Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Wspomaganie treningu sportowego. Cechy sprawności MOC FIZ.– produkcja energii eksplozywna (siła) eksplozywna (siła) maksymalna (szybkość) maksymalna (szybkość)

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Wspomaganie treningu sportowego. Cechy sprawności MOC FIZ.– produkcja energii eksplozywna (siła) eksplozywna (siła) maksymalna (szybkość) maksymalna (szybkość)"— Zapis prezentacji:

1 Wspomaganie treningu sportowego

2 Cechy sprawności MOC FIZ.– produkcja energii eksplozywna (siła) eksplozywna (siła) maksymalna (szybkość) maksymalna (szybkość) wytrzymałościowa wytrzymałościowa aerobowa aerobowa

3 Cechy sprawności KONTROLA NERW.-MM. (psyche) pobudzenieodprężenie WYDAJNOŚĆ\SKUTECZNOŚĆ (cechy mech.) masa mm a masa ciała tkanka tłuszczowa a masa ciała

4 Właściwy trening jest najbardziej skutecznym sposobem udoskonalenia sprawności fiz. Właściwy trening jest najbardziej skutecznym sposobem udoskonalenia sprawności fiz. Poprzez trening możemy zwiększyć moc fiz., odporność psych., zapewnić przewagę mech.

5 Istnieją metody zastępujące trening lub dodatkowo zwiększające poszczególne parametry. Są to tzw. sportowe środki wspomagające (ergogeniczne)

6 Poprawę sprawności fiz. uzyskujemy poprzez : Zwiększenie mocy fiz Wzrost tk.mm.produkującej en. Wzrost tempa proc. metabol. wew.mięśn. Zwiększenie ilości prod. energ. w mm. Zwiększenie ilości en. dostarczanej mm. Przeciwdziałanie kumulacji sb. zakłucajacych prod. energ.

7 Poprawę odporności psych. Usprawnienie proc. psych. i poprawa prod. en. Eliminacja czynników zakłucających

8 Zwiększenie sprawności mech. Doskonalenie biomechaniki układu ruchu w kierunku zwiększenia wydajności (zmniejszenie mc – tk tłuszcz.) Doskonalenie biomechaniki organizmu w kierunku stabilności (zwiększenie mc – tk mm)

9 Dla osiągnięcia określonych celów można stosować wspomaganie w zakresie każdej z tych grup. Niektóre środki wspomagające mogą wywoływać kilka efektów.

10 Klasyfikacja środków wspomagających ŻywienioweFarmakologiczneFizjologicznePsychologiczne(bio)Mechaniczne

11 Zajmiemy się jedynie środkami ergogenicznymi, które można wprowadzać do organizmu wprowadzać do organizmu

12 Środki żywieniowe cel: zwiększenie masy mm zaopatrzenie w sb. energ. wzrost tempa prod. en.

13 WęglowodanyTłuszczeBiałkaWitaminy Składniki mineralne Woda

14 Podst.prep.farmakol. i metody zabronione p/MKOl Prep.farmakol. –Śr.pobudzające (amfetamina, kokaina, efedryna) –Narkotyki (narkot. śr. p/bólowe) –Anboliki (steroidy anaboliczne, klenbuterol) –Śr. diuretyczne –Hormony peptydowe i glikoproteidowe z ich pochodnymi Metody –Doping krwią –Zabiegi farmakolog.,chem. i fiz. leki o ograniczonym stos. leki o ograniczonym stos. –Alkohol –Kofeina –Marihuana –Miejsc.śr.zniecz. –Kortykosteroidy –Betablokery –Beta2antagoniści -klenbuterol

15 Żywieniowe śr. wspomagające Węglowodany –Suplementy Tłuszcze –Kw.tł.omega3 –Trójglicerydy średniołąńcuchowe Białka/aminokwasy –Suplementy białkowe Arg.,Liz.,Ornit.,Asparginiany –Aminokwasy o łańc.rozgał. TryptofanWitaminy –Antyoksydanty –Grupa B, Niacyna,PP, kw.foliowy, C, E Mineralne –Bor, Ca, Cr, Fe, Mg, Fosforany, Selen, Wanad, Zn H2O –Suplementacja płynnaWyciągiroślinne –Fitosterole anaboliczne –Johimbina –Żeń-szeńINNE –Pyłek pszczeli –Preparaty złożone –Beta-OH-beta-metylmaślan –Prep. Wielowitaminowe i miner. –Wit.B15

16 Fizjologiczne śr.wspomagające Przyspieszają naturalne procesy fizjologiczne Metabolizm kom –Karnityna –Koenzym Q10 –Kreatyna –Dwuwęglan sodu Aktywność hormonalna i neuroprzekaźnikowa –Cholina –DHEA –Gonadotropina kosmówkowa –hGH –Testosteron Transport tlenu –Doping krwią, erytropoetyna, glicerol, inozyna, tlen

17 Przykłady dyscyplin sport i cech sprawności sportowej Dyscyplina Moc fiz. Odporność psych Sprawność mech. Eksplozy cyjna Maksym alna Wytrz. Siłowa moc aerobo wa moc aerobo wa Wytrz. Aerob owa Pobudzei e Odpręże nie Obniż tk tł Zwiększ mm BoksxX DziesięciobójxxxxxxxX CiężaryxxxX Sztuki walki xxx

18 BIAŁKA 0,8g/kg (dzieci 0,9-1,0) –Sportowcy 1,4-1,6g/kg (wytrzym/siłowe) % energii w diecie TŁUSZCZE 3-6g/d % energii w diecie WĘGLOWODANY % energii w diecie g=4kcal


Pobierz ppt "Wspomaganie treningu sportowego. Cechy sprawności MOC FIZ.– produkcja energii eksplozywna (siła) eksplozywna (siła) maksymalna (szybkość) maksymalna (szybkość)"

Podobne prezentacje


Reklamy Google