Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Szkoła SuperBabci i SuperDziadka - na warszawskim Ursynowie 29 sierpnia 2011 r Dzienny Dom Pomocy Społecznej ul. Cybisa 7 Projekt dofinansowany ze środków.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Szkoła SuperBabci i SuperDziadka - na warszawskim Ursynowie 29 sierpnia 2011 r Dzienny Dom Pomocy Społecznej ul. Cybisa 7 Projekt dofinansowany ze środków."— Zapis prezentacji:

1 Szkoła SuperBabci i SuperDziadka - na warszawskim Ursynowie 29 sierpnia 2011 r Dzienny Dom Pomocy Społecznej ul. Cybisa 7 Projekt dofinansowany ze środków Programu Operacyjnego Fundusz Inicjatyw Obywatelskich

2 Plan prezentacji informacja o Fundacji na Rzecz Kobiet JA KOBIETA działania portalu społecznościowego jak powstał projekt ? dlaczego taki projekt jest potrzebny w Polsce ? cele projektu zaproszenie do uczestnictwa w szkoleniach i warsztatach

3 Fundacja na Rzecz Kobiet JA KOBIETA Fundacja działa od 1995 roku, formalnie 2003 r. misja (m.in.): działanie na rzecz aktywności i rozwoju osobowego kobiet, umacnianie własnej godności i poczucia wartości. promocja zdrowia i propagowanie aktywnego stylu życia, celem zachowania zdrowia psychicznego i fizycznego jak najdłużej. podnoszenie świadomości – promowanie wartości, zasad i praktyk podkreślających równość w społeczeństwie. zwalczanie przejawów społecznego wykluczenia oraz przeciwdziałanie wszelkim zachowaniom dyskryminacji, w tym ze względu na płeć, wiek, rasę, religię, kulturę. Od marca 2005 r. do czerwca 2011 r. była Koordynatorem FORUM50+ Seniorzy XXI wieku !, nieformalnej płaszczyzny 25 organizacji pozarządowych działających z i na rzecz osób starszych w Polsce. Prowadzi portal Zrealizowała i realizuje projekty krajowe i międzynarodowe (kilkadziesiąt)

4

5 Misja portalu zmiana wizerunku osób dojrzałych w Polsce propagowanie aktywnego stylu życia zachęcanie do współpracy przeciwdziałanie dyskryminacji ze względu na wiek i płeć przeciwstawienie się wykluczeniu społecznemu; odkłamanie stereotypów przypisanych osobom dojrzałym

6 Potrzeba realizacji projektu polscy dziadkowie w porównaniu do ich europejskich rówieśników aktywnie angażują w wychowanie wnuków to właśnie ta pomoc dziadków umożliwia młodym matkom podjęcie pracy po urlopie macierzyńskim rodziców nie stać na opiekunkę a infrastruktura żłobków jest słabo rozwinięta badania – 60% badanych zawdzięcza dziadkom bycie kochanym, 50% historia rodziny, silna wola, patriotyzm (CBOS 2011)

7 Potrzeba realizacji projektu inwestowanie w więzi międzypokoleniowe - dziadkowie, rodzice, wnuki ma znaczenie dla przyszłości całej rodziny model rodziny się zmienia – rozwody, adopcje emigracja zarobkowa, późne powroty z pracy do domu nowe oczekiwania co do edukacji dzieci – nowoczesne zabawki, bajki, muzyka opiekunami dzieci przed i po szkole są dziadkowie

8 Potrzeba realizacji projektu (badania) W wyniku badania w ramach akcji "Mama wraca do pracy" z marca 2011 r. z udziałem 23 tys. matek dzieci poniżej trzeciego roku życia ustalono, że 44 % dzieci pracujących mam zostaje z dziadkami, ale aż 46 % mam nie wróciło do pracy po urodzeniu dziecka. W tym kontekście bezsporna staje się konieczność szkoleń i podnoszenie kwalifikacji przez opiekunów małych dzieci w tym oczywiście ich własnych dziadków. Mamy wracające do pracy mogą liczyć na wsparcie bliskich. Aż 85% mam otrzymuje wsparcie od partnera/męża, a 57% od swojej mamy. Mamom pomaga też często ich ojciec (27%) lub teściowa (26%). Ponad 1/6 mam może liczyć na wsparcie innych osób, a co dziesiątej mamie pomaga teść lub opiekunka. Źródło: wraca-do-pracy/ wraca-do-pracy/

9

10 Początki projektu Szkoła SuperBabci i SuperDziadka założenia opracowane przez dr Zofię Zaorską wybitnego pedagoga i gerontologa, założycielkę Klanzy, autorkę książki Dodać życia do lat przetestowane w ramach programu zrealizowanego w Lublinie – grant Seniorzy w Akcji Towarzystwa Inicjatyw Kulturalnych ę projekt realizowany w Białymstoku, Koszalinie i Lublinie strona

11 Z pamiętników SuperBabci i SuperDziadka Co dała mi ta szkoła? Szkoła pomogła mi zrozumieć, jak duża jest rola babci w rodzinie. Dała mi możliwość poznania wielu zabaw, piosenek, wierszyków, przybliżyła sztukę opowiadania, uwrażliwiła na tematy związane z psychologia dziecka. Szkoła pozwoliła mi poznać nowych ludzi i funkcjonować w nowej grupie społecznej przez okres jej trwania. Wytworzyła także większą mobilizację do życia i zwiększyła aktywność – należało nie tylko wyjść z domu, ale także przygotować się do zajęć. Teraz wiem jak organizować zabawy i zajęcia z dziećmi, żeby dzieci się nie nudziły. Odważniej niż kiedyś podejmuję działania integracyjne z innymi dziećmi. Czuję się spokojniejsza i pewniejsza jako babcia, zawsze mogę skonsultować problem z innymi babciami- koleżankami ze szkoły. Sprawniej niż kiedyś posługuję się Internetem.

12 Ogólne cele projektu Szkoła SuperBabci i SuperDziadka przeprowadzenie nowatorskich warsztatów psychologicznych, pedagogicznych i twórczych adresowanych do babć i dziadków wsparcie dziadków w wychowaniu wnuków wzmacnianie więzi międzypokoleniowych i komunikacji w rodzinie pomoc w rozwiązanie wielu problemów dotyczących dziecka i rodziny, umiejętność organizacji czasu dzieciom, dostarczenie wiedzy jak stać się atrakcyjnym partnerem dla wnuków

13 Ogólne cele projektu Szkoła SuperBabci i SuperDziadka cd Wychowywać to dawać świadectwo prawdzie, dobru i pięknu – Janusz Korczak Warsztaty to forma zajęć prowadzonych metodami aktywizującymi wszystkich uczestników grupy. Mają oni możliwość wypowiadania swoich opinii, odczuć, wykorzystania własnych doświadczeń w pracy nad zadaniami zaproponowanymi przez prowadzącego. Jego rolą jest wybór tematu, metod, dbałości o dobrą atmosferę współpracy oraz uzupełnienie wiedzy uczestników wynikających ze współczesnych badań nad rozwojem dziecka.

14 Cele szczegółowe projektu Szkoła SuperBabci i SuperDziadka Cel nr 1 wsparcie babć i dziadków w wychowaniu wnuków aktualizacja wiedzy na temat rozwoju dziecka i jego potrzebach emocjonalnych i edukacyjnych – zachęcanie dziecka do współpracy, zachęcanie do samodzielności pomoc w pierwszych latach podejmowania nauki w szkole komunikacja w rodzinie ułatwiająca współpracę Cel nr 2 promocja i rozwój wolontariatu Zajęcia plastyczne, bajkoterapia, zajęcia ze sztuki opowieści i organizacji zabaw

15 Cele szczegółowe projektu Szkoła SuperBabci i SuperDziadka Cel nr 3 zwiększenie umiejętności korzystania z Internetu Zajęcia komputerowe z zakresu obsługi stron internetowych, upowszechnianie projektu przez SuperBabcie i SuperDziadków Cel nr 4 rozbudzenie troski o własne zdrowie, wygląd, sprawność fizyczną zajęcia terenowe – 3 dniowy wyjazd do Janowa k. Lublina nowe techniki aktywności i dbałości o własne zdrowie (zdrowe odżywanie, zajęcia w basenie, spacery z kijkami Nordic Walkinig)

16 Partnerzy Dzielnica Ursynów Dzienny Dom Pomocy Społecznej ul. Cybisa 7 OGRODY ZMIAN Seniorzy w Akcji Forum 50+ Seniorzy XXI wieku ! portal Projekt dofinansowany ze środków Programu Operacyjnego Fundusz Inicjatyw Obywatelskich

17 DZIĘKUJEMY Zapraszamy do działania


Pobierz ppt "Szkoła SuperBabci i SuperDziadka - na warszawskim Ursynowie 29 sierpnia 2011 r Dzienny Dom Pomocy Społecznej ul. Cybisa 7 Projekt dofinansowany ze środków."

Podobne prezentacje


Reklamy Google