Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Komunikacja bez barier Działania na rzecz osób niepełnosprawnych podjęte lub nadzorowane przez Zarząd Transportu Miejskiego Warszawski Tydzień Kultury.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Komunikacja bez barier Działania na rzecz osób niepełnosprawnych podjęte lub nadzorowane przez Zarząd Transportu Miejskiego Warszawski Tydzień Kultury."— Zapis prezentacji:

1 Komunikacja bez barier Działania na rzecz osób niepełnosprawnych podjęte lub nadzorowane przez Zarząd Transportu Miejskiego Warszawski Tydzień Kultury Bez Barier Warszawa

2 Agenda Infrastruktura Tabor Personel Przepisy, układ komunikacyjny i organizacja przewozów Kampanie społeczne Strona www

3 Infrastruktura Przystanki -Zastosowanie przy krawężnikach pasa płytek antypoślizgowych oraz pasa żółtych płytek z wypustkami. Na przystankach, które nie były przebudowywane malowana jest żółta linia. -Wytyczne do przebudowy przystanków – 1,5 m. od krawędzi peronu nie powinno być jakichkolwiek elementów niezwiązanych z funkcją przystanku – słupów, latarni, drzew, skrzynek elektrycznych itp.

4 Infrastruktura Przystanki -Dostosowanie przystanków tramwajowych do wysokości taboru niskopodłogowego. -SIP – System Informacji Pasażerskiej z funkcją zapowiedzi głosowych dla osób czekających na przystanku.

5 Infrastruktura Stacje metra -Dodatkowe windy na stacjach: Ursynów i Racławicka. Planowana budowa wind na stacjach: Służew i Imielin. -Zapowiedzi głosowe przyjazdów pociągów na wszystkich stacjach. -Ścieżki prowadzące oraz guzki na krawędziach peronów.

6 Infrastruktura Infrastruktura teleinformatyczna Tłumacz języka migowego on-line w siedzibie ZTM przy ul. Żelaznej 61 – najlepszy sposób obsługi pasażerów niesłyszących i niedosłyszących.

7 Tabor Udział taboru niskopodłogowego wykorzystywanego do obsługi komunikacyjnej (dzień powszedni, godziny szczytu): -Autobusy – ok. 95,7 proc. -Tramwaje – ok. 32,6 proc. -Metro – 100 proc. -SKM – 100 proc.

8 Tabor -Żółte poręcze wewnątrz pojazdów widoczne dla osób z dysfunkcją wzroku. -Pochylnie wjazdowe dla wózków inwalidzkich. -Funkcja przyklęku w autobusach. -Przyciski STOP oznaczone alfabetem Braillea. -Dodatkowe przyciski dla osób z niepełnosprawnością.

9 Tabor -Oznakowanie zewnętrzne – piktogramy informujące o przystosowaniu pojazdu do potrzeb osób z niepełnosprawnością. -Oznakowanie wewnętrzne – piktogramy informujące o specjalnie wyznaczonych miejscach dla osób z niepełnosprawnością, osób starszych oraz osób z małymi dziećmi oraz wózków dziecięcych. -Zapowiedzi głosowe przystanków: Autobusy – ok. 54 proc. Tramwaje – ok. 44 proc. Metro i SKM – 100 proc. -Elektroniczne wyświetlacze z informacją o trasie, dla osób niesłyszących.

10 Personel Pracujący na zlecenie m. st. Warszawy operatorzy komunikacji miejskiej (przewoźnicy) prowadzą szkolenia dla osób prowadzących pojazdy w zakresie obsługi pasażerów o ograniczonej sprawności ruchowej.

11 Przepisy, układ komunikacyjny i organizacja przewozów -Nowelizacja Regulaminu Przewozów, w którym znaczącą rolę odgrywają zapisy dotyczące standardów obsługi pasażerów z niepełnosprawnością. -Oznaczenie w rozkładach jazdy kursów wykonywanych przez pojazdy niskopodłogowe. -Ułatwienie w korzystaniu z przystanków na żądanie – osoby z niepełnosprawnością ruchową lub niewidome nie muszą kierowcy autobusu dawać znaku do zatrzymania przez podniesienie ręki; kierowca widząc taką osobę musi się bezwzględnie zatrzymać.

12 Przepisy, układ komunikacyjny i organizacja przewozów -Osoby z niepełnosprawnością mają pierwszeństwo w zajmowaniu w pojazdach miejsc oznaczonych specjalnymi piktogramami. -Trwają prace nad ujednoliceniem wymagań dotyczących projektowania przestrzeni przystankowej, także pod kątem potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się.

13 Kampanie społeczne -Kampania Przyjacielu, ustąp miejsca – uwrażliwienie pasażerów komunikacji miejskiej na potrzeby osób z niepełnosprawnością w czasie podróży środkami transportu zbiorowego. -Warszawska Linia Edukacyjna – akcja edukacyjna skierowana do najmłodszych mająca na celu wytworzenie bezpiecznych ale i prospołecznych zachowań w środkach komunikacji miejskiej.

14 Strona www -Zmiana menu graficznego na tekstowe czytane, które jest dostępne także w trybie wysokiego kontrastu. -Oznaczenie przystanków niedostępnych dla osób z niepełnosprawnością na mapach na stronie. Oznaczenie tego typu będzie się stopniowo pojawiać również w taborze. -Kończą się prace nad wyszukiwarką pomagającą osobom z niepełnosprawnością w planowaniu podróży komunikacją miejską.

15 Strona www -Filmiki dla osób głuchoniemych na stronie z informacjami np. o cenniku biletów, sieci sprzedaży itp. -Serwis ZTM dostępny jest także przy korzystaniu wyłącznie z klawiatury. -Atrybuty ALT – alternatywnie do wyświetlanych obrazków – ułatwienie dla osób z dysfunkcją wzroku.

16 Strona www Na stronie funkcjonuje specjalna zakładka komunikacja bez barier, która zawiera najważniejsze informacje na temat udogodnień dla osób z niepełnosprawnością w komunikacji miejskiej. Zawiera również filmy – przygotowane przez Stowarzyszenie Integracja – pokazujące standardy zachowań wobec osób z niepełnosprawnością (jakich zachowań unikać, jak pomagać).

17 Dziękuję za uwagę


Pobierz ppt "Komunikacja bez barier Działania na rzecz osób niepełnosprawnych podjęte lub nadzorowane przez Zarząd Transportu Miejskiego Warszawski Tydzień Kultury."

Podobne prezentacje


Reklamy Google