Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Volvo Buses Global Training – Autobus CNG 2012-10-10 Autobusy Volvo z zasilaniem CNG.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Volvo Buses Global Training – Autobus CNG 2012-10-10 Autobusy Volvo z zasilaniem CNG."— Zapis prezentacji:

1 Volvo Buses Global Training – Autobus CNG Autobusy Volvo z zasilaniem CNG

2 Volvo Buses Global Training – Autobus CNG Surowce energetyczne Ropa naftowa – mieszanina węglowodorów Skład: 80-88% węgla; 11-14,5% wodoru; 0,01-6% siarki (rzadko do 8%); 0,005-0,7% tlenu (rzadko do 1,2%); 0,001-1,8% azotu. Gaz ziemny - mieszanina węglowodorów Skład: ponad 90% metanu CH 4

3 Volvo Buses Global Training – Autobus CNG Metan (CH 4 ) lżejszy od powietrza Etan (C 2 H 6 ) cięższy od powietrza Propan (C 3 H 8 ) cięższy od powietrza Butan (C 4 H 10 ) cięższy od powietrza Metan0,71 kg/m³ Etan1,32 kg/m³ Propan2,019 kg/m³ Butan2,703 kg/m³ Powietrze1,20 kg/m³ Azot1,25 kg/m³ Tlen1,43 kg/m³ Wodór0,09 kg/m³

4 Volvo Buses Global Training – Autobus CNG LPG (Liquefied Petroleum Gas) CNG (Compressed Natural Gas) HCNG (Hydrogen Compressed Natural Gas) LNG (Liquefied Natural Gas)

5 Volvo Buses Global Training – Autobus CNG LPG (Liquefied Petroleum Gas) (znany jako propan-butan) gazol – mieszanina propanu i butanu gaz - ulega skropleniu w temperaturze pokojowej, gdy ciśnienie wynosi od 2.2 do 4 atm. Do butli jest pompowany przy ciśnieniu rzędu 6 atm. najbardziej wszechstronne źródło energii.

6 Volvo Buses Global Training – Autobus CNG CNG (Compressed Natural Gas) sprężony gaz ziemny sprężony do MPa. do napędu pojazdów silnikowych wartość energetyczna 1m 3 w warunkach normalnych (Nm 3 ) to około 1l benzyny. masa 1Nm 3 gazu ziemnego to w przybliżeniu 0,7 kg

7 Volvo Buses Global Training – Autobus CNG Zalety CNG jako paliwa: niska emisja zanieczyszczeń (mało węgla) (główny składnik to metan, CH 4 ) spalanie przebiega wolniej (silnik pracuje ciszej) gaz szybko ulega rozproszeniu (nie rozlewa się jak benzyna i nie zalega przy ziemi jak LPG) wysoka temperatura samozapłonu (dla CNG 537 °C, dla benzyny 340 °C, dla ON 270 °C) w pełni hermetyczna instalacja tankowania oraz składowania pojazdy mają fabrycznie zamontowaną instalacją CNG najwyższa liczba oktanowa wśród paliw silnikowych do 120 najwyższa wartość opałowa wśród paliw silnikowych (CNG 55,5; benzyna 45 MJ/kg) znaczne oszczędności na paliwie nie jest produkowany z ropy naftowej

8 Volvo Buses Global Training – Autobus CNG Wady CNG jako paliwa: konieczności instalacji butli wysokociśnieniowych do 20 Mpa (ciężkie stalowe lub wykonane z drogich kompozytów) konieczności sprężania gazu przez stację tankowania do bardzo wysokiego ciśnienia w przypadku silników z zapłonem samoczynnym - dostosowanie ich do zasilania CNG wymaga zabudowania iskrowego układu zapłonowego lub wtryskiwania niewielkiej dawki ON do komory spalania z jednoczesnym wtryskiem CNG do kolektora dolotowego stosunkowo mała sieć stacji tankowania CNG w Polsce większa objętość CNG (ilość sprężonego gazu równoważna 1l benzyny lub 1,3l LPG zajmuje ponad 4 l)

9 Volvo Buses Global Training – Autobus CNG HCNG (lub H2CNG) (Hydrogen Compressed Natural Gas) mieszanina sprężonego gazu ziemnego i 4 - 9% wodoru używany jako paliwo do silników o spalaniu wewnętrznym oraz zastosowań domowych. udział wodoru do 50% mieszaniny nie zwiększa ryzyka wybuchu czy zapłonu w porównaniu do zwykłego CNG. bardzo mała sieć stacji tankowania na świecie

10 Volvo Buses Global Training – Autobus CNG LNG (Liquefied Natural Gas) gaz ziemny w postaci ciekłej temperatura poniżej -162 °C (temperatura wrzenia metanu, głównego składnika LNG) podczas skraplania objętość redukuje się 630 razy. 1/4 gazu ziemnego jest transportowana jako LNG

11 Volvo Buses Global Training – Autobus CNG Skład gazu CNG Propan-Butan1.8% Metan91.6% Inne węglowodory1.1% Etan4.7% Dwutlenek węgla0.5% Azot 0.3%

12 Volvo Buses Global Training – Autobus CNG Butan Metan Gaz domowy Etan 5÷15% Wodór Acetylen Propan Granice palności gazów % gazu w powietrzu

13 Volvo Buses Global Training – Autobus CNG Autobusy zasilane CNG

14 Volvo Buses Global Training – Autobus CNG Autobusy zasilane CNG

15 Volvo Buses Global Training – Autobus CNG Wymiary autobusu

16 Volvo Buses Global Training – Autobus CNG Wymiary autobusu

17 Volvo Buses Global Training – Autobus CNG Szkielet nadwozia

18 Volvo Buses Global Training – Autobus CNG Szkielet nadwozia

19 Volvo Buses Global Training – Autobus CNG Otwieranie awaryjne drzwi

20 Volvo Buses Global Training – Autobus CNG Otwieranie awaryjne drzwi

21 Volvo Buses Global Training – Autobus CNG Okna – wyjścia awaryjne

22 Volvo Buses Global Training – Autobus CNG Klapy zewnętrzne

23 Volvo Buses Global Training – Autobus CNG Klapy zewnętrzne

24 Volvo Buses Global Training – Autobus CNG Dach - poszycie i kratownica

25 Volvo Buses Global Training – Autobus CNG Klapy serwisowe i rewizyjne wewnętrzne

26 Volvo Buses Global Training – Autobus CNG Klapy serwisowe i rewizyjne wewnętrzne

27 Volvo Buses Global Training – Autobus CNG mata wygłuszająca styropian blacha konstrukcyjna sklejka wodoodporna wykładzina antypoślizgowa laminat listwy maskujące profile narożne bitumiczna wykładzina wygłuszająca Wnętrze – wykorzystywane materiały

28 Volvo Buses Global Training – Autobus CNG polimery syntetyczne zmodyfikowane polimery naturalne Poli(tereftalan etylenu) Polietylen (wysokiej gęstości) Polichlorek winylu Polietylen (niskiej gęstości) Polipropylen Polistyren Tworzywa polimerowe stanowią osobną grupę materiałów obok materiałów ceramicznych, metali i ich stopów oraz drewna Tworzywa sztuczne

29 Volvo Buses Global Training – Autobus CNG Deska rozdzielcza

30 Volvo Buses Global Training – Autobus CNG Instalacja gazowa

31 Volvo Buses Global Training – Autobus CNG Schemat instalacji gazowej

32 Volvo Buses Global Training – Autobus CNG Instalacja gazowa – ciśnienie do 200 barów zawór sterujący złączki i przewody zawór napełniania zamek czujniki indukcyjny osłony przewodów zawór odcinający filtr gazu reduktor mieszalnik

33 Volvo Buses Global Training – Autobus CNG Instalacja gazowa – ciśnienie do 200 barów zawór sterujący zawór napełniania osłony przewodów zawór odcinający filtr gazu reduktor mieszalnik zawór sterujący

34 Volvo Buses Global Training – Autobus CNG Silniki

35 Volvo Buses Global Training – Autobus CNG Włókno szklane Materiał energochłonny Materiał kompozytowy węglowo-epoksydowy Kołnierz aluminiowy Polietylen HDPE Budowa butli gazowej Maksymalna ilość: 7 lub 14 dla autobusu przegubowego Pojemność 125l lub 214l Ciśnienie 200 barów

36 Volvo Buses Global Training – Autobus CNG Zawór butli Ręczny zawór odcinający Zawór elektromagnetyczny Bezpiecznik temperaturowy Zaślepka szybkiego opróżniania butli Złącze kontrolno-pomiarowe Kruciec wyjściowy

37 Volvo Buses Global Training – Autobus CNG Czujnik kolizji/uderzenia Wyłącznik serwisowy Jednostka sterująca Czujnik kolizji/uderzenia

38 Volvo Buses Global Training – Autobus CNG Zawór szybkiego opróżniania butli

39 Volvo Buses Global Training – Autobus CNG Zawór odcinający

40 Volvo Buses Global Training – Autobus CNG Regulator ciśnienia gazu 1. Elektrozawór 2. Wlot, wysokie ciśnienie 3. Układ ogrzewania 4. Zawór bezpieczeństwa 5. Przewód wylotowy 6. Wylot (10 Bar) 7. Czujnik ciśnienia

41 Volvo Buses Global Training – Autobus CNG Układ ogrzewania – ciśnienie do 2 barów

42 Volvo Buses Global Training – Autobus CNG Układ ogrzewania – ciśnienie do 2 barów

43 Volvo Buses Global Training – Autobus CNG Układ pneumatyczny – ciśnienie do 18 barów doprowadzenie do rozdzielacza przedniego pneumatyczna regulacja fotela kierowcy sterowanie klapy powietrza przedziału kierowcy obwód otwierania i zamykania drzwi sterowanie zaworów Vicking

44 Volvo Buses Global Training – Autobus CNG Układ pneumatyczny – ciśnienie do 18 barów

45 Volvo Buses Global Training – Autobus CNG Instalacja elektryczna – napięcie do 24V

46 Volvo Buses Global Training – Autobus CNG Instalacja elektryczna – napięcie do 24V

47 Volvo Buses Global Training – Autobus CNG Punkty podparcia i holowanie

48 Volvo Buses Global Training – Autobus CNG Punkty podparcia i holowanie

49 Volvo Buses Global Training – Autobus CNG Bezpieczeństwo pasażerów

50 Volvo Buses Global Training – Autobus CNG Bezpieczeństwo pasażerów

51 Volvo Buses Global Training – Autobus CNG DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ


Pobierz ppt "Volvo Buses Global Training – Autobus CNG 2012-10-10 Autobusy Volvo z zasilaniem CNG."

Podobne prezentacje


Reklamy Google