Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

„Zabawa w czytanie” G. Doman, J. Doman

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "„Zabawa w czytanie” G. Doman, J. Doman"— Zapis prezentacji:

1 „Zabawa w czytanie” G. Doman, J. Doman

2 Glenn Doman – amerykański fizykoterapeuta, napisał 6 książek tworzących serię „Cicha rewolucja”, ukończył Uniwersytet w Pensylwanii. Założenia badawcze G. Domana: Podłożem wszelkich zaburzeń u dzieci są uszkodzenia w mózgu; Należy dostarczyć dziecku wzrokowych, słuchowych i dotykowych informacji ze zwiększoną częstotliwością, intensywnością i czasem trwania, uznając uporządkowany sposób rozwoju mózgu.

3 Podstawowe pojęcia: Bit inteligencji – pojedyncza cząstka informacji. Powstaje, gdy używamy bardzo dokładnego rysunku, ilustracji czy doskonałej jakości fotografii. precyzyjny, Obraz oddzielony, jednoznaczny, nowy, duży, wyraźny.

4 Czytanie – dzieci mogą czytać słowa, gdy mają rok
Czytanie – dzieci mogą czytać słowa, gdy mają rok. Zdania, gdy mają 2 lata i całe książki, gdy mają 3 lata i uwielbiają to. (Doman, 1992 r.) Czytanie jest jedną z najważniejszych funkcji ludzkiego mózgu – ze wszystkich stworzeń tylko ludzie umieją czytać. Jest to jedna z najważniejszych funkcji w życiu, ponieważ cała nauka opiera się na umiejętności czytania.

5 Zabawa w czytanie Globalna metoda nauki czytania odpowiednio wybranych wyrazów. Nauka czytania stanowi jeden z elementów zabawy; Realizowana jest w domu przy pomocy rodziców; Naukę można rozpocząć już z niemowlakiem.

6 „Zabawa w czytanie” to wykorzystanie globalnej nauki czytania odpowiednio dobranych wyrazów,. Sesje powinny być krótkie, im dziecko starsze tym czas każdorazowej sesji może ulec wydłużeniu, nie powinny jednak przekraczać kilku sekund, by nie stwarzać wrażenia monotonii, a liczba jednorazowej prezentacji nie może przekroczyć dwudziestu powtórzeń. W ciągu dnia sesje mogą być wplecione w różne zabawy. Pomoce muszą być już wcześniej przygotowane, są to białe kartoniki, których wielkość jest ściśle określona: 10 cm x 60 cm, a wysokość napisanych liter danego słowa 8 cm; kształt liter powinien przypominać czcionkę drukarską. Wyrazy należy pisać dużymi czerwonymi literami, stopniowo litery są zamieniane na czarne, a ich rozmiar powoli się zmniejsza wraz z czasem trwania zabawy.

7 Karta migawka – pasek papieru, na którym zapisane są wyrazy.

8 „Genialny maluch”

9 Etapy nauki czytania wg DOMANÓW:
I etap- pojedyncze słowa II etap- wyrażenie dwuwyrazowe – rzeczownik + czasownik / przymiotnik + rzeczownik III etap- proste zdania – rzeczownik + czasownik + rzeczownik IV etap- zdania rozbudowane - przym. + rzecz czas. + rzecz. V etap- książeczki – interesujące, ciekawe, wykonane wspólnie przez dziecko i dorosłego

10 I ETAP Pierwsze trzy zestawy wyrazów powtarzamy przez tydzień; Wyrazy dotyczące rodziny, części ciała zabawek; W następnym tygodniu wymieniamy jedno stare słowo z każdego zestawu i wkładamy nowe lub odkładamy jedną kategorię składającą się z 5 słów i dajemy nową kategorię zawierającą 5 słów; Każdego następnego dnia odkładamy jedną starą kategorię, co daje 140 słów/miesiąc.

11 Dzienny program: Całodzienny materiał: 5 zestawów; Jedna sesja: 1 zestaw (5 słów); Częstotliwość: 3xdziennie każdy zestaw; Czas trwania: 5 sekund; Nowe słowa: 5 dziennie; Okres użytkowania każdego słowa: 3xdziennie przez 5 dni = 15; Zasada: zawsze kończ zanim dziecko chce skończyć.

12 II ETAP Dwa pojedyncze wyrazy łączymy w znaczącą parę; Grupę słów prostych do czytania stanowią podstawowe kolory, czynności przeciwieństwa rzeczownik + czasownik mama śpi przymiotnik + rzeczownik wesoła mama

13 III ETAP Trzy pojedyncze wyrazy łączymy w krótkie znaczące zdanie (wyrażenie). rzeczownik + czasownik + rzeczownik Mama pije mleko.

14 IV ETAP Kilka pojedynczych wyrazów, które dziecko wcześniej poznało, łączymy w znaczące zdania; Treść zdania powinna być humorystyczna, absurdalna; przymiotnik + rzeczownik + czasownik + rzeczownik Wesoły pajac pije mleko.

15 V ETAP Czytamy książki, które zostały wspólnie wykonane przez dorosłego i dziecko; Są krótkie, atrakcyjne i interesujące dla dziecka; Książka powinna zawierać: Pokrewne słowa, pary słów lub zdania; Wykonane przez dziecko ilustracje, które pasują do tekstu i są umieszczone na osobnych stronach.

16 ZAPAMIĘTAJ: Zabawa powinna być krótsza, niż dziecięca ochota na nią; Należy chwalić dziecko za każdy przejaw zainteresowania czytaniem; Dorosły powinien bawić się tak samo dobrze jak dziecko.

17 Program dla niemowlęcia nazwany jest przez autora etapem zerowym, dotyczy on stymulacji wzrokowej dziecka, poprzedza on okres „właściwej nauki czytania”. Zaczynamy uczyć małe dziecko czytać słowa od jego imienia, imion najbliższej rodziny, słów „o sobie”, i swoim ciele. Alfabetu uczymy dziecko wtedy, gdy będzie już dobrze czytało, zrozumie wtedy, dlaczego konieczne było wynalezienie alfabetu i po co nam litery. Autor tej koncepcji uważa, że czytanie na głos spowolnia tempo czytania, dziecko czytać głośno może wtedy, gdy samo tego chce, jeśli nie chce powinno czytać po cichu.

18 Zadanie Wykonaj książeczkę wykorzystując metodę Domana

19 Dziękuję za uwagę


Pobierz ppt "„Zabawa w czytanie” G. Doman, J. Doman"

Podobne prezentacje


Reklamy Google