentacje


Reklamy Google