Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Malarstwo antyczne Pliniusz: pędzlowe i kauterionowe (Arystydes Starszy (koniec Vw pne) Tempera czysta i woskowa (enkaustyczna – Parrazjos z Efezu V w.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Malarstwo antyczne Pliniusz: pędzlowe i kauterionowe (Arystydes Starszy (koniec Vw pne) Tempera czysta i woskowa (enkaustyczna – Parrazjos z Efezu V w."— Zapis prezentacji:

1 Malarstwo antyczne Pliniusz: pędzlowe i kauterionowe (Arystydes Starszy (koniec Vw pne) Tempera czysta i woskowa (enkaustyczna – Parrazjos z Efezu V w pne), enkaustyka pędzlowa z dodatkiem oleju. Enkaustyka w malarstwie sztalugowym – Pausjas z Sikionu, Nikiasz z Aten. Malarstwo czysto olejne (portrety mumiowe) Największe ośrodki - Korynt, Sikion

2 techniki Konturowa Sylwetowa, monochromiczna (biała, czarna, czerwona)
Sylwetowo-konturowa Światłocień (Apollodoros z Aten – skiagrafos) Farby karnacyjne (biała dla kobiet, żółtawa dla mężczyzn), czwarta barwa – żółć - malarstwo oligochromiczne (kilkubarwne) Impresjonizm – skiagrafemata – plamy bez powiązania tonami przejściowymi. V – IV w pne - Apelles, Zeuksis, Parrasjos

3 Perspektywa Agatarchos z Samos pierwszy opracował zasady perspektywy liniowej, dekoracja do tragedii Ajschylosa. Anaksagoras i Demokryt wykładają zasady perspektywy. Parrasjos z Efezu stosuje perspektywę optyczną do malarstwa figuralnego. Apollodoros z Aten – światłocień malarski (skiagrafos) Zeuksis - perspektywa barwna + barwy karnacyjne (membrana)– kolor odpowiada typowi psychiczno-fizycznemu. Hippokrates: równowaga śluzu (flegmy), krwi, żółci, żółci czarnej.

4 Farby karnacyjne – Zeuksis, Apelles
1. Powstają przez zmieszanie białej żółtej,czerwonej, ciemnozielonej 2. Od cieni do świateł – od ciemnożółtego Apelles – barwa karnacyjna dla kobiet – róż.

5 Wykształcenie średnie ogólne Studia techniczne
Pamfilos 400pne -350pne – szkoła sikiońska- pierwsza akademia kształcąca artystów Wykształcenie średnie ogólne Studia techniczne Nauki pomocnicze (proporcje naturalne i optyczne, perspektywa liniowa i barwna, optyka malarska. Wprowadzono naukę malarstwa do wszystkich szkół w Sikionie i całej Grecji. Pierwszy traktat „O malarstwie i sławnych malarzach”. Następcy: Melantios, Apelles, Pauzjas

6 Malarze starożytni. Protogenes z Rodos - Jalysos, przodek rodyjczyków – 7 lat pracy, cztery warstwy – cztery razy ten sam motyw, oddzielony lazurą. Pedantycznie drobiazgowy. Antifilos z Aleksandrii – wprowadza karykaturę. Tematyka życia codziennego – rhyparografia (brudna), rhopografia (kramarska). Simos – pralnia, Filiskos – pracownia malarska, Pejrajkos – fryzjer i szewc. Martwa natura, sceny teatralne.

7 Malarstwo wazowe malarstwo czarnofigurowe (VII-VI w.pne, Korynt)
Malarstwo czerwonofigurowe (VIw.pne, Ateny) – Andokides styl geometryczny (wazy dipylońskie) ceramika orientalizująca (Korynt) Wazy panatenajskie

8 Trzy fazy: oksydacja redukcja reoksydacja

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25 Dipylon

26 Styl geometryzujący X-VIIw p.n.e.

27

28

29

30 Styl orientalizujący VII-VI w p.n.e.

31

32

33

34 Waza Francois

35

36

37

38

39

40 Andokides

41

42 Amfory panatenajskie

43 Mumiowe (Fayoum)

44

45

46

47

48

49


Pobierz ppt "Malarstwo antyczne Pliniusz: pędzlowe i kauterionowe (Arystydes Starszy (koniec Vw pne) Tempera czysta i woskowa (enkaustyczna – Parrazjos z Efezu V w."

Podobne prezentacje


Reklamy Google