Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Wdrożenie Procedury wsparcia i pomocy psychologicznej w wypadkach masowych i katastrofach na terenie województwa śląskiego.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Wdrożenie Procedury wsparcia i pomocy psychologicznej w wypadkach masowych i katastrofach na terenie województwa śląskiego."— Zapis prezentacji:

1 Wdrożenie Procedury wsparcia i pomocy psychologicznej w wypadkach masowych i katastrofach na terenie województwa śląskiego

2 Jednostki zapoznane z Procedurą

3 Formy zapoznania z dokumentami  szkolenia  ćwiczenia  omówienie przez Koordynatorów wsparcia psychologicznego lub kierownika jednostki  wspólna analiza  przekazanie celem zapoznania się  udział w spotkaniu informacyjnym w ŚUW  udział w tworzeniu dokumentów

4 Przyczyny braku zapoznania z dokumentami  brak włączenia do aktualnego Planu Zarządzania Kryzysowego  wąski zakres prowadzonych działań w zakresie wsparcia i pomocy psychologicznej  opracowanie i korzystanie z własnej instrukcji pomocy psychologicznej

5 Jednostki uczestniczące w procesie implementacji Procedury

6 Formy udziału w implementacji  stałe konsultacje z Koordynatorem wsparcia psychologicznego  udział w pracach PZZK  zawarte porozumienia między np.: starostą a OIK, gminą a szpitalem  omówienie dotychczasowych rozwiązań i porównanie z Procedurą  opracowanie i dostosowanie do potrzeb własnych  tworzenie praktycznych zasad współpracy między współpracownikami, służbami ratowniczymi i pomocniczymi

7 Powody braku udziału w implementacji  brak uczestnictwa w wydarzeniu o charakterze masowym  przekazanie tylko zadań do wykonania w zakresie zarządzania kryzysowego  wąski zakres działań

8 Praktyczne wykorzystanie Procedury na przykładzie zdarzeń w 2013 r.  rok zdarzeń  przykładowe zdarzenia: wypadek busa i śmierć 9 górników wracających z pracy, Bielsko-Biała – wsparcie psychologiczne dla rannych w szpitalu oraz rodzin, informacja o śmierci, obecność w drodze i w czasie identyfikacji zwłok, realizacja praktyczna całej Procedury zgon rodziców, Bytom – wsparcie psychologiczne i odreagowanie członków rodziny i dzieci

9 Przydatność Procedury – wnioski z praktyki  porządkuje czytelnie zadania i obowiązki służb  wskazuje miejsce w strukturze służb ratowniczych  usprawnia przepływ informacji  wskazuje na zasadność współpracy w formule interdyscyplinarnej  określa zasady udzielania pierwszej pomocy psych., opanowania trudnych emocji, pracy z osobami wycofanymi oraz pod wpływem silnych emocji  pomaga w sprawnej identyfikacji stanów emocjonalnych oraz potrzeb osób poszkodowanych

10 Bariery i trudności podczas wykorzystania Procedury  łączność w relacji służby – jednostki  środki transportu  przepływ informacji  sposób powiadamiania rozwiązania formalne  dyspozycyjność interwentów w porze nocnej oraz okresie świątecznym  rotacja personelu  sposób finansowania interwentów  aktualizacja danych w dokumentacji

11 Proponowane modyfikacje do Procedury oraz potrzeby  organizacja doraźnego wsparcia i pomocy psychologicznej – sposób powiadamiania interwentów, najpierw informacja do zwierzchnika  porozumienia pomiędzy powiatami w celu wykorzystania interwentów z innych placówek  szkolenia i spotkania celem wymiany doświadczeń  włączenie gmin

12 Opieka psychologiczna L.p.Powiat Liczba interwentów Uwagi 1powiat będziński - Sarnów - nie zapoznali się, nie uczestniczyli w implementacji 2powiat bielski i miasto Bielsko-Biała 14 3powiat bieruńsko-lędziński 5 4powiat cieszyński brak informacji 5powiat częstochowski 10 6powiat gliwicki 2 Gliwice i Knurów -zapoznali się, nie uczestniczyli w implementacji 7powiat kłobucki 1 Kłobuck- zapoznali się, nie uczestniczyli w implementacji 8powiat lubliniecki brak informacji 9powiat mikołowski brak informacji 10powiat myszkowski 1 Myszków - nie zapoznali się, nie uczestniczyli w implementacji 11powiat pszczyński brak informacji 12powiat raciborski 4

13 Opieka psychologiczna cd. L.p.Powiat Liczba interwentów Uwagi 13 powiat rybnicki brak informacji 14 powiat tarnogórski powiat wodzisławski 3 16 powiat zawierciański 2 Góra Włodowska - zapoznali się, nie uczestniczyli w implementacji 17 powiat żywiecki Żywiec - nie zapoznali się, nie uczestniczyli w implementacji 18 miasto Bytom miasto Chorzów brak informacji 20 miasto Częstochowa 9 Częstochowa - zapoznali się, nie uczestniczyli w implementacji 21 miasto Dąbrowa Górnicza miasto Gliwice brak informacji 23 miasto Jastrzębie Zdrój brak informacji 24 miasto Jaworzno 6

14 Opieka psychologiczna cd. L.p.Powiat Liczba interwentów Uwagi 25 miasto Katowice miasto Mysłowice 3 Mysłowice - zapoznali się, nie uczestniczyli w implementacji 27 miasto Piekary Śląskie brak informacji 28 miasto Ruda Śląska 6 29 miasto Rybnik miasto Siemianowice Śląskie 9 31 miasto Sosnowiec miasto Świętochłowice brak informacji 33 miasto Tychy 4 Tychy - nie zapoznali się, nie uczestniczyli w implementacji 34 miasto Zabrze 6 35 miasto Żory 4

15 Bieżąca współpraca w ramach wdrażania Procedury  porozumienia np.: Starostwo a OIK lub PIK, włączające OIK w system PZZK  systematycznie aktualizowane dane teleadresowe interwentów  udział w szkoleniach, ćwiczeniach  wymiana spostrzeżeń, propozycje usprawnień działań

16 Rozwiązania własne  udzielenie pierwszej pomocy psychologicznej na miejscu zdarzenia przez interwenta, następnie kierowanie osób potrzebujących do Centrum Interwencji Kryzysowej, dalsza pomoc  torby interwenta  współpraca ze Strażą Miejską  zapewnienie interwentom telefonów komórkowych  kamizelki – „Interwent psychologiczny”  identyfikatory  niezbędnik dla poszkodowanych, np.: koce, poduszki, ręczniki, środki czystości, naczynia jednorazowe

17 Rozwiązania własne cd.  maskotki dla dzieci  nawiązanie współpracy OIK z PZZK oraz służbami, inspekcjami oraz strażami  rozszerzenie współpracy koordynatora z Wydziałem Zdrowia i Polityki Społecznej SP oraz z OPS–ami z terenu powiatu  zapoznanie drużyn społeczno-opiekuńczych MOPS z zasadami udzielania wsparcia psychologicznego  spotkania w czasie lub po zdarzeniu masowym

18 Materiały pomocnicze - oczekiwania  Broszury, ulotki informacyjne dla poszkodowanych zagrożenia związane z silnym stresem/traumą schemat działań w sytuacjach kryzysowych formy pomocy dane teleadresowe placówek pomocowych  ABC dla koordynatorów i interwentów zadania i postępowanie na miejscu zdarzenia zadania służb, inspekcji, straży postępowanie z dziećmi

19 Materiały pomocnicze - oczekiwania cd.  zakładka na stronie internetowej instrukcje, procedury instruktaże dobre praktyki informacje o szkoleniach i konferencjach  szkolenia, ćwiczenia dla Koordynatorów i Interwentów

20 Zapraszam do dyskusji po przerwie Jacek Zagórski WBiZK ŚUW

21 Zagadnienia do dyskusji 1.Wypracowanie zaleceń dotyczących najbardziej efektywnej formy zapoznania pracowników z Procedurą 2.Wypracowanie zaleceń dotyczących najbardziej efektywnej formy udziału w implementacji Procedury 3.Podzielenie się doświadczeniami z 2013 r. w odniesieniu do Procedury 4.Zidentyfikowane bariery 5.Bank dobrych praktyk 6.Pomocne materiały instruktażowe i broszury informacyjne


Pobierz ppt "Wdrożenie Procedury wsparcia i pomocy psychologicznej w wypadkach masowych i katastrofach na terenie województwa śląskiego."

Podobne prezentacje


Reklamy Google