Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu www.szkolnictwo.pl Wszelkie treści i zasoby edukacyjne publikowane na łamach Portalu www.szkolnictwo.pl.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu www.szkolnictwo.pl Wszelkie treści i zasoby edukacyjne publikowane na łamach Portalu www.szkolnictwo.pl."— Zapis prezentacji:

1 Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu Wszelkie treści i zasoby edukacyjne publikowane na łamach Portalu mogą być wykorzystywane przez jego Użytkowników wyłącznie w zakresie własnego użytku osobistego oraz do użytku w szkołach podczas zajęć dydaktycznych. Kopiowanie, wprowadzanie zmian, przesyłanie, publiczne odtwarzanie i wszelkie wykorzystywanie tych treści do celów komercyjnych jest niedozwolone. Plik można dowolnie modernizować na potrzeby własne oraz do wykorzystania w szkołach podczas zajęć dydaktycznych.

2

3

4 Zmysł wzroku jest najważniejszym zmysłem w organizmie człowieka, to tędy dostarczana jest największa ilość informacji ze świata zewnętrznego. Zmysł wzroku umożliwia nam właściwą reakcję na świat zewnętrzny w oparciu o ogromną ilość informacji, które odbieramy. Człowiek widzi specyficzny zakres promieniowania elektromagnetycznego, mieszczącego się między nm. Poniżej tej wartości znajduje się niewidzialne dla człowieka promieniowanie ultrafioletowe, natomiast powyżej promieniowanie podczerwone.

5

6 Rogówka to pierwsza, zewnętrzna część oka. Odżywiana jest za pomocą łez, co zapewnia jej idealną przezroczystość. Zadaniem rogówki jest skupianie wiązki promieni świetlnych. Od tyłu oko zamiast rogówki ma twardówkę - białą nieprzezroczystą błonę pełniącą funkcje ochronne. Soczewka, przypomina z wyglądu te, które znamy z mikroskopów czy aparatów. Jest przezroczysta, ma dwie wypukłości i ok. 0.5 cm średnicy. Między rogówką a soczewką znajduje się tęczówka, warstwa oka złożona z naczyń i mięśni, która też nadaje kolor naszym oczom. Źrenica to otwór, znajdujący się w środku tęczówki, przez który światło dostaje się do wnętrza oka. Tęczówka reguluje ilość światła wpadającego do jego wnętrza - automatycznie dopasowuje do jego natężenia wielkość źrenicy. Siatkówka to tkanka nerwowa wyścielająca od wewnątrz naczyniówkę - jest superczułą matrycą, która rejestruje widziany przez nas obraz, by za pośrednictwem nerwu wzrokowego mógł on być przesłany do mózgu.

7 Światło odbite od przedmiotów pada na błonę ochronną oka - rogówkę. Przechodzi przez komorę przednią oka i następnie przechodzi przez otwór w tęczówce - źrenicę. Po przejściu przez źrenicę światło natrafia na soczewkę, która je załamuje. Załamane światło pada na siatkówkę, na której powstaje obraz rzeczywisty, odwrócony, pomniejszony. Siatkówka przetwarza impulsy świetlne na odpowiednie sygnały nerwowe, które poprzez nerw wzrokowy wędrują do mózgu. główna oś optyczna soczewka skupiająca F2FF przedmiot obraz

8 Ostre widzenie na bliższą lub dalszą odległość jest normalnie regulowane przez dwuwypukłą soczewkę, odbywa się ono odruchowo, samoczynnie. Gdy soczewka ulega uwypukleniu (pogrubieniu), wtedy silniejsze jest załamywanie promieni świetlnych i umożliwione widzenie z bliska, natomiast gdy soczewka ulega spłaszczeniu możliwe jest widzenie z daleka. Ta zdolność przystosowania oka do widzenia z bliska i z daleka nazywana jest akomodacją oka (nastawnością). Jest ona zależna przede wszystkim od soczewki. Dzięki niej człowiek widzi przedmioty położone w różnej odległości od oka. Obraz odległy Zmniejszenie wypukłości soczewki Obraz bliski Zwiększenie wypukłości soczewki

9 a)przedmiot daleko, kąt widzenia mały, obraz mały b)przedmiot w odległości dobrego widzenia, kąt widzenia i wielkość obrazu optymalne c)przedmiot zbyt blisko, kąt widzenia i obraz większe ale nieostre Odległość dobrego widzenia dla człowieka o zdrowych oczach wynosi 25cm

10 Wady wzroku są niezdolnością oka do tworzenia prawidłowo zogniskowanego obrazu. Zdrowe oko – obrazy przedmiotów zarówno bliskich jak i dalekich tworzą się zawsze w tej samej odległości od soczewki oka – na siatkówce. Krótkowzroczność - obrazy przedmiotów dalekich tworzą się przed siatkówką.

11 Dalekowzroczność - obrazy przedmiotów bliskich tworzą się za siatkówką. Astygmatyzm - wada wzroku, którą cechuje niewyraźne widzenie z powodu nieregularnego kształtu rogówki lub rzadziej krzywizny soczewki wewnątrz oka. Nieodpowiedni kształt rogówki lub soczewki uniemożliwia prawidłowe skupienie światła na siatkówce.

12 Krótkowzroczność Wada korygowana jest za pomocą soczewek wklęsłych Dalekowzroczność Wada korygowana jest za pomocą soczewek wypukłych Astygmatyzm Wada korygowana jest za pomocą szkieł cylindrycznych

13 Lupa jest przyrządem optycznym służącym do bezpośredniej obserwacji drobnych przedmiotów. Zbudowana jest z jednej soczewki skupiającej lub grupy soczewek umieszczonych w oprawce. W lupie powstają obrazy pozorne, proste i powiększone. Odległość obserwowanego przedmiotu od soczewki powinna być mniejsza od ogniskowej. Wymóg ten jest konieczny do otrzymania obrazu pozornego. przedmiot w odległości mniejszej od ogniskowej soczewki Można użyć jednak lupy do otrzymania rzeczywistego obrazu na ekranie – przedmiot w odległości większej od ogniskowej..

14 Mikroskop optyczny został prawdopodobnie wynaleziony w 1590 roku przez Holendra Z. van Jansena. Udoskonalił ten przyrząd Anton van Leeuwenhoek w roku Szlifował on niezwykle precyzyjnie soczewki w taki sposób, że powiększał przedmioty 300 razy (dla porównania dziś można powiększyć około 2000 razy). Mikroskop jest to przyrząd złożony z dwóch soczewek - obiektywu i okularu, znajdujących się na wspólnej osi optycznej w pewnej odległości od siebie. Obie te soczewki muszą mieć krótkie ogniskowe, a zatem w rzeczywistych układach mikroskopów nie mogą to być pojedyncze cienkie soczewki, lecz odpowiednio wykonane układy soczewek.

15 1 – Okular 2 – Rewolwer – obrotowa tarcza zawierająca zestaw obiektywów o różnym rodzaju powiększenia i aperturze numerycznej 3 – Stolik 4 – Kondensor – koncentruje wiązkę promieni świetlnych o dużej intensywności formując z nich stożek wystarczający do oświetlenia pola przedmiotowego 5 – Przesłona / źródło światła – przesłony głównie mają za zadanie zmniejszenie ilości padającego światła, w zależności od miejsca umieszczenia mogą, np. zwiększać głębie ostrości lub zmniejszać wady optyczne 6 – Podstawa 7 – Śruba regulacyjna – umożliwia ułożenie próbki znajdującej się na stoliku na odpowiednią odległość tzw. odległość roboczą od obiektywu 8 – Statyw 9 - Tubus – jest to przestrzeń pomiędzy obiektywem a okularem, w której formuje się obraz

16 Obiektyw daje obrazy rzeczywiste, powiększone i odwrócone (NP) Okular spełnia rolę lupy, dając obrazy pozorne, powiększone i proste (NP). W całym mikroskopie obraz jest pozorny, powiększony i odwrócony. Przedmiot P oglądany przez mikroskop ustawia się przed obiektywem w odległości x niewiele większej od ogniskowej f 1 tej soczewki

17 Historia aparatu fotograficznego Pierwowzorem aparatu fotograficznego była camera obscura, czyli światłoszczelna skrzynka z niewielkim otworem, który umożliwia uzyskanie na tylnej ściance odwróconego obrazu przedmiotu. Najprostsza jej forma była znana już w starożytności, stosowana przez Arabów w X wieku oraz stosowana przez XVIII-wiecznych malarzy do wykreślania perspektywy przy malowaniu. Po raz pierwszy terminu fotografia użyto w roku 1839, potem powstało szereg innych wynalazków związanych z unowocześnianiem aparatu fotograficznego oraz obróbki filmów.

18 Układ optyczny oka można porównać z układem aparatu fotograficznego, przy czym rolę soczewek obiektywu spełniają rogówka i soczewka oka, rolę przysłony - tęczówka, a warstwy światłoczułej kliszy - siatkówka.

19 1.Zewnętrzna soczewka obiektywu pokryta zazwyczaj cienką warstwą antyodblaskową i pochłaniającą promieniowanie UV. 2.Soczewki korygujące, które razem z soczewką zewnętrzną tworzą zespół ruchomy, który można oddalać i przybliżać od aparatu za pomocą pierścienia (12), co umożliwia zmianę ogniskowej obiektywu, czyli tzw. zoom. 3. Wbudowana w zestaw tylnych, nieruchomych soczewek korygujących przysłona, za pomocą której można regulować ilość światła wpadającą z zewnątrz do aparatu. Obiektyw aparatu fotograficznego to układ kilku do kilkunastu soczewek.

20 4. Mechanizm spustowy – otwiera przesłonę (zwaną też migawką), która normalnie jest zamknięta, dzięki czemu światło nie dociera do kliszy lub matrycy. Po naciśnięciu przycisku spustowego (7) przesłona się otwiera na ściśle określony czas, po czym ponownie się zamyka, dzięki czemu można precyzyjnie ustalać czas naświetlania kliszy lub matrycy. W aparatach analogowych naciśnięcie przycisku spustowego uruchamia też mechanizm przesuwu kliszy fotograficznej (5), a w lustrzankach podnosi także uchylne lustro. 5. Rolka z kliszą fotograficzną – w aparatach cyfrowych w tym miejscu zazwyczaj umieszczane są baterie zasilające oraz karty pamięci. 6. Uszy, do których można zamontować pasek do noszenia aparatu. 7. Przycisk uruchamiający mechanizm spustowy – w różnych aparatach występuje on w różnych miejscach, ale zwykle znajduje się w górnej, prawej części aparatu. 8. Pokrętło podstawowych nastawów aparatu. 9. Wyświetlacz parametrów pracy aparatu (w wielu aparatach go nie ma). 10. Wizjer, przez który można obserwować kadr – w lustrzankach jednoobiektywowych dzięki zastosowaniu pięciokątnego pryzmatu i uchylnego lustra w wizjerze obserwuje się obraz bezpośrednio z obiektywu. W aparatach kompaktowych obraz w wizjerze tworzony jest za pomocą dodatkowego zestawu małych soczewek i nie odpowiada on dokładnie temu, co zarejestruje aparat, zwłaszcza przy zbliżeniach. 11. Tzw. gorąca stopka – złącze umożliwiające przyłączenie do aparatu zewnętrznej lampy błyskowej lub mechanizmu zdalnego wyzwalania. 12. Pierścień regulacyjny obiektywu – w skomputeryzowanych obiektywach typu zoom umożliwia on zmianę ogniskowej, w tradycyjnych obiektywach za pomocą pierścienia zmieniało się wartość przysłony oraz dokonywało się ręcznego ostrzenia kadru.8.

21 Repetytorium gimnazjalisty – fizyka wyd Greg


Pobierz ppt "Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu www.szkolnictwo.pl Wszelkie treści i zasoby edukacyjne publikowane na łamach Portalu www.szkolnictwo.pl."

Podobne prezentacje


Reklamy Google