Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Magdalena Dul Winnice jako specyficzny produkt turystyczny Polski - metody promocji   PRACA DYPLOMOWA MAGISTERSKA Promotor: Prof. nadzw. dr hab. inż.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Magdalena Dul Winnice jako specyficzny produkt turystyczny Polski - metody promocji   PRACA DYPLOMOWA MAGISTERSKA Promotor: Prof. nadzw. dr hab. inż."— Zapis prezentacji:

1 Magdalena Dul Winnice jako specyficzny produkt turystyczny Polski - metody promocji   PRACA DYPLOMOWA MAGISTERSKA Promotor: Prof. nadzw. dr hab. inż. Jan Krupa Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania – Rzeszów 2008

2 WSTĘP bez mała tradycję. Od kilku lat wyraźnie rośnie
Winiarstwo w Polsce ma długą, tysiącletnią bez mała tradycję. Od kilku lat wyraźnie rośnie zainteresowanie winem, picie tego trunku staje się modne. Parę lat temu moda na „prawdziwą” turystykę winiarską dotarła również do Polski. Winiarska turystyka rozwija się w Polsce w szybkim tempie, a na zachodzie cieszy się bardzo dużym zainteresowaniem.

3 Wstęp Na Podkarpaciu liczba gospodarstw
posiadających swoje winnice z roku na rok wzrasta, jest to dobry powód by stworzyć „Podkarpacki Szlak Winnic”, który być może przyczyni się do promocji turystycznej regionu.

4 Wstęp Warunki dla rozwoju polskiego
winiarstwa, a tym samym dla enoturystyki, od bardzo dawna nie były tak korzystne, jak obecnie. Polskie wina są nie lada ciekawostką, na którą skusić powinno się wielu konsumentów, a przyszłość turystyki winiarskiej będzie zależeć od jakości nowego krajowego trunku.

5 Cel i zakres pracy Celem pracy jest przedstawienie
uwarunkowań rozwoju enoturystyki w Polsce, zwłaszcza na Podkarpaciu oraz stworzenie specyficznego produktu turystycznego Polski. Z tych względów podjęto próbę opracowania „Podkarpackiego Szlaku Winnic”.

6 Zakres pracy Badaniami objęto głównie właścicieli
podkarpackich winnic, a także instytucje związane z winiarstwem, jak: - Stowarzyszenie Winiarzy Podkarpacia, - Polski Instytut Winorośli i Wina, - Zielonogórskie Stowarzyszenie Winiarskie. W pracy przedstawiono nowoczesne metody promocji tego specyficznego produktu turystycznego.

7 Metody i techniki badawcze
W pracy wykorzystano następujące metody i techniki badawcze: analiza literatury, czasopism, materiałów w Internecie, ·    ankieta internetowa, ·    własna obserwacja (praca w terenie), ·    wywiad i rozmowa, ·    programy i edytory tekstu i grafiki, ·    fotografia, ·  analiza SWOT.

8 PODKARPACKI SZLAK WINNIC
Jeszcze 10 lat temu nikt by nie przypuszczał, że na Podkarpaciu powstaną piękne, profesjonalne winnice. Tymczasem po dwóch Konwentach w Warszawie i Zielonej Górze, wino z podkarpackich winnic zrobiło furorę. Teraz zna ten region cała winiarska Polska. Aby wzajemnie się wspomagać, podkarpaccy winiarze założyli w 2006 roku Stowarzyszenie Winiarzy Podkarpacia. Należą do niego właściciele przeszło 100 winnic. Wielu z nich, którzy nie tak dawno rozpoczęli swoją przygodę z winoroślą, dziś postrzegani są przez fachowców z branży, jako producenci jakościowego wina. Winnic na Podkarpaciu wciąż przybywa, a region, przede wszystkim dzięki ludziom pełnym inicjatywy i winiarskiego entuzjazmu, staje się winiarską stolicą Polski[1]. Niektórzy się zastanawiają, dlaczego Podkarpacie? Tymczasem nie ma w tym nic dziwnego. Podkarpacie to typowy teren podgórski, przedmurze Karpat. Łagodne stoki, gliniasta gleba, upalne lata i słoneczne jesienie i śnieżne zimy. Śnieg to sprzymierzeniec winnic, dzięki jego grubej pokrywie, gleba nie przemarza i rośliny bezpiecznie przeżywają zimę. Warto sobie zapamiętać, że już z jednego hektara winnicy możemy otrzymać około 5-7 tysięcy litrów wina, czyli w granicach 8-9 tysięcy standardowych 0,75 litrowych butelek. Jeżeli to połączyć z gospodarstwem agroturystycznym, zysk może się okazać całkiem przyzwoity[2]. Autor pracy podjął próbę opracowania „Podkarpackiego Szlaku Winnic” (rys. 16). Dzięki pomocy Romana Myśliwca oraz członków Stowarzyszenia Winiarzy Podkarpacia, na stronie Stowarzyszenia ukazał się tekst zachęcający podkarpackich właścicieli winnic do uczestnictwa w projekcie. Ich zadanie polegało na wypełnieniu krótkiej „fiszki” (internetowej ankiety) ewidencyjnej winnicy (załączonej do niniejszej pracy w Aneksie – załącznik nr 1), którą można było pobrać ze strony Stowarzyszenia i na podstawie, której zaproponowano trasę szlaku. Właściciele winnic zostali również poproszeni o udostępnienie zdjęć przedstawiających własne winnice. Początkowo szlak miał przedstawiać, przede wszystkim te największe winnice, jednak wielu właścicieli winnic sadzi winorośl na razie tylko na niewielkim, kilkuarowym areale. Czekają bowiem, aż w Polsce sytuacja zrobi się na tyle normalna, że będą mogli swoje wina oficjalnie sprzedawać. Innym argumentem, przemawiającym za tym, żeby umieścić na szlaku również mniejsze winnice, jest fakt, że najlepsze wina powstają właśnie na małych powierzchniach. Najlepsze, światowej sławy burgundy powstają na 5-10 arowych działkach[3]. Na jakość trzeba sobie zapracować i podkarpaccy winiarze niewątpliwie to robią. Wielu właścicieli winnic niestety nie wysłało swojego zgłoszenia, kilku nie zależało na uczestnictwie w projekcie, jednak w większości przypadków wykazywali duże zainteresowanie możliwością wzięcia udziału w ciekawym projekcie. Bardzo pozytywnie odnieśli się do folderu z mapą, który powstał na bazie wysłanych ankiet i który, wraz ze zdjęciami i danymi właścicieli winnic, znajduje się w Aneksie do pracy – załącznik nr 2. Na szlaku umieszczono 18 winnic oraz 2 sklepy o tematyce winiarskiej z województwa podkarpackiego. Całkowita długość szlaku wynosi ok. 436 km. [1] M. Tomczyk, Tworzymy wyjątkowe wina, Stowarzyszenie Winiarzy Podkarpacia, Rzeszów 2007, s. 1-3. [2] Tamże, s. 5. [3] Wywiad telefoniczny z Ryszardem Cacaj z Winnicy „Dolina Nilu” w Kolbuszowej w dniu

9 LOGO Podkarpackiego Szlaku Winnic

10 Tablica informacyjna

11 Metody promocji Promocja szlaku turystycznego najczęściej sprowadza się do następujących czynności: ustawienie tablic informacyjnych (billboardy), wydanie folderu, ulotek lub przewodnika, stworzenie strony internetowej poświęconej poszczególnym atrakcjom na odcinkach szlaku, organizacja różnych imprez promujących atrakcje na szlaku, np. wycieczki, konkursy itp.

12 Podkarpackiego Szlaku Winnic
Strona internetowa Podkarpackiego Szlaku Winnic

13 Najciekawsze winnice na szlaku
Winnica „GOLESZ” w Jaśle

14 zwany „Dionizosem z Jasła”. Aktualnie prawnym
Założycielem winnicy jest Roman Myśliwiec, zwany „Dionizosem z Jasła”. Aktualnie prawnym właścicielem jest Bartłomiej Myśliwiec. Winnica została założona w 1982 roku. Wina z Winnicy „Golesz” są wysoko oceniane na imprezach winiarskich.

15 Winnica „JASIEL” w Jareniówce koło Jasła

16 Winnica „DOLINA NILU” w Kolbuszowej

17 Podsumowanie Winnice mogą stanowić specyficzny produkt turystyczny Podkarpacia (oprócz tradycyjnych sposobów na spędzanie czasu, istnieje zupełnie nowy, znacznie ciekawszy rodzaj wypoczynku i edukacji). Przyszłość uprawy winorośli jest związana z gospodarstwami agroturystycznymi (możliwość spędzenia czasu przy lampce dobrego i zdrowego wina, z możliwością poznania tajników jego powstania).

18 Podsumowanie Promocja enoturystyki wymaga zastosowania profesjonalnych metod i narzędzi w komunikacji z klientem (Internet, utrzymywanie kontaktu z wszelkimi mediami i kreowanie pozytywnego wizerunku, poprzez organizowanie seminariów, targów, pokazów, imprez). Sprzedaż osobista także odgrywa w tej dziedzinie kluczową rolę, ponieważ turysta chce poznać nie tylko sam smak wina, ale również chce poznać cały proces jego powstawania, z narzędziami do produkcji, miejscem przechowywania itp.

19 Serdecznie dziękuję za uwagę


Pobierz ppt "Magdalena Dul Winnice jako specyficzny produkt turystyczny Polski - metody promocji   PRACA DYPLOMOWA MAGISTERSKA Promotor: Prof. nadzw. dr hab. inż."

Podobne prezentacje


Reklamy Google