Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Microsoft Solutions Framework (MSF) i Microsoft Operations Framework (MOF) Rafal Lukawiecki, Project Botticelli

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Microsoft Solutions Framework (MSF) i Microsoft Operations Framework (MOF) Rafal Lukawiecki, Project Botticelli"— Zapis prezentacji:

1 Microsoft Solutions Framework (MSF) i Microsoft Operations Framework (MOF) Rafal Lukawiecki, Project Botticelli Prezentacja częściowo oparta o materiały szkoleniowe MOC oraz promocyjne prezentacje Microsoft – za zgodą.

2 2Cele Zrozumieć typowe problemy organizacyjne przeszkadzające w produkcji oprogramowania oraz jego wsparciu operacyjnym Zrozumieć typowe problemy organizacyjne przeszkadzające w produkcji oprogramowania oraz jego wsparciu operacyjnym Zrozumieć jak ramy pracy opublikowane przez Microsoft pozwalają usunąć te przeszkody Zrozumieć jak ramy pracy opublikowane przez Microsoft pozwalają usunąć te przeszkody

3 3 Plan sesji Typowe problemy Typowe problemy Cykl życia oprogramowania Cykl życia oprogramowania Microsoft Solutions Framework Microsoft Solutions Framework Microsoft Operations Framework Microsoft Operations Framework

4 4 Typowe ilości porażek w IT Projekty tworzenia oprogramowania (The Standish Group) Trudności i wyzwania Sukces Porażka 28% 46% 26%

5 5 When projects fail, its rarely technical. Jim Johnson, The Standish Group Korzenie porażek Oddzielenie celu od funkcji Oddzielenie celu od funkcji Oddzielenie biznesu od technologii Oddzielenie biznesu od technologii Brak wspólnego języka i procesu Brak wspólnego języka i procesu Niezdolność pracy zespołowej Niezdolność pracy zespołowej Procesy nieelastyczne na zmiany Procesy nieelastyczne na zmiany Rozwiązanie? Rozwiązanie? Dobra i przetestowana rama pracy! Dobra i przetestowana rama pracy! Średnie przekroczenie kosztów 189% Projekty zrestartowane: 94% Przekroczenie czasu: 222% Średnio dostarczona funkcjonalność: 61% Standish Group

6 6 Modele życia IT Microsoft Operations Framework Microsoft Solutions Framework Operuj Wdróż Buduj Planuj

7 7 Czym jest rama pracy (framework)? W odróżnieniu od metodologii, rama pracy to zestaw narzędzi czyli dobrych metod pracy W odróżnieniu od metodologii, rama pracy to zestaw narzędzi czyli dobrych metod pracy Czy to dobre? Czy to dobre? Tak, bo ramy łatwiej się używa, są elastyczniejsze i mniej ograniczające Tak, bo ramy łatwiej się używa, są elastyczniejsze i mniej ograniczające Tak, bo się dobrze łączą z metodologiami, (jak RUP, Prince 2, itd.) Tak, bo się dobrze łączą z metodologiami, (jak RUP, Prince 2, itd.) Nie, bo musisz wybierać czego w nich nie używać Nie, bo musisz wybierać czego w nich nie używać

8 8 MSF i MOF Microsoft Solutions Framework Microsoft Solutions Framework Stworzona w 1991, ostatnie duże zmainy w 1999 i na początku 2003 Stworzona w 1991, ostatnie duże zmainy w 1999 i na początku 2003 Do tworzenia oprogramowania i wdrażania infrastruktur Do tworzenia oprogramowania i wdrażania infrastruktur Microsoft Operations Framework Microsoft Operations Framework Stworzona w 1999 w oparciu o dojrzały ITIL (IT Infrastructure Library) Stworzona w 1999 w oparciu o dojrzały ITIL (IT Infrastructure Library) Odświeżona w grudniu 2002 Odświeżona w grudniu 2002 Do zarządzania etapem wsparcia operacyjnego systemów informatycznych Do zarządzania etapem wsparcia operacyjnego systemów informatycznych

9 9 MSF – Microsoft Solutions Framework

10 10 Czy MSF działa? Tak, o ile wybierzesz właściwe jego elementy, które będą potrzebne Twemu projektowi i zespołowi Tak, o ile wybierzesz właściwe jego elementy, które będą potrzebne Twemu projektowi i zespołowi Duże projekty stworzone w użyciem MSF Duże projekty stworzone w użyciem MSF i (Aris Corp, teraz Ciber) i (Aris Corp, teraz Ciber) Wdrożenie Microsoft Exchange i SMS dla użytkowników w VAA (Veteran Affairs Administration) w USA (Aris Corp teraz Ciber) Wdrożenie Microsoft Exchange i SMS dla użytkowników w VAA (Veteran Affairs Administration) w USA (Aris Corp teraz Ciber) Visual Studio, Office 2000, Office XP, Windows 2000, Windows XP, Windows Server 2003 Visual Studio, Office 2000, Office XP, Windows 2000, Windows XP, Windows Server 2003

11 11 Elementy kluczowe MSF Model Zespołu Zarządzanie Ryzykiem Czas Zasoby Zakres Model Procesu Jakość

12 12 Release Management Testing Development User Experience Program Management Product Management Model zespołu w MSF Współzależne i współpracujące role Współzależne i współpracujące role Każdy członek ma jasne cele i zadania Każdy członek ma jasne cele i zadania Współdzielone zarządzanie projektem Współdzielone zarządzanie projektem Nie 6 osób! Nie 6 osób!

13 13 Model procesu w MSF Project Plans Approved Scope Complete Release Readiness Approved Deployment Complete Vision/Scope Approved MSF

14 14 Codzienny Build Codziennie budujemy i zespalamy cały produkt w formie wykonywalnej Publiczny codzienny build to: Świetny sygnał że zespół funkcjonuje Świetny sygnał że zespół funkcjonuje Sposób by uwidocznić rozwój produktu Sposób by uwidocznić rozwój produktu Bicie serca procesu wytwarzania Bicie serca procesu wytwarzania

15 15 Release Readiness Ciągły proces testowania D E V L O P I G E N S T A B I L Z N G I I Project Plan Approved Project Plan Approved Scope Complete Internal Release 1 Internal Release 2 Internal Release... Test Plan Test Specification Complete/Alpha Beta Release Candidates RTM Wypuszczenie Internal Release n (Alfa, Pilot) Zero-Bug Release Stabilność Produktu

16 16 Windows XP Daily Cycle

17 17 MOF – Microsoft Operations Framework

18 18 MOF, Microsoft i Świat Microsoft bezwzględnie chce pomóc klientom lepiej operować systemami opartymi o ich i inne technologie… Microsoft bezwzględnie chce pomóc klientom lepiej operować systemami opartymi o ich i inne technologie… …w sposób oparty na doświadczeniach przemysłu …w sposób oparty na doświadczeniach przemysłu …udokumentowanych w IT Infrastructure Library (ITIL) …udokumentowanych w IT Infrastructure Library (ITIL) …które Microsoft pomaga rozwijać. …które Microsoft pomaga rozwijać.

19 19 Ulepszyć się da! DMR, firma koncernu Fujitsu, zbadała 70 firm (30% z ponad pracowników) i odkryła, że coroczne regularne koszta wspierania informatyki można zmniejszyć o nawet 65% po 4 latach. Typowe ulepszenia procesów prowadziły do redukcji kosztów operowania IT o $770 na użytkownika na rok. (Źródło: DMR Consulting, a Fujitsu company (2001). IT Service Effectiveness Survey) DMR, firma koncernu Fujitsu, zbadała 70 firm (30% z ponad pracowników) i odkryła, że coroczne regularne koszta wspierania informatyki można zmniejszyć o nawet 65% po 4 latach. Typowe ulepszenia procesów prowadziły do redukcji kosztów operowania IT o $770 na użytkownika na rok. (Źródło: DMR Consulting, a Fujitsu company (2001). IT Service Effectiveness Survey)

20 20 MOF i ITIL IT Infrastructure Library (ITIL) IT Infrastructure Library (ITIL) Dobre metody pracy (best practices) w zarządzaniu i obsłudze informatyki Dobre metody pracy (best practices) w zarządzaniu i obsłudze informatyki Niezależne od technologii Niezależne od technologii Zaprojektowane by je dopasowywać do potrzeb Zaprojektowane by je dopasowywać do potrzeb MOF nie zastępuje ITIL ale jest jego adaptacją zgodną z zaleceniami, dopasowaną dla organizacji używających technologii Microsoft MOF nie zastępuje ITIL ale jest jego adaptacją zgodną z zaleceniami, dopasowaną dla organizacji używających technologii Microsoft IT Infrastructure Library Wskazówki dla technologii Microsoft Microsoft Operations Framework (MOF)

21 21 MOF jest dostępny jako... Pracując ze swymi partnerami, Microsoft stworzył dla Microsoft Operations Framework: Pracując ze swymi partnerami, Microsoft stworzył dla Microsoft Operations Framework: Wskazówki i wiedzę Wskazówki i wiedzę Operations guides (podręczniki obsługi operacyjnej) dla: Windows, Exchange, SQL Server, SMS, MOM Operations guides (podręczniki obsługi operacyjnej) dla: Windows, Exchange, SQL Server, SMS, MOM Serwisy Serwisy Szkolenia Szkolenia Trzy świetne kursy MOC Trzy świetne kursy MOC Gotowe rozwiązania Gotowe rozwiązania

22 22 IT Infrastructure Library (ITIL) Sponsorowane przez brytyjską agencję Sponsorowane przez brytyjską agencję Central Computer & Telecommunications Agency (CCTA), teraz Office of Government Commerce (OGC) Central Computer & Telecommunications Agency (CCTA), teraz Office of Government Commerce (OGC) Początki we wczesnych latach 90-tych Początki we wczesnych latach 90-tych ITIL jest zbiorem najlepszych metod pracy i doświadczeń przedsiębiorst polegających na informatyce ITIL jest zbiorem najlepszych metod pracy i doświadczeń przedsiębiorst polegających na informatyce

23 23 ITIL – więcej... Oficjalnie sprzedawany (książki) przez The Stationery Office (TSO) w UK Oficjalnie sprzedawany (książki) przez The Stationery Office (TSO) w UK Grupa użytkowników to słynne IT Service Management Forum (ITSMF) Grupa użytkowników to słynne IT Service Management Forum (ITSMF) Organizacje powinny dopasować ITIL przed jego implementacją Organizacje powinny dopasować ITIL przed jego implementacją MOF tego przykładem, nie jest 100% ITIL MOF tego przykładem, nie jest 100% ITIL Niezależny od platformy Niezależny od platformy

24 24 Modele MOF Communication Operations Partner Security Release Infrastructure Support Changing OperatingSupporting Optimizing Release Readiness Review Release Approved Review SLA Review Operations Review Identify 1 Analyze 2 Plan 3 Control 5 Track 4 Retired Risks List Risk Assessment Document Top n Risks Model Ryzyka Model Procesu Model Zespołu

25 25 Model procesu w MOF Cykl z 4 fazami Cykl z 4 fazami Zarządzanie oparte o ryzyko Zarządzanie oparte o ryzyko Unikamy wielu potencjalnie kosztownych błędów Unikamy wielu potencjalnie kosztownych błędów Zmiany OperacjeWsperianie Optymizcja Przegląd Gotowości Release Akceptacja Release Przegląd SLA Przegląd Operacyjny

26 26 Proces: Faza Zmian Changing Quadrant Service Management Functions Zarządzanie zmianami Zarządzanie zmianami Zarządzanie konfiguracją Zarządzanie konfiguracją Zarządzanie wdrażaniem Zarządzanie wdrażaniem Changing Release Readiness Review Release Approved Review Wprowadź nowe serwisy, technologie, systemy, aplikacje, sprzęt i procesy

27 27 Proces: Faza Operacji Operating Quadrant Service Management Functions Zarządzanie systemem Zarządzanie systemem Administracja serwisami directory Administracja serwisami directory Job scheduling (wsady) Job scheduling (wsady) Administracja siecią Administracja siecią Zarządzanie drukarkami Zarządzanie drukarkami Zarządzanie bezpieczeństwem Zarządzanie bezpieczeństwem Śledzenie i sterowanie procesem Śledzenie i sterowanie procesem Zarządzanie przechowalniami danych Zarządzanie przechowalniami danych Operating Operations Review Wykonuj codzienne zadania efektywnie i skutecznie

28 28 Proces: Faza Wspierania Supporting Quadrant Service Management Functions Zarządzanie incydentami Zarządzanie incydentami Zarządzanie problemami Zarządzanie problemami Oddział obsługi Oddział obsługi Supporting SLA Review Szybko rozwiązuj incydenty, problemy i inne zapytania

29 29 Proces: Faza Optymalizacji Optimizing Quadrant Service Management Functions Zarządzanie poziomem serwisów (service level) Zarządzanie poziomem serwisów (service level) Zarządzanie dostępnością i niezawodnością Zarządzanie dostępnością i niezawodnością Zarządzanie wydajnością i pojemnością Zarządzanie wydajnością i pojemnością Zarządzanie finansowe Zarządzanie finansowe Przygotowanie na katastrofy Przygotowanie na katastrofy Zarządzanie siłą roboczą Zarządzanie siłą roboczą Optimizing Przygotuj zmiany które zoptymalizują koszta obsługi informatycznych systemów, wydajność, niezawodność i dostępność

30 30 Model Zespołu w MOF Opisuje Opisuje Jak stworzyć zespół obsługi IT Jak stworzyć zespół obsługi IT Zadania i wymagane zdolności dla ról Zadania i wymagane zdolności dla ról Jakościowe cele skutecznych zespołów Jakościowe cele skutecznych zespołów Wskazówki dla rozporoszony ch środowisk Wskazówki dla rozporoszony ch środowisk Komunikacja Operations Partner Security Release Infrastruc- ture Support

31 31 Dokument (lub baza) oszacowania ryzka uwidacznia ten process i pomaga planować pracę i unikać problemów Już nie- ryzyka Risk Assessment Document Priorytety exposure 3. Plany 5. Steruj 2. Analiza 1. Znajdź Zdania o ryzyku 4. Śledź Proces zarządzania ryzykiem

32 32 Kolejne kroki... MSF w MSF w MOF samo-ocena w itsolutions/mof/moftool/default.asp MOF samo-ocena w itsolutions/mof/moftool/default.asp Odwiedź Odwiedź Zatrudnij experta z doświadczeniem z MCS lub od partnerów Zatrudnij experta z doświadczeniem z MCS lub od partnerów

33 33 Więcej URL na potem... Active Directory Operations Guide tory/adops.asp tory/adops.asp Security Operations Guide for Exchange 2000 Server ault.asp ault.asp Security Operations Guide for Windows 2000 Server 0/staysecure/default.asp 0/staysecure/default.asp Microsoft Operations Manager 2000 Operations Guide uide/default.asp uide/default.asp Microsoft Systems Management Server 2.0 Product Operation Guide og.asp og.asp MOF Self-Assessment tool The Windows 2000 Operations Guide Series opsguide/opsguide.asp opsguide/opsguide.asp Patterns and practices books:

34 34Podsumowując Najtypowsze problemy utrudniające tworzenie dużego oprogramowania i obsługę oddziałów informatyki są związane z ludźmi i procesami Najtypowsze problemy utrudniające tworzenie dużego oprogramowania i obsługę oddziałów informatyki są związane z ludźmi i procesami Ramy takie jak MSF i MOF rozwiązują wiele z tych problemów Ramy takie jak MSF i MOF rozwiązują wiele z tych problemów Nikt nie może sobie pozwolić by zignorować te duże oszczędności i ulepszenia Nikt nie może sobie pozwolić by zignorować te duże oszczędności i ulepszenia


Pobierz ppt "Microsoft Solutions Framework (MSF) i Microsoft Operations Framework (MOF) Rafal Lukawiecki, Project Botticelli"

Podobne prezentacje


Reklamy Google