Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

TEMATYKA PROJEKTU: POWIETRZE I JEGO TAJEMNICE. ZACZNIJMY OD ZAGADKI: W jaki sposób możemy najszybciej pozbyć się styropianu? a) używając rozdrabniacza.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "TEMATYKA PROJEKTU: POWIETRZE I JEGO TAJEMNICE. ZACZNIJMY OD ZAGADKI: W jaki sposób możemy najszybciej pozbyć się styropianu? a) używając rozdrabniacza."— Zapis prezentacji:

1 TEMATYKA PROJEKTU: POWIETRZE I JEGO TAJEMNICE

2 ZACZNIJMY OD ZAGADKI: W jaki sposób możemy najszybciej pozbyć się styropianu? a) używając rozdrabniacza b) stosując rozpuszczalnik c) przy pomocy bakterii

3 Doświadczenie 1 Cel doświadczenia: Sprawdzenie działania rozpuszczalnika na styropian.

4 Odczynniki i sprzęt: Rozpuszczalnik Bagietka Styropian Krystalizator

5 Przebieg doświadczenia Do krystalizatora wlewamy rozpuszczalnik. Następnie umieszczamy w nim styropian.

6 Obserwacje Po chwili styropian całkowicie rozpuszcza się w rozpuszczalniku.

7 Wniosek Styropian rozpuścił się w rozpuszczalniku, ponieważ w większości jest on wypełniony powietrzem (98% powietrza otoczone jest 2% polimerów).

8 Powietrze to mieszanina różnych gazów

9 USTALILIŚMY, ŻE NASZA GRUPA ZAJMIE SIĘ TAKIM GAZEM JAKIM JEST AZOT.

10 PROBLEM Jakie informacje o azocie możemy odczytać z układu okresowego i innych źródeł wiedzy?

11 Azot Symbol pierwiastkaN Charakter chemicznyniemetal Grupa15 Okres2 Masa atomowa14u Liczba protonów w jądrze7 Liczba neutronów w jądrze7 Liczba elektronów w jądrze7 Liczba elektronów walencyjnych 5 Liczba powłok elektronowych2 Rozmieszczenie elektronów w atomie 2,5

12 Azot został odkryty przez DANIELA RUTHERFORDA, który nazwał ten gaz zepsutym powietrzem.

13 Azot i jego właściwości Właściwości fizyczneWłaściwości chemiczne gaz bezbarwny słabo rozpuszcza się w wodzie nieco lżejszy od powietrza (ma mniejszą gęstość 1,25g/dm 3 ) temperatura wrzenia -196°C temperatura topnienia -209°C - niemetal - bez zapachu - bez smaku - nie pali się - nie podtrzymuje spalania

14 Ciekawostka Działanie ciekłego azotu na różę. Źródło: Płyta: Zabawy z fizyką dla wszystkich

15 Doświadczenie 2 Cel doświadczenia: Wykrywanie azotu w białku jaja kurzego

16 Odczynniki i sprzęt: wodorotlenek sodu, jajko, papierek lakmusowy, palnik, próbówka, dwie zlewki, bagietka, zapałki.

17 Przebieg doświadczenia Oddzielamy białko od żółtka.

18 Białko wlewamy do probówki.

19 Rozpuszczamy w wodzie wodorotlenek sodu.

20 Rozpuszczony wodorotlenek sodu wlewamy do próbówki z białkiem.

21 Wszystko razem ogrzewamy.

22 Do wylotu probówki zbliżamy zwilżony papierek lakmusowy. Obserwujemy jego zabarwienie, a także sprawdzamy zapach wydzielającego się gazu.

23 Spostrzeżenia: - Papierek lakmusowy zabarwił się na niebiesko. - Charakterystyczny zapach świadczy o wydzielaniu się amoniaku, którego roztwór wodny ma odczyn zasadowy.

24 Wnioski: Pod wpływem temperatury i wodorotlenku sodu nastąpił rozpad białek i uwolnił się amoniak. W skład białka wchodzi azot.

25 Zastosowania azotu

26 Azot stosowany jest w rolnictwie. Z niego otrzymuje się amoniak służący do produkcji nawozów sztucznych. Obrazki clipart

27 Azot stosowany jest w medycynie. - Jego związki znalazły zastosowanie w przemyśle farmaceutycznym. -Ciekły azot stosowany jest do miejscowych znieczuleń, podczas zabiegów rehabilitacyjnych tzw. leczenie zimnem. Obrazki clipart

28 Azot obecny jest również w poduszce powietrznej w samochodzie. Podczas wypadku poduszka wypełnia się m.in. gazowym azotem. Obrazek google

29 Związki azotu są składnikami materiałów wybuchowych. Obrazek pl.wikipedia.org/wiki/D ynamit pl.wikipedia.org/wiki/D ynamit

30 Czy problem został rozwiązany? Naszym zdaniem problem projektu został rozwiązany, ponieważ: - z układu okresowego odczytaliśmy informacje dotyczące atomu azotu, - korzystając z pozostałych źródeł wiedzy, poszerzyliśmy swoje wiadomości na temat właściwości i zastosowaniu azotu.

31 Podczas pracy nad projektem nauczyliśmy się: zdobywać nowe, ważne informacje z różnych źródeł wiedzy, odpowiedzialności, współpracować w grupie, wypełniać kartę projektu edukacyjnego, sprawniej przeprowadzać różne doświadczenia chemiczne.

32 Do naszej grupy należą: Daria Kobielska Magdalena Marciniak Sandra Zych Kamil Mąkowski Dawid Majchrzak Opiekun projektu: p. Irena Nowak

33 DZIĘKUJEMY ZA UDZIAŁ W PREZENTACJI NASZEJ GRUPY


Pobierz ppt "TEMATYKA PROJEKTU: POWIETRZE I JEGO TAJEMNICE. ZACZNIJMY OD ZAGADKI: W jaki sposób możemy najszybciej pozbyć się styropianu? a) używając rozdrabniacza."

Podobne prezentacje


Reklamy Google