Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Projekt biologiczno-chemiczny Dlaczego poznanie otaczającego nas świata poprzez eksperyment to takie łatwe zadanie?

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Projekt biologiczno-chemiczny Dlaczego poznanie otaczającego nas świata poprzez eksperyment to takie łatwe zadanie?"— Zapis prezentacji:

1 Projekt biologiczno-chemiczny Dlaczego poznanie otaczającego nas świata poprzez eksperyment to takie łatwe zadanie?

2 Spis treści Osmoza w kuchni Oddychanie beztlenowe drożdży Spalona kość,,Ognioodporna'' chusteczka Lampa LAVA Czy cukier może się palić? Otrzymywanie tlenu i badanie jego właściwości Niegasnąca świeczka Wulkan Niewidzialne pismo

3 Doświadczenia biologiczne

4 Osmoza w kuchni 1. Problem badawczy: Co dzieje się z rośliną, jeśli dodamy do niej soli? 2. Hipoteza: Roślina zacznie wydzielać wodę. 3. Przygotowanie potrzebnych materiałów: marchewka sól nóż Talerzyk 4. Wykonanie doświadczenia: Wydrążyć marchewkę, dosypać do środka szczyptę soli i zostawić na 3 godziny. 5. Obserwacje: Po ok. 45 min. zaczyna pojawiać się trochę wody. Po 3 godzinach jest jej jeszcze więcej. Warzywo straciło wodę, stało się pomarszczone i miękkie. 6. Wnioski: zaszedł proces osmozy. Marchewka, żeby rozcieńczyć roztwór, musiała oddać wodę, którą miała w swoich komórkach. 7. Hipoteza potwierdzona

5 Oddychanie beztlenowe drożdży 1. Problem badawczy: W jaki sposób oddychają drożdże? 2. Hipoteza: beztlenowo-nie potrzebują tlenu, żeby wytworzyć sobie energię w procesie oddychania (fermentacji alkoholowej) 3. Przygotowanie potrzebnych materiałów: drożdże ciepła woda cukier garnuszek łyżka 4. Wykonanie doświadczenia: do garnuszka włożyć: pół kostki drożdży, łyżkę cukru i wlać jedną czwartą objętości garnuszka ciepłej wody. Dokładnie wymieszać ze sobą składniki. Odstawić na ok. 30 minut. 5. Obserwacje: Po 30 min. na powierzchni cieczy pojawiają się bąbelki jakiegoś gazu i jest ich w miaję uplywu czasu coraz więcej. 6. Wnioski: Drożdże wytworzyły sobie pokarm, a efektem ubocznym był gaz (dwutlenek węgla) i alkohol etylowy, którego nie było tu widać. Dowodzi to, że drożdże mogą wytworzyć sobie energię, bez udziału tlenu. 7. Hipoteza potwierdzona

6 Spalona kość 1. Problem badawczy: W jaki sposób kość traci elastyczność? 2. Hipoteza: Kiedy straci związki organiczne (białka, tłuszcze,cukry, kwasy nukleinowe) 3. Przygotowanie potrzebnych materiałów: 2 kości (z kurczaka lub inne) palnik gazowy szczypce do trzymania kości 4. Wykonanie doświadczenia: Chwycić jedną z kości szczypcami i ogrzewać ją nad palnikiem, aż się zapali. Odłożyć kość, żeby wystygła, a potem delikatnie nacisnąc na nią palcem. 5. Obserwacje: Po naciśnięciu palcem na kość, ta z łatwością pęka. Jest łamliwa, kruchai nieco sztywna. 6. Wnioski: Kość straciła związki organiczne, nadające jej elastyczność i giętkość. 7. Hipoteza potwierdzona

7 Doświadczenia chemiczne

8 ,,Ognioodporna'' chusteczka Co można zrobić, żeby papierowa chusteczka była ognioodporna? 1. Potrzebne: moneta chuteczka łuczywko zapałki 2. Obserwacje Kiedy zbiżamy palące się łuczywko do monety zawiniętej w chusteczkę, papierowy materiał nie pali się 3. Wnioski Moneta przewodzi ciepło, bo jest wykonana z metalu, dzięki czemu chusteczka, w którą jest zawinięta nie zapala się.

9 Lampa LAVA Jak oddziałują na siebie woda, olej i musująca tabletka? 1. Potrzebne: olej woda barwnik spożywczy lub kolorowy nabój do pióra musująca tabletka plastikowa butelka 2. Obserwacje Dodana do wody z barwnikiem i olejem tabletka musująca zaczyna się rozpuszczać, a bąbelki wydzielającego się gazu unoszą się ku górze. 3. Wnioski Musująca tabletka nie rozpuszcza się w oleju, lecz w wodzie

10 Czy cukier może się palić? 1. Potrzebne: cukier soda oczyszczona palące się łuczywko 2. Obserwacje Sam cukier się nie pali. Kiedy dosypiemy do niego sody, zapłonie niebieskawym płomykiem. 3. Wnioski Soda umożliwia spalenie się cukru-jest katalizatorem reakcji. Katalizator to taka substancja chemiczna, która dodana do układu obniża energię aktywacji reakcji chemicznej, czego efektem jest wzrost szybkości reakcji chemicznej.

11 Otrzymywanie tlenu i badanie jego właściwości 1. Potrzebne: ziemniak woda utleniona słoik nóż płaski, mały talerzyk żażące się łuczywko 2. Obserwacje Kiedy zbliżymy żażące się łuczywko do bąbelków gazu, powstałego w tej reakcji, zapali się ono na nowo 3. Wnioski Gaz, który powstał w słoiku w wyniku połączenia się wody utlenionej i ziemniaka to tlen

12 Niegasnąca świeczka W jaki sposób świeczka znowu się zapala się na nowo? 1. Potrzebne: świeczka magnez (Mg) sznurek korek od napoju 2. Obserwacje Kiedy zdmuchnięto świeczkę, ona zapaliła się na nowo 3. Wnioski Magnez jest palny. Kiedy zgaszono świeczkę, żar podpalił magnez i świeczka zapaliła się na nowo.

13 Wulkan W jaki sposób oddziałuja na siebie soda i ocet? 1. Potrzebne: soda oczyszczona ocet płyn do naczyń szklanka podstawka 2. Obserwacje Jeśli do sody i płynu do naczyń dodamy ocet, powstanie piana. 3. Wnioski Zachodzi reakcja w wyniku połączenia sody i octu. Te dwie substancje oddziałowują na siebie, a przez to powstaje piana, która wylewając się ze szklanki przypomina wybuchający wulkan.

14 Niewidzialne pismo Co dzieje się ocetem po podgrzaniu? 1. Potrzebne: kartka papieru cienko zaostrzony patyk ocet świeca 2. Obserwacje Po umieszczeniu kartki papieru zapisanej octem nad płomień świecy, pojawia się ciemnobrązowy napis 3. Wnioski Ocet po ogrzaniu zmienia swoją barwę.

15 Doświadczenia wykonały: Natalia Węglarczyk Ewa Liro Kinga Chmielarczyk Zdjęcia: Natalia Węglarczyk Opisy doświadczeń: Kinga Chmielarczyk Natalia Węglarczyk Ewa Liro użyczyła swojej kuchni jako chemicznego laboratorum-serdeczne podziękowania!

16 Dziękujemy za uwagę! Kinga Chmielarczyk Ewa Liro Natalia Węglarczyk Kl. IIa


Pobierz ppt "Projekt biologiczno-chemiczny Dlaczego poznanie otaczającego nas świata poprzez eksperyment to takie łatwe zadanie?"

Podobne prezentacje


Reklamy Google